Håller motorn

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
adamjadeby
Elmoped

Håller motorn

Inlägg av adamjadeby »

hej har en Derbi Senda x-treme 07:a. Har dragit på ett turbokit rör, ostrypt cdi och huvudmunstycke 78. Undrar hur hårt jag kan köra med denna trimning utan att vevstacken ska gå sönder. När jag kommer upp i 80-90 och varvar drygt 12 000rpm låter det som motorn ska sprängas. Vill inte att något i motorn ska paja men vill ändå kunna hålla en ganska hög hastighet. När man drar upp på bakan varvar den utahelvete och är orolig att nåt kommer paja. Förslag på åtgärder? :P
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av byYn »

Dreva om du inte har gjort de?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Finns tusen trådar om detta, du behöver n bra 70 innan du bör byta vev... Vf underskattar alla original veven?
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Se till så att du inte har för litet munstycke bara, så den går snålt. Då kan kolven ryka ganska fort.
Dreva upp den nån kugg fram om den orkar det, och då kommer du kunna ligga i samma hastighet på lägre varvtal.
Det är ju kanske onödigt att ligga o pressa fullgas i en halvmil, kör med förstånd så kommer motorn hålla för dig.
Det är väldigt sällan som nån kör vevras på en effektrörsmoppe, rätt inställd.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
tuning-::-jontte
Avstängd

Inlägg av tuning-::-jontte »

du måste byta munstycke
Användarens profilbild
Mertz
Svårstartad skrothög

Re: Håller motorn

Inlägg av Mertz »

adamjadeby skrev:hej har en Derbi Senda x-treme 07:a. Har dragit på ett turbokit rör, ostrypt cdi och huvudmunstycke 78. Undrar hur hårt jag kan köra med denna trimning utan att vevstacken ska gå sönder. När jag kommer upp i 80-90 och varvar drygt 12 000rpm låter det som motorn ska sprängas. Vill inte att något i motorn ska paja men vill ändå kunna hålla en ganska hög hastighet. När man drar upp på bakan varvar den utahelvete och är orolig att nåt kommer paja. Förslag på åtgärder? :P
Det är lungt! komisen kör med portad airsal 70cc MK, Prorace rör & 24mm på originalveven och de om något borde visa att originalveven håller då den inte är balanserad för den kolven.
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"

GÖR MIG AV MED BÅDE GOKART (1800.-) OCH TRIMMAD NYRENOV MT5 MOTOR(1500.-)
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... d-avstamt/
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket

Inlägg av Ztraand »

Motorn håller. Se till att ställa in förgasaren bra, för ligger du på 12k bensin med en väldigt magerblandning, (mycket luft, lite bensin) Så finns chansen att den skär.

Du kan ju dreva den , sätt på 2 storlekar större fram :)
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
adamjadeby
Elmoped

Inlägg av adamjadeby »

har originaldrev bak och strl 13 fram. sen är den fett trött på att varva upp ändå :?
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp

Inlägg av DerbiKoffe »

adamjadeby skrev:har originaldrev bak och strl 13 fram. sen är den fett trött på att varva upp ändå :?
Hur fan kan den vara trött med dom dreven? min e fan nästan helt orginal å min e stark som fan med 14-65 drev så du ska inte klaga om du har 13-65!
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

DerbiKoffe skrev:
adamjadeby skrev:har originaldrev bak och strl 13 fram. sen är den fett trött på att varva upp ändå :?
Hur fan kan den vara trött med dom dreven? min e fan nästan helt orginal å min e stark som fan med 14-65 drev så du ska inte klaga om du har 13-65!
din är inte stark... du bara inbillar dig isåfall!
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp

Inlägg av DerbiKoffe »

Victorh skrev:
DerbiKoffe skrev:
din är inte stark... du bara inbillar dig isåfall!
jo den e stark för att vara orginal med 14-65 drev, axxar förbi många andra med nyare Derbi (har en 04) å de sitter 12-65 på orginal så stark e den nog
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Användarens profilbild
G30FF123
Elmoped

Inlägg av G30FF123 »

Hur svara är nya mopeder egentligen? Jag drog en bob med en tjockis på ca 80kg efter min puch dakota med drev 14/35, dessutom var det sommar, den orkade utan några problem och var starkt och varvade bra. kan någon förklara varför dom nya är så känsliga för drev?
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
Skriv svar