Var själv i en liknande sits fast tvärtom för en tid sen. En rikemansdotter köpte min trimmade/stylade aerox "-För att den såg snygg ut!". Jag sa åt henne att visst får hon köpa den, men den är kanske ingen bruksmoppe (Var ganska hög trimningsgrad på den..) och att den krävde sin man!..
Hon och hennes familj kom och kikade på den och hon provkörde (på låga varv!
Aeroxen lastades på släpkärran och en sedelbunt bytte ägare.
Det gick några dagar och jag fick idén att gå in på hennes fb och se om hon hade skrivit något om moppen, och visst hade hon det! Blandannat så hade hon skrivit att den inte hade startat och någon kompis hade bytt tändstift åt henne (och i någon kommentar senare skrev hon att nu vet hon var choken sitter
Gick ännu någon dag så får jag ett sms av hennes farsa där det står något i stil med detta:
Hej! Mopeden skar igår p.g.a. att vattenpumpen läkte och att det inte fanns någon värmelampa som började lysa! (Nudebar...) och mopeden är ju trimmad och det saknas en massa delar från den! (Hastighetsmätare, bögläpp mm...?). Därför anser vi att vi har betalat förmycket och vill ha tillbaka pengar eller lämna tillbaka moppen!
Blev sur på honom, för man brukar väl märka om en vattenpump läcker, vilket den inte gjorde vid köpet. Och jag sa att den går närmare 100 med röret som följde med! och ca 80 med org.röret...
Följde en lång och tråkig konversation mellan oss och jag blev så less att jag ringde till konsumentombudsmannen och förklarade hur det låg till! Han svarade såhär:
*Ingen returrätt eller garanti gäler vid köp av begagnat om inte parterna har kommit överrens om något sånt!
*om det står 'I befintligt skick' i annonsen eller på kvittot så betyder det att om man handlar den så har man godkännt skicket på den! D.v.s varenda liten skruv och svetsfog på moppen!
*Enda sättet det skulle va möjligt att vinna i en sådan situation skulle vara om säljaren har ljugit grovt i annonsen, eller begärt ett perverst högt överpris! altså typ mera en priset på moppen då den var ny.
Så jag skickade glatt ett meddelande åt pappan att han får gärna blanda in instanser och advokater och fanskap och att detta var kanske inte den perfekta mopeden för era behov, och att i fortsättningen bara köpa nya saker där det utlåvas långa garantier och bytesrätter och fan å hans moster! avslutade med att önska honom glad hälg!
Har inte hört av fanskapet på över ett år!
Bjuder på Särskrivningar, fel spaltindelningar, finlandismer, avsaknad av punkter och stor bokatav, stavfel och annat trevligt!