Blivit lurad!?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket

Inlägg av kjelle »

Är tyvärr bara att ge upp, hur surt det än känns! :/

Var själv i en liknande sits fast tvärtom för en tid sen. En rikemansdotter köpte min trimmade/stylade aerox "-För att den såg snygg ut!". Jag sa åt henne att visst får hon köpa den, men den är kanske ingen bruksmoppe (Var ganska hög trimningsgrad på den..) och att den krävde sin man!..

Hon och hennes familj kom och kikade på den och hon provkörde (på låga varv! :D ) och alting var frid och fröjd..
Aeroxen lastades på släpkärran och en sedelbunt bytte ägare.

Det gick några dagar och jag fick idén att gå in på hennes fb och se om hon hade skrivit något om moppen, och visst hade hon det! Blandannat så hade hon skrivit att den inte hade startat och någon kompis hade bytt tändstift åt henne (och i någon kommentar senare skrev hon att nu vet hon var choken sitter :roll: ) och en massa skit!

Gick ännu någon dag så får jag ett sms av hennes farsa där det står något i stil med detta:

Hej! Mopeden skar igår p.g.a. att vattenpumpen läkte och att det inte fanns någon värmelampa som började lysa! (Nudebar...) och mopeden är ju trimmad och det saknas en massa delar från den! (Hastighetsmätare, bögläpp mm...?). Därför anser vi att vi har betalat förmycket och vill ha tillbaka pengar eller lämna tillbaka moppen!

Blev sur på honom, för man brukar väl märka om en vattenpump läcker, vilket den inte gjorde vid köpet. Och jag sa att den går närmare 100 med röret som följde med! och ca 80 med org.röret...

Följde en lång och tråkig konversation mellan oss och jag blev så less att jag ringde till konsumentombudsmannen och förklarade hur det låg till! Han svarade såhär:

*Ingen returrätt eller garanti gäler vid köp av begagnat om inte parterna har kommit överrens om något sånt!

*om det står 'I befintligt skick' i annonsen eller på kvittot så betyder det att om man handlar den så har man godkännt skicket på den! D.v.s varenda liten skruv och svetsfog på moppen!

*Enda sättet det skulle va möjligt att vinna i en sådan situation skulle vara om säljaren har ljugit grovt i annonsen, eller begärt ett perverst högt överpris! altså typ mera en priset på moppen då den var ny.

Så jag skickade glatt ett meddelande åt pappan att han får gärna blanda in instanser och advokater och fanskap och att detta var kanske inte den perfekta mopeden för era behov, och att i fortsättningen bara köpa nya saker där det utlåvas långa garantier och bytesrätter och fan å hans moster! avslutade med att önska honom glad hälg!

Har inte hört av fanskapet på över ett år! :)

Bjuder på Särskrivningar, fel spaltindelningar, finlandismer, avsaknad av punkter och stor bokatav, stavfel och annat trevligt! :)
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Re: Blivit lurad!?

Inlägg av Mattyyy »

ArvidsZon skrev:
Victorh skrev:arvidson hjälper ej..

finns ingen lag på såntdär på begagnade saker...

Tyvärr säljern kan säga bara att du söndrat de att de inte var någo fel då han sålde
Vad fan snackar du om?
Jag vet inte hur ni har det i Finland men som jag lärt mig så, har man kvitto där säljaren till exempel säger en sak men att man sen får reda på att det inte är som utlovat (Dvs. Trasig/Defekt) så kan man gå vidare med saken.

Det är snarare du som inte hjälper, jävla finne...
Jag +1ar dig för jag har hört exakt samma gällande bil och atv men borde vara samma princip om alla fordon
-user-
Elmoped

Inlägg av -user- »

Det är ditt ansvar att se vilket skick mopeden är i den!

Skulle gissa på att förra ägaren var omedveten om felet, skulle gissa på att du inte får ett öre.
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

kjelle skrev:Är tyvärr bara att ge upp, hur surt det än känns! :/

Var själv i en liknande sits fast tvärtom för en tid sen. En rikemansdotter köpte min trimmade/stylade aerox "-För att den såg snygg ut!". Jag sa åt henne att visst får hon köpa den, men den är kanske ingen bruksmoppe (Var ganska hög trimningsgrad på den..) och att den krävde sin man!..

Hon och hennes familj kom och kikade på den och hon provkörde (på låga varv! :D ) och alting var frid och fröjd..

Det gick några dagar och jag fick idén att gå in på hennes fb och se om hon hade skrivit något om moppen, och visst hade hon det! Blandannat så hade hon skrivit att den inte hade startat och någon kompis hade bytt tändstift åt henne (och i någon kommentar senare skrev hon att nu vet hon var choken sitter :roll: ) och en massa skit!

Gick ännu någon dag så får jag ett sms av hennes farsa där det står något i stil med detta:

Hej! Mopeden skar igår p.g.a. att vattenpumpen läkte och att det inte fanns någon värmelampa som började lysa! (Nudebar...) och mopeden är ju trimmad och det saknas en massa delar från den! (Hastighetsmätare, bögläpp mm...?). Därför anser vi att vi har betalat förmycket och vill ha tillbaka pengar eller lämna tillbaka moppen!

Blev sur på honom, för man brukar väl märka om en vattenpump läcker, vilket den inte gjorde vid köpet. Och jag sa att den går närmare 100 med röret som följde med! och ca 80 med org.röret...

Följde en lång och tråkig konversation mellan oss och jag blev så less att jag ringde till konsumentombudsmannen och förklarade hur det låg till! Han svarade såhär:

*Ingen returrätt eller garanti gäler vid köp av begagnat om inte parterna har kommit överrens om något sånt!

*om det står 'I befintligt skick' i annonsen eller på kvittot så betyder det att om man handlar den så har man godkännt skicket på den! D.v.s varenda liten skruv och svetsfog på moppen!

*Enda sättet det skulle va möjligt att vinna i en sådan situation skulle vara om säljaren har ljugit grovt i annonsen, eller begärt ett perverst högt överpris! altså typ mera en priset på moppen då den var ny.

Så jag skickade glatt ett meddelande åt pappan att han får gärna blanda in instanser och advokater och fanskap och att detta var kanske inte den perfekta mopeden för era behov, och att i fortsättningen bara köpa nya saker där det utlåvas långa garantier och bytesrätter och fan å hans moster! avslutade med att önska honom glad hälg!

Bjuder på Särskrivningar, fel spaltindelningar, finlandismer, avsaknad av punkter och stor bokatav, stavfel och annat trevligt! :)
hahahaha, smarta människor det finns i världen va? Ganska rolig historia, kan du nt berätta mer om vad för fel tjejen hittat,bara som exempel. Mer info vore gött, för du fick iaf min uppmärksamhet;-)
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Om det finns ett kvitto underskrivet av båda parter med datum och allt så kan du mycket väl föra saken vidare. Dock så kommer inget att hända. Vid köp av begagnade föremål så är det du som köpare som har ansvaret för att bevisa att produkten i fråga var deffekt/inte stämmde med beskrivning.

Och läs noga på att du ska bevisa detta! Att bevisa något är inte samma sak som att alla fattar att det är så det ligger till. Att säljaren inte kan bevisa att produkten var okej, är inte ett bevis för att den INTE var det (hoppas du hänger med).

Och saken är den att du kan inte bevisa att det var fel på moppen när du köpte den, veven skulle juridiskt sett ha kunnat ballat ur den femte metern du körde mopeden i din ägo. För du har inte bevis för att det INTE var det som skedde.

Hoppas som sagt att ni/du förstod.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
darian
Svårstartad skrothög

Inlägg av darian »

Tror det enligt min granne/mekaniker?
kallebakom
Elmoped

Inlägg av kallebakom »

konstigt ! kan ju vara ägaren före honom som gjort det ju ? han har kanske inte ens öppnat variatorkåpan !! eller sa han att han gjort det ?
darian
Svårstartad skrothög

Inlägg av darian »

tror det eftersom min granne/mekaniker säger det??
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

darian skrev:tror det eftersom min granne/mekaniker säger det??
Jag tror att han menar att killen du köpte moppen av inte är första ägaren, och att någon av ägarna innan honom har gjort det ;)
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
kallebakom
Elmoped

Inlägg av kallebakom »

precis ! han kan ju okså köpt den begagnad menar jag
PGO-Smurf
Elmoped

Inlägg av PGO-Smurf »

hur trist det än låter så skall INGEN 15åring få bestämma vilken moped som skall köpas, det skall en vuxen motorkunnig avgöra!

Mopeder har varit skruvade av "barn" och oftast i mycket dåligt skick rätt omedelbart från att dom var nya, då eftermarknads delar monterats i smyg av totalt okunniga barn!
Dessa barn finner kunskap i internet foras som detta, där varje idiot med centralmonterad tumme kan bygga sin egen coola profil, totalt utan kunskap i motorlära!

Ska jag slutligen summera mitt inlägg så lyder det som följer: är dina päron rudis: Kräv en NY moppe, och rör inte en skruv!

Köp ingen aerox beg om ni inte kan reparea den själva!
Och om ni ändå gör det köp för helvete inte den billigaste och tro att ni gjort en bra affär!

Vänd på sökningen, och bromsa där ni knappt kan leva med priset OCH PRUTA!

Det är mitt råd!
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd

Inlägg av Z-K »

Synd, men plocka isär den då å sälj delar, å köp en ny skrotmoped som går i skicket fast behöver lite mer kärlek. :P
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
darian
Svårstartad skrothög

Inlägg av darian »

Okej, vad menar du kräv en ny moppe? Ska klyva motorn o byta vevparti så det går på några tusen så jag hoppas att det inte finns några flera fel ska be min granne/mekaniker kolla igenom hela mopped tips på vad som är viktigast att checka? kontrollera?
Användarens profilbild
Errkki
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Errkki »

darian skrev:Okej, vad menar du kräv en ny moppe? Ska klyva motorn o byta vevparti så det går på några tusen så jag hoppas att det inte finns några flera fel ska be min granne/mekaniker kolla igenom hela mopped tips på vad som är viktigast att checka? kontrollera?
Kostar väl inte flera tusen att byta vev om du inte ska ha en av de brutalaste på marknaden. en duglig vev ligger på stax under tusenlappen och lager och packboxar är inte så dyrt.

Kolla dom vanliga slit delarna Vikter, rem. packningar.
darian
Svårstartad skrothög

Inlägg av darian »

Min mekaniker kanske gör det åt mig billigt För några hundralappar! ska köpa vevparti för 800kr! Ramlager för 200kr! Drivrem för 200kr! och ny remskiva! den heter väll så skivan som är vid fläkten i variatorn?
Användarens profilbild
Errkki
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Errkki »

darian skrev:Min mekaniker kanske gör det åt mig billigt För några hundralappar! ska köpa vevparti för 800kr! Ramlager för 200kr! Drivrem för 200kr! och ny remskiva! den heter väll så skivan som är vid fläkten i variatorn?
Okej om du inte gör det själv så förstår jag att det blir dyrt. Ahh om du menar den yttersta som drivs av en stjärnliknande bricka så är det remskivan. Kolla så inte variatorvikterna är kantiga dom ska vara så runda som möjligt ;)
darian
Svårstartad skrothög

Inlägg av darian »

Okej tackar! :)
kallebakom
Elmoped

Inlägg av kallebakom »

sälj den som trasig som repobjekt o köp dig nån annan !!
darian
Svårstartad skrothög

Inlägg av darian »

Varför i helvete ska jag sälja den? när det bara är att byta vevparti, drivrem, mm?
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws

Inlägg av somlow »

kjelle skrev:Är tyvärr bara att ge upp, hur surt det än känns! :/

Var med om exakt samma sak med min gamla, förutom att grabben som köpte den tyckte det var kul att strippa ner den och köra i vattenpölar i regn.. Slutade med att all el dog ut och motorn gick dåligt (öppet luftfilter) så ringde han mig kanske tre gånger per dag och sa att han skulle ha pengarna tillbaka osv (höll på i ca 4 veckor..) Sa precis det som du sa till han och sedan dess har han hållit käften.
Har ni frågor om mopeder eller fordon i helhet så tveka inte på att slänga iväg ett PM.
Om moddning så är det också bara att fråga på så hjälper jag er gärna med lite tipps och tricks!
Skriv svar