Derbi Senda xtreme går dåligt

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Burstingink
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 oktober 2011, 22:23

Derbi Senda xtreme går dåligt

Inlägg av Burstingink »

Hejsan alla! Jag har problem med min Derbi Senda. Den är väldigt kraftlös och seg. Jag vet inte vad felet kan vara, någon som har några tips?
Setup: Kapad Blindtarm
12/53 drevning ( 12/65 orginal )
Bortagen skorsten på luftburken
75 munstycke ( 63 orginal )
Rengjorde förgasaren idag, men ingen skillnad
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

har den gått långt ? ser kolven/kolvrignarna fina ut ? ahr den fin komp ?
är förgasaren helt rätt inställd ?
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Burstingink
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 oktober 2011, 22:23

Inlägg av Burstingink »

Den har gått ca 350 mil. Det är en 2011a. Förgasaren är korrekt inställd. Har faktiskt ingen aning om kolven, hur kollar man det?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

du tar av toppen av cylindern så bör du se men etfersom den är såpas ny bör itne de vara problemet:S har du dratt alla pluggar ? annars kan de vara för ''tung ''drevning till orginal :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Burstingink
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 oktober 2011, 22:23

Inlägg av Burstingink »

Jag har dragit alla pluggar. Och nej drevningen är inte för tung, det här felet inträffade igår och har kört med drevningen i snart en månad utan problem.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

kom de bara helt plötsligt ? regna de ? elr har de regnat ? jag skulle öppna cylidnern och kolla hur kolven såg ut fall dekom helt plötsligt, men koll hur luftfiltret är samt förgasaren :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Burstingink
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 oktober 2011, 22:23

Inlägg av Burstingink »

Ja, det kom helt plötsligt, typ 3 minuter efter att jag tankade den igår, det regnade inte men det var ganska fuktigt i luften.

Jag rengjorde somsagt förgasaren idag, och jag har orginal luftburk med bortagen skorsten.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Burstingink skrev:Ja, det kom helt plötsligt, typ 3 minuter efter att jag tankade den igår, det regnade inte men det var ganska fuktigt i luften.

Jag rengjorde somsagt förgasaren idag, och jag har orginal luftburk med bortagen skorsten.
testa och töm tanken och fyll på ny bensin kan kommit in vatten elr skit i bensinen, hänt mig några gånger :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Burstingink
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 oktober 2011, 22:23

Inlägg av Burstingink »

Okej, skulle´det förklara varför den är så kraftlös? Ska göra det! :)

Tack på förhand!
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Burstingink skrev:Okej, skulle´det förklara varför den är så kraftlös? Ska göra det! :)

Tack på förhand!
nja låter som kolven men eftersom de hände efter du tnaka kan de vara de :) elr typ att den verkligen inte orkar någotting går knappt framåt, liksom :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Burstingink
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 oktober 2011, 22:23

Inlägg av Burstingink »

Den går ju framåt, men den är skitsvag och klarar knappt av att varva ur 4an på plant, tidigare så varvade den nästan fullt i uppförsbacke på 6an med samma drevning. Men tror du verkligen att det kan vara kolven? Moppen är 9 månader gammal och har bara gått 350 mil.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

nä, därför tror jag verkligen inte jag de är kolven orginal bruakr hålla till 1000 inan detta händer, men testa med ny bensin och kolla förgasaren igen.
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Burstingink
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 oktober 2011, 22:23

Inlägg av Burstingink »

Okej, en kompis föreslog att det kanske är skit i röret eftersom att jag av misstag kört cs 3 mil med choken på, men då borde väl den inte bli så kraftlös så plötsligt?
Användarens profilbild
DerbiMoppe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 13 juli 2011, 20:57

Inlägg av DerbiMoppe »

jag har haft typ samma problem 2 ggr faktiskt fast jag kör mk thrower rör.

första gången för mig va det att ljuddämpar ull i kröken på något vänster och andra gången satte det sig ljuddämpar ull i ljuddämparn som täppte till siå inte avgaserna kunde komma ut tillräckligt och gjorde moppen kraft lös.

Så ta en titt i röret och se så något inte täpper till avgaserna så dom inte åker ut.
Burstingink
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 oktober 2011, 22:23

Inlägg av Burstingink »

DerbiMoppe skrev:jag har haft typ samma problem 2 ggr faktiskt fast jag kör mk thrower rör.

första gången för mig va det att ljuddämpar ull i kröken på något vänster och andra gången satte det sig ljuddämpar ull i ljuddämparn som täppte till siå inte avgaserna kunde komma ut tillräckligt och gjorde moppen kraft lös.

Så ta en titt i röret och se så något inte täpper till avgaserna så dom inte åker ut.
Okej, får väl ta och kolla röret också då!
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

försviner det vatten ur kylaren? om topplockspakningen har farit :(

sen kolla om någon broms ligger på?
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

saile96 skrev:försviner det vatten ur kylaren? om topplockspakningen har farit :(

sen kolla om någon broms ligger på?
hade det varit vatten i cylindern hade den inte startat, jag skulle tro att nånting täpper till i röret.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Gör rent förgasaren och luftfilter. (filtret i luftburken)
Kolla så stiftet ser bra ut. (inte söndrigt, isåfall så får du köpa ett nytt)
Kolla så bromsarna inte ligger på. (känn på oken efter du har kört, ligger dom på så lär du bränna dig)
Annars kanske du får ta loss röret och kolla om det är igentäppt.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Burstingink
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 oktober 2011, 22:23

Inlägg av Burstingink »

Okej, Tack för all hjälp alla! Nu har jag lite nya saker att testa imorgon =)
Burstingink
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 oktober 2011, 22:23

Inlägg av Burstingink »

Jag har testat det som har föreslagits i tråden, men det har inte hjälpt tyvärr, jag ska försöka föeklara lite bättre vad felet är. Den går bra på växel 1 men den den går väldigt dåligt på växel 2 och 3 den typ hackar framåt och ryker jätte mycket grå/blå rök. När jag växlar upp till växel 4 blir den helt kraftlös :( några tips? Kan det vara tändstiftet? Tacksam för svar.
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 januari 2012, 21:15
Ort: järvsö

Inlägg av stunt 4 life »

kolla så ingen broms ligger på genom att köra en bit sen stanna och sätt fingret mot båda bromskivorna, är det varmt eller om du bränner dej så är det dom som ligger på. låter faktiskt som det... annars testa å köra på 4an och dra in kopplinge i dragläge och kolla om det går bättre så några gånger eller småryck några gånger i handtaget
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Burstingink
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 oktober 2011, 22:23

Inlägg av Burstingink »

Det är inte bromsen som ligger mot, men kan tändstiftet påverka moppen så den går hackigt och dÅligt?

Tror faktiskt att det kan vara dålig besin, då det kom ca 2-3 minuter efter att jag tankade. Men kan dålig bensin förklara varför den hackar framåt på låga växlar
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 januari 2012, 21:15
Ort: järvsö

Inlägg av stunt 4 life »

Burstingink skrev:Det är inte bromsen som ligger mot, men kan tändstiftet påverka moppen så den går hackigt och dÅligt?

Tror faktiskt att det kan vara dålig besin, då det kom ca 2-3 minuter efter att jag tankade. Men kan dålig bensin förklara varför den hackar framåt på låga växlar
tror inte bensinen har nå med de att göra! genom att den är stark på 1an och svag på 4an. men får den tillräkligt mycke bensin? ta bort besin slangen från förgasaren å tanken och blås rent dom med käftn eller tryckluft och sätt tillbaka. för desto högre varv moppen har så desto mer bensin behöver den. å då kanske det ligger nått i slangen som stryper tillförseln med bensin. testa det :)
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Burstingink
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 oktober 2011, 22:23

Inlägg av Burstingink »

Gjorde det igår. Och den är inte stark på 1an märkte jag, var tvungen att rulla upp den för en backe idag då den inte orkade på 1 an ;)
Skriv svar