Yamaha aerox 03 värme nyp.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
NeosJocke
Elmoped

Yamaha aerox 03 värme nyp.

Inlägg av NeosJocke »

Tja har en aerox 03 med arisal 70cc på och hur vet man om cylindern har värme nypit??
Original är för gubbjävlar!
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

den startar ej?
Kicken är stumm :)
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Victorh skrev:den startar ej?
Den behöver inte vara stumm kock eller inte starta när den värmenyp eller skärt.

Dock märker man att den går
sämre. Det lätaste du kan göra är att öppna upp och kolla! :)
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av some guy »

något sämre komp om den bara har nypit har den skurit DÅ blir kicken så stumm att du kan stå på den :3 öppna o kolla
Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

some guy skrev:något sämre komp om den bara har nypit har den skurit DÅ blir kicken så stumm att du kan stå på den :3 öppna o kolla
den måste ju inte vara stumm för att den ha skurit? om tex kolvringen har lossnat och farit ut i utblåset så är det ju ingen komp alls.
NeosJocke
Elmoped

Inlägg av NeosJocke »

tack för alla svar,den har inte nypit,jag öppnade variator kåpan och kollade där, förra ägarn måste ha gjort nå,det var nå skit kladdigt över allt inne där,remskivorna och kopplings klockan var fast kilade med klet,så har tagit och rengjort allt nu så nu går den :) :)
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av some guy »

GreckE skrev:
some guy skrev:något sämre komp om den bara har nypit har den skurit DÅ blir kicken så stumm att du kan stå på den :3 öppna o kolla
den måste ju inte vara stumm för att den ha skurit? om tex kolvringen har lossnat och farit ut i utblåset så är det ju ingen komp alls.
har den SKURIT då sitter kolven fast. men iaf.. om det var klet där, byt packboxen som sitter vid veven. min var kladdig/oljig som fan innan jag bytte den. eller så skiter du i det o kör..ditt val :)
Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
Användarens profilbild
slider_Alex
Avstängd

Inlägg av slider_Alex »

some guy skrev:
GreckE skrev:
har den SKURIT då sitter kolven fast. men iaf.. om det var klet där, byt packboxen som sitter vid veven. min var kladdig/oljig som fan innan jag bytte den. eller så skiter du i det o kör..ditt val :)
när min skar så försvan kompen så den måste inte fastna :)
Om man kan gasa fullt....då har man trimmat för lite...

Mitt projekt; http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=35133
TuZx skrev:
david96 skrev:all i say biltema värmetålig färg <3 håller i evigheter
aa tills man kör med det :P
NeosJocke
Elmoped

Inlägg av NeosJocke »

some guy skrev:
GreckE skrev:
Har kollat packboxen vid veven och har också kollat den andra packboxen och det är torrt där, han måste fan gjort nå skit konstigt iaf, för det är inte olje aktigt utan nåt sorts limm
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

slider_Alex skrev:
some guy skrev:
GreckE skrev: den måste ju inte vara stumm för att den ha skurit? om tex kolvringen har lossnat och farit ut i utblåset så är det ju ingen komp alls.
när min skar så försvan kompen så den måste inte fastna :)
samma med min KTM :)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

DiNozzan skrev:
Den behöver inte vara stumm kock eller inte starta när den värmenyp eller skärt.

Då en moped värmenyper så är det på grund av att kolven utvigdas då den inte får tillräckligt med kylning... då brukar kicken vara stymm om den skärt ordentligt men sedan kan kolven bara var sliten och slut så därför försvinner kompen(eller den har djupa skråmor), den kan ta fast men gå att starta efter några timmar de kan bero på värmen också men går den igång har den inte skärt! Ganska logist va?

Grecke då har ju inte den skärt utom bara kolvringar nötsbort... Det är skillnad med skärt och att kolvringarnna har nöts så du har fel nu :)

Sedan så moppen har inte nypit då kicken är lätt att trycka ner det är kolvringarna då som är slut för de släpper förbi tryck!

Bra att allt löste sig men vemfan sätter klet i variatorn? :/
NeosJocke
Elmoped

Inlägg av NeosJocke »

Victorh skrev:
DiNozzan skrev:

Då en moped värmenyper så är det på grund av att kolven utvigdas då den inte får tillräckligt med kylning... då brukar kicken vara stymm om den skärt ordentligt men sedan kan kolven bara var sliten och slut så därför försvinner kompen(eller den har djupa skråmor), den kan ta fast men gå att starta efter några timmar de kan bero på värmen också men går den igång har den inte skärt! Ganska logist va?

Grecke då har ju inte den skärt utom bara kolvringar nötsbort... Det är skillnad med skärt och att kolvringarnna har nöts så du har fel nu :)

Sedan så moppen har inte nypit då kicken är lätt att trycka ner det är kolvringarna då som är slut för de släpper förbi tryck!

mm undrar jag med. :)
Användarens profilbild
derbeyy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av derbeyy »

HAHAHAHA ska den inte starta bara för den värmenypt?
du är allt väldigt skicklig
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

derbeyy skrev:

Vad jodlar b*gen i huset?
Men frågade om den ens startar för han! Om han skulle ha sagt jo skulle man kunnat leda bort problemet direkt från att den har nypt om den nyper skall den inte gå annat om kompen far eller liknande!
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

Victorh skrev:
DiNozzan skrev:

nu menade inte jag att kolvringarna har nöts bort, på min 125a så hade dom satt kolven åt fel håll. drf slog kolvringen fast i utblåset och rev upp cylindern och förstörde toppen, utan kolvring ingen komp drf kunde man trycka ner kicken med lillfingret. fortfarande inte skurit?

edit: derbeyy du ska inte säga nått, victorh är en av dom som har hjälp flest här på forumet och vet sina saker :)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

GreckE skrev:[spoiler]
Victorh skrev:
DiNozzan skrev: Den behöver inte vara stumm kock eller inte starta när den värmenyp eller skärt.

Bra att allt löste sig men vemfan sätter klet i variatorn? :/[/spoiler]
nu menade inte jag att kolvringarna har nöts bort, på min 125a så hade dom satt kolven åt fel håll. drf slog kolvringen fast i utblåset och rev upp cylindern och förstörde toppen, utan kolvring ingen komp drf kunde man trycka ner kicken med lillfingret. fortfarande inte skurit?

edit: derbeyy du ska inte säga nått, victorh är en av dom som har hjälp flest här på forumet och vet sina saker :)
Ja det glömde jag att den kan ju skära genom att cylinder blir rispad så man måste borra :) Tänkte inte på de!
men sedan så skulle de vara kul om någon ännu kunnigare än mig kom och förklarade skillnaderna med att nypa,skära och tappa kompen såsom när kan man säga den skärt eller nypt hur vet man de med 100%? :)

tack ;)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

när den skär menar man väl oftast att den har blivit så repad oftast ovanför avgasporten så den inte går att använda utan att borra/hona, och när den nypt menar man oftast att den har blivit lätt skadad oftast under avgasporten då det spelar inte lika stor roll där :) men när den nyper menar man ju att den värmenypt att den fått skadan av värmen och när man menar att den har skärt så är de oftast av för lite olja elr något skit som kommit och gjort en fin liten repa :)
sen kan den ju nypa riktigt oturligt så den inte går att andvända men oftast ka man köra bara att den itne prestrerar lika bra, beror vad den nypt någon stans,
ovanför avgasporten=större skada
under avgasporten=midnre skada för effekten pratar jag nu med om skadan :)
sen när den tappat kompen är bara ett utryck som man säger när de inte finns någon komp när antingen kolven är helt slut elr kolvrignar/cylinder så det inte blir något komp:)
man kan se de på repan fall den blivit skadad av något material elr för lite olaj elr fall den har blivit pågrund av för hög värme :) vet inte exakt hur man ser detta men vet att de går, man ser oftast skilllnaden rätt lätt då de är oftast värre skador när den skärt än nypt :)

rätta mig gärna fall jag har fel för vill alltid lära mig nytt :) man lär sig aldrig fall man aldrig gör fel :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
derbeyy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av derbeyy »

Victorh skrev:
derbeyy skrev:

Vad jodlar b*gen i huset?
Men frågade om den ens startar för han! Om han skulle ha sagt jo skulle man kunnat leda bort problemet direkt från att den har nypt om den nyper skall den inte gå annat om kompen far eller liknande!

du är crew och ska visa gott intry, inte tracka ner medlemmar!
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Kärt barn har många namn.
Alla har olika uppfattningar om vad som händer när moppen "skär" och "värmenyper" osv.
Har det hänt något med kolv, kolvring, cylinder eller vev så brukar folk säga att den skär nuförtiden.
derbeyy: du ska inte heller trycka ner nån, även om du inte är crew.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
derbeyy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av derbeyy »

har inte kallat någon något iaf , här blir man kallad bög hejvillt.
Skriv svar