Ny grym 4t setup, hjälp sökes

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Agilitypower
Elmoped

Ny grym 4t setup, hjälp sökes

Inlägg av Agilitypower »

Hejsan!

Jag vet självklart att detta är ett 2T forum, men eftersom jag har förtroende för medlemmarna här och tror ni kan hjälpa mig så skriver jag här.
Jag har lite problem med min moped, nyss fått ihop den men den funkar inte som den ska, när man kommer upp i varv så börjar det "smattra" ur motorn ?!
Kolvringar? (180 graders gap för tillfället)
Fel ventilspel?
Förgasarproblem? Insugsläcka?
Har inte ställt in förtändning, tkr den ändå ska funka som den ska göra.
Mopeden är ursprungligen en Kymco Agility 50, som jag lagt ner en hel del tid på.

Motorn då:
90cc monster cylinder kit + topp - racing kam o större ventiler.
Stage6 24mm pwk förgasare
Malossi E13 sportluftfilter
24mm insug
Malossi "delta" koppling
Malossi "wing" kopplingsklocka
Malossi 60% tryckfjäder / Bytt till MHR fjäder
Malossi Multivar - 6.6 g
Malossi Kevlar drivrem
Racing fläkt
Öppet racing avgasystem
NOS system " vått "

Huvudmunstycke: 95
Lågfartsmunstycke: 42
Kan hända att den får lite för mkt just nu men bättre de än för lite..

ENORMT tack till de som kan ge förslag hur jag ska gå till väga, den är helt klart lättstartad och så, dock går den inte som den ska när man kommer upp i varv, den motar också dels det smattrande ljudet.
Lägger även upp en powser bild på den =)
Lite el kvar o 2 kåpor att sätta dit, nylackad :D
Bild
Senast redigerad av Agilitypower den 10 juni 2008, 13:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

tändningen kanske inte hänger med riktigt, mycket troligt att du kan få ställa ventilerna lite bättre också ;) tycker du borde satsa på en liten turbo eller kompressr när du i övrigt har en så fin setup till den (turbo är roligare)

skulle vara lättare att säga om du la upp en film på hur det låter
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Agilitypower
Elmoped

Inlägg av Agilitypower »

jo, turbo är jag sugen på ! :)

Men jag ska tillägga, den funkar helt perfekt när jag varvar ur den när den står på central stöd, funkar perfekt, lite mycket bensin möjligtvis, dock när jag bromsar vilket gör att motorn får motstånd och gasar eller åker på den så smattrar de när man kommer upp i varv och det motar.
Så vet inte riktigt det med ventilspelet, tippar hellre på utväxling eller variator problem eller så :shock: .

Jag ska försöka fixa en film men så länge får ni komma med förslag och tips tack! :D
Folke33
Elmoped

Inlägg av Folke33 »

Skulle tippa på att du har din tändning för tidigt ställd. Då blir en 4T lättstartad men hänger inte med på topp (under belastning).

Turbo på 1-cyl 90 cc ?.... Inte särskilt mkt effektvinst pga så liten cylindervolym , samt att det blir ett rent H att få det att fungera pga avgaspulserna.....
Senast redigerad av Folke33 den 9 juni 2008, 23:57, redigerad totalt 1 gånger.
J.R.P.
Användarens profilbild
ProTeam
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ProTeam »

Jag tror det kan vara tändingen som inte hänger med, ev. så kan det vara så att det är munstycket som ska bytas till ett mindre, den orkar att varva ur när du kör den på centralstödet men när du åker med så orkar den helt enkelt inte.

// ProTeam
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Folke33 skrev:Skulle tippa på att du har din tändning för tidigt ställd. Då blir en 4T lättstartad men hänger inte med på topp (under belastning).

Turbo på 1-cyl 90 cc ?.... Inte särskilt mkt effektvinst pga så liten cylindervolym , samt att det blir ett rent H att få det att fungera pga avgaspulserna.....
det går, och blir lättare att få till på en 4-taktare dessutom :) han får nog mixa lite med kompet och sätta dit en större förgasare med nog går det allt. hitta en liten turbo bara, typ en 0,9liters småbils diesel borde ju funka rätt ok (kolla skroten)

visst ger det inte allt för mycket effekt på en så liten 1cyl motor, med lite ger det och sedan är det rätt fräckt också ;) är inte alls lika jobbigt som att turbokonvertera en 2-taktare precis, och även det är gjort. ¨

om den klarar av att gå rent på centralstödet är det inte ventilerna iaf tror jag, prova ge den lite mindre soppa och ställ tändningen lite :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres

Inlägg av skogen_swe »

han har samma krongel som jag har :P precis så gör min med :x startar lätt o så men i varven börja dumma sig :? jag tror också att de är täningen för jag har stält in ventilerna sånt men nä den vägrar, prova köra på 98 oktan de funkar bätre för mig det är inte lika mycket krongel då 8)
skosnore
Elmoped

Inlägg av skosnore »

min gör så i början när den e kall sedan funkar den felfrit :D
Agilitypower
Elmoped

Inlägg av Agilitypower »

okej,

Tack för svaren!

Ska åka till garaget nu på en gång och först kolla ventilerna, tänkte ställa in både på 0.10 få se vad som händer.

Blir det ingen skillnad får jag ta en titt på förtändningen annars måste man ju byta cdi box till 125cc ? :shock:
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Agilitypower skrev:okej,

Tack för svaren!

Ska åka till garaget nu på en gång och först kolla ventilerna, tänkte ställa in både på 0.10 få se vad som händer.

Blir det ingen skillnad får jag ta en titt på förtändningen annars måste man ju byta cdi box till 125cc ? :shock:
prova med förtändningen först, det är ju inte säkert att cdin till 125 är optimerad för resten av tändningen på din moppe, dessutom varvar väl 125an mindre än den du har? leta efter trim cdi till din istället ;)

är inte 0,10 rätt lite spel? ställ in den medans motorn är någolunda varm iaf, saker utvidgas ju vid värme så ;) men 0.10 när den är varm funkar, annars kanske du får gå på 0.15. ios så kan tjäna lite effekt på att köra tightare då du får högre lyft :)

Bmw e34 Fix & Renovering
Agilitypower
Elmoped

Inlägg av Agilitypower »

Hej igen!

Har kollat lite nu,

att ställa förtändningen hjälpte inte, inte heller ventilspelet.

Dock,
Hittat ett litet läckage vid insuget, beställt hem ett nytt så vi får se i veckan.
Låst