ohrner1996 skrev:har jag fel nu eller inte, när man åker i väg så drar kopplingen ut sig, och om man har hårda kopplingsfjädrar så tar det längre tid för mopeden att komma igång och om man har mjuka kopplingsfjädrar så kommer mopeden igång snabbare? är jag fel ute nu eller ? xD

Kopplingen är en slung-koppling, alltså gäller centrifugalkraften, och i detta fall är det koppling backarna/armarna som flyger ut o greppar kopplingsklockan. Kopplingsfjädrarna reglerar på vilket varv backarna skall slungas ut och greppa kopplingsklockan. Så ju hårdare fjädrar du har, ju högre varvtal krävs för att backarna skall slungas ut och greppa klockan. Motsatt effekt om du har mjukare fjädrar, då krävs de ju såklart mindre varvtal för att de skall greppa. Så ju mjukare fjädrar du har, ju lägre varv och tidigare får du driv på bakhjulet.
Så ja, du är rätt ute =)
OnT: Min polare har en stalker med endast ZX, andra vikter, kopplingsfjädrar o tryckfjäder + munstycke. Den finner jag inga som helst problem att köra på bakhjulet med, kunde även göra det med original röret.
Så haka inte upp dig på setup för att kunna köra på bakhjulet, jag körde på bakhjulet utan problem med min neos, visst underlättar trim, men trimmet kommer inte hjälpa dig hålla balanser särskilt mycket, dock gör träning det. Så ger du några timmar på att träna så kommer de gå kalas utan att du lägger ut xxxx antal kronor på trim