Passande setup för bakhjulsdrag?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Slitex
Elmoped

Passande setup för bakhjulsdrag?

Inlägg av Slitex »

Tja!
Har en gilera stalker med 50cc originalcylinder, originalrör, och gasare, allt ostrypt och hårdare tryckfjäder samt 5,5g vikter..

Vad ska JAG köpa/byta för att kunna köra omkring på bakhjulet som jag ser många göra, för mig slirar det mest i variatorn (som jag upplever det) den gör ca 75km/h på Gps
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

dem som gör ruunt på stalkers i biskop (göteborg) brukar barta vara urpluggade elr någon lågvarvlig 70cc :) sen lättare vikter
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
ohrner1996
Extra Varnad

Inlägg av ohrner1996 »

köp ett leovince zx rör = lågvarvig = lätt att få upp på bakhjulet :D http://twostroke.se/product.asp?product=13351

du kan även pröva att byta vikter till 3.5 eller 4.0 :D
Slitex
Elmoped

Inlägg av Slitex »

ohrner1996 skrev:köp ett leovince zx rör = lågvarvig = lätt att få upp på bakhjulet :D http://twostroke.se/product.asp?product=13351

du kan även pröva att byta vikter till 3.5 eller 4.0 :D
Har testat lägre vikter 3,0-3,5-4,0 men då varvar den som en idiot när jag ska dra iväg, vad ska jga göra för att få ner "nypvarvet" men öka accet?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

släng på en 70cc både billigare än rör samt ger mer effekt :P
btw en stalker är baktung som fan, testa dig att sätt dig längrebak ;)
fattar inte vf alla rekomenderar rör när 70cc är bättre...
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Slitex
Elmoped

Inlägg av Slitex »

david96 skrev:släng på en 70cc både billigare än rör samt ger mer effekt :P
btw en stalker är baktung som fan, testa dig att sätt dig längrebak ;)
fattar inte vf alla rekomenderar rör när 70cc är bättre...
Har haft en 70cc med 24 mm gasare, men den sliiiiirar och varvar för mycket när man ska iväg, men går fort som fan oavsett vikter, vill ha ner startvarvet men vette faen..
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

byt kopplingsfjädrar eller tryckfjäder.
Användarens profilbild
ohrner1996
Extra Varnad

Inlägg av ohrner1996 »

testa mjukare kopplings fjädrar och
Slitex
Elmoped

Inlägg av Slitex »

streamjr skrev:byt kopplingsfjädrar eller tryckfjäder.
Tryckfjädern är bytt, den orkar massor uppför backar och så vidare men i början är den äckligt högvarvig oavsett vikter..
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

Slitex skrev:
streamjr skrev:byt kopplingsfjädrar eller tryckfjäder.
Tryckfjädern är bytt, den orkar massor uppför backar och så vidare men i början är den äckligt högvarvig oavsett vikter..
vikterna har inget att göra med hur snabbt den drar iväg, om du har bytt tryckfjäder byt kopplingsfjädrar.
Användarens profilbild
ohrner1996
Extra Varnad

Inlägg av ohrner1996 »

har jag fel nu eller inte, när man åker i väg så drar kopplingen ut sig, och om man har hårda kopplingsfjädrar så tar det längre tid för mopeden att komma igång och om man har mjuka kopplingsfjädrar så kommer mopeden igång snabbare? är jag fel ute nu eller ? xD :D
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

ohrner1996 skrev:har jag fel nu eller inte, när man åker i väg så drar kopplingen ut sig, och om man har hårda kopplingsfjädrar så tar det längre tid för mopeden att komma igång och om man har mjuka kopplingsfjädrar så kommer mopeden igång snabbare? är jag fel ute nu eller ? xD :D
Kopplingen är en slung-koppling, alltså gäller centrifugalkraften, och i detta fall är det koppling backarna/armarna som flyger ut o greppar kopplingsklockan. Kopplingsfjädrarna reglerar på vilket varv backarna skall slungas ut och greppa kopplingsklockan. Så ju hårdare fjädrar du har, ju högre varvtal krävs för att backarna skall slungas ut och greppa klockan. Motsatt effekt om du har mjukare fjädrar, då krävs de ju såklart mindre varvtal för att de skall greppa. Så ju mjukare fjädrar du har, ju lägre varv och tidigare får du driv på bakhjulet.

Så ja, du är rätt ute =)

OnT: Min polare har en stalker med endast ZX, andra vikter, kopplingsfjädrar o tryckfjäder + munstycke. Den finner jag inga som helst problem att köra på bakhjulet med, kunde även göra det med original röret.

Så haka inte upp dig på setup för att kunna köra på bakhjulet, jag körde på bakhjulet utan problem med min neos, visst underlättar trim, men trimmet kommer inte hjälpa dig hålla balanser särskilt mycket, dock gör träning det. Så ger du några timmar på att träna så kommer de gå kalas utan att du lägger ut xxxx antal kronor på trim :)
Skriv svar