Variator - tråden (kopplingsfjädrar,tryckfjäder,vikter m.m )

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
macbang
Svårstartad skrothög

Inlägg av macbang »

Emil skrev:Hej!

Jag har ett par gula kopplingsfjädrar av malossi. Men jag skulle vilja ha sneppet hårdare. Vilka skulle ni rekommendera då? Länka osv. Jag har ett zx och den drar efter en stund med den setupen jag har nu, osv.

Aerox 07.
Tre fjädrar behövs i kopplingen.

/Emil
Finns 3 pack med fjädrar från Hebo på twostroke

http://www.twostroke.se/product.asp?product=1785
Cylinder: Malossi 70cc sport
Förgasare: Dellorto 17.5mm
Membran: Stage 6 VForce3
Rör : stage6 pro replica
Vev: Original
Variator: Polini speedcontrol 6.0g
Koppling: Malossi fly clutch röda race fjädrar

toppfart 80km/h och stark som ett as
Emil
Elmoped

Inlägg av Emil »

macbang skrev:
Emil skrev:Hej!

Jag har ett par gula kopplingsfjädrar av malossi. Men jag skulle vilja ha sneppet hårdare. Vilka skulle ni rekommendera då? Länka osv. Jag har ett zx och den drar efter en stund med den setupen jag har nu, osv.

Aerox 07.
Tre fjädrar behövs i kopplingen.

/Emil
Finns 3 pack med fjädrar från Malossi på twostroke

http://www.twostroke.se/product.asp?product=1785
Jag menade att det är trebaksfjädrar eller vad det nu heter. Men tack ändå
Emil
Elmoped

Inlägg av Emil »

Någon som vet? Skulle vila ha ett svar snabbt då jag måste skicka en beställning inom kort :D
Drazharm
Varnad

Inlägg av Drazharm »

Jag menade att inte dubbelposta det bara blev så.
Emil
Elmoped

Inlägg av Emil »

Dessa har jag http://twostroke.se/product.asp?product=27024 Jag undrar vilka som är sneppet hårdare än dessa. Om det finns andra som har erfarenhet av denna setup innan.

leovince zx
4,3g vikter
gula kopplingsfjädrar (se ovan)

Vilka körde du/ni med isåfall? :D
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Inlägg av rexzo »

Emil skrev:Dessa har jag http://twostroke.se/product.asp?product=27024 Jag undrar vilka som är sneppet hårdare än dessa. Om det finns andra som har erfarenhet av denna setup innan.

leovince zx
4,3g vikter

Du är säker på att inte dina gula kopplingsfjädrar är dom som följde med zx röret?

Vad är det för moppe?

Kopplingsfjädrar är inget som någon annan än dig själv säga vad som är bra, det är bara att gå efter känsla!

Men dom ska vara så hårda så att moppen orkar dra bra när den börjar driva framåt kan väll jag säga!
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Emil
Elmoped

Inlägg av Emil »

rexzo skrev:
Emil skrev:Dessa har jag http://twostroke.se/product.asp?product=27024 Jag undrar vilka som är sneppet hårdare än dessa. Om det finns andra som har erfarenhet av denna setup innan.

leovince zx
4,3g vikter

Du är säker på att inte dina gula kopplingsfjädrar är dom som följde med zx röret?

Vad är det för moppe?

Det är en aerox. Om jag förstod din första fråga så tyder jag den så här. Att jag fick med mina gula kopplingsfjädrar med röret. Ja, det fick jag :D

Kopplingsfjädrar är inget som någon annan än dig själv säga vad som är bra, det är bara att gå efter känsla!

Men dom ska vara så hårda så att moppen orkar dra bra när den börjar driva framåt kan väll jag säga!
Emil
Elmoped

Inlägg av Emil »

Det är en aerox

Dom följde med röret, ja. :D
Användarens profilbild
SeelOfQuality
Avstängd

Inlägg av SeelOfQuality »

Vilka vikter är bäst för att ha till en stunt Yamaha Jog R och vad skall man ha för fjäder?
Emil
Elmoped

Inlägg av Emil »

Vet någon vad det är för skillnad på en multivariator och en original. Har bara hört att den går bättre. Men är det stor skillnad?
Användarens profilbild
krillepille
Svårstartad skrothög

Inlägg av krillepille »

Hur går min neos med 7,0-8,0 jag har ett stage 6 på den så frågan är kommer den gå snabbare eller rappare
Sebbsson
Elmoped

Speedfight 3

Inlägg av Sebbsson »

Tjena, hade tänkt o ta bort min v-bricka på min speedfight 3, vet någon hur snabbt den kommer gå ungäfer ? 70 ? 60?
Användarens profilbild
krillepille
Svårstartad skrothög

Inlägg av krillepille »

Det bror på om du har plug i avgassystemet
Med plug 55-60
Utan plug 75-80
Och om du inte har plug och bara en v-ring så varvar mopeden
Och risk för att cylinder och kolv tar mycket stryk
kymco rider
Elmoped

Inlägg av kymco rider »

har en kymco agility 4t
72cc o nästan allt bytt utom förgasaren veven o kammen, har bytt kopplingsfjädrarna, tryckfjädern plus malossi variator men den går segt känns som helt original har det men varioatorn att göra? gick typ likadant innan jag bytte allt.
kymco power
Sebbsson
Elmoped

Inlägg av Sebbsson »

Tack för svaret, är ganska ny på detta, eftersom det är en helt ny moppe så borde det vara en plugg i avgassytemet, men är det svårt att dra pluggen i avgassystemet också ? Tack!
Användarens profilbild
krillepille
Svårstartad skrothög

Inlägg av krillepille »

Den är svetsad i avgasysstemet och det bästa är att ta en dremmel men det går att ta en hammare och skruvmejsel
lillshrimp
Elmoped

Inlägg av lillshrimp »

har en speedfight 2 med ett laser x-pro rör , och har även polini kopplingsfjädrar, vilken färg ska jag ha?
Kolla in min speedfight ! http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37039

Kolla även in min flickväns projekt! :) Fett Fräsch :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22362

Här har ni även min polares KTM Senda!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=32674

Hade bra! Mvh ´lill´
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

lillshrimp skrev:har en speedfight 2 med ett laser x-pro rör , och har även polini kopplingsfjädrar, vilken färg ska jag ha?
Svart i narakus färger
lillshrimp
Elmoped

Inlägg av lillshrimp »

Riejuman skrev:
lillshrimp skrev:har en speedfight 2 med ett laser x-pro rör , och har även polini kopplingsfjädrar, vilken färg ska jag ha?
Svart i narakus färger

Vilken färg motsvarar det på dessa då?
http://twostroke.se/product.asp?product=6576
Kolla in min speedfight ! http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37039

Kolla även in min flickväns projekt! :) Fett Fräsch :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22362

Här har ni även min polares KTM Senda!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=32674

Hade bra! Mvh ´lill´
Användarens profilbild
xXTASKENXx
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av xXTASKENXx »

Cpi Hussar 5,3g vikter 80 munstycke.

den är väldigt seg i början när man gasar, alltså när man gerfullgas så går den segt till 10-15 sedan drar iväg lite sedan mer vid 45 Vill ha lite mer kräm i början, köpa ny fjäder? Gul?
Användarens profilbild
Bruno_yao
Elmoped

Inlägg av Bruno_yao »

70cc orginal rör, typ hur hård tryckfjäder behöver man på en aerox + hur hårda behöver man på orginal aerox oxå?
2+2 blir alltid 5
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Bruno_yao skrev:70cc orginal rör, typ hur hård tryckfjäder behöver man på en aerox + hur hårda behöver man på orginal aerox oxå?
70cc och orginalrör ger ju inte sån jättehög effekt, så jag tror du kan köra med orginalfjädern. Dock vet jag inte hur stark den är.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
Bruno_yao
Elmoped

Inlägg av Bruno_yao »

Original borde va "mjuk" eller?
2+2 blir alltid 5
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Bruno_yao skrev:Original borde va "mjuk" eller?
Ja original tryckfjädern brukar motsvara mjuk.
karlsson31
Elmoped

Inlägg av karlsson31 »

Hej! vilka vikter tycker ni jag ska ha till min aerox 08med pro replica? och k-fjädrar? vilka?
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

karlsson31 skrev:Hej! vilka vikter tycker ni jag ska ha till min aerox 08med pro replica? och k-fjädrar? vilka?
Jag körde med stage 6 pro replica ett tag. Jag hade då 6,5grams vikter samt stage 6's mediumhårda kopplingsfjädrar. Kunde ha slängt på de hårda, men medium funkade det med. 6,5 gram var optimalt för mig och min körstil. Dock så brukar folk ha lättare vikter på minarellimotorerna än på peugeot har jag lyckats fått för mig.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
akarlsson
Elmoped

Naraku HS Racing v.2

Inlägg av akarlsson »

Tänkte kolla om nån har testat denna variator till cpi eller annan liggande minarelli?
Naraku HS Racing v.2?

http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 18af5b1a81

Ska byta variator på min CPI Oliver City, 2011, tänkte att man kanske ska våga gå mot strömmen och pröva denna, alla andra verkar köra polini eller malossi..
Har lite svårt o hitta några omdömen om den...
CPI Oliver City, 2012, Avstrypt Luftfilterbox, Technigas Trek, 5,5g Vikter,
Huvudmunstycke stl 80, +1000 rpm tryckfjäder, Naraku HS Racing Variator,
Glidhylsa 1,0mm kortare.
–------------------------------------------------------------------------------------------
Jinlun Fighter, 2007, 139qma, Avstrypt, PD19J, Huvudmunstycke stl 102.
akarlsson
Elmoped

Recension, Naraku HS Racing Variator v.2

Inlägg av akarlsson »

Jag bestämmde mig för att gå mot strömmen och köpa en Naraku HS Racing Variator v.2, alla andra verkar köra Malossi eller Polini...
Fick grejerna igår och monterade dit dom, uppstod ett problem med att remskivan/fläkten inte vart ordentligt fastskruvad, eftersom glidhylsan är kortare så behövdes de brickor.
Testade att lägga brickorna längst in men då tog fläkten i kickdrevet på kåpan så det slutade med att jag fick lägga brickorna mellan remskivan/fläkten och kickdrevet på variator så nu funkar det!
Det följde inte med några brickor men jag hade svarvat till ett gäng på jobbet så jag skulle ha om det behövdes!
Fick lite högre utväxling men måste nog ha lättare vikter för att kompensera lite, vart lite slö, toppfarten vart ungefär samma men blir nog lite högre med rätt vikter...
De står att man ska använda original glidhylsan om motorn ej är trimmad men jag är väldigt tveksam till att de går, fläkten borde ta i kickdrevet i kåpan då!
Nästan alla vibrationer som fanns innan har försvunnit, vid höga varv vibrerade det en hel del förut men nu är det mycket bättre!
CPI Oliver City, 2012, Avstrypt Luftfilterbox, Technigas Trek, 5,5g Vikter,
Huvudmunstycke stl 80, +1000 rpm tryckfjäder, Naraku HS Racing Variator,
Glidhylsa 1,0mm kortare.
–------------------------------------------------------------------------------------------
Jinlun Fighter, 2007, 139qma, Avstrypt, PD19J, Huvudmunstycke stl 102.
gileraN
Svårstartad skrothög

Inlägg av gileraN »

Tja, har en Aerox 02. Yasuni rör, 70cc, 4g vikter, inte original variator. Det där med koppling, vilket har jag 105 eller 107? Och vad ska jag har för färger på fjädrar? Både tryck och kopllings fjädrar. Ute efter att ha lite gasres.
Yamaha Aerox -05
Bigbore 86cc
Användarens profilbild
Jeppe374
Elmoped

Inlägg av Jeppe374 »

Tja jag har lite problem med kopplingen eller något på min malagiti f12 och undrar om det är någon som vet vad jag ska göra åt det

när jag åker iväg varvar den ganska mycket och sen slutar den varva lika mycket när jag kommer upp i lite fart kan detta ha att göra med kopplingsfjädrar eller tryckfjäder eller vad är felet?

Är väldigt tacksam för svar!
Användarens profilbild
ohrner1996
Extra Varnad

Inlägg av ohrner1996 »

pröva byt till tyngre vikter,
har ingen aning, men det låter som det skulle kunna vara det
yamaha aerox 06: (någon som vill byta rör med mig har ett proreplica som nytt :D )

SETUP:

stage6 - proReplica
stage6 - insug
stage6 - membran
malossi - reeds
malossi - 70cc sport
dellorto - 19mm black racing
Emil
Elmoped

Inlägg av Emil »

Vilka kopplingsfjädrar tycker ni att man ska ha till stage6 kopplingen (SportPro)?

Aerox 07:

LeoVince zx
4,3g vikter
Original koppling med gula kopplingsfjädrar

Nu har jag dom gula kopplingsfjädrarna som följde med zx i original kopplingen, kan jag flytta över dom till stage6én? Kommer det bli bra eller måste jag köpa nya?

Mvh
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Emil skrev:Vilka kopplingsfjädrar tycker ni att man ska ha till stage6 kopplingen (SportPro)?

Aerox 07:

LeoVince zx
4,3g vikter
Original koppling med gula kopplingsfjädrar

Nu har jag dom gula kopplingsfjädrarna som följde med zx i original kopplingen, kan jag flytta över dom till stage6én? Kommer det bli bra eller måste jag köpa nya?

Mvh

Du måste köpa nya, du får köpa detta kitt:

http://www.twostroke.se/product.asp?product=18237 - Just denna länken, för det finns 2 typer av stage 6 kopplings kitt..´Bara du har denna länken så får du rätt! Du kan även gå in på kopplingen och längst ner under bilden står det " reservdelar - kopplingsfjäders kit ".
Emil
Elmoped

Inlägg av Emil »

Vilka fjärdar är hårdast från höger till vänster? Vilka fjädrar körde du med till din setup?

Till: Roxxen96
Emil
Elmoped

Inlägg av Emil »

Hej!

Om kopplingen slirar ska man gå upp eller ner i kopplingsfjädrar då? Den går sämre när den är varm (kopplingen). Slirar kopplingen näst intill alltid när man drar på fullt gaspådrag i början (lite)?
Skriv svar