Diskret trimning

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
FilleTheKid
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 6 juni 2012, 19:34

Diskret trimning

Inlägg av FilleTheKid »

Tja, har en drac sm och undrar om det finns någon diskret trimning? Alltså att den inte låter mycket eller att den går över drivet fort :)
Användarens profilbild
QviW
TSR:s snyggaste
Inlägg: 317
Blev medlem: 6 januari 2011, 15:47
Ort: Herrljunga

Inlägg av QviW »

Plugga ur röret, ändra drevning
Användarens profilbild
Hebbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 315
Blev medlem: 3 januari 2011, 22:48

Inlägg av Hebbe »

Dreva den, plana toppen, fila lite på avgaspluggen. Då kan det lätt gå 70 med skönt acc. Och låter lite lite mer än original. Hur fort vill du att den ska gå? Är det 30 eller EU?
Användarens profilbild
Hebbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 315
Blev medlem: 3 januari 2011, 22:48

Inlägg av Hebbe »

Hebbe skrev:Dreva den, plana toppen, fila lite på avgaspluggen. Då kan det lätt gå 70 med skönt acc. Och låter lite lite mer än original. Hur fort vill du att den ska gå? Är det 30 eller EU?
Plana ca 1,5mm. Dreva den 12/13-53 fila lite på pluggen byt 5-7 storlekar munstycke. Då gör den 70-75 och låter original.
CalleRobertsson
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 april 2012, 11:12
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av CalleRobertsson »

Vet nån vad som är diskret till en yamaha slider 07a? :?: :D
Användarens profilbild
Hebbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 315
Blev medlem: 3 januari 2011, 22:48

Inlägg av Hebbe »

CalleRobertsson skrev:Vet nån vad som är diskret till en yamaha slider 07a? :?: :D
Plana toppen, fila på avgaspluggen, byt munstycke 5-7 storlekar, dra v-ringen, byt vikter. Då gör den ca 70 med gött acc. Kostar inte mycket heller. Kommer låta original dessutom.
CalleRobertsson
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 april 2012, 11:12
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av CalleRobertsson »

Hebbe skrev:
CalleRobertsson skrev:Vet nån vad som är diskret till en yamaha slider 07a? :?: :D
Plana toppen, fila på avgaspluggen, byt munstycke 5-7 storlekar, dra v-ringen, byt vikter. Då gör den ca 70 med gött acc. Kostar inte mycket heller. Kommer låta original dessutom.
svårt att komma upp på bakan då ? :D
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

plana toppen och fila avgasporten osvosv inte lönt... dom nyare motorerna har redan fin komp.. ta bort pluggen alternativt bara ta bort lite ur den så går den fint :)
Bild
Användarens profilbild
Hebbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 315
Blev medlem: 3 januari 2011, 22:48

Inlägg av Hebbe »

CalleRobertsson skrev:
Hebbe skrev:
CalleRobertsson skrev:Vet nån vad som är diskret till en yamaha slider 07a? :?: :D
Plana toppen, fila på avgaspluggen, byt munstycke 5-7 storlekar, dra v-ringen, byt vikter. Då gör den ca 70 med gött acc. Kostar inte mycket heller. Kommer låta original dessutom.
svårt att komma upp på bakan då ? :D
Beror lite på vikterna du väljer. Jag kan inte rekomendera några eftersom jag inte är så insatt i scooter. Men svaret är nej. Du borde absolut kunna lära dig köra på bakhjulet med det "trimmet". Det jag nämnt ovan är i princip gratis om du har kompisar som du kan få köpa billiga vikter av. Men annars skulle en annan koppling göra stor skillnad. Och om du vill börja trimma på riktigt så köper du de här.


Vev: Motoforce.
Cylinder: Stage6 70cc Sport pro.
Avgasrör: Yasuni R.
Förgasare: 21mm Dellorto Black Editon.
Membran: Original med Stage6 läppar.
CDI: Ostrypt Motoforce.
Luftfilter: Ck sportluft.
Variator: Polini Speed Control.
Vikter: 4,9g Polini.

Jag har de på min slider och den gör över 110 och har gasres till 40-50 :D
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

Mura skrev:plana toppen och fila avgasporten osvosv inte lönt... dom nyare motorerna har redan fin komp.. ta bort pluggen alternativt bara ta bort lite ur den så går den fint :)
Plana är onödigt, men portning kan man inte vara utan! ;)
att köra med en oportad org.cylinder är som att sparka på en död häst, oavsett vilket trimmrör mm. du lägger på! :)
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

lånar tråden lite, någon som kan ett billigt sätt (helst enkelt) sätt att få fart på min Derbi Senda sm x-treme? den ska helst låta så lite som möjligt ;)
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

kjelle skrev:
Mura skrev:plana toppen och fila avgasporten osvosv inte lönt... dom nyare motorerna har redan fin komp.. ta bort pluggen alternativt bara ta bort lite ur den så går den fint :)
Plana är onödigt, men portning kan man inte vara utan! ;)
att köra med en oportad org.cylinder är som att sparka på en död häst, oavsett vilket trimmrör mm. du lägger på! :)
portning är onödigt om du inte kan det ;) bättre träna på en anna cylinder som får förstöras i början sen kanske porta moppen :)
CalleRobertsson
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 april 2012, 11:12
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av CalleRobertsson »

Hebbe skrev:
CalleRobertsson skrev:
Hebbe skrev: Plana toppen, fila på avgaspluggen, byt munstycke 5-7 storlekar, dra v-ringen, byt vikter. Då gör den ca 70 med gött acc. Kostar inte mycket heller. Kommer låta original dessutom.
svårt att komma upp på bakan då ? :D
Beror lite på vikterna du väljer. Jag kan inte rekomendera några eftersom jag inte är så insatt i scooter. Men svaret är nej. Du borde absolut kunna lära dig köra på bakhjulet med det "trimmet". Det jag nämnt ovan är i princip gratis om du har kompisar som du kan få köpa billiga vikter av. Men annars skulle en annan koppling göra stor skillnad. Och om du vill börja trimma på riktigt så köper du de här.


Vev: Motoforce.
Cylinder: Stage6 70cc Sport pro.
Avgasrör: Yasuni R.
Förgasare: 21mm Dellorto Black Editon.
Membran: Original med Stage6 läppar.
CDI: Ostrypt Motoforce.
Luftfilter: Ck sportluft.
Variator: Polini Speed Control.
Vikter: 4,9g Polini.

Jag har de på min slider och den gör över 110 och har gasres till 40-50 :D
Gracias :D
Användarens profilbild
Hebbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 315
Blev medlem: 3 januari 2011, 22:48

Inlägg av Hebbe »

DerbiKoffe skrev:lånar tråden lite, någon som kan ett billigt sätt (helst enkelt) sätt att få fart på min Derbi Senda sm x-treme? den ska helst låta så lite som möjligt ;)

Det är jag expert på!

Steg 1. Dreva. 16-65 motsvarar 13-53 vilket är en utmärkt drevning.
Steg 2. Köp ett MK trowher. Sen gör du som i guiden http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37000
Steg 3. Byt munstycke 79-84 borde bli bra.
Steg 4. Ta bort insugsventilen på luftfilterboxen.

Om du gör det så går moppen 80 vid 10 000rpm och accar RIKTIGT gött!
Användarens profilbild
ArvidsZon
Avstängd
Inlägg: 479
Blev medlem: 3 juli 2009, 16:17
Ort: Kilafors
Kontakt:

Inlägg av ArvidsZon »

Hebbe skrev:
CalleRobertsson skrev:
Hebbe skrev: Plana toppen, fila på avgaspluggen, byt munstycke 5-7 storlekar, dra v-ringen, byt vikter. Då gör den ca 70 med gött acc. Kostar inte mycket heller. Kommer låta original dessutom.
svårt att komma upp på bakan då ? :D
Beror lite på vikterna du väljer. Jag kan inte rekomendera några eftersom jag inte är så insatt i scooter. Men svaret är nej. Du borde absolut kunna lära dig köra på bakhjulet med det "trimmet". Det jag nämnt ovan är i princip gratis om du har kompisar som du kan få köpa billiga vikter av. Men annars skulle en annan koppling göra stor skillnad. Och om du vill börja trimma på riktigt så köper du de här.


Vev: Motoforce.
Cylinder: Stage6 70cc Sport pro.
Avgasrör: Yasuni R.
Förgasare: 21mm Dellorto Black Editon.
Membran: Original med Stage6 läppar.
CDI: Ostrypt Motoforce.
Luftfilter: Ck sportluft.
Variator: Polini Speed Control.
Vikter: 4,9g Polini.

Jag har de på min slider och den gör över 110 och har gasres till 40-50 :D
hahah, kallar du det där att trimma riktigt?
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

Hebbe skrev:
DerbiKoffe skrev:lånar tråden lite, någon som kan ett billigt sätt (helst enkelt) sätt att få fart på min Derbi Senda sm x-treme? den ska helst låta så lite som möjligt ;)

Det är jag expert på!

Steg 1. Dreva. 16-65 motsvarar 13-53 vilket är en utmärkt drevning.
Steg 2. Köp ett MK trowher. Sen gör du som i guiden http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37000
Steg 3. Byt munstycke 79-84 borde bli bra.
Steg 4. Ta bort insugsventilen på luftfilterboxen.

Om du gör det så går moppen 80 vid 10 000rpm och accar RIKTIGT gött!
Har 14-65 drevning på nu så vad kommer den göra med dom dreven? för vill att den ska göra typ 70 å inte 80 då de e roligare å trimma mer å mer ;)

Edit: en annan fråga, kommer den låta som fan med orginaldämparen? och borde jag packa om den då den är riktigt gammal?
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Användarens profilbild
derbeyy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 600
Blev medlem: 6 april 2012, 10:37

Inlägg av derbeyy »

Hebbe skrev:
CalleRobertsson skrev:
Hebbe skrev: Plana toppen, fila på avgaspluggen, byt munstycke 5-7 storlekar, dra v-ringen, byt vikter. Då gör den ca 70 med gött acc. Kostar inte mycket heller. Kommer låta original dessutom.
svårt att komma upp på bakan då ? :D
Beror lite på vikterna du väljer. Jag kan inte rekomendera några eftersom jag inte är så insatt i scooter. Men svaret är nej. Du borde absolut kunna lära dig köra på bakhjulet med det "trimmet". Det jag nämnt ovan är i princip gratis om du har kompisar som du kan få köpa billiga vikter av. Men annars skulle en annan koppling göra stor skillnad. Och om du vill börja trimma på riktigt så köper du de här.


Vev: Motoforce.
Cylinder: Stage6 70cc Sport pro.
Avgasrör: Yasuni R.
Förgasare: 21mm Dellorto Black Editon.
Membran: Original med Stage6 läppar.
CDI: Ostrypt Motoforce.
Luftfilter: Ck sportluft.
Variator: Polini Speed Control.
Vikter: 4,9g Polini.

Jag har de på min slider och den gör över 110 och har gasres till 40-50 :D

du hebbe, har du planat din topp? blire typ någon skillnad? :O
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

svårt att komma upp på bakan då ? :D
svårt o komma upp på bakan me slider? neeee tror inte de va :)
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
Hebbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 315
Blev medlem: 3 januari 2011, 22:48

Inlägg av Hebbe »

derbeyy skrev:
Hebbe skrev:
CalleRobertsson skrev: svårt att komma upp på bakan då ? :D
Beror lite på vikterna du väljer. Jag kan inte rekomendera några eftersom jag inte är så insatt i scooter. Men svaret är nej. Du borde absolut kunna lära dig köra på bakhjulet med det "trimmet". Det jag nämnt ovan är i princip gratis om du har kompisar som du kan få köpa billiga vikter av. Men annars skulle en annan koppling göra stor skillnad. Och om du vill börja trimma på riktigt så köper du de här.


Vev: Motoforce.
Cylinder: Stage6 70cc Sport pro.
Avgasrör: Yasuni R.
Förgasare: 21mm Dellorto Black Editon.
Membran: Original med Stage6 läppar.
CDI: Ostrypt Motoforce.
Luftfilter: Ck sportluft.
Variator: Polini Speed Control.
Vikter: 4,9g Polini.

Jag har de på min slider och den gör över 110 och har gasres till 40-50 :D

du hebbe, har du planat din topp? blire typ någon skillnad? :O
Det ända jag hade gjort på min innan jag planade toppen var att dreva den 13-53 och byta till ett 68 munstycke. När jag planade toppen märktes det att den var lite piggare än tidigare. Inte mycket men tillräckligt för att vara värt det.
Användarens profilbild
Hebbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 315
Blev medlem: 3 januari 2011, 22:48

Inlägg av Hebbe »

ArvidsZon skrev:
Hebbe skrev:
CalleRobertsson skrev: svårt att komma upp på bakan då ? :D
Beror lite på vikterna du väljer. Jag kan inte rekomendera några eftersom jag inte är så insatt i scooter. Men svaret är nej. Du borde absolut kunna lära dig köra på bakhjulet med det "trimmet". Det jag nämnt ovan är i princip gratis om du har kompisar som du kan få köpa billiga vikter av. Men annars skulle en annan koppling göra stor skillnad. Och om du vill börja trimma på riktigt så köper du de här.


Vev: Motoforce.
Cylinder: Stage6 70cc Sport pro.
Avgasrör: Yasuni R.
Förgasare: 21mm Dellorto Black Editon.
Membran: Original med Stage6 läppar.
CDI: Ostrypt Motoforce.
Luftfilter: Ck sportluft.
Variator: Polini Speed Control.
Vikter: 4,9g Polini.

Jag har de på min slider och den gör över 110 och har gasres till 40-50 :D
hahah, kallar du det där att trimma riktigt?
Det är absolut på riktigt om man jämför med att fila lite på pluggar och ta bort v-ringen. De va så jag menade ;)
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres
Inlägg: 1560
Blev medlem: 2 juni 2011, 21:45
Ort: vasa

Inlägg av Riejuman »

Hebbe skrev:
ArvidsZon skrev:
Hebbe skrev: Beror lite på vikterna du väljer. Jag kan inte rekomendera några eftersom jag inte är så insatt i scooter. Men svaret är nej. Du borde absolut kunna lära dig köra på bakhjulet med det "trimmet". Det jag nämnt ovan är i princip gratis om du har kompisar som du kan få köpa billiga vikter av. Men annars skulle en annan koppling göra stor skillnad. Och om du vill börja trimma på riktigt så köper du de här.


Vev: Motoforce.
Cylinder: Stage6 70cc Sport pro.
Avgasrör: Yasuni R.
Förgasare: 21mm Dellorto Black Editon.
Membran: Original med Stage6 läppar.
CDI: Ostrypt Motoforce.
Luftfilter: Ck sportluft.
Variator: Polini Speed Control.
Vikter: 4,9g Polini.

Jag har de på min slider och den gör över 110 och har gasres till 40-50 :D
hahah, kallar du det där att trimma riktigt?
Det är absolut på riktigt om man jämför med att fila lite på pluggar och ta bort v-ringen. De va så jag menade ;)
nästan en helt vanlig setup som alla har nu förtiden så tycker inte riktigt att det är att trimma påriktigt
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

CalleRobertsson skrev:
Hebbe skrev:
CalleRobertsson skrev:Vet nån vad som är diskret till en yamaha slider 07a? :?: :D
Plana toppen, fila på avgaspluggen, byt munstycke 5-7 storlekar, dra v-ringen, byt vikter. Då gör den ca 70 med gött acc. Kostar inte mycket heller. Kommer låta original dessutom.
svårt att komma upp på bakan då ? :D
Tar du blindröret också så är det nästan gasres... Bara att sitta längre bak gasa å dra lite i styret.
Helt Räser
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

AndreWidestedt skrev:
CalleRobertsson skrev:
Hebbe skrev: Plana toppen, fila på avgaspluggen, byt munstycke 5-7 storlekar, dra v-ringen, byt vikter. Då gör den ca 70 med gött acc. Kostar inte mycket heller. Kommer låta original dessutom.
svårt att komma upp på bakan då ? :D
Tar du blindröret också så är det nästan gasres... Bara att sitta längre bak gasa å dra lite i styret.
skojjar du? Sitt längre bak och ryk upp i styret? de gör man väl då man skall åka på bakan alltid? så gasres är det väl inte... :D

ooops sluta med oft nu rubriken var diskret trimmning inte hurdant trimm man har! :)
Skriv svar