Tändnings fel på min Derbi!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
jJeppe
Elmoped

Tändnings fel på min Derbi!

Inlägg av jJeppe »

Tja, Jag kör en stilig Derbi Senda 06 xtream R.

Det har kommit fram ett litet problem med den kom typ nån månad efter att jag köpte nytt trimrör till den.
Det är så att den feltänder och käkar tändstift konstant. Byter jag tändstift går den bra nån mil tills den börjar hacka och feltända vid lite högre varv, skit tråkigt att köra med den.

Jag har fått tips om att det särket är statorplatten eller svänghjulet som pajjat på nått sett. Nån som vet lite mera vad som har hänt. Jag har provat bytt CDI box eftersom jag trodde de va felet först och bytt tändhatt och kabel. Lika när jag vrider lite på tändhatten så går den bra en stund eller om jag rycker lite i tändkabeln som sitter i CDI boxen. Sen börjar den bara hacka och käka tändstiftet. Om man kollade på tändstiftet såg det ut som att den inte fått nog med bensin eftersom den var helt bränd så jag tänkte byta upp munstycket några storlekar. Men jag det som är konstigt att det började efter några månader efter att jag hade trimmat den, hade det kommit för lite bensin hade den inte gått nå bra från börjar eller ?

Nån som har nå tips på vad jag skall byta för att den kanske ska funka som den ska?! :cry:
fjegge
Farsans gamla zündapp

Inlägg av fjegge »

Vilken storlek i munstyckte har du då?
jJeppe
Elmoped

Inlägg av jJeppe »

.a
Senast redigerad av jJeppe den 8 juni 2008, 18:44, redigerad totalt 1 gånger.
jJeppe
Elmoped

Inlägg av jJeppe »

fjegge skrev:Vilken storlek i munstyckte har du då?
Det är orginal har ingen koll på vad de är för storlek på denna.
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Kontakt:

Re: Tändnings fel på min Derbi!

Inlägg av meanzick »

jJeppe skrev:Tja, Jag kör en stilig Derbi Senda 06 xtream R.

Det har kommit fram ett litet problem med den kom typ nån månad efter att jag köpte nytt trimrör till den.
Det är så att den feltänder och käkar tändstift konstant. Byter jag tändstift går den bra nån mil tills den börjar hacka och feltända vid lite högre varv, skit tråkigt att köra med den.

Jag har fått tips om att det särket är statorplatten eller svänghjulet som pajjat på nått sett. Nån som vet lite mera vad som har hänt. Jag har provat bytt CDI box eftersom jag trodde de va felet först och bytt tändhatt och kabel. Lika när jag vrider lite på tändhatten så går den bra en stund eller om jag rycker lite i tändkabeln som sitter i CDI boxen. Sen börjar den bara hacka och käka tändstiftet. Om man kollade på tändstiftet såg det ut som att den inte fått nog med bensin eftersom den var helt bränd så jag tänkte byta upp munstycket några storlekar. Men jag det som är konstigt att det började efter några månader efter att jag hade trimmat den, hade det kommit för lite bensin hade den inte gått nå bra från börjar eller ?

Nån som har nå tips på vad jag skall byta för att den kanske ska funka som den ska?! :cry:
så likt Derbi :D
Tillhör mille!
Användarens profilbild
Moto_X
Svårstartad skrothög

Inlägg av Moto_X »

Jag tror det ska vara 68 i Derbi
R.I.P DooD
fjegge
Farsans gamla zündapp

Inlägg av fjegge »

börja med 80 munstyckte annars 74,76
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Har du ostrypt cdi?
jJeppe
Elmoped

Inlägg av jJeppe »

Henry skrev:Har du ostrypt cdi?
Felet började när jag hade min ostrypta, sen provade jag byta tillbaka till orginal och felet fortsatte.

Men som sagt, om det hade varit knas med munstycken så borde ju felet kommit från första början? Tog ju flera månader innan den blev så hära.
Moppekillen1
Elmoped

Inlägg av Moppekillen1 »

kan det inte vara att det är för lågt värmetal på tändstiftet då? hade samma problem med min drac å då va det de!
jJeppe
Elmoped

Inlägg av jJeppe »

Moppekillen1 skrev:kan det inte vara att det är för lågt värmetal på tändstiftet då? hade samma problem med min drac å då va det de!
Jag har provat med b8,b9. b9 håller längst.

Jag tror fortfarande att de inte är nå fel med munstycken eller tändstift, CDIn har jag bytt en gång redan.
Moppekillen1
Elmoped

Inlägg av Moppekillen1 »

jJeppe skrev:
Moppekillen1 skrev:kan det inte vara att det är för lågt värmetal på tändstiftet då? hade samma problem med min drac å då va det de!

Jag tror fortfarande att de inte är nå fel med munstycken eller tändstift, CDIn har jag bytt en gång redan.
Testa med ett br10es då? (tror dom heter så?)
jJeppe
Elmoped

Inlägg av jJeppe »

Moppekillen1 skrev:
jJeppe skrev:

men varför ska jag testa olika tändstift, de ända trim jag har på moppen är ett trimrör och cdi, litet drevat. Och varför ska moppen helt plötsligt börja tugga tändstift LÅNGT efter att jag har trimmat den.
Moppekillen1
Elmoped

Inlägg av Moppekillen1 »

jJeppe skrev:
Moppekillen1 skrev:
jJeppe skrev: Jag har provat med b8,b9. b9 håller längst.

men varför ska jag testa olika tändstift, de ända trim jag har på moppen är ett trimrör och cdi, litet drevat. Och varför ska moppen helt plötsligt börja tugga tändstift LÅNGT efter att jag har trimmat den.
Släng i ett ännu större munstycke, eftersom det verkar som att det blir för varmt i cylindern. (eller e jag ute och cyklar någonstans?)
jJeppe
Elmoped

Inlägg av jJeppe »

Aja okej, jag återkommer om det inte vill sig!

Tack för hjälpen

Vad skulle jag kunna köpa för storlek på munstycket då ?
Moppekillen1
Elmoped

Inlägg av Moppekillen1 »

jJeppe skrev:Aja okej, jag återkommer om det inte vill sig!

Tack för hjälpen

Vad skulle jag kunna köpa för storlek på munstycket då ?
Jag vet inte, gas i förskitarn kanske?
jJeppe
Elmoped

Inlägg av jJeppe »

men den rengjorde jag andra dagen efter att den börjat hacka käkat tändstift.. aja,
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

motorn kan möjligen efter hand bli skadad om den går tunt... Men de brukar ju nypa ihop och sen är de inge mer.... Men de kan ju bli nå kompfel lr kanske nåt annat läckage.....

Men ja tror no samma som dig, nåt fel me tändningen. Ja skulle tippa på kortslutning lr liknande... De började ju direkt när du bytte cdi:n första gången??

Men en kortslutning kan ändra tändningstiden eller försvaga.. ( hände mig en gång ) .... Så ja föreslår att du åker och gör en mätning hos auktoriserad ÅF så får du veta om tändningen ä pajj eller inte... Fråga bara om dom kan mäta tändningen en snabbis.. Du behöver nog inte lämna in moppen...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
jJeppe
Elmoped

Inlägg av jJeppe »

bensinskalle skrev:motorn kan möjligen efter hand bli skadad om den går tunt... Men de brukar ju nypa ihop och sen är de inge mer.... Men de kan ju bli nå kompfel lr kanske nåt annat läckage.....

Men ja tror no samma som dig, nåt fel me tändningen. Ja skulle tippa på kortslutning lr liknande... De började ju direkt när du bytte cdi:n första gången??

Men en kortslutning kan ändra tändningstiden eller försvaga.. ( hände mig en gång ) .... Så ja föreslår att du åker och gör en mätning hos auktoriserad ÅF så får du veta om tändningen ä pajj eller inte... Fråga bara om dom kan mäta tändningen en snabbis.. Du behöver nog inte lämna in moppen...
Okej, men du uppfattade mig kanske lite fel.. Det började inte när jag bytte CDIn det började helt plötsligt när jag var på väg till skolan en dag, Sen när jag kom hem rengjorde jag förgasarn sen när inte de funkade så bytte jag tillbaka till orginal CDIn, och det var fortfarande så dära.

Äre nå speciella verktyg man behöver för att mäta tändningen? Tror polarns far hadde nått sånt hemma som han andvände förut. Annars får jag väl åka till en verkstad och fråga.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

de ä en helt vanlig voltmätare man använder eller va de nu heter... Men de svåra är VAD man ska mäta och vilka siffror de ska vara.... Därför är de svårt o göra själv....

Men risken är ju den att den nya cdi:n var felaktig... De händer ibland att man smäller generatordrivna lampor när man byter till ostrypt cdi.... Kan va så att den brände tändningen lr nå....
Live slow - Die whenever
jJeppe
Elmoped

Inlägg av jJeppe »

ja, men kanske han har nån aning eftersom han är en elektriker och repratör och åkt cross halva sitt liv.

Men iaf, de dära med CDIn att han smällde tändningen, skulle inte de ha hänt på engång och inte dröjt flera månader?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

jJeppe skrev:Men iaf, de dära med CDIn att han smällde tändningen, skulle inte de ha hänt på engång och inte dröjt flera månader?
nja inte riktigt... Tändningen har ju inga säkringar i kretserna... så de säger inte bara pang o så lägger de av... Men är nåt fel så blir de varmt och så småningom kan de bli "elbrand" eller nån spole lr så brinner... ( isolatorlagrena smälter bort )
jJeppe skrev:ja, men kanske han har nån aning eftersom han är en elektriker och repratör och åkt cross halva sitt liv.
Jo visst vet han tal och sånt borde han nog kunna göra de ;)
Live slow - Die whenever
Låst