Tja, upptäckte idag att 2 slangar hände under motorn!
Jag har ingen aning vart de ska sitta (trodde först d var i förgasaren men vet inte) är det alltså någon j*vel som har kopplat ur dom? Skulle va tacksam för hjälp!
lite OT också, tycker ni att kedjan ser för slapp ut? Känns som d när jag kör..
Senast redigerad av M0on den 6 juni 2012, 17:09, redigerad totalt 1 gånger.
Det ska vara slangar under motorn för att oljan ska kunna rinna ur om det blir för mkt den andra vet jag inte, sen kedjan ska du bara kunna röra på max 1cm upp och ner om den ska vara spänd.
Ena slangen är till för ifall du fyller på för mycket bensin. Då rinner det ut i ena slangen.
Och den andra slangen är till för ifall förgasaren skulle flöda över. Vilket kan hända ifall moppen skulle ramla eller om "saken" som guppar där inne skulle hänga sig. Alltså fastna eller så.
Det är i alla fall de slangarna till för som sitter på min moppe. Dock är min en Yamaha Aerox men lär ha samma funktion..
Slangarna är i alla fall till för ifall det blir överflöde i några av funktionerna.
Reijurrx96 skrev:Det ska vara slangar under motorn för att oljan ska kunna rinna ur om det blir för mkt den andra vet jag inte, sen kedjan ska du bara kunna röra på max 1cm upp och ner om den ska vara spänd.
är du dum på riktigt eller, eller gillar du att byta kedjor? ska vara ca 4 cm glapp mitt emellan dreven
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då
Reijurrx96 skrev:Det ska vara slangar under motorn för att oljan ska kunna rinna ur om det blir för mkt den andra vet jag inte, sen kedjan ska du bara kunna röra på max 1cm upp och ner om den ska vara spänd.
är du dum på riktigt eller, eller gillar du att byta kedjor? ska vara ca 4 cm glapp mitt emellan dreven
ÄÄÄÄÄÄäääää smutsa inte ner forumet med å säga att folk är dumma i hövvet han må ha fel men det ger inte dej rätten att bete dej illa.
Ont
slangarna ska sitta så dom är till som många ha skrivit ovan att om det kommer för mycket bensin/olja så ska det kunna rinna över å inte bilda tryck.
En del säger 1 cm en del säger 4 cm. Jag har hört att det ska vara 3cm frispel. Alltså inte 3cm upp och 3cm ner utan 3cm totalt. 3cm står det även i min manual
jag kör personligen med 2cm toralt. det är skönast imo.
angående slangarna. brukar på de flesta moppar vara ett litet hål vid tanklocket ifall man tankar över så ska det rinna ner genom slangen och ner på bakcken iställer för på moppen.
andra vet jag ej men kan tänka mig något liknande för kylarvätska.
ÄÄÄÄÄÄäääää smutsa inte ner forumet med å säga att folk är dumma i hövvet han må ha fel men det ger inte dej rätten att bete dej illa.
Ont
slangarna ska sitta så dom är till som många ha skrivit ovan att om det kommer för mycket bensin/olja så ska det kunna rinna över å inte bilda tryck.
Han kallade inte honom dum i huvudet, han frågade bara
Kontroll av sträckning
- Sök upp det ställe på kedjan där du har minst rörlighet upp och ner.
- Mät mitt emellan dreven 35- 45mm spel för Rieju - Drac 50 RR Sport & Spike