Jag har en peugeot speedfight 2 - 03 som bara dog för mig i går och vägrar starta efter de. Det är både bensin och olja i den men den vägrar att starta. Det låter som att den inte tänder när jag kickar men när jag gasar och kickar så låter de annorlunda. Jag tänker kan de vara tändstiftet som är felet? Men kan en moppe dö pga att tändstiftet är dåligt eller slut? Tacksam för svar / Oscar!
putsande hjälper knappast om den e kaputt, jag hade nog köpt ett nytt fullt fungerande istället :/
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
OscarCpI skrev:okej jag ska alltså köpa ett nytt tändstift så kommer de att funka igen? okej
Det är inte säkert att det kommer funka bara för det, men köp ett tändstift ändå det kostar ju typ 25 kr..Kan finnas andra anledningar också till värför moppen stannade men börja med ett nytt tändstift och se vad som händer.
[quote="MrAndersson"][quote="MonsterRieju92"]Kolla allt som gäller tändningen.[/quote]
Rätt onödigt o börja riva i tändingen och pilla med el om man är så "oerfaren" som TS är speciellt om man inte kollat dom mer enkla sakerna först![/quote]
Om man går från Tändstiftet och jobbar sig uppåt så hittar man felet till slut? finns inget enklare än att gå från tändstiftet och bara kolla grej efter grej. krävs ingen större utbildning.
okej men den kan väl inte bara sluta få soppa eller? jag körde i en backe och den började gå ner i varv som den gör vid bensinstopp men då släppte jag gasen och gasade lite för då klarade den sig upp för backen för de va som att den inte orkade varva upp på 3:e så kallade växeln. Surit tror jag inte att den har gjort! Vad gör cdin då? hur kan den göra så att den bara dör? har den nåt med tändningen att göra?
OscarCpI skrev:okej men den kan väl inte bara sluta få soppa eller? jag körde i en backe och den började gå ner i varv som den gör vid bensinstopp men då släppte jag gasen och gasade lite för då klarade den sig upp för backen för de va som att den inte orkade varva upp på 3:e så kallade växeln. Surit tror jag inte att den har gjort! Vad gör cdin då? hur kan den göra så att den bara dör? har den nåt med tändningen att göra?
Låter nästan som att den skulle ha värmenypt för dig.
Men iaf, plocka loss tändstiftet och kolla hur det ser ut, kolla om du har gnista (sätt i stiftet i tändhatten, jorda metallen på stiftet mot nån olackad metall, sätt på tändningen, kicka och kolla om det kommer gnistor på stiftet)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
jag var ute och kollade lite snabbt bara den får både olja och bensin men vet inte om den får gnista ska kolla det imorgon och möjligtvis byta stift i fall det behövs! vad kan det vara annars? värmenypt? hur då?
OscarCpI skrev:jag var ute och kollade lite snabbt bara den får både olja och bensin men vet inte om den får gnista ska kolla det imorgon och möjligtvis byta stift i fall det behövs! vad kan det vara annars? värmenypt? hur då?
Om den värmenypt har kolven/kolvringarna tagit stryk, eventuellt cylinder också. Då får du sämre komp (motstånd i kicken) och den blir mer svårstartad och går sämre.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
ja men den startar inte alls tog slut på hela batteriet när den dog och kickade väldigt länge men den lät inte ens nån skillnad den ville inte ens gå i gång? då måste de väl va tändstiftet? det är en 03 och har inte bytt de innan? Kan vara bra att tillägga att de satt trimrör på den när detta hände original sitter på nu kan detta ha nåt med saken att göra?
OscarCpI skrev:ja men den startar inte alls tog slut på hela batteriet när den dog och kickade väldigt länge men den lät inte ens nån skillnad den ville inte ens gå i gång? då måste de väl va tändstiftet? det är en 03 och har inte bytt de innan? Kan vara bra att tillägga att de satt trimrör på den när detta hände original sitter på nu kan detta ha nåt med saken att göra?
Som sagt, värmenyper den så försvinner kompen och den blir mer svårstartad. Ibland startar den inte alls efter ett nyp.
Du har elstart? Gick startmotorn runt lättare efter att den hade dött, än vad den brukar göra?
vänta, bytte du från trimrör o originalrör så startar den nt nu?
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Du kanske ska ta en titt på cylindern? Min har iaf gått 1300 mil, originalcylle -AC o den har nt nypt än... så hur många mil har din gått?