MrAndersson skrev:Skriver min personliga åsikt!
Dom driver i fel ände!
Okej, Saab är ju helt okej bilar dom nya modellerna ser ju tom bra ut! Dom gamla ser ju piss ut, och kvalitén i Saab är inte jätte bra direkt! Insidan på dom ser ut som skit känns väldigt plastigt billigt o fjantigt!
Även motor delarna osv är ju inte i så bra kvalitet på, min före detta PRAO ledare ägde flertalet Saabs, han hade bland annat en Saab 9000 som han hade lagt ner lite tid och pengar på, han sa att sen han gick över 275 häst i den bilen så har han behövt byta växellåda 4 gånger om året, just pga att dom låderna ör så klena och rasar så fort de blir lite extra kraft genom den!
Den enda som funkar rätt bra trimmade se är ju aero, dom andra iaf dom äldre är väldigt dåliga i såväl motor som låda som insida som chassi.
Dom nyare modellerna har ju blivit bättre!
Det jag tycker man ska använda Saab till de är accelerations tävlingar, typ dragrace, då dom driver ifram o har svårare för o släppa, lättare, har inte samma förlust i axeln som en bakhjulsdriven bil, går trotts allt och trimma dock så är ju delarna av sämre kvalitet så dom slits ju rätt mycket snabbare!
Och att GM förstörde rätt mycket för Saab är väll också en sak som pekar imot dom!
Och ja jag vet att Saab förut gjorde bakhjuls drivna bilar!
Tycker även att de är underbart o kunna leka lite med bilarna, Saab är ju rätt "strikta" kan man ju säga, du kan ju inte leka av dig på samma sett med en fwd bil som med en rwd eller awd bil!
Det är min åsikt, skriven från en iPad också om de är kladdigt!
Alla har rätt till en åsikt men du har fel. Finns ingen bakhjulsdriven saab, däremot vann de massvis med rallyn med framhjulsdrivna bilar. Däremot hade de en färdig produktion av en 4hjulsdriven modell för 9000 (vilket f.ö var en bättre bil än tidiga 9-3 då den har ganska svajig framvagn om man inte förstärker den, opel skit) men GM var inte villiga att lägga något stöd på att förändra produktionsbandet och därmed blev det ingen sådan, trots att det förmodligen skulle blivit en hit. Går att ha skitkul på bana med framhjulsdrivet också kan jag lova dig, även om sladda är grymt kul

Har ju själv bara ägt och äger bakhjulsdrivna bilar men det betyder inte att jag inte kört annat. Kan säga att första vintern med körkortet när farsan hade en s40 var jag ute och sladdade med den också, framhjulsdriven och rätt kass handbroms men vänsterbromsa och gasa. Kräver träning men det är kul som attan, riktigt utmanande också, svårare än att hålla sladd på bakhjulsdrivet

Var de tillräckligt halt gick det med handbromsen också och jävlar vad nära en stolpe det blev en gång när det snurrade runt haha.
Anledningen till att lådorna inte håller är en svag punkt och det är diffen som är av ospärrad typ original som gör att den inte håller för kamakazistarter/burnouter, har man haft och har flera saabar borde man veta det och byta diffen. Själv jobbade jag med 2 pers som den ena hade en 9000 med ~400häst på drivhjulen, kört som dayli driver i flera år och först iår har han bränt lådan, då har den gått flera tusen mil med den effektökningen, den ande en og9-3 med ca 450 häst, ingen låda rasad fast bilen är nu såld så vet inte hur den mår nu, båda var dock väldigt gasglada typer. Annars är lådorna rätt okej, inte de bästa men håller för rätt bra med kräm bara man har en vettig diff.
De äldre hade stadigare motorer (fram till 98-99) då de körde t5 vilka klarade runt 4-500 häst med original bottendel. Sedan kom t7 vilket skulle vara en lågfriktionsmotor för att få ner förbrukningen, den delade en del med opel och var en stor GM miss vilket saab sa från första början men man kan inte gå emot ägaren direkt så i med skiten bara. Där rasade de starkare motorerna (typ aero) med originaleffekt och kolvar brändes, vevstakar kröktes efter bara lite hård körning med chip, ska dock säga att det absolut inte gäller alla utan en minoritet som går sönder så lätt men ändå en taskig konstruktion för att spara någon cl/mil. Dessa motorer hade (har) även problem med oljesludge då oljereturen är underdimentionerad och måååånga turbos har åkt åt helvete av den anledningen att smörjningen upphört. Samma med vevhusvent, men det är mycket vårat klimat som ställer till det med kalla vintrar för det är då problemen kommer (även flera andra stora kvalitetsmärken har haft problem med det, bla bmw som är ett av mina favoritmärken) Saab var väldigt tydliga med att påpeka detta till GM för förbättring men inga pengar gavs så inget kunde göras. GM tog döden av Saab and thats the end of it. Saab kunde inget göra trots att de visste om problemen för inga pengar fanns tråkigt nog. En annan stor del till deras undergång var deras alldeles för smala modellutbud.. 2 modeller håller inte för en modern tillverkare, kommer aldrig gå runt och det gjorde det inte heller även om det fanns planer på flera nya modeller innan kk.
Tidiga 9-3 hade svajigt chassi med hög motoreffekt, där fick till och med aeron skämmas med originaleffekt men så blir det när det skärs ner, dock en snygg bil enligt mig iaf men inget försvar för det. Problemet kan dock avhjälpas ganska lätt men du har helt rätt att det finns där och jag tycker det är skit! Riktigt taskigt jobb från början där och de känns inte alls förtroendeingivande med mycket pulver under huven.
Inredningen som de envisades med så länge ända tills nya 9-3an var ju skitdryg, kändes billig och plastig men den var ju skitgammal för det fanns inga pengar för att förnya den vilket var väldigt tråkigt då det verkligen behövdes desperat. De nya är faktiskt riktigt härliga tycker jag, speciellt nya 9-5 är helt underbar att sitta i och har fantastiska instrument och riktigt bra väghållning också för att vara så tung, refererar då till aerochassit då annat bara är att jämföra med vanliga svenssonbilar.
Ska lära dig lite om acceleration och dragrace också, du tycker att använda de till dragrace för att de har framhulsdrift och greppar bättre? G-krafterna gör så vikten förflyttas bakåt när man accelererar, alltså lättar framhjulen och får inte lika bra grepp vid acceleration, det har inget med saab att göra, bara ren kunskap om bakhjulsdrift vs framhjulsdrift och vid acceleration är bakhjulsdrivet klart att föredra då vikten flyttas över drivhjulen vid acceleration. Vid halka är dock fwd att föredra då större delen av bilens vikt ligger över drivhjulen (bilens viktfördelning) och när man inte gör en våldsam acceleration så blir det inte såna g-krafter att vikten förflyttas utan vikten hålls kvar över drivhjulen och således gräver sig den framhjulsdrivna bilen fram bättre (grävlingsdrift!) En för effektstark fwd bil är inte spec rolig då man aldrig får fäste och inte kan använda kraften, 4-450hk MAX på gatan tycker jag, allt annat är ren överdrift då det bara spinner. Många säger att över 350 är överdrivet pga tourqesteer och visst är det så men kul kan det vara ändå och tourqesteer kan botas en hel del med lite chassiuppgraderingar och annan diff (pratar inte saab just nu utan fwd generellt).
Men att delarna slits snabbare? Varför skulle de slitas snabbare i en toktrimmad saab som allt ändå är bytt i än i någon annan bil? Tror inte emblemet går in och repar cylindrarna

Nä, är det dragrace vi pratar om är näst intill allt bytt och blocket förstärkt för det mesta, det gäller alla seriösa dragracebilar i de värre klasserna så där har verkligen inte märket så stor betydelse även om de gamla saab t5 motorerna är extremt poppis bland motorbyggare för att de håller bra och går att trimma riktigt hårt och får högt vrid för en så liten motor.
Lite av mina personliga åsikter plus en del fakta

Inget illa menat men du hade en hel del faktafel och då är ju det bästa att rätta till dem
