Aerox 09 Leovince ZX problem

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
mopedfarfar
Elmoped

Aerox 09 Leovince ZX problem

Inlägg av mopedfarfar »

Hejsan, Har en Aerox 09 som har gått kring 600mil och jag har bestält ett "Leovince ZX Handmade", jag stoppade på det tog ur pluggen, och fjädrarna och vikterna som skulle matcha variatorn till röret har jag stoppat på. Nu är det så att den går som ett skott när den är kall c.a 5 min sedan när den blir varm blir den lite slöare och orkar inte växla upp om man säger så? den stannar i c.a 20-30km/h och börjar inte varva innan jag kommer i en nedförsbacke där den får hjälp. VAD ÄR FELET? hårdare kopplingsfjädrar???
hårdare tryckfjäder???
Notera att förgasaren och Variatorn är orörd sedan den är ny. Bara v ringen som är borta.
Har dock inte bytt till något större munstycke nu när jag har röret men det har nog inte med det att göra ELLER?
tacksam för hjälp och svar! :D
Användarens profilbild
Anteee
Varnad

Inlägg av Anteee »

Byt upp dig ca 10-15 stlr i munstycke! :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Välkommen till forumet! ;)

Det ända du förhoppningsvis behöver göra är att byta upp dig i munstycke, du har en gurtner py-12 förgasare original med en storlek på 62 i munstycke.

Byt upp till 74-76 så ska den gå fint.
mopedfarfar
Elmoped

Inlägg av mopedfarfar »

ni är alltså helt säkra på att det inte har något med att när kopplingen inuti variatorn blir varm så blir fjädrarna för lösa eller något sådant? så den inte orkar koppla upp och driva iväg, för i nedförsbacke så går det ju hur fint som helst :=)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

mopedfarfar skrev:ni är alltså helt säkra på att det inte har något med att när kopplingen inuti variatorn blir varm så blir fjädrarna för lösa eller något sådant? så den inte orkar koppla upp och driva iväg, för i nedförsbacke så går det ju hur fint som helst :=)
Börja med att sätta i större munstycke! Det skall man alltid sätta i när man sätter på ett effektrör :] Så börja med att testa runt 72-76 sen återkom! En sak i taget skall man testa.
Användarens profilbild
derbeyy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av derbeyy »

när den är kall kräver den inte lika mycket bensin och luft som den gör när den blir varm.. det är därför den går bra när den är kall grappen ;)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

derbeyy skrev:när den är kall kräver den inte lika mycket bensin och luft som den gör när den blir varm.. det är därför den går bra när den är kall grappen ;)
Beror helt på vilka omständigheter detta är.

Automatchoke som jag antar att han har ( gurtner py-12 fögg har det ), då är den på en liten liten liten stund efter att den satts på, ytterst liten stund. Om den då inte hakat upp sig vilket är vanligt med autochokar. Den får då mer bensin och mindre luft precis när den satts på, sedan skall autochoken stängas av automatiskt då, och sedan få den bensin den är inställd efter, dvs trottel, munstycke, samt luft från luftskruv och luftburk.

Hade faktiskt sagt raka motsatsen till dig, den behöver mer bensin dock mindre luft. Aja skitsamma, är väl trött snack detta ifrån mig :lol: Nu ska vi inte haka upp oss utav detta.

mopedfarfar, testa större munstycke! Sedan återkom (:
mopedfarfar
Elmoped

Inlägg av mopedfarfar »

Har äntligen haft tillgång till att skruva i moppen, prövat 72, 70, 68 munstycke och den lät mörkare och blöddradde. bytte tillbaka till original (62) nu och den går som förut, ser nu andra trådar som är likt mitt problem d.vs att den går bra och axxar när den är kall men sen blir den seg varm och drar inte förän 15-25 km/h ;), och där står det hårdare kopplingsfjädrar överallt. så blir nog det då :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

mopedfarfar skrev:Har äntligen haft tillgång till att skruva i moppen, prövat 72, 70, 68 munstycke och den lät mörkare och blöddradde. bytte tillbaka till original (62) nu och den går som förut, ser nu andra trådar som är likt mitt problem d.vs att den går bra och axxar när den är kall men sen blir den seg varm och drar inte förän 15-25 km/h ;), och där står det hårdare kopplingsfjädrar överallt. så blir nog det då :)
Hårdare fjädrar om den börjar dra vid 15-20 kmh. Sätt i 68/70 munstycke och pilla på luftskruven. Sätt i lite lättare vikter, kanske 4g. Men testa en sak i taget!
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

Sätt i en hårdare tryckfjäder också när du ändå håller på;-)
Blev rätt så stor skillnad på återaxelerationen när den blev varm för mig :-D
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
mopedfarfar
Elmoped

Inlägg av mopedfarfar »

en lite hårdare tryckfjäder har jag ju satt i som jag helt har glömnt nämna... nåja ska testa lite smått o gått.
mopedfarfar
Elmoped

Inlägg av mopedfarfar »

Har nu sett att automatchoken i förgasaren inte värkar fungera p.ga att kontakten går ut i tomma intet. Ser inte heller någonstans där man skulle kunna sticka i kontakten... någon som kan förklara?, ledsen för dubbelpost.
:)
Skriv svar