Tjena, för nån dag sedan när jag startade moppen var den helt normal och efter ca 5km då jag kollar i spegeln är det massa vitgrå rök, fortsatte att röka och stannade för att kolla och det luktade konstigt. Det rykte ur moppen (aprilia rx -07) några minuter efter jag stannat den också.
Kom rök från där ljuddämparen sitter fast också :O
Lät den stå ca 10minuter och sen när jag startade den rykte det inte mer.. Helt normal. Körde lungt till skolan och den var helt normal. Trodde problemet var borta men på väg hem Körde jag fullt och samma händer igen efter ca 5km den börjar ryka och väl hemma rykte det som fan några minuter efter jag stannat den.
En kompis tror att det är topplockspackningen som läcker så att det kommer in vatten i vevhuset. Kan det vara det som är felet? Konstigt då den bara ryker då den är varm.
Ska kolla topplockspackningen imorgon, men vet någon vad det kan vara för fel om det inte är den?? tackar för svar.
Ja de kan de vara för pumpen pumpar kraftigare när du kör snabbare elr ett högrevarvtal,sen men öppna topplocket och kolla bara:)
Var samma på mig att topplocks packningen hade gått när de hände så här:\
Har bortskruvad toppen nu, men ser inte ut att vara något fel på o-ring packningen där det borde läka. :O Kanske det är den ändå eller borde det synas om den är dålig?? Har iaf beställt nya packningar ska byta ikväll och se om det var den iallfall.
Titta så att vattnet går runt överallt och så att termostaten öppnar sig som den ska (lägg den i en kastrull och värm vattnet och titta vid vilken temperatur den öppnar, brukar vara runt 70) och att vattenpumpen är frisk och så att förgasarvärmaren går runt också. Hände såhär för en kompis så den började ryka och koka och då hade det täppt igen vid förgasarvärmaren och efter vi fixade så funkade den perfekt igen.
hmm provkörde den idag och den rökte i början kanske 5minuter, sen blv den helt som förr, röker knappt alls så det kanske var topplockspackningen? men varfför slutade den inte ryka direkt isånafall, kanske det fanns kvar oförbrännt vatten i cylindern?