Derbi Senda R växel problem

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
stensbol
Elmoped

Derbi Senda R växel problem

Inlägg av stensbol »

Jag har en Derbi Senda 03.
När jag var ute och körde igår så efter ett tag kunde jag bara växla upp men inte ner.
Och sen efter ett tag när jag fick växlat ner så kunde jag bara växla mellan 1-2 och friläge.
Och jag undar vad ni tror det är?
Och hur gör man växel justering?
Hur mycket olja ska det vara på växellådan?

Tacksam för svar
HawkY
Elmoped

Inlägg av HawkY »

Endel av frågorna kan du få svar på i handboken (Hoppas att du har kvar den och inte slängt den för det vore ganska dumt..)

För att slippa ta isär hela motorn så kolla runt lite på nätet (googla) om din växelåda och ifall några andra haft problem med detta, fast en växellåda ska inte bara bli sådär. Kan vara så simpelt att växelföraren har gått av eller blivit böjd.
chrilleboii930604
Elmoped

växel problem hjälp!

Inlägg av chrilleboii930604 »

Hej hade samma problem efter vi hade bytt mitt vevparti. det är fjädern till växelföraren som inte orkar gripa tag om växel förarens pinnar :). om du ska växla ner så peta växel pinnen lite uppåt och sedan snabbt ner. om det tar tag och växlar så är det fjädern till växelföraren :)
molle
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Ta av kopplingskåpan och möjligen kopplingen, och kolla om växelgaffeln sitter rätt.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
stensbol
Elmoped

Inlägg av stensbol »

Kollade på det ni sa. Jag tog bort kopplingskåpan och kopplingen. Och då tog jag ut växel axeln och då var den sönder.

Tack för hjälpen!
HawkY
Elmoped

Va bra!

Inlägg av HawkY »

Va bra att du hittade felet och att det var ett lättare fel! :)
Alltid roligt att hjälpa/lära någon!
Skriv svar