sp och ramlager?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Derbi_rider
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 6 juni 2007, 16:00

sp och ramlager?

Inlägg av Derbi_rider »

funderar nu på sp cylindern och räcker de inte bara att byta ramlager och dom som sitter på veven då? för ja har alldrig hört att en vev gått av :? och vrf ska man byta vev när de räcker att byta ramlagrerna?
Dracen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 520
Blev medlem: 30 oktober 2007, 11:33

Re: sp och ramlager?

Inlägg av Dracen »

byt vev,, när du ändå har isär motorn så är det lika bra att byta vev.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

det är inte bara ramlagret som slits då originalveven bara är balanserad för ett vists varvtal
xps_joachim
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 31 maj 2007, 21:23

Inlägg av xps_joachim »

chifen skrev:det är inte bara ramlagret som slits då originalveven bara är balanserad för ett vists varvtal
Veven hade klarat av många många tusen varv mer än en sp någonsin kommer leverera! Men den klarar inte av för mycket effekt!

Om man har en pryl som varvar 20000 men bara har 2hk så går det hur bra som helst men skulle samma vev varva 20000 och ha 100hk så hade veven inte pallat det, fattar du? :)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

hästarna spelar ingen större roll, varv och komprition spelar roll :P du är ute och cyklar lite du ;)
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 16 december 2007, 20:35
Ort: somewhere in sweden
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Ökad kolvhastighet dödar veven.

Kör du men en vev som e balanserad för max 12000 varv o max 12hk så holler den jävla länge med en cylinder som varvar 6ooo o har endast 3hk.

Men klämmer du på en hyper-race cylinder som ligger o arbetar mellan 13000-15000 varv o pumpar ut minst 12.1-28hk så kommer det ökade varvet o kraften ta kål på veven.

Vist du kan använda org veven om du kör under 12000varv o inte produserar mer en 12hk under en längre tid, men fort du går över vad veven klarar av så säjer veven upp sig.
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

ja :) men häst spelar inte roll, varv spelar roll :)
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 16 december 2007, 20:35
Ort: somewhere in sweden
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Fins inget som heter häst i en motor.

Dett ökade varvtalet slungar kolven upp o ner hårdare o hårdare, till slut blir snärten mellan upp/ner rörelsen för stor o veven pajar.

De e därför man köper vevpartin som tål störe belastningar upp/ner o de ökade varvatalet.
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

allså mer kraft= "kraftigare smäll", allså högre påfrestning på veven.

självklart är varv de viktigaste, och originalveven ska tåla ca 16.000 rpm enligt derbiåterförsäljare, men den är ju inte balanserad för de, och ger inte samma effekt. Dessutom om den är dåligt balanserad i förhållande till cylinderns egenskaper så sliter de mer på lagrena.

sp veven är balanserad och anpassad efter sp-cylindern, och ger tillsammans maximalt med pulver xD.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
xps_joachim
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 31 maj 2007, 21:23

Inlägg av xps_joachim »

Vissa rc motorer som varvar ca 30000varv/min har typ 3hk, om du ist hade ökat till en motor med tex 7hk och samma vev så hade kanske veven inte pallat det. Varvtalet spelar väldigt stor roll men även hur mycket effekt motorn har.
Låst