[spoiler]

men dock så e det lika sant som det du säger om inte mer då det baseras på att gud å liknande existerar. å inte på en teori att ditt undermedvetna gör något. samt att se grejer å liknande... å ta dråger å se en sak e liknande men detta värkar vara helt annorlunda. för om verklighet å drömar liksom krossas där så borde man ju ändå kunna "välja/bestämma" va man vill se i sin tillvarao men här går det inte.Idbergan skrev:[spoiler][/spoiler]potog skrev:Idbergan skrev: De där monsterna du beskriver, om jag har förstått det rätt, är något ditt undermedvetna skapar. Alltså är det bara din fantasi som spelar ett spratt och monsterna/demonerna eller vad man nu vill kalla dem existerar inte utan är bara som sagt en del av din fantasi.
men hur kommer det sig att alla som hammnar i det beskriver andar å djävulen å liknande samt varför skapar mitt undermedvetna sånt å inte andra grejer? ..... samt rösten som vicke hörde "ser du nått?" värkar ju inte hellt hundra å höra sånt. det jag tror på är att det e demoner eller liknande som man kan se/höra att man liksom kan se in i ande värden eller liknande.
låter denna förklara lite om va jag tror att det är
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZIMo84Xk ... re=related[/youtube]
Har kollat på den videon, men det är mest hokus pokus för mig då jag varken tror på gud eller demoner
Och jag vet inte riktigt varför alla ser/hallucinerar liknade saker... Kan bero på att det undermedvetna fantiserar om det du fruktar mest? Aja får läsa vidare om det, men av det jag har läst så verkar det som ingen har någon bra förklaring till varför det händer.
Lite som jag sa innan ^^ och den där förklaringen känns ju som den mest logiska enligt migKarlssoN^ skrev:Hej hej Asgarvar, och tack för en bra guide (och hoppas på en ännu bättre ).
När jag läste på om detta för några månader sen så kunde jag inte undgå den omtalade delen av WILD som kallas sömnparalys. Sömnparalys verkar vara det som de flesta är lite oroliga över och kan vara en avgörande faktor om man ska prova WILD eller inte.
Det gäller även för mig då det faktiskt verkar ganska hemskt.
e forum och videos.
Jag har en undran/teori angående detta:
Om man vaknar upp under sömnparalys och försöker röra sig, så skapar omöjligheten att röra sig en ångest och oro, speciellt om man inte vet någonting om sömnparalys. Hjärnan drar då slutsatsen att någonting hindrar dig från att röra dig, och diverse demoner / onda varelser hallucineras fram då man fortfarande är halvt kvar i drömvärlden, samtidigt som man får en stark känsla av fara.
Det är detta som folk varnar för på divers
*Jag har aldrig upplevt detta men jag har läst på mycket om folks erfarenheter av sömnparalys och detta är vad jag tolkar det som*
Men, om man genom WILD medvetet framkallar sömnparalys i vaket tillstånd så försöker man inte röra sig, därav bör man inte få samma känsla av att sitta fast. Om man dessutom är påläst om vad sömnparalys är, hur det fungerar och vad man kan förvänta sig så bör det inte ge samma läskiga effekt. Jag har förstått att man ändå kommer höra t.ex. fotsteg eller röster, men dessa måste väl inte eskalera till att bli något läskigt om man vet vad som pågår?
I detta scenario blir det alltså till vad man förväntar sig att det ska vara.
Är jag något på spåren här?
Dock är jag ändå lite orolig för att jag ska förvänta mig onda saker, och det är vad som kommer att vistas i mitt sovrum.
Jag tror jag har fokuserat lite väl mycket på den här delen av WILD och vill därför sprida lite klarhet över det hela, dela gärna med dig om egna erfarenheter om detta, får du som erfaren WILDare fortfarande läskiga sömnparalyser?
Jag ser även fram emot denna teknik att bypassa paralysen som du talar om!
saxat ur flashback. Vilket han som gjorde guiden bekräftade att det var så, vilken jag också tror.
Som jag har förstått det så kan du ENDAST kontrollera ''lucid dreams'' och inga andra typer av drömmar...potog skrev:men dock så e det lika sant som det du säger om inte mer då det baseras på att gud å liknande existerar. å inte på en teori att ditt undermedvetna gör något. samt att se grejer å liknande... å ta dråger å se en sak e liknande men detta värkar vara helt annorlunda. för om verklighet å drömar liksom krossas där så borde man ju ändå kunna "välja/bestämma" va man vill se i sin tillvarao men här går det inte.Idbergan skrev:[spoiler][/spoiler]potog skrev:
men hur kommer det sig att alla som hammnar i det beskriver andar å djävulen å liknande samt varför skapar mitt undermedvetna sånt å inte andra grejer? ..... samt rösten som vicke hörde "ser du nått?" värkar ju inte hellt hundra å höra sånt. det jag tror på är att det e demoner eller liknande som man kan se/höra att man liksom kan se in i ande värden eller liknande.
låter denna förklara lite om va jag tror att det är
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZIMo84Xk ... re=related[/youtube]
Har kollat på den videon, men det är mest hokus pokus för mig då jag varken tror på gud eller demoner
Och jag vet inte riktigt varför alla ser/hallucinerar liknade saker... Kan bero på att det undermedvetna fantiserar om det du fruktar mest? Aja får läsa vidare om det, men av det jag har läst så verkar det som ingen har någon bra förklaring till varför det händer.
Samt att "allas" undermedvetna fruktar djävulen(å inte massa andra grejer som spindlar osv) .... någon som många inte tror på men vet då ens undermedvetna att demoner å sånt finns? eller e det att man i OBEs tar form som sin ande osv.
låter ju lite små rimligt men va kommer rösterna ifrån??KarlssoN^ skrev:Hej hej Asgarvar, och tack för en bra guide (och hoppas på en ännu bättre ).
När jag läste på om detta för några månader sen så kunde jag inte undgå den omtalade delen av WILD som kallas sömnparalys. Sömnparalys verkar vara det som de flesta är lite oroliga över och kan vara en avgörande faktor om man ska prova WILD eller inte.
e forum och videos.
Om man vaknar upp under sömnparalys och försöker röra sig, så skapar omöjligheten att röra sig en ångest och oro, speciellt om man inte vet någonting om sömnparalys. Hjärnan drar då slutsatsen att någonting hindrar dig från att röra dig, och diverse demoner / onda varelser hallucineras fram då man fortfarande är halvt kvar i drömvärlden, samtidigt som man får en stark känsla av fara.
*Jag har aldrig upplevt detta men jag har läst på mycket om folks erfarenheter av sömnparalys och detta är vad jag tolkar det som*
Men, om man genom WILD medvetet framkallar sömnparalys i vaket tillstånd så försöker man inte röra sig, därav bör man inte få samma känsla av att sitta fast. Om man dessutom är påläst om vad sömnparalys är, hur det fungerar och vad man kan förvänta sig så bör det inte ge samma läskiga effekt. Jag har förstått att man ändå kommer höra t.ex. fotsteg eller röster, men dessa måste väl inte eskalera till att bli något läskigt om man vet vad som pågår?
Dock är jag ändå lite orolig för att jag ska förvänta mig onda saker, och det är vad som kommer att vistas i mitt sovrum.
Jag tror jag har fokuserat lite väl mycket på den här delen av WILD och vill därför sprida lite klarhet över det hela, dela gärna med dig om egna erfarenheter om detta, får du som erfaren WILDare fortfarande läskiga sömnparalyser?
saxat ur flashback. Vilket han som gjorde guiden bekräftade att det var så, vilken jag också tror.
Rösterna är väl också en del av hallucinationen på samma sätt som man ser demoner/monster... och jag håller med om att detta är ett väldigt intressant ämne!potog skrev:låter ju lite små rimligt men va kommer rösterna ifrån??KarlssoN^ skrev:Hej hej Asgarvar, och tack för en bra guide (och hoppas på en ännu bättre ).
e forum och videos.
nä men sånna här grejer e lite små kul å prata om för här finns det inget rätt å fel
för jag har hallucinationen men då har jag aldrig hört rösterIdbergan skrev:Rösterna är väl också en del av hallucinationen på samma sätt som man ser demoner/monster... och jag håller med om att detta är ett väldigt intressant ämne!potog skrev:låter ju lite små rimligt men va kommer rösterna ifrån??KarlssoN^ skrev:
nä men sånna här grejer e lite små kul å prata om för här finns det inget rätt å fel
potog skrev:låter ju lite små rimligt men va kommer rösterna ifrån??KarlssoN^ skrev:Hej hej Asgarvar, och tack för en bra guide (och hoppas på en ännu bättre ).
e forum och videos.
Varför just jag hörde "Ser du nått?" Berodde säkert på att jag tänkte på om jag skulle öppna ögonen eller inte, och vad jag skulle se om jag öppnade ögonen..potog skrev:för jag har hallucinationen men då har jag aldrig hört rösterIdbergan skrev:Rösterna är väl också en del av hallucinationen på samma sätt som man ser demoner/monster... och jag håller med om att detta är ett väldigt intressant ämne!potog skrev: låter ju lite små rimligt men va kommer rösterna ifrån??
samt att jag har drömt drömmar som jag kan kontrollera till runt 80% å alla röster som jag har hört då har jag liksom tillåtit att prata/skapas.
samt det som vicke hörde jag kan förstå att man blir rädd men fattar inte varför en undermedvetna vill att man ska se "demonerna" då?
'
[spoiler]kan prata hela natten[/spoiler]
Varför du inte har hört några röster är för att när du hamnar i en ''sleep paralysis'' så fungerar bara vissa sinnen... så ibland så kanske bara hörseln funkar medan en annan gång så fungerar alla andrapotog skrev:för jag har hallucinationen men då har jag aldrig hört rösterIdbergan skrev:Rösterna är väl också en del av hallucinationen på samma sätt som man ser demoner/monster... och jag håller med om att detta är ett väldigt intressant ämne!potog skrev: låter ju lite små rimligt men va kommer rösterna ifrån??
samt att jag har drömt drömmar som jag kan kontrollera till runt 80% å alla röster som jag har hört då har jag liksom tillåtit att prata/skapas.
samt det som vicke hörde jag kan förstå att man blir rädd men fattar inte varför en undermedvetna vill att man ska se "demonerna" då?
'
a det kan det ju va men va e sammanträffandet att så många hör röster å ser grejer samtidigt? för har liksom inte läst om någon som bara hör rösternaIdbergan skrev:Varför du inte har hört några röster är för att när du hamnar i en ''sleep paralysis'' så fungerar bara vissa sinnen... så ibland så kanske bara hörseln funkar medan en annan gång så fungerar alla andrapotog skrev:för jag har hallucinationen men då har jag aldrig hört rösterIdbergan skrev: Rösterna är väl också en del av hallucinationen på samma sätt som man ser demoner/monster... och jag håller med om att detta är ett väldigt intressant ämne!
'
[/spoiler]potog skrev:a det kan det ju va men va e sammanträffandet att så många hör röster å ser grejer samtidigt? för har liksom inte läst om någon som bara hör rösternaIdbergan skrev:Varför du inte har hört några röster är för att när du hamnar i en ''sleep paralysis'' så fungerar bara vissa sinnen... så ibland så kanske bara hörseln funkar medan en annan gång så fungerar alla andrapotog skrev: för jag har hallucinationen men då har jag aldrig hört röster
'
utan det e alltid båda 2 läste tillockmed på ett ställe om en kille som liksom blev dragen i sin själ ur sin kropp å liksom blev puttad/knuffad ut sitt rum å strävade emot å massa sånt å detta hållde då på i ca 30min i "dröm värden" han vaknade sedan upp å låg aldeles svettig i sängen med en röva hög puls
sånt låter ju bara för kreapy
Som jag har förstått det så kan du göra vad du vill men du måste vara försiktig och inte göra för mycket, för då kan du ''kastas'' ut ur drömmen precis som i Inception om du har sett den filmenSeenz skrev:Så man kan/ska inte springa runt och ha kul i drömmen eller låt?vicke xX SMT skrev:Här är en guide på hur du gör. Finns flera olika sätt men dehär är nog det vanligaste.
[spoiler][/spoiler]
De är ju exakt de man ska göraSeenz skrev:Så man kan/ska inte springa runt och ha kul i drömmen eller låt?vicke xX SMT skrev:Här är en guide på hur du gör. Finns flera olika sätt men dehär är nog det vanligaste.
[spoiler][/spoiler]
men om ens hjärna säger saker till en ... borde man inte kunna säga saker tillbaka... på så set prata med sej självIdbergan skrev:[spoiler][/spoiler]potog skrev:a det kan det ju va men va e sammanträffandet att så många hör röster å ser grejer samtidigt? för har liksom inte läst om någon som bara hör rösternaIdbergan skrev: Varför du inte har hört några röster är för att när du hamnar i en ''sleep paralysis'' så fungerar bara vissa sinnen... så ibland så kanske bara hörseln funkar medan en annan gång så fungerar alla andrautan det e alltid båda 2 läste tillockmed på ett ställe om en kille som liksom blev dragen i sin själ ur sin kropp å liksom blev puttad/knuffad ut sitt rum å strävade emot å massa sånt å detta hållde då på i ca 30min i "dröm värden" han vaknade sedan upp å låg aldeles svettig i sängen med en röva hög puls
Som jag och andra har skrivit innan så kan det bero på att antingen att din hjärna försöker förklara vad som händer på det mest logiska sättet (även om förklaringarna kanske inte är så logiska), eller att du tänker på något och hjärnan sedan skapar hallucinationer efter vad du tänker på
Som jag har förstått det så kan du göra vad du vill men du måste vara försiktig och inte göra för mycket, för då kan du ''kastas'' ut ur drömmen precis som i Inception om du har sett den filmenSeenz skrev:Så man kan/ska inte springa runt och ha kul i drömmen eller låt?vicke xX SMT skrev:Här är en guide på hur du gör. Finns flera olika sätt men dehär är nog det vanligaste.
[spoiler][/spoiler]
Du kan göra precis va du vill.. T.ex. om du vill ha en motorcykel är det bara att tänka fram denJberg skrev:Har en fråga är det farligt? vad kan jag göra i drömmen ?
exempel : Köra bil ?
Mvh
Jo tänka kan du när du har en ''sleep paralysis,'' men om hjärnan kommer hallucinera ett ''logisk'' svar tillbaka vet jag ej. Fast rösterna du hör är nog mer som röster utifrån som din hjärna skapar, som om någon står bredvid dig och pratar. På så sett så upplevs det nog inte som om du har en konversation med dig själv utan att det är någon som pratar med dig medan du kan bara svara tillbaka i din hjärna utan att prata...potog skrev:men om ens hjärna säger saker till en ... borde man inte kunna säga saker tillbaka... på så set prata med sej självIdbergan skrev:[spoiler][/spoiler]potog skrev: a det kan det ju va men va e sammanträffandet att så många hör röster å ser grejer samtidigt? för har liksom inte läst om någon som bara hör rösternautan det e alltid båda 2 läste tillockmed på ett ställe om en kille som liksom blev dragen i sin själ ur sin kropp å liksom blev puttad/knuffad ut sitt rum å strävade emot å massa sånt å detta hållde då på i ca 30min i "dröm värden" han vaknade sedan upp å låg aldeles svettig i sängen med en röva hög puls
Som jag och andra har skrivit innan så kan det bero på att antingen att din hjärna försöker förklara vad som händer på det mest logiska sättet (även om förklaringarna kanske inte är så logiska), eller att du tänker på något och hjärnan sedan skapar hallucinationer efter vad du tänker på
Som jag har förstått det så kan du göra vad du vill men du måste vara försiktig och inte göra för mycket, för då kan du ''kastas'' ut ur drömmen precis som i Inception om du har sett den filmenSeenz skrev: Så man kan/ska inte springa runt och ha kul i drömmen eller låt?
Är inte hela grejen med en lucid dream att man är medveten om att man drömmer och kan på så sätt kontrollera den?vicke xX SMT skrev:Du kan göra precis va du vill.. T.ex. om du vill ha en motorcykel är det bara att tänka fram denJberg skrev:Har en fråga är det farligt? vad kan jag göra i drömmen ?
Mvh
Konstigt att det är så många som aldrig haft en klardröm? Jag brukar ha de ca. 1 gång i månaden, men dom varar inte så länge eftersom jag börjar tänka på att jag drömmer och då vaknar jag..
vicke xX SMT skrev:Du kan göra precis va du vill.. T.ex. om du vill ha en motorcykel är det bara att tänka fram denJberg skrev:Har en fråga är det farligt? vad kan jag göra i drömmen ?
Mvh
Konstigt att det är så många som aldrig haft en klardröm? Jag brukar ha de ca. 1 gång i månaden, men dom varar inte så länge eftersom jag börjar tänka på att jag drömmer och då vaknar jag..
Låter som en sleep paralysis enligt mig, och som jag sa innan det/dem som ströp och höll fast dig var hallucinationer som din hjärna skapade för att försöka ''förklara'' varför du inte kunde röra digD3nnis skrev:Ni som verkar ha lite koll på det hära. Jaag har en fråga. När jag var liten typ 10 så var jag och min far i vår sommar stuga ute på landet edan skulle vi gå och sova ( vi sov i samma säng) iaf så somnade jag sen vaknade jag av att jag inte kunde röra mig och att någon höll i mig. Det var någon som försökte strypa mig amtidigt som någon höll i mina armar och fötter. Jag kommer i håg att jag försökte slå på pappa med fingrarna för att väcka honnom men han sov vidare. Sedan reste jag mig upp i sängen och kollade runt i rummer och såg ingenting. Sedan så lyckades jag somna om och dagen efter på kvällen när vi skulle ova vart jag skit rädd och vågade verkligen inte sova för jag var verkligen helt hundra på att de var någon som höll i mig. Så jag började böla och hyperventilera så mamma kom och hämtade mig från tugan. Jag funderar på de där som hände och jag har aldrig direkt fått någon förklaring på vad som hände. Var det alltså en sömnparalys jag hamnade i? Har alltid trott på att de fins andar osv haha.
D3nnis skrev:Ni som verkar ha lite koll på det hära. Jaag har en fråga. När jag var liten typ 10 så var jag och min far i vår sommar stuga ute på landet edan skulle vi gå och sova ( vi sov i samma säng) iaf så somnade jag sen vaknade jag av att jag inte kunde röra mig och att någon höll i mig. Det var någon som försökte strypa mig amtidigt som någon höll i mina armar och fötter. Jag kommer i håg att jag försökte slå på pappa med fingrarna för att väcka honnom men han sov vidare. Sedan reste jag mig upp i sängen och kollade runt i rummer och såg ingenting. Sedan så lyckades jag somna om och dagen efter på kvällen när vi skulle ova vart jag skit rädd och vågade verkligen inte sova för jag var verkligen helt hundra på att de var någon som höll i mig. Så jag började böla och hyperventilera så mamma kom och hämtade mig från tugan. Jag funderar på de där som hände och jag har aldrig direkt fått någon förklaring på vad som hände. Var det alltså en sömnparalys jag hamnade i? Har alltid trott på att de fins andar osv haha.
Som jag har förstått det så ska du ignorera att det klias eller att du behöver svälja, detta är ett sätt för hjärnan att kolla om du sover eller inte. För det du försöker göra är att lura hjärnan att du sover fast att du inte gör det och på så sett hamnar i en klardröm...PK skrev:[spoiler]D3nnis skrev:Ni som verkar ha lite koll på det hära. Jaag har en fråga. När jag var liten typ 10 så var jag och min far i vår sommar stuga ute på landet edan skulle vi gå och sova ( vi sov i samma säng) iaf så somnade jag sen vaknade jag av att jag inte kunde röra mig och att någon höll i mig. Det var någon som försökte strypa mig amtidigt som någon höll i mina armar och fötter. Jag kommer i håg att jag försökte slå på pappa med fingrarna för att väcka honnom men han sov vidare. Sedan reste jag mig upp i sängen och kollade runt i rummer och såg ingenting. Sedan så lyckades jag somna om och dagen efter på kvällen när vi skulle ova vart jag skit rädd och vågade verkligen inte sova för jag var verkligen helt hundra på att de var någon som höll i mig. Så jag började böla och hyperventilera så mamma kom och hämtade mig från tugan. Jag funderar på de där som hände och jag har aldrig direkt fått någon förklaring på vad som hände. Var det alltså en sömnparalys jag hamnade i? Har alltid trott på att de fins andar osv haha.
helt naturligt. typ som en tillfällig förlamning.
hade en dröm när jag var liten med. nere i källaren så hade vi en enda stor, smal och lång gång bara. brukade fantisera om att nåt monster kom och jag inte hade någotstanns att springa upp.
så drömde ofta att jag gick där och ett monster kom och sprang imot mig och när han nuddade mig så vaknade jag och rös till och såg massa ansikten på väggar och tak.
är detta nåt likanande? fö en dag så tog jag bara och sprang mot monstret och rakt in i den och sen dess har jag drömt det ca 2 gånger.
[/spoiler]
men ska testa idag igen. men kan man fortfarande ttänka på grejjer och typ svälja och sånt? även fast kroppen är helt still?
PK skrev:[spoiler]D3nnis skrev:Ni som verkar ha lite koll på det hära. Jaag har en fråga. När jag var liten typ 10 så var jag och min far i vår sommar stuga ute på landet edan skulle vi gå och sova ( vi sov i samma säng) iaf så somnade jag sen vaknade jag av att jag inte kunde röra mig och att någon höll i mig. Det var någon som försökte strypa mig amtidigt som någon höll i mina armar och fötter. Jag kommer i håg att jag försökte slå på pappa med fingrarna för att väcka honnom men han sov vidare. Sedan reste jag mig upp i sängen och kollade runt i rummer och såg ingenting. Sedan så lyckades jag somna om och dagen efter på kvällen när vi skulle ova vart jag skit rädd och vågade verkligen inte sova för jag var verkligen helt hundra på att de var någon som höll i mig. Så jag började böla och hyperventilera så mamma kom och hämtade mig från tugan. Jag funderar på de där som hände och jag har aldrig direkt fått någon förklaring på vad som hände. Var det alltså en sömnparalys jag hamnade i? Har alltid trott på att de fins andar osv haha.
helt naturligt. typ som en tillfällig förlamning.
hade en dröm när jag var liten med. nere i källaren så hade vi en enda stor, smal och lång gång bara. brukade fantisera om att nåt monster kom och jag inte hade någotstanns att springa upp.
så drömde ofta att jag gick där och ett monster kom och sprang imot mig och när han nuddade mig så vaknade jag och rös till och såg massa ansikten på väggar och tak.
är detta nåt likanande? fö en dag så tog jag bara och sprang mot monstret och rakt in i den och sen dess har jag drömt det ca 2 gånger.
[/spoiler]
men ska testa idag igen. men kan man fortfarande ttänka på grejjer och typ svälja och sånt? även fast kroppen är helt still?
Andar kan lura oss in i att dom e döda släktingar å liknande för å locka oss in i ande värden... Har själv sett min döda farfar en gång men blundade vara å tänkte på jesus.Mattyyy skrev:Försökte precis på WILD men blev fan rädd på riktigt.
Gjorde så man ska göra och efter ett tag kände jag att det började hetta till om benen sen kliade det lite och efter det så hörde jag min farfars röst (Som dog för 11 år sen) fråga "Är du vaken?" Några gånger om repeterades det.
Men varför just Farfars röst av alla personer? Kan det vara att man typ saknar han och då "ploppar" hans röst upp i huvet eller? Jag är helt säker på att det var hans röst också för röster och dofter brukar man komma ihåg sjukt bra.
Det här känns som nått jävla afrikanskt skit där dom håller på med andar och hallucinationer och skit
Det som gör en dröm konstig är att logik-centrat i hjärnan inte är aktivt när man drömmer, inte att en jävel eller liknande infesterar din hjärna.potog skrev:låter ju lite små rimligt men va kommer rösterna ifrån??KarlssoN^ skrev:Hej hej Asgarvar, och tack för en bra guide (och hoppas på en ännu bättre ).
e forum och videos.