Ett ex antal frågor som gärna jag vill ha besvarade! :)

Har du frågor kring stunting, ställ dom här!
MeekDUB
Elmoped

Ett ex antal frågor som gärna jag vill ha besvarade! :)

Inlägg av MeekDUB »

Tjena allihopa! Har lite frågor angående cross stuntning.

(1) Hur gör man "hål i bakskärmen", känns som att man måste sätta något under eller så?
(2) Måste man använda bakbromsen eller kan man använda kopplingen istället? Har hört att vissa gör det?
(3) Tips för en nybörjare

Har en Gilera RCR -05 med drevning 12/52 (tror jag)
allt annat original inget trim eller liknande.. Kanske blir svårt men det är så det ligger till.. ;)

-Simon
Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Älg »

Vad menar du med fråga 2?
Antar att du ska använda båda? Du kommer ju upp när du gasar och släpper kopplingen snabbt. Sen använder du bakbromsen så att du inte stegrar över.
MeekDUB
Elmoped

Inlägg av MeekDUB »

Älg skrev:Vad menar du med fråga 2?
Antar att du ska använda båda? Du kommer ju upp när du gasar och släpper kopplingen snabbt. Sen använder du bakbromsen så att du inte stegrar över.
Men man kan ju inte komma åt bakbromsen om man står upp på moppen?
Har sätt många som bara har koppling på styret och inte en extra bakbroms.
Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Älg »

MeekDUB skrev:
Älg skrev:Vad menar du med fråga 2?
Men man kan ju inte komma åt bakbromsen om man står upp på moppen?
Har sätt många som bara har koppling på styret och inte en extra bakbroms.
na, det beror ju på hur du står det. Men sen går det ju ändra så du har bakbromsen på styret. Sen måste du ju inte stå upp heller.
Själv skulle jag vela haft bakbromsen på styret.
Sen tror jag inte att du ska börja med att stå upp när du lär dig komma upp. Det är svårare än du tror. Sätt dig långt bak och ryck när du släpper kopplingen.
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

du får antingen skaffa dubbelok eller ett ok men då kan du inte ha fotbroms, och jag tycker de e lättare att stå med ena foten i bakkåpan och andra på sjutspinnen.. :P men då måste man ha bakbroms på styret
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

Nutbreaker skrev:du får antingen skaffa dubbelok eller ett ok men då kan du inte ha fotbroms,
Kan man inte "Y-koppla" broms slangen? :roll:
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

Aprilia-Mx skrev:
Nutbreaker skrev:du får antingen skaffa dubbelok eller ett ok men då kan du inte ha fotbroms,
man kan men om du tex bromsar med handbromsen, så får du inget tryck i fotbromsen efteråt typ
tror inte det kommer bli bra iaf
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp

Inlägg av stunt 4 life »

1: de är bara att såga men en typ sticksåg eller skära med kniv, sen så om du ska stå på den så läre du ha 2järnrör på sidorna av atänkan som sitter fast i ramen.
2: ta bort framoket och koppla det på bakre bromsskivan :D det tycker jag verkar lättast :)
3: sitt ner gasa, släpp kopplingen= du kör på bakhjulet :)
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

stunt 4 life skrev:1: de är bara att såga men en typ sticksåg eller skära med kniv, sen så om du ska stå på den så läre du ha 2järnrör på sidorna av atänkan som sitter fast i ramen.
2: ta bort framoket och koppla det på bakre bromsskivan :D det tycker jag verkar lättast :)
3: sitt ner gasa, släpp kopplingen= du kör på bakhjulet :)
fast man vill ju ha frambroms så man kan göra stoppie plus att i trafiken är frambromsen mest effektiv så det tycker jag inte va ngn bra ide, bättre o köpa aerox bromssystem på blocket för nåra hundralappar
MeekDUB
Elmoped

Inlägg av MeekDUB »

Jag har en gammal TMS Classic ståendes.. Kanske kunde tatt fram eller bak-oket från den och satt på crossen?

Och måste man göra något annat än att skära hål när man ska stå i hålet i skärmen?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Aprilia-Mx skrev:
Nej de går inte. Trycker du med fotbromsen går trycket iväg till handbromsen och vice versa. Man kan heller inte sätta returventiler som förhindrar detta, för då kommer inte bromsen att släppa efter att man bromsat.

MEN det är väldigt enkelt att ordna på ett annat sätt. Istället för att ha bromsvätskebehållaren inkopplad på ingången på nedre bromscylindern svetsar man på en anslutning och fäster en bromsslang där som leder upp till styret och en handbromscylinder.

Finns t.o.m. cylindrar gjorda för detta men de används oftast för bilar när man vill montera hydraulisk handbroms.

Bild

De som händer är att när man bromsar med handbromsen då så går trycket igenom "reservoaren", ner genom återfyllnadskanalen in i cylindern och sedan ut till oket. Vill man bromsa med foten stängs återfyllnadskanalen och man bromsar med fotbromsen.

Detta är absolut bästa sättet om man vill ha bakbroms på styret. Dubbla ok fungerar också men de är bök att få dit och man måste ha så förbannat mycket slangar hit och dit då.

Allt som krävs för mitt förslag är att man ordnar en bromscylinder med en gänga i ingången så man kan ansluta en bromsslang. Inte omöjligt att det går att köpa, annars går det att svetsa. Sedan är det bara att skruva dit resten
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
derbigurra
Elmoped
Kontakt:

Re: Ett ex antal frågor som gärna jag vill ha besvarade! :)

Inlägg av derbigurra »

MeekDUB skrev:Tjena allihopa! Har lite frågor angående cross stuntning.

(1) Hur gör man "hål i bakskärmen", känns som att man måste sätta något under eller så?
(2) Måste man använda bakbromsen eller kan man använda kopplingen istället? Har hört att vissa gör det?
(3) Tips för en nybörjare

Har en Gilera RCR -05 med drevning 12/52 (tror jag)
allt annat original inget trim eller liknande.. Kanske blir svårt men det är så det ligger till.. ;)

-Simon
(1) Ta tillexempel en vinkelslip och kapa upp ett hål.

(2) Det finns ingen stuntare som stuntar seriöst som inte har bakbroms på hand! Det är en stuntares bästa vän och något du ska ha om du ska komma långt. Ska du stunta växlat så ska du ha köra med ett finger på kopplingen och ett bromsen för det är det som är själva vitsen med att stunta. Annars kan du köra scooter.

(3) Andra tips du ska tänka på är att aldrig släppa bromsen. Så länge du håller ett finger eller en fot på den så skyddar det dig från att dra över och du behöver inte slå sönder dig själv och bakpartiet.

Hoppas detta hjälper dig påvägen till toppen /Gustav :)
Kolla in min senaste stunt film :) http://www.youtube.com/watch?v=XHFnVsIIMcs
gasgas ec
Elmoped

Inlägg av gasgas ec »

har en fråga angående det med bakbromsstyret! jag har en gasgas crossmoppe och har då hydraulisk koppling med och håller på att lära mig stunta med skiten! men vill ha bakbroms på styret mn vet inte om det gör med tanke på att det redan sitter en oljebehållare dät? :lol:
Användarens profilbild
derbigurra
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av derbigurra »

gasgas ec skrev:har en fråga angående det med bakbromsstyret! jag har en gasgas crossmoppe och har då hydraulisk koppling med och håller på att lära mig stunta med skiten! men vill ha bakbroms på styret mn vet inte om det gör med tanke på att det redan sitter en oljebehållare dät? :lol:
Det kommer inte spela någon roll :)
Kolla in min senaste stunt film :) http://www.youtube.com/watch?v=XHFnVsIIMcs
gasgas ec
Elmoped

Inlägg av gasgas ec »

är du säker det verkar som det kommer bli jävligt tajt! 8)
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

våld löser allt ;)
gasgas ec
Elmoped

Inlägg av gasgas ec »

Nutbreaker skrev:våld löser allt ;)
mjo det är sant får ta fram storsläggan och slå lite :roll:
Skriv svar