Derbi DRD Racing -07 Plugg eller inte?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
fluffen
Elmoped

Derbi DRD Racing -07 Plugg eller inte?

Inlägg av fluffen »

(Ny tråd pga felpost, sorry)

Hej hej

[Derbi DRD Racing 2007]

Tog loss avgasröret idag för att bara kolla hur det såg ut med pluggen så märkte jag att det inte fanns någon alls?

Moppen har riktigt jävla bra acceleration och kan axxa lika bra som kompisars urpluggade, men den toppar bara 56 km/h enligt mätaren.

Har också märkt att när man maxar den och håller full gas så kan den typ dö, kan jag har för litet munstycke och är det som stryper ner den?

Kan säga att tändstiftet är inte brunt eller svart, typ ingen alls.

Här är några bilder:

Bild
Bild
battis333
Svårstartad skrothög

Inlägg av battis333 »

För litet munstycke det ska inte sitta ngn plugg där på Derbi
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Du har en blindtarm
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

david96 skrev:Du har en blindtarm
Mm vet :) Men har hört att det ska vara någon plugg i mynningen från början också? Men ska testa att ta större munstycke och se om den går snabbare.
Användarens profilbild
Nicke_95
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Nicke_95 »

Det är plugg på modellerna efter 05 ! dock gör den inte så mycket mer än axx men byter du drev så lär du få upp den i 65-70 och kapar du blindtarmen kan du få upp den i 80 om du har tur :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Du har en blindtarm
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

Kan också säga att drevningen är original, vilket är 11/53 om det är till någon hjälp
Användarens profilbild
Nicke_95
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Nicke_95 »

fluffen skrev:Kan också säga att drevningen är original, vilket är 11/53 om det är till någon hjälp
Dreva till 13-53 så lär den gå bra :)
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

Nicke_95 skrev:
fluffen skrev:Kan också säga att drevningen är original, vilket är 11/53 om det är till någon hjälp
Ok tack för svaret :D

Men det skumma är att den är urpluggad och går enligt mätarn 56 (troligen glädje mätare) liksom wtf hur kan något strypa ner det?
Användarens profilbild
Nicke_95
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Nicke_95 »

fluffen skrev:
Nicke_95 skrev:

Men det skumma är att den är urpluggad och går enligt mätarn 56 (troligen glädje mätare) liksom wtf hur kan något strypa ner det?
Orginal röret är fruktansvärt lågvarvigt och du kanske har stypt cdi?

Min Derbi gick med 14mm förgasare airsal 70 med kapad blindtarm bara 80 och 14-52 drevning på mätaren :s dock har jag sugrörskrök sedan med trimrör maxade den mätaren :)
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

Nicke_95 skrev:
fluffen skrev:
Nicke_95 skrev: Dreva till 13-53 så lär den gå bra :)

Min Derbi gick med 14mm förgasare airsal 70 med kapad blindtarm bara 80 och 14-52 drevning på mätaren :s dock har jag sugrörskrök sedan med trimrör maxade den mätaren :)

Den är ostrypt CDI original + 17.5mm förgasare på DRD Racing
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

Nicke_95 skrev:
fluffen skrev:

Den är ostrypt CDI original + 17.5mm förgasare på DRD Racing
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

På alla drd:er sitter det plugg i mynningen original.

Osäker dock på drd -03, men edition, racing, pro osv har plugg.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

bensinskalle skrev:På alla drd:er sitter det plugg i mynningen original.

Tack för all hjälp! ^^

Ska nog beställa hem några munstycken + kanske ett större framdrev :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Nicke_95 skrev:
Nejnejnej för helvete, iaf inte om han kör såpass original. Min polare med en gilera som är något urpluggad (gör ca ~60) testade 13-53, orkade inte 5an och 6an. 12-53 var lagom för han, men kör du original är 11 perfekt.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

CaToXXo skrev:
Nicke_95 skrev:
Nejnejnej för helvete, iaf inte om han kör såpass original. Min polare med en gilera som är något urpluggad (gör ca ~60) testade 13-53, orkade inte 5an och 6an. 12-53 var lagom för han, men kör du original är 11 perfekt.
Ja den är ju inte original men går fortfarande 56 enligt mätaren. Så får hoppas på att ett större framdrev ökar toppfart. 65-70 räcker
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

fluffen skrev:
CaToXXo skrev:
Ja den är ju inte original men går fortfarande 56 enligt mätaren. Så får hoppas på att ett större framdrev ökar toppfart. 65-70 räcker
Förmodligen kommer den inte orka varva på dom högre växlarna om du skaffar ett 13, men kanske.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

CaToXXo skrev:
fluffen skrev:
CaToXXo skrev: Nejnejnej för helvete, iaf inte om han kör såpass original. Min polare med en gilera som är något urpluggad (gör ca ~60) testade 13-53, orkade inte 5an och 6an. 12-53 var lagom för han, men kör du original är 11 perfekt.
Förmodligen kommer den inte orka varva på dom högre växlarna om du skaffar ett 13, men kanske.
12 då? Asså det är sjukt skumt att den inte toppar högre, kan ett för litet munstycke göra så mycket?
Användarens profilbild
Nicke_95
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Nicke_95 »

CaToXXo skrev:
fluffen skrev:
CaToXXo skrev: Nejnejnej för helvete, iaf inte om han kör såpass original. Min polare med en gilera som är något urpluggad (gör ca ~60) testade 13-53, orkade inte 5an och 6an. 12-53 var lagom för han, men kör du original är 11 perfekt.
Min kompis hade en gilera den orkade 13-52 med pluggen borrad och guldbrickan borta, rätt inställd gick cirka 70 på mätarn orkade alla växlar dock 12-52 tror jag är lagom :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

fluffen skrev:
CaToXXo skrev:
fluffen skrev: Ja den är ju inte original men går fortfarande 56 enligt mätaren. Så får hoppas på att ett större framdrev ökar toppfart. 65-70 räcker
12 då? Asså det är sjukt skumt att den inte toppar högre, kan ett för litet munstycke göra så mycket?
Har inte du choke på styret? Testa att dra i choken när du ligger på högvarv på 5 och 6an få se om den går bättre.

fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

CaToXXo skrev:
fluffen skrev:
CaToXXo skrev: Förmodligen kommer den inte orka varva på dom högre växlarna om du skaffar ett 13, men kanske.
Har inte du choke på styret? Testa att dra i choken när du ligger på högvarv på 5 och 6an få se om den går bättre.
Nae sitter på förgasaren men kan testa att köra med den imorrn :)
jipen96
Elmoped

Inlägg av jipen96 »

jag och min kompis har båda drd, utan plugg och luftstrypning och 13 drev och de gör 70. men ta 12 då de varvar inte riktigt ut så ska du se ! ;)
mynstycke jag 90 och han 92
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp

Inlägg av tS »

har en Derbi drd racing - 07 , urpluggad , kapad blindrör 12 - 54 drev och den går gött (enligt mätaren ca 75)
körde 11 drev förut o då var de riktigt bra axx men kom upp i typ 67 och då vibrerade den rätt mycket också. Så kör på 12 så har du bra axx och hyffsad topp :)
EDIT: har 82 munstycke i (lite blödder när den är varm på låga varv)
Senast redigerad av tS den 26 maj 2012, 12:55, redigerad totalt 1 gånger.
[spoiler]Bild[/spoiler]
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

Räcker det med typ 10 storlekar större om man har dragen plugg?

Kan fan inte få av förgasarn av motorn, bara vid luft röret där bak (hittade en bricka där som ströp). Någon som vet hur man får loss den från motorn? Den sitter typ med metall spännband men de har ingen skruv lr ngt.

och gör förgasar brickan mkt?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

fluffen skrev:Räcker det med typ 10 storlekar större om man har dragen plugg?

Kan fan inte få av förgasarn av motorn, bara vid luft röret där bak (hittade en bricka där som ströp). Någon som vet hur man får loss den från motorn? Den sitter typ med metall spännband men de har ingen skruv lr ngt.

och gör förgasar brickan mkt?
Ta en polygrip och tryck ihop 2 spännen lite så kommer dom lossna, gå ut och prova så lyckas du nog.
10strl större bör räcka ja.

Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

bensinskalle skrev:På alla drd:er sitter det plugg i mynningen original.

drd -03 har sugrörskröken i början, ingen plugg utan hela mynningen ända till expantionskammaren är avsmalnad vilket enligt mig är mycket bättre än en plugg då det inte skapar samma störningar i avgaspulserna och man får en jämnare effekt trots att effekten stryps.

Vad det gäller originalröret så är det inte alls jätte lågvarvigt ostrypt, ett helt ostrypt originalrör varvar på väldigt bra faktiskt, gäller bara att strypa av det helt.

Till TS. Kolla hur ditt tändstift ser ut om du behöver ett större munstycke men efter dragen plugg så ca 10 storlekar men det beror lite från moped till moped men mellan 8-12 storlekar större. Passa på att byta till ett större drev fram också så du inte varvar ihjäl mopeden.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

Har nu fått lös förgasaren från luftslangen och motorn, men hade tänkt att ha kvar alla slangar. Men hur stänger jag av bensinflödet? (Derbi) För testade o dränera men som expected så rann det rätt länge.

Tacksam för svar
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

Vakuumkranen var paj men jag ströp åt benzuenslangen så det var lungt :D

Jag har 70 i munstycke, ska jag köpa 82 och neråt?

Skulle vara jätte bussigt om någon kan hjälpa mig vilka storlekar jag ska köpa av http://www.twostroke.se/product.asp?product=7543.

Skit tacksam för svar, vill få ordning på moppen innan torsdag då jag tar körkort^^
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

fluffen skrev:Vakuumkranen var paj men jag ströp åt benzuenslangen så det var lungt :D

Jag har 70 i munstycke, ska jag köpa 82 och neråt?

Skulle vara jätte bussigt om någon kan hjälpa mig vilka storlekar jag ska köpa av http://www.twostroke.se/product.asp?product=7543.

Skit tacksam för svar, vill få ordning på moppen innan torsdag då jag tar körkort^^
Äh tror inte du behöver köpa en hel ask, köp ett 75, 80 och 85 så klarar du dig nog bra.

fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

Fick i munstycket (84) i utan problem, men när jag startar så varvar den över av sig själv. wtf

Kan det vara att den drar tjuvluft där förgasaren kopplas till motorn? Tog loss förgasarn åtal ggr och spännde fast men fortfarande samma jävla problem.
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp

Inlägg av tS »

fluffen skrev:Fick i munstycket (84) i utan problem, men när jag startar så varvar den över av sig själv. wtf

Kan det vara att den drar tjuvluft där förgasaren kopplas till motorn? Tog loss förgasarn åtal ggr och spännde fast men fortfarande samma jävla problem.
antar att du bara haft av förgasarn så då borde tjuvluften komma antingen anslutningen till motorn eller luftburken, säker på att allt sitter helt rätt och åtspänt?
[spoiler]Bild[/spoiler]
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

tS skrev:
fluffen skrev:Fick i munstycket (84) i utan problem, men när jag startar så varvar den över av sig själv. wtf

antar att du bara haft av förgasarn så då borde tjuvluften komma antingen anslutningen till motorn eller luftburken, säker på att allt sitter helt rätt och åtspänt?
Kan den ens dra tjuvluft från luftburken?
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

fluffen skrev:
tS skrev:

Måste vara ngt hål i slangen till luftburken lr något isf. Anslutningen till motorn sitter så hårt som det går, har testat att spänna till där flera gånger.
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp

Inlägg av tS »

fluffen skrev:
fluffen skrev:
tS skrev: antar att du bara haft av förgasarn så då borde tjuvluften komma antingen anslutningen till motorn eller luftburken, säker på att allt sitter helt rätt och åtspänt?
Måste vara ngt hål i slangen till luftburken lr något isf. Anslutningen till motorn sitter så hårt som det går, har testat att spänna till där flera gånger.
syfta på själva luft anslutningen på förgasarn, kommer inte på namnet.
Dra inte bara åt utan ta loss och trä på igen, ifall du inte fått på den helt ordentligt, sedan dra åt den. Hade själv av förgasarn för någon vecka sedan o då drog den tjuvluft men då hade jag inte riktigt fått på den på insuget. Så ta av och gör om o se om de kvarstår!
[spoiler]Bild[/spoiler]
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

tS skrev:
fluffen skrev:
fluffen skrev: Kan den ens dra tjuvluft från luftburken?
syfta på själva luft anslutningen på förgasarn, kommer inte på namnet.
Dra inte bara åt utan ta loss och trä på igen, ifall du inte fått på den helt ordentligt, sedan dra åt den. Hade själv av förgasarn för någon vecka sedan o då drog den tjuvluft men då hade jag inte riktigt fått på den på insuget. Så ta av och gör om o se om de kvarstår!
Du menar slangen som går till luftburken? För den är jag nästan säker på kan ha lossnat från luftburken, typ limmet hade lossnat lite.
Skriv svar