Aprilia sx50 tuggar kedja!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Aprilia sx50 tuggar kedja!

Inlägg av Sw33t »

Tja, har ett nytt litet problem med min Aprilia sx50 -07

Problemet är att min moppe töjer ut kedjan hela tiden. Alltså så fort jag spänner kedjan så är den uttöjd igen inom 1 månad.. Och det är liksom oseriöst mycket dessutom..

Bild på kedjan när den va så uttöjd att den faktiskt hoppade...

Bild

Har som sagt haft det här problemet ett tag, och har faktiskt sökt hjälp här på tsr förut.. Men då trodde jag ju bara att kedjan var för lång och att de bara var att korta av.. Köpte också en härdad IGM kedja som jag trodde skulle hålla, men även den tänjde den ut på nolltid..

Har inge köpetrimm på moppen, bara dragen plugg i avgaset och luftburken...

Ifall någon tror att det har något med dreven att göra och undrar vad för drevning jag har så har jag orginal dreven som är på 11/53...

Skulle vara extremt tacksam för alla sorters hjälp!!
JAG HAR INGEN SIGNATUR OCH JAG ÄR TAMEFAN STOLT ÖVER DET!!!€€£@@{@$€$£@${£@£$@€€£$
Användarens profilbild
Happy4smiler
Elmoped

Inlägg av Happy4smiler »

jag tror att din bak axel inte är tillräckligt spänd, att inte kedjan töjjer utan bakhjulet buffas frammåt av kedjan, för jag har aldrig hört att en kjed töjjer?

men inte säker, du kan iaf pröva :)
sliderjoel
Avstängd

Inlägg av sliderjoel »

Har du bytt drev samtidigt som du bytte kedjan? Eller är dreven gamla och kedjan ny?
SETUP:

Längre gasvajer för bättre aks
blandade vikter för hårdare kopplingsfjädrar
mindre munstycke för ökad luftfuktighet
nerslipade hemmagjorda slicks för högre topp
slanglösa däck för mjuka fälgar
11mm dellortoförgasare
Soundboard
blåeloxerad fälgtejp
Snabbgas för sämre bottendrag
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

Ta och byt drev samtidigt som kedjan så slits den mindre. Hade samma problem med min förr, bytte drev och kedja så fixade det sig.

Kom ihåg att spänna fast hjulet hårt också så det inte är hjulet som rör sig framåt.

Kedjan ska gå att lyfta 1-2cm typ.

Dendär kedjan såg också lite väl lång ut..
sliderjoel
Avstängd

Inlägg av sliderjoel »

Byter du till ny kedja på gamla drev så mosar du kedjan totalt. så byt dreven med. Och som vicke sa, se till att skiten sitter, se om du kan fixa en distans du trycker in vid muttern till hjulaxeln, så den inte kan åka frammåt, om du fattar ;D
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Hur hårt spänner du kedjan när du spänner den?
Hur ofta smörjer du kedjan, och med vad?
Hur mycket kör du, och var? (Asfalt vs. lerbad ger rätt stor skillnad i slitage)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

Erik_ skrev:Hur hårt spänner du kedjan när du spänner den?
Hur ofta smörjer du kedjan, och med vad?
Hur mycket kör du, och var? (Asfalt vs. lerbad ger rätt stor skillnad i slitage)
Jag spänner den enligt handboken jag fick med moppen, så att den går att putta upp ca 1,5cm..
Jag kör ENDAST på asfalt
Och smörjer den med nån smörjolja som min farsa fixar..

Som några innan kommenterat angående att det skulle vara den bakre hjulaxeln som skulle dras fram av kedjan så kan jag säga att det är inte fallet, i och med att jag hela tiden varit tvungen att dra tillbaka den för när jag spänt kedjan tills det inte går mer, och jag varit tvungen att korta av den, men jämna mellanrum..

Byta drev har jag inte prövat än, hade nog ändå tänk att göra det i och med att jag vill ha bättre axx, och att den toppar lite för mycket för att det skall vara diskret..

Men tack för alla tips!! Kom gärna med flera ifall det är någon som vet något!!! :D
JAG HAR INGEN SIGNATUR OCH JAG ÄR TAMEFAN STOLT ÖVER DET!!!€€£@@{@$€$£@${£@£$@€€£$
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd

Inlägg av Z-K »

Ta å korta av den den å lägg hjulet längst de går inåt senare tar du bort så många länkar det behövs :)

Så kommer du se skillnad. å sitt på när du spänner den, å se så hjulet är rakt, å ha t.ex farsan att spänna den när du sitter på.
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

Z-K skrev:Ta å korta av den den å lägg hjulet längst de går inåt senare tar du bort så många länkar det behövs :)

Så kommer du se skillnad. å sitt på när du spänner den, å se så hjulet är rakt, å ha t.ex farsan att spänna den när du sitter på.
Typ så som ja o farsan brukar göra, hjulet är rakt o den är åtdragen, Kan lova det :wink:

Men ändå så slaknar den, fattar inte...
Kan verkligen dreven slita så mycket på kedjan?

Grejen är ju att man måste spänna skiten så jäkla ovanligt ofta..
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd

Inlägg av Z-K »

korta av den cirka 2 länk å dra fram hjulet tills den är i bra höjd, annars om du vill se om den är dålig dra i bakdrevet i kedjan å dra bakåt ser du något av dreven som vid kuggens slut så då äre bara att slänga den.
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

Z-K skrev:korta av den cirka 2 länk å dra fram hjulet tills den är i bra höjd, annars om du vill se om den är dålig dra i bakdrevet i kedjan å dra bakåt ser du något av dreven som vid kuggens slut så då äre bara att slänga den.
Asså problemet är inte hur jag ska korta av kedjan, det har jag gjort flera gånger innan, utan hur jag ska få kedjan att sluta bli så slak hela tiden.. :/
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

Han beskrev ju nyss hur du skulle se om de e dreven som e skit. Att du kan slänga dem om taggarna på drevet sticker upp så man ser de ovanför kedjan. Men enligt min åsikt så ärre bara till att byta dem
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Om man har en redan tänjd kedja får man väldigt koncentrerad last på den del av kedjan som precis ska lämna drevet. Med fräscht drev och fräsch kedja får man i princip en jämn fördelad last över hela drevet och kedjan som den är i kontakt med. Slitaget ökar väl i princip exponentiellt på kedjan.

Exakt varför ett slitet drev påverkar kedjan vet jag inte, eftersom det ändå är samma c-c mått mellan tänderna, men de har kanske med att göra att diametern minskar och sliter då ner både kedja och drev allt eftersom eftersom c-c måttet då minskar.

Oavsett, Nya drev + Ny kedja är ett måste. Sedan bör man ha på kedjewax på kedjan. Oljor gör egentligen ingen nytta, de samlar snarare in skit som hänger med på kedjan. Det absolut viktigaste är att hålla kedjan ren för det är smutsen som gör att det sliter ( förutom andra missförhållanden då ), inte att vräka på olja.

När du spänner ska du ha 30-40 mm spel vill jag minnas, i alla fall på Derbi. Kedjan sträcks när moppen fjädrar ner baktill och kedjan får aldrig bli helt sträckt när det fjädrar ner, då töjer man jävligt fort ut kedjan. Personer som spänner sina kedjor stenhårt gör bort sig riktigt ordentligt.

Så 30-40 mm spel mitt på nedre delen av kedjan, ny kedja och drev och håll rent så kommer kedjan din hålla så bra så.

Btw viktigt också att du linjerar bakaxel så det spårar med framhjuler. Sitter bakaxeln snett sliter det också på kedjan
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Hugge66
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Hugge66 »

skaffa o-rings kedja den töjs ut en gång sen behöver du aldrig oroa dig :)
Skriv svar