Det var så att jag tänkte dra ut och köra lite i det fina vädret som är, men det gick väll inte så bra ska jag säga.
Det är så här att när jag startade den och körde iväg cirka 50m så dog den bara, det kom typ som en avgassmäll om man kan beskriva det så, eller att den typ hackade till.
Jag startade då moppen igen och när jag drog halvgas ungefär så kom det en till avgassmäll och moppen dog sakta men säkert om jag fortsatte gasa. Jag bestämde mig återigen för att dra igång den, men då fungerade det inte. Man kan beskriva det som att det smäller till på lite högre varv.
Så nu startar den inte alls. Det jag kollat är:
*Att den får bensin
*Att den får gnista
*Att det finns bensin i tanken och de vanliga sakerna(bensinkran osv)
*Testat att rulla igång den
*Har testat att kicka utan bensinkran på då stiftet är surt
Och när jag ska testa och rulla igång den så typ böööar den om jag gasar annars låter den som om den precis håller på att gå ingång om jag inte gasar.
Kan tillägga att stiftet är ganska blött, och när jag tog bort avgasröret så droppade det oförbränd bensin. Så min teori är att den får för mycket soppa, så jag har även testat att byta ner men även upp utan resultat
Hoppas ni förstår och vill hjälpa mig, det skulle uppskattas. Har tagit kortet nu och vill ut och köra
//Nicke
Senast redigerad av Nickarn den 23 maj 2012, 18:58, redigerad totalt 1 gånger.
Det jag får upp i huvet är : flottören är otät så den flödar , smuts i förgasaren elr nånstans mellan luftfilter och insugskanalen . Plocka ner det, insug reeds förgasare luftfilter, rengör och testa igen. När du rengör förgasaren kan du ju samtidigt passa på att kolla så flottören håller tätt (håll den under vatten, bubblar den så släng) .
Är det något motstånd när du kickar? Om det inte är det så skulle jag gissa på att det är kolven eller kolvringrna som är sönder. Och om du bestämmer dig för att kolla så ta av halva cylindern så att kolven fortfarande är kvar och lägg en trasa runt veven ifall det ramlar ner splitter.
Axxxel, Ska göra som du säger och plocka ner allt och rengöra och ta en koll.
Tobin, Det är fortfarande ett motstånd när jag kickar men det är ju inte allt för hårt motstånd.
I övrigt så gick den igång på första kicken när jag skulle åka iväg sen gav den upp.
Tjenare, min polare hade samma problem sin sin furia med tk avgssmäll sen dog den och det var kolven tror jag om jag inte minns fel som hade gått så ett tips är att kolla det
Hahaha antar att detta inte är problemet men någon jävel hade pillat på min kompis Sf2 i skolan och sattit tändhaten lös, och då börja avgassystemet skjuta som den baktände sen dog den, Men de löstes på plats men antagligen inte detta problemet ^^
avgassmällar=riktigt dålig inställd fögg elr tändning tror dock inte du pillat med tändning och det musntycke låter för tog för litet så testa dig byt upp mot 80-90 är rätt vanligt med luftfilter på
Nickarn skrev:Ditt svar var ju inte direkt det mest hjälpsamma och jag kan redan köra moped så det är lungt ska du se. Har även kört cross när jag var mindre så.
Du är inte den första som säger att du kört cross! Men när du körde cross lärde du dig verkligen och panikbromsa när du ligger 2 m bakom bilen framför och han tvärnitar för att de springer ut en unge i vägen? Eller körde du på våtasfalt då? Mitt tips är kör original iaf 1månad! Sen börja trimma! Mycket bättre och välta osv i 45-50 än i 80 de kan jag lova! Och du kan inte heller beräkna avstånd, tänka framåt in din körning och ligga steget före!
Bara ett tips! Du kommer bli en mycket bättre förare av de det kan jag lova! Ditt val ditt liv!
Men till din fråga, pröva o ta ur stiftet o elda på toppen där den tänder sedan i med de o pröva o kicka! Annars skruva ut luftskruven lite!
Tjena har en update här nu, filmade när man försöker rulla igång mopeden.
Den startar ju typ och du kan springa hur långt som du vill med den när du släpper kopplingen men såfort det blir ett litet gaspådrag så "böööööööhhh" och sen dör den.
Nickarn skrev:Axxxel, Ska göra som du säger och plocka ner allt och rengöra och ta en koll.
Tobin, Det är fortfarande ett motstånd när jag kickar men det är ju inte allt för hårt motstånd.
I övrigt så gick den igång på första kicken när jag skulle åka iväg sen gav den upp.
Om motståndet minskat låter det rätt typiskt som kolv/kolvringar
Det är väldigt många som har skrivit kolven osv, för så var de för min bror när han körde sin moppe från jobbet, nästan hemma och sen var de bara en avgas smäll och senare startade den inte elelr något liknade, så den hade skurit helt enkelt, så ta en titt på kolven,
Ifall de inte är något av de så byt tändstift: kan vara för blött tändstift:
ET.sm skrev:Det är väldigt många som har skrivit kolven osv, för så var de för min bror när han körde sin moppe från jobbet, nästan hemma och sen var de bara en avgas smäll och senare startade den inte elelr något liknade, så den hade skurit helt enkelt, så ta en titt på kolven,
Ifall de inte är något av de så byt tändstift: kan vara för blött tändstift:
Okej jag tar och kollar det idag, slänger upp en bild på kolven
känner du reporna med nagel ? isåfall byt ut kolven till en ny.
och alla ni som säger att han ska lära sig köra innan han trimmar.. läggg seriöst bara ner med det. låt han trimma fall han vill de är hans ansvar
men vf hardu kvar pluggen i röret ? ta bort den och byt upp i munstycke fall den ska gå något lunda ok
Även om han har pluggat avgassystem så rullar han med sportluft, och då måste man även där gå upp i storlekar. Kolven såg inte särskilt fräsh ut. Hur ser cylindern ut då?