HEJ! På mitt orginalrör så går det en liten blindtarm som sedan sitter ihop med en "slang" som sedan går upp undertill någon stans till en liten silvrig metaldosa...
Blev lite orolig då det står "OBS!! Detta system fungerar ej korrekt på Keeway modeller som har en slang draget från sitt originalrör OBS"
på info om stage 6 pro replica röret.
Tror det är katalysatorn. Men när jag kör med zx:et så var jag tvungen att täta den slangen Men gör det på egen risk eftersom du sätt den OBS saken som stod där testa att googla runt lite grand på nätet.
Smolle94 skrev:från den silvriga dosan så går det en troligtvis en slang till luftfiltret. då får motorn använda "samma luft" igen vilket ska vara bra för miljön
Aa, eller snarare för att moppen ska gå igenom kraven på avgaser.
Det skall nog för övrigt inte vara nåt problem att slänga på trimröret, det är inte katalysator som nån skrev eftersom den oftast sitter i kröken på moppen och utvidgas då det blir varmt, denna slang eller detta system kallas ebr(om jag inte är helt ute och cycklar). Som sagt lägg en skruv eller nåt i slangen o kör på men har faktiskt ingen aning värför det står obsobs... så för att va på den säkra sidan så säkra dig om att det faktiskt inte gör nåt
Inte jag som skrivit men det heter EGR-ventil:
EGR står för exhaust gas recycling, eller rökgasåterföring på svenska. EGR går ut på att avgaser från avgasröret leds tilbaka till motorns insug och därmed går genom motorn en gång till. EGR-ventilen har just i uppgift att släppa tillbaka en viss mängd avgaser. Vitsen med att släppa tillbaka avgaser (ca. 15-20% av insugsvolymen i en bensinmotor) är att förbränningstemperaturen minskar och därmed få lägre utsläpp av kväveoxider
Kvinnor är som fordon, dom kostar både tid och pengar. Men vi älskar dom ändå
Smolle94 skrev:från den silvriga dosan så går det en troligtvis en slang till luftfiltret. då får motorn använda "samma luft" igen vilket ska vara bra för miljön
Aa, eller snarare för att moppen ska gå igenom kraven på avgaser.
Det skall nog för övrigt inte vara nåt problem att slänga på trimröret, det är inte katalysator som nån skrev eftersom den oftast sitter i kröken på moppen och utvidgas då det blir varmt, denna slang eller detta system kallas ebr(om jag inte är helt ute och cycklar). Som sagt lägg en skruv eller nåt i slangen o kör på men har faktiskt ingen aning värför det står obsobs... så för att va på den säkra sidan så säkra dig om att det faktiskt inte gör nåt
Smolle94 skrev:Inte jag som skrivit men det heter EGR-ventil:
EGR står för exhaust gas recycling, eller rökgasåterföring på svenska. EGR går ut på att avgaser från avgasröret leds tilbaka till motorns insug och därmed går genom motorn en gång till. EGR-ventilen har just i uppgift att släppa tillbaka en viss mängd avgaser. Vitsen med att släppa tillbaka avgaser (ca. 15-20% av insugsvolymen i en bensinmotor) är att förbränningstemperaturen minskar och därmed få lägre utsläpp av kväveoxider
Bra där! Skönt med personer som kan leta upp lite fakta istället för att bara spy ur sig rena spontana gissningar!
TS, läs det smolle skrev, det stämmer helt och hållet.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Smolle94 skrev:Inte jag som skrivit men det heter EGR-ventil:
Bra där! Skönt med personer som kan leta upp lite fakta istället för att bara spy ur sig rena spontana gissningar!
TS, läs det smolle skrev, det stämmer helt och hållet.
Aa, det är EGR:en. Om du drar på ett trimrör är det helt lugnt, du behöver inte ens plugga slangen som går till den silvriga boxen, sätt bara fast den så den inte sitter löst. Har EGR på min Derbi Senda och vet vad det handlar om.
EDIT: Det är helt onödigt dessutom att plugga själva slangen, om du skulle vilja sätta på originalröret igen. Om du pluggar slangen måste du sedan plugga röret på originalröret också, för annars låter det mycket genom det lilla hålet...
3. Du kan köpa effektrör i vilket fall, se bara till att du pluggar igen slangen på något sätt.
Själv har jag kört med ett Stage 6 pro replica på min jetforce, då tog jag bara en tjock skruv och tröck in i slangen. En vän till mig har bara vikt slangen och sedan dragit ett buntband "strippa" runt den. Inga problem!
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?