För ett tag sedan köpte jag en Derbi Senda x-race 2008.
Problem 1:
När jag tog hem den så fanns det inget batteri i, vilket innebar att vänster blinkers lyser (fram och bak). Då åkte jag till biltema och köpte ett nytt batteri, men ingen det blev ingen skillnad. Inte ens efter jag laddade det. Även så ju mer jag gasar desto mer ljusstyrka får alla lampor.
Vad kan felet vara?
Problem 2:
Dagen efter jag köpte mopeden provkörde jag den igen och efter ett tag så började den sura ner sig/"klipper av". Jag och min pappa tog isär förgasaren och blåste rent den samt rengjorde den med bräkleen, men ingen skillnad då heller.
Vad kan felet vara?
Säg till om ni vill veta något mer!
/Med vänliga hälsningar Joel.
Senast redigerad av senapsburk den 23 maj 2012, 13:59, redigerad totalt 1 gånger.
lyser blinkersna konstant elr? om så så byt relä, om tutan så kan ju de ha blivit kabelbrott elr blivit erja på kablen kolla upp de.
och att lamporna lyser starkare när du gasar innebär att den genererar ström vilket gör att du för mer kräm till lamporna än när du har den på tomgången:)
antonpg94 skrev:lyser blinkersna konstant elr? om så så byt relä, om tutan så kan ju de ha blivit kabelbrott elr blivit erja på kablen kolla upp de.
och att lamporna lyser starkare när du gasar innebär att den genererar ström vilket gör att du för mer kräm till lamporna än när du har den på tomgången:)
japp de lyser konstant! Dock sätter man på blinkersen så blinkar det...
att lamporna får mer ström; ska det vara så på batteridrivna mopeder? enligt min kompis så har inte han detta "problem".
antonpg94 skrev:lyser blinkersna konstant elr? om så så byt relä, om tutan så kan ju de ha blivit kabelbrott elr blivit erja på kablen kolla upp de.
och att lamporna lyser starkare när du gasar innebär att den genererar ström vilket gör att du för mer kräm till lamporna än när du har den på tomgången:)
japp de lyser konstant! Dock sätter man på blinkersen så blinkar det...
att lamporna får mer ström; ska det vara så på batteridrivna mopeder? enligt min kompis så har inte han detta "problem".
mvh Joel
Framlyset går på direktström från generatorn, så de varierar i ljusstyrka beroende på varvtal.
Övrigt går på batteriet.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Nu är förgasaren rengjord för 2:a gången och är på plats.. den startar men är nästan orkeslös. Det verkar som att den inte orkar på låga varv. Vad kan felet vara?
Tobinmountain skrev:Kolla så att alla lampor har samma volt och watt. Inklusive blinkers.
Alla lampor har samma volt och watt... Kan el felet ha något med cdi boxen att göra?
Och jag är fortfarande irriterad över problem 2! När det blir tungt/jobbigt för mopeden att köra (t.ex upp för en liten liten backe) så "hackar den" och låter som den ska lägga av, då växlar jag ner och då fungerar bättre...
Happy4smiler skrev:Berätta för hur mycket du köpte den, hurdant skick?
kolla va du har för drev? kanske stort muntsycke?
Den va ju inte i bästa skicket om man säger så. Jag var ju medveten om dessa fel, dock inte att det skulle vara sådant problem!
Dreven är original och det är inte ett för stort munstycke..
Min far hade ett liknande problem med en annan moped. betedde sig skumt och gick inte som den ska fastän han rengjorde förgasaren flera gånger. När han skaffade ny förgasare så blev den helt felfri.
Jag tror att det antingen är nått knäppt med förgasaren eller tjuvluft.. låter det rimligt?
mvh
Senast redigerad av senapsburk den 23 maj 2012, 15:09, redigerad totalt 1 gånger.
CaToXXo skrev:Men kolla om det är tjuvluft då.
Ställ Moppen på tomgång och spruta startgas runt insug och cylinderpackningar, ändras varvtalet så drar den tjuvluft.
Fram och baklampa går på generatorn på din hoj.
okej, jag ska försöka med det igen.. återkommer med resultat!
Detdär men förgasare kan stämma! Hade samma fel på min brors tzr, den varvade helt bra på neutralen, men så fort man lade i ettan och släppte kopplingen och skulle börja köra, så dör den av blodrande.
Kolla om du har någon vän som säljer en förgasare, eller sök på nätet
Happy4smiler skrev:Detdär men förgasare kan stämma! Hade samma fel på min brors tzr, den varvade helt bra på neutralen, men så fort man lade i ettan och släppte kopplingen och skulle börja köra, så dör den av blodrande.
Kolla om du har någon vän som säljer en förgasare, eller sök på nätet
Tack för tipset! ska pröva om det blir någon skillnad så fort jag får tag i en annan förgasare
senapsburk skrev:Jag ska kolla på storleken munstycket på mopeden idag innan jag får tag i ny förgasare, för det låter som att den får för lite bensin...
Men vet någon vad original storleken på ett munstycke på en Derbi Senda X-Race 2008 är?
Med vänlig hälsning, Joel
Det får du öppna och kolla själv, alla motorer drar olika mycket bensin. Vissa kanske har 75 medans andra har 85 osv.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
senapsburk skrev:Jag ska kolla på storleken munstycket på mopeden idag innan jag får tag i ny förgasare, för det låter som att den får för lite bensin...
Men vet någon vad original storleken på ett munstycke på en Derbi Senda X-Race 2008 är?
Med vänlig hälsning, Joel
Det får du öppna och kolla själv, alla motorer drar olika mycket bensin. Vissa kanske har 75 medans andra har 85 osv.
Jag menar alltså att jag tror att någon av ägarna innan har bytt munstycke...
Jag var lite otydlig!
antonpg94 skrev:lyser blinkersna konstant elr? om så så byt relä, om tutan så kan ju de ha blivit kabelbrott elr blivit erja på kablen kolla upp de.
och att lamporna lyser starkare när du gasar innebär att den genererar ström vilket gör att du för mer kräm till lamporna än när du har den på tomgången:)
japp de lyser konstant! Dock sätter man på blinkersen så blinkar det...
att lamporna får mer ström; ska det vara så på batteridrivna mopeder? enligt min kompis så har inte han detta "problem".
mvh Joel
Framlyset går på direktström från generatorn, så de varierar i ljusstyrka beroende på varvtal.
Övrigt går på batteriet.
[/spoiler]
lånar tråden lite
gäller detta även blinkersena? för jag har ett problem med min Derbi r extreme 04 där blinkersena inte blinkar eller lyser överhuvudtaget och mitt batteri är urladdat och troligen trasigt eftersom det har stått hela vintern oladdat så det går inte att ladda upp det igen.
Har åtgärdat problemen nu.. Ena felet var felkoppling, andra var att bensinpumpen matade in för mycket bensin till förgasaren så att den blev sur och att det var för litet munstycke. Men nu har jag tagit bensinpumpen från riejun och bytt munstycke.
senapsburk skrev:Har åtgärdat problemen nu.. Ena felet var felkoppling, andra var att bensinpumpen matade in för mycket bensin till förgasaren så att den blev sur och att det var för litet munstycke. Men nu har jag tagit bensinpumpen från riejun och bytt munstycke.
Tack för all hjälp!
Med vänlig hälsning, Joel
Men jag har märkt att mopeden är rätt orkeslös. På minsta lilla uppförsluting så saktar den ner rätt mycket. Mätaren visar ca 40, och max hastigheten är typ 55 fastän jag har kapat bildtarmen. Jag har 70 munstycke men det känns för stort, jag behöver nog 67/68 men jag undrar om sådan liten skillnad kan ha en sådan stor betydelse?