Startproblem Speedfight 2

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Gressa14
Elmoped

Startproblem Speedfight 2

Inlägg av Gressa14 »

Hej på er!

Har köpt en Speedfight 2 av Länsförsäkringar, som varit stulen. Tändningslåset var borta och det som finns kvar är 4 st kablar från själva mopeden (svart, röd grön och svartvit). Köpte ett nytt t-lås som visade sig ha 5 kablar (utöver de andra 4 så var denna rödsvart). Kopplade ihop svart med svart, röd med röd...osv. Den rödsvarta blev ju således över, så jag gjorde inget med den.
När jag vred om nycklen så funkade tändningen. När jag försöker starta så går startmotorn och jag har även kontrollerat att det är en fin gnista på tändstiftet (t-stiftet verkar väldigt torrt). MEN den vill inte starta...
Nu kommer frågorna... Kan det bero på t-låset att den inte startar (är det fel sort)? Ska jag koppla annorlunda? Eller kan det vara så "enkelt" att det "bara" är något fel på bränsleförsörjningen, typ förgasaren? Eller något annat?

Som ni kanske förstår så är jag inte så hemma på motorer och borde kanske lämna in den, men jag gör ett försök genom att skriva här. Det vore nämligen kul om man kunde fixa det själv (med er hjälp...)

Speedfighten är en 05:a

Tack på förhand!
Claes
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Nämen har den gnista och allt sånt borde det ju inte vara tändlåset. Tror det är nåt med förgasaren eller dylikt, kolla så det inte är gammal bensin och sen kan du pröva lägga förgasaren i ett bensinbad eller nåt :)
Well do ya, punk?
Gressa14
Elmoped

Inlägg av Gressa14 »

Kan det vara en startspärr som gör att den inte startar? Kan det vara den där CDI:n som det är något fel på? Hur kollar man det?

Claes
antonpg94
Herr Åström
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

eftersom du har gnista så funkar ju allt, utan de du ska kolla är varför den inte för bensin då du säger att stiftet är torrt.
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Gressa14
Elmoped

Inlägg av Gressa14 »

Nu har det löst sig. Det var cylindern som spökade. Kolven var repig, så den slipade vi till. Kolvringarna hade brännt fast lite, men vi fick bort dom och gjorde dom snygga igen. Nu går den kanon!
Tack för er hjälp.
Skriv svar