Moppen startar inte...

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Jontaan
Elmoped

Moppen startar inte...

Inlägg av Jontaan »

Tjena, jag har en cpi oliver city -11, igår så lyste oljelampan. Jag har nog kört ca 1 mil sen den började lysa. jag fyllde på med olja idag men den startar ändå inte, det ända jag har gjort är att jag har bytt munstycke från 48 till 52 :P
Tack i förhand
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

funkade moppen innan du fyllde på med olja?
Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

Niklas Berntsson skrev:funkade moppen innan du fyllde på med olja?
Nae, tidigare i dag var den lite kall då fick jag igång den, kunde köra ca 20m sen blinkade lampan och så dog den...
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

öppna cylindern och kolla på kolven.
:evil: vet du inte att man ska genast stanna och fylla på olja om oljelampan lyser.... :evil:
Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

Niklas Berntsson skrev:öppna cylindern och kolla på kolven.
:evil: vet du inte att man ska genast stanna och fylla på olja om oljelampan lyser.... :evil:
åhhhhhhh..... tänkte att den kanske hade skurit, men jag ska göra det.. Men det fanns ju ca 3dl olja kvar i min moppe varför skulle det skära då?
Om den har skurit måste jag köpa ny cylinder elr bara kolven?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Men lägg av din tönt.

trådskapare: har den varit igång efter att du bytte munstycke? Och varför bytte du munstycke ö.h.t? Hade du loss förgasaren när du bytte munstycke? Har du fått dit allt tätt och fått på både vakuumslang och bensinslang rätt, och inte satt dom tvärtom?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

CaToXXo skrev:
Men lägg av din tönt.

trådskapare: har den varit igång efter att du bytte munstycke? Och varför bytte du munstycke ö.h.t? Hade du loss förgasaren när du bytte munstycke? Har du fått dit allt tätt och fått på både vakuumslang och bensinslang rätt, och inte satt dom tvärtom?
Jag har ett stage 6 pro replica på nu jag hade storlek 48 innan men alla rekommenderade att jag skulle byta till 52 så jag gjorde det. Den har inte varit igång efter jag bytte, och jag tog inte loss förgasaren elr ngn bensin slang.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Jontaan skrev:
CaToXXo skrev:
Men lägg av din tönt.

Jag har ett stage 6 pro replica på nu jag hade storlek 48 innan men alla rekommenderade att jag skulle byta till 52 så jag gjorde det. Den har inte varit igång efter jag bytte, och jag tog inte loss förgasaren elr ngn bensin slang.
Är effektröret strypt eller ostrypt? För jag kan aldrig tänka mig att du ska ha så litet munstycke till ett ostrypt effektrör iaf.
Har du gnista, komp, bensin och luft så ska den ju starta, så kolla det...
kicka (går motorn runt överdrivet lätt eller är det lite motstånd i kicken? finns det motstånd har du komp),
ta loss stiftet efter du kickat några gånger (är det blött? då får den bensin.)
när du ändå har loss stiftet så kolla gnistan, sätt i stiftet i tändhatten, lägg stiftet mot nån metall (jorda) och kicka. när du kickar ska det komma gnistor längst ner på stiftet, helst blå gnistor.
luft, har du original luftburk eller sportluft? kolla så inte luftfiltret är igensatt av skit.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

CaToXXo skrev:
Jontaan skrev:
CaToXXo skrev: Men lägg av din tönt.

Är effektröret strypt eller ostrypt? För jag kan aldrig tänka mig att du ska ha så litet munstycke till ett ostrypt effektrör iaf.
Har du gnista, komp, bensin och luft så ska den ju starta, så kolla det...
kicka (går motorn runt överdrivet lätt eller är det lite motstånd i kicken? finns det motstånd har du komp),
ta loss stiftet efter du kickat några gånger (är det blött? då får den bensin.)
när du ändå har loss stiftet så kolla gnistan, sätt i stiftet i tändhatten, lägg stiftet mot nån metall (jorda) och kicka. när du kickar ska det komma gnistor längst ner på stiftet, helst blå gnistor.
luft, har du original luftburk eller sportluft? kolla så inte luftfiltret är igensatt av skit.
Mitt effektrör är strypt, komp? men jag har bensin, luft ska jag testa ta loss mitt orginal luftfilter det är iaf motstånd i min kick. Ska jag öppna luftfiltret och kolla om det är smuts i det? Jag ska testa byta tillbaks till 48 och se om det händer ngt... Får se hur det går :)
Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

Nu funkar moppen igen! det var att förgasaren inte fick ngn bensin... Men nu går han! :)
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare

Inlägg av TuZx »

haha kom på en sak ;) min lampa lyste från första dan jag fick den o den lyser än ;) dock så har jag byt oljorna osv ;)
Användarens profilbild
Mrx_MackaN
Elmoped

Inlägg av Mrx_MackaN »

Vet du varför oljelampan börjar lysa? Den varnar att oljan håller på att ta slut, så oftast kan man köra några km till utan några problem.

OnTopic: Kanske borde kolla upp kolven?
Skriv svar