Varvar inte ut på alla växlar

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
BetaKTM
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 december 2009, 20:27
Ort: Göteborg

Varvar inte ut på alla växlar

Inlägg av BetaKTM »

Shue !
Det är så att min moppe varvar bäst ut på tvåan varje gång, men om jag ska forstäta att växla och vara ut på dom andra växlarna så går det knappt.
Kan bara varva ut en växel i taget, och på tomgång kan jag varva ut en gång men sen om jag ska göra det snabbt efter så går inte det. Plus ett annat fel som jag har, är att jag måste värma upp den skit mycket innan den går bra. Så fort jag stänger av och sätter på den så går den skit igen och knappt varvar ut alls. Vad kan felet vara ?
Har ett ganska så fint och brun färg på tändstiftet.
Moped Beta rr 00
Setup
KTM 65cc
Mikuni VM 24mm
Stage6 star luftfilter.
Platina BR8EVX tändstift
Turbokit GP
Boysen powereeds
Strl 145 i munstycke och clipset på nålen längst ner.
Om jag byter till 150 så får den för mycket och stiftet blir blött och svart/brunt.
Senast redigerad av BetaKTM den 6 maj 2012, 18:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

vad för munstycke har du?
BetaKTM
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 december 2009, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av BetaKTM »

TuZx skrev:vad för munstycke har du?

145 och så har jag clipset på nålen längst ner :)
Men tändstiftet ser faktiskt helt okej ut.
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

BetaKTM skrev:
TuZx skrev:vad för munstycke har du?

145 och så har jag clipset på nålen längst ner :)
Men tändstiftet ser faktiskt helt okej ut.

mhm min är sån när den är kall också ;) men bara liksom om jag startar den på morgonen men sen går den hur bra som helst sen.blödrar den? ;)
Zabera
Elmoped
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 augusti 2011, 13:26

Inlägg av Zabera »

Låter ju som någon förgasarinställning :)
BetaKTM
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 december 2009, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av BetaKTM »

TuZx skrev:
BetaKTM skrev:
TuZx skrev:vad för munstycke har du?

145 och så har jag clipset på nålen längst ner :)
Men tändstiftet ser faktiskt helt okej ut.

mhm min är sån när den är kall också ;) men bara liksom om jag startar den på morgonen men sen går den hur bra som helst sen.blödrar den? ;)
Njaa vet inte hur jag ska förklara men det typ stryper som fan, och den kan balla ur vid gaspådrag, så dör den och sen går sakta upp i varv. Om jag drar på fullt på alla växlar i rad så varvar den som fan och sticker iväg på 1an samt 2. Resten av växlarna stryper den, ibland kan det smälla ur röret också.
Men men har sotat ur röret precis också :)
BetaKTM
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 december 2009, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av BetaKTM »

Zabera skrev:Låter ju som någon förgasarinställning :)

Aa kanske med luften eller nått :) ?
Användarens profilbild
Wennerbo
Elmoped
Inlägg: 141
Blev medlem: 4 december 2011, 19:29

Inlägg av Wennerbo »

har du bra komp?
BetaKTM
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 december 2009, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av BetaKTM »

Wennerbo skrev:har du bra komp?

Det vet jag inte. Tappat bort min kick så rullar igång den -.-'
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Känns som du har för litet munstycke, eller galet inställd tändning, om du har pillat på den.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
BetaKTM
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 december 2009, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av BetaKTM »

CaToXXo skrev:Känns som du har för litet munstycke, eller galet inställd tändning, om du har pillat på den.

Okej men har inte pillat något på tändningen förutom att min kompis banka på stiftet, den böjen så att den skulle komma närmre där gnistan uppstår.
Kanske är för nära :) ?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

BetaKTM skrev:
CaToXXo skrev:Känns som du har för litet munstycke, eller galet inställd tändning, om du har pillat på den.

Okej men har inte pillat något på tändningen förutom att min kompis banka på stiftet, den böjen så att den skulle komma närmre där gnistan uppstår.
Kanske är för nära :) ?
Det kan ju inte skada att testa böja isär lite, beror ju på hur mycket han bankat ihop de :)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
BetaKTM
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 december 2009, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av BetaKTM »

CaToXXo skrev:
BetaKTM skrev:
CaToXXo skrev:Känns som du har för litet munstycke, eller galet inställd tändning, om du har pillat på den.

Okej men har inte pillat något på tändningen förutom att min kompis banka på stiftet, den böjen så att den skulle komma närmre där gnistan uppstår.
Kanske är för nära :) ?
Det kan ju inte skada att testa böja isär lite, beror ju på hur mycket han bankat ihop de :)

Ska testa imorron. Men en sak som stör mig är att det tar sjukt lång tid innan jag kan varva ut den på max en växel och på tomgång men så fort jag stänger av den och sen efter tio sek på igen så stryper den på varven -.-'
BetaKTM
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 december 2009, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av BetaKTM »

Någon som vet va felet kan vara ?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Den får för mycket luft fall de smäller ur röret byt upp dig i munstycke.
Är minst 7 dagar,innan bump^^
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
BetaKTM
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 december 2009, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av BetaKTM »

david96 skrev:Den får för mycket luft fall de smäller ur röret byt upp dig i munstycke.
Är minst 7 dagar,innan bump^^

Jaha okej ska tänka på det nästa gång !
Men om jag byter upp i munstycke 145 som jag har nu till 150 så får den för mycket. Men mitt stift har en fin färg med det jag har på. Men det tar långt tid innan jag kan varva ut moppen plus att jag kan bara varva ut på en växel sedan om jag ska fortsätta så stryper den. Samt så fort jag stänger av och sätter på den igen efter en minut så stryper den ....
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Min går skit med 112 och skit med 120 men perfekt med 115 testa något emellan 145-150 och testa skruva på luftskruven så den får mindre luft annars.
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
theander
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 31 december 2010, 19:06
Ort: karlstad/karlskoga

Inlägg av theander »

vad kör du på för drevnig :?:
,oppe
BetaKTM
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 december 2009, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av BetaKTM »

theander skrev:vad kör du på för drevnig :?:

13/56, ett jävla acc men växlarna tar slut väldigt fort ....
BetaKTM
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 december 2009, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av BetaKTM »

Bump
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

BetaKTM skrev:Bump
har du testat att byta upp munstycke och böja isär stiftet än då?
Det är grejerna du har fått rekommenderat, testar du inte det så är det ju meningslöst att hjälpa dig.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
BetaKTM
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 december 2009, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av BetaKTM »

CaToXXo skrev:
BetaKTM skrev:Bump
har du testat att byta upp munstycke och böja isär stiftet än då?
Det är grejerna du har fått rekommenderat, testar du inte det så är det ju meningslöst att hjälpa dig.

Jaa jag har testat det men det hjälpte inte. Har också testat att byta tändkabel men går skit ändå. Kanske glappar för den nya tändkabeln var inte gängad så fick trycka dit den typ ^^
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

fortfarande fall den avgassmäller så är de felinställd tändning elr fögg testa gör så den får mindre luft
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

nvm
Senast redigerad av CaToXXo den 16 maj 2012, 14:55, redigerad totalt 1 gånger.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

Kollat Tjuvluft? för min gick skit förut å då va de en slang som va sprucken :/
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
BetaKTM
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 december 2009, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av BetaKTM »

DerbiKoffe skrev:Kollat Tjuvluft? för min gick skit förut å då va de en slang som va sprucken :/

Okej tack ska kolla det för misstänker att den gör det !
BetaKTM
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 december 2009, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av BetaKTM »

david96 skrev:fortfarande fall den avgassmäller så är de felinställd tändning elr fögg testa gör så den får mindre luft

Okej tack ska testa :) !
Användarens profilbild
Mrx_MackaN
Elmoped
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 november 2011, 21:36
Ort: Norrköping

Inlägg av Mrx_MackaN »

Låter ganska brutalt att ha 150 i munstycke som 24mm förgasare. Menar du att den inte orkar med dom högre växlarna i farten? Har du för litet bakdrev bak/Stort framdrev fram?
Annars som sagt förgasar inställningar. Men 150 i munstycke är inte vanligt bland just moppar, låter ganska weird btw.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Mrx_MackaN skrev:Låter ganska brutalt att ha 150 i munstycke som 24mm förgasare. Menar du att den inte orkar med dom högre växlarna i farten? Har du för litet bakdrev bak/Stort framdrev fram?
Annars som sagt förgasar inställningar. Men 150 i munstycke är inte vanligt bland just moppar, låter ganska weird btw.
Detta är ingen vanlig am6a eller liknande, detta är en crossmotor. rk-motorerna är törstiga såvitt jag vet.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Mrx_MackaN
Elmoped
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 november 2011, 21:36
Ort: Norrköping

Inlägg av Mrx_MackaN »

Jag vet men still, 150 i munstycke med 24mm förgasare... Don't see a point, kan ju vara så att den får för mycket bensin så du måste sänka?
Skriv svar