LillaNissen skrev:mallgroda skrev:Med detta monterat hamnar du på 55 km plus/minus några kilometer beroende på vad du VÄGER skall du åka fortare både kostar det och kräver andra insatser kostnad och jobb
Hur kan jag hamna på 55km/h med annan cylinder och allting när de gör 50 bara urpluggad?

Hur långt är ett snöre ? Varför jag skrev 55 km plus/minus några kilometer är att jag själv och alla mina fullvuxna kompisar hamnar på den hastigheten med våra mopeder med dessa delar monterade. Och då är det inte om det blåser ute i ryggen, solen skiner, om man är skitignödig eller ej, nerförsbacke, morsans köttbullar på spisen eller hemlängtan mm. Utan hastighet som man åker i på plan mark under normala förhållanden.
Hastighet på en moped är alltid ett konstigt ämne för alla verkar ha en klasskompis kusin eller farsans jobbarkompis brorsa eller någon på skolan i grannkomunen som har en moped som går i 80-90 100-eller 140 med bara jackad kolv och polerat insug. Vad som styr en hastighet är varvtalet på motorn och att delarna harmonerar hela vägen. Med andra ord du kan inte sätta en JÄTTEFöRGASARE på mopeden om inte cylindern kan hantera det den får till sig , tänk en tretum skit i ett tvåtum rör det blir täppt. Sök på den lille ligisten IIB
http://www.google.se/#hl=sv&gs_nf=1&cp= ... 1&bih=1041
så kan du få lite riktlinjer vad det rör sig om med att saker skall harmonera för att du skall få fart på mopeden