Tjena, nu äre nå strul me moppen min och är inte så hajj på sånt där så letar efter lite hjälp. Det började med att jag kom hem efter en tur me moppen och hastighetsmätarn (digital) funkade inte, men jag tänkte inte mer på det. Efter nån dag så skulle jag ut å åka igen men då hackade den när jag kom upp i varv. Jag körde lite till men det fortsatte så jag vart lite fundersam, sen började det lukta bränt av den och sen så hände nånting. Det e svårt att förklara men det var som att den skulle bli dränkt i bensin, alltså den gick ner på jättelåga varv och sen bara la den av.
Jag ringde då farsan och han kom och hämta mig och moppen funkade ju inte. När vi kom hem så såg jag att Pluskabeln till batteriet var "bortsliten" och fästet hade typ smällt lite. Jordkabeln hade brunnit också.
Så nu idag så tog vi oss en liten titt och det är ingen gnista alls när jag kickar, om jag rullstartar den så blir det som innan. Men hastighetsmätarn funkar men det kan ju vara för att det är ström i batteriet.. (har ju satt tillbaka plus kabeln)
Tror ni att det funkar om jag byter ut jordkabeln? Eller det kanske händer samma sak igen då.
Hoppas det hänt samma sak för någon där ute eller att någon vet svaret.
Tack på förhand!
Senast redigerad av sNdAjj den 12 maj 2012, 19:43, redigerad totalt 1 gånger.
Ser gärna att du läser reglerna och fixar till rubriken.
Ser även att du får ditt problem löst.. Såhär betedde min sig när CDI'n var kass. Testa med en polares CDI och se ifall det är felet! Kom ihåg att jorda ordentligt
CaToXXo skrev:jordkabeln har antagligen en anledning till att sitta där, så sätt dit den.
Menar du att den är död även när du rullar eller hoppar den igång då?
Asså jordkabeln är ju där men den är ju bränd och det är säkert problemet, men det är det hur den kunde börja brinna? Det kanske händer igen om jag fixar en ny.
Och ja den är död om jag rullar igång den, den går igång men det låter precis som det skulle göra om du rullar igång en moppe med ett ofungerande tändstift, bara mullrar och kan inte varva.. Men det är väl för att det inte kommer någon ström till tändstiftet eftersom jordkabeln förmodligen är pajj?
CaToXXo skrev:jordkabeln har antagligen en anledning till att sitta där, så sätt dit den.
Menar du att den är död även när du rullar eller hoppar den igång då?
Asså jordkabeln är ju där men den är ju bränd och det är säkert problemet, men det är det hur den kunde börja brinna? Det kanske händer igen om jag fixar en ny.
Och ja den är död om jag rullar igång den, den går igång men det låter precis som det skulle göra om du rullar igång en moppe med ett ofungerande tändstift, bara mullrar och kan inte varva.. Men det är väl för att det inte kommer någon ström till tändstiftet eftersom jordkabeln förmodligen är pajj?
Varför inte testa att byta stift då?
Jo, frågan r ju hur kabeln börjat brinna... den har kanske kommit emot +kabeln på ngt sätt?
Såg att du fick ett tips av axel också, det har jag ingen erfarenhet av men så kan det säkert vara...
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
CaToXXo skrev:jordkabeln har antagligen en anledning till att sitta där, så sätt dit den.
Menar du att den är död även när du rullar eller hoppar den igång då?
Asså jordkabeln är ju där men den är ju bränd och det är säkert problemet, men det är det hur den kunde börja brinna? Det kanske händer igen om jag fixar en ny.
Och ja den är död om jag rullar igång den, den går igång men det låter precis som det skulle göra om du rullar igång en moppe med ett ofungerande tändstift, bara mullrar och kan inte varva.. Men det är väl för att det inte kommer någon ström till tändstiftet eftersom jordkabeln förmodligen är pajj?
Varför inte testa att byta stift då?
Jo, frågan r ju hur kabeln börjat brinna... den har kanske kommit emot +kabeln på ngt sätt?
Såg att du fick ett tips av axel också, det har jag ingen erfarenhet av men så kan det säkert vara...
Tror inte det är stiftet det är fel på för det ser bra ut, tror nog det är något med CDI'n, får väl testa att byta den och jordkablarna då
sNdAjj skrev:
Asså jordkabeln är ju där men den är ju bränd och det är säkert problemet, men det är det hur den kunde börja brinna? Det kanske händer igen om jag fixar en ny.
Och ja den är död om jag rullar igång den, den går igång men det låter precis som det skulle göra om du rullar igång en moppe med ett ofungerande tändstift, bara mullrar och kan inte varva.. Men det är väl för att det inte kommer någon ström till tändstiftet eftersom jordkabeln förmodligen är pajj?
Varför inte testa att byta stift då?
Jo, frågan r ju hur kabeln börjat brinna... den har kanske kommit emot +kabeln på ngt sätt?
Såg att du fick ett tips av axel också, det har jag ingen erfarenhet av men så kan det säkert vara...
Tror inte det är stiftet det är fel på för det ser bra ut, tror nog det är något med CDI'n, får väl testa att byta den och jordkablarna då
Testa en polares först så slipper du lägga pengar i onödan ifall det inte är på det viset.
Jag bytte ut dom brända kablarna jordkablarna idag. Visst tamefan fick jag gnista, så vi satte på tändstiftet och den startade. Sen plockade vi på kåporna och sen gick den inte att kicka igång så vi provade att rulla, men samma sak hände igen och det vart ingen gnista. Det måste ju vara något glappt
OBS När jag rör på massa kablar som sitter vid höger framkåpa så börjar hastighetsmätarn blinka och slå av/på sig. Ska väl skära upp tejpen där imorn och kolla om det är nå fel på kablarna.