Förgasarinställningar, varvar ej ut

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
BetaKTM
Elmoped

Förgasarinställningar, varvar ej ut

Inlägg av BetaKTM »

Shue !
Skulle vart väldigt uppskattat om någon skulle kunna läsa om mitt problem och möjligen kunna hjälpa mig. Har nämligen haft detta förbannade j*vla problem allt för länge nu. Har lagt upp många trådar om detta fel men det blev betydligt bättre efter jag satt på ett luftfilter. Körde utan filter på dom andra trådarna jag gjort, utom en som heter varvar ej ut på alla växlar, som lades upp i veckan.
Problemet är då att mopeden inte varvar ut som den ska. Det låter nästan som den stryper på dem högre varvtalen. (ingen strypt cdi). På växel två går den perfekt och kan varva ut han tills den går upp på baka ;) men på alla andra växlar utom växel två så kan jag inte varva ut och om jag försöker så går det inte. Kan inte beskriva hur det låter men typ som att den stryper.
På tomgång däremot kan jag varva ut den men inte mer än en gång i rad om ni fattar. Håller jag full gas på tomgång eller när jag kör så börjar den strypa och hacka sig fram/hosta till och sen varva, sen strypa och sen hosta till och varva, och så håller det på så. Och om jag ska försöka varva ut den på någon växel utom tvåan och sedan efter det hålla i kopplingen och gasa så går mopeden knappt upp i varv. Samt om jag ligger på ett ett ganska så lågt varvtal innan effekten kommer och ska dra full gas så tvekas den och typ låter bööööööööö och får ett lågt varvtal. Så måste röra på gasen saaaakta innan jag kan dra på. Ska jag dra på fullgas på alla växlar så smäller det ur rört. (Har sotat ur det).
Ett problem är också att den tar fruktansvärt långt tid att värma upp så den kan varva nått iaf. Den går fruktansvärt kasst när han är kall, för köra skit lugnt och på låga varvtal, samt växla lungt. Annars dör den bara och kan heller inte gå upp i varv. Sedan om jag skulle stänga av den och vänta i ca 1 minut så går den som den vore kall igen ?
Har pillat mycket med munstycken och bytt upp och ner, flyttat clipset på nålen och skruvar på luftskruven men har aldrig fått den att varva ut som den ska på alla växlarna. Har iallafall en hyfsat fin och brun färg på tändstiftet. Har testat att byta tändkabel om den kanske glappa och skit. Så har en TNT racing cable och platina stift nu.
Kanske en liten dum fråga. Men det kan inte bero på att jag kör med fel tändstift ? För kör med en cross cylinder. KTM 65cc och dom hojjarna har BR8ECM orginal och jag kör med BR8EVX (platina) om det kanske kan vara det. Eller att jag har trim membran till 65cc crossarna ?
Boysen PowerReeds trm membran att den kanske inte funkar bra till moppar. Dock har jag ju det flesta en 65cc har på min moppe plus att den har KTM motor ogrinal. Länk till membranet:
http://www.24mx.se/motocross/p/reedvent ... /trim/k17/
Fick fan skriva om detta två gånger för loggas fan ut ju ?

Moped Beta RR 00 (KTM)
Setup :
KTM 65cc
Boysen PowerReeds
Turbokit GP 70cc
Mikuni VM 24mm förgasare
Stage 6 star luftfilter
13/56 drevning
Munstycke 145
BR8EVX tändsift och TNT racing cable.
Har ej strypt CDI !
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

asså det jag har lärt mig är avgasmäller=grovtfel inställd förgasare/tänding
så fall du inte pillat på tändningen så får den för mycket luft.
sen verkar de ju som den får för ltie bensin på mellan varven fall den dör så fort du gasar till?
svårt att veta när de är koplicerat fel fall man inte är där och kollar/känner på de
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
BetaKTM
Elmoped

Inlägg av BetaKTM »

david96 skrev:asså det jag har lärt mig är avgasmäller=grovtfel inställd förgasare/tänding
sen verkar de ju som den får för ltie bensin på mellan varven fall den dör så fort du gasar till?
svårt att veta när de är koplicerat fel fall man inte är där och kollar/känner på de

Aa det kanske men det är inte fel tändstift eller att jag har cross membran ?
Joo det är ju sant det är ju svårt att veta när man inte känner på den ^^
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

BetaKTM skrev:
david96 skrev:asså det jag har lärt mig är avgasmäller=grovtfel inställd förgasare/tänding

misständer den elr är den bara allämnt svag som att man lägger i en förhög växel ?
ser kolv och all sådan skit bra ut ?
BetaKTM
Elmoped

Inlägg av BetaKTM »

david96 skrev:
BetaKTM skrev:

misständer den elr är den bara allämnt svag som att man lägger i en förhög växel ?
ser kolv och all sådan skit bra ut ?

Misständer händer aldrig. Den har fin och jämt varvtal men när den kommer upp till dom högre då stryper den. Jag kan varva fullt ut på tomgång en gång men inte mer än så.
Har bara plockat av topplocket för att ta en snabbtitt, för trodde den hade skurit och skit. Men den är riktigt fin på topplocket och ovansidan kolven däremot kolvringarna och cylindern har jag inte kikat på.
Tack för svar föresten :) !
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

har de blivit så här nyligen elr har de alltid varit så sen du satte på de ?
hur långt har du kört cylindern/kolven kan ju vara dem som börjar bli slitna och tapapr komp=kraften så den blir svagare
BetaKTM
Elmoped

Inlägg av BetaKTM »

david96 skrev:har de blivit så här nyligen elr har de alltid varit så sen du satte på de ?
hur långt har du kört cylindern/kolven kan ju vara dem som börjar bli slitna och tapapr komp=kraften så den blir svagare
Har varit så sedan jag satte på KTM 65cc setupen.
Innan kunde jag varva hur bra som helst då jag bara hade TK rör och 17.5mm förgasare.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

BetaKTM skrev:
david96 skrev:har de blivit så här nyligen elr har de alltid varit så sen du satte på de ?
Innan kunde jag varva hur bra som helst då jag bara hade TK rör och 17.5mm förgasare.
testa med 17.5 mm förgasaren. fall de är de nya 24 som strular är rätt stort för 65 är ju ktm men ändå kanske lite stort värt att testa
edit såg nu har du bytt ut kopplingen ?
säker på att kopplingen slirar var ungefär samma på min när jag hade kopplingsslir och dåligt isntälld fögg kudne varva ut en gång och när man kom upp i högre växlor så var den skit svag för kopplingen slira
asså låter verkligen som dden får för mycket luft fall den dör/bööar på fullgas... testa med att gå ner elr bytt ut luftfiltret till ett mindre som ger mindre luft
Senast redigerad av david96 den 11 maj 2012, 22:59, redigerad totalt 1 gånger.
BetaKTM
Elmoped

Inlägg av BetaKTM »

david96 skrev:
BetaKTM skrev:
testa med 17.5 mm förgasaren. fall de är de nya 24 som strular är rätt stort för 65 är ju ktm men ändå kanske lite stort värt att testa
edit såg nu har du bytt ut kopplingen ?
säker på att kopplingen slirar var ungefär samma på min när jag hade kopplingsslir och dåligt isntälld fögg kudne varva ut en gång och när man kom upp i högre växlor så var den skit svag för kopplingen slira

Kanske fan kan vara det asså med kopplingen. Nej jag har inte bytt det :)
Njaa 24mm är inte för stort för ringde faktiskt KTM försäljaren och en annan (MXR) och fråga om orginal veven håller för 65an och tips på setup. Så dom sa att jag ska hålla mig till det som är orginal på den för att dom har gjort så att typ 24mm förgasare passar bra till det som det så allt ska funka bra ihop (sa dom då). Så 24mm mikuni har dom ogrinal.
Men kopplingen har jag inte bytt. Tänker du bara på fjädrarna eller ?
Men kan det vara kopplingen om det stryper och dampar på tomgång också då eller ?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

var ju så på min men svårt att förklara men den varvar upp sen så drvier den itne emr(stryper) typ men känns itne så som du beskriver:S testa med att byta ut luftfiltret till ett som ger midnre luft och testa med större musntycke då det smäller ur röret vilket tyder på för lite luft
försöker få tag i en annan med samma setup som du har och fråga lite vad han har för fögg etc.
BetaKTM
Elmoped

Inlägg av BetaKTM »

david96 skrev:var ju så på min men svårt att förklara men den varvar upp sen så drvier den itne emr(stryper) typ men känns itne så som du beskriver:S testa med att byta ut luftfiltret till ett som ger midnre luft och testa med större musntycke då det smäller ur röret vilket tyder på för lite luft
försöker få tag i en annan med samma setup som du har och fråga lite vad han har för fögg etc.

Okej gör det men om det skulle kunna vara köpplingen så köper jag 65ans och inte orginal. Bryr mig fan inte om priset nu för detta jävla problem har fan vart kvar sen jag slängde på 65 helvetet !
Isåfall dessa grejer:
http://www.24mx.se/motocross/p%7C705/la ... pling/k10/
Och fjädrarna samt mellanskivor längre ner på sidan :)
Det där kan fan va räddningen till varvtalen ?
Eller kanske inte ?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

testa med mindre luft/större musntycke och testa gå ner till 17.5 så bladningen blir fetare
BetaKTM
Elmoped

Inlägg av BetaKTM »

david96 skrev:testa med mindre luft/större musntycke och testa gå ner till 17.5 så bladningen blir fetare

17.5 mm blir jobbigt får byta insug till orginal som är 24mm, det jag har nu är 35mm. Känns lite väl litet men tror inte det kan vara det. För 17.5 är väldigt lite på den setupen jag har ^^
Men men stiftet är ju brunt och kanske lite svart. Ser dock jävligt tort ut.
Har clipset näst längst ner på nålen och strl 145 i munstycke :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

men de smäller ur avgasröret så är det defenitivt för litetmunstycke.
Skriv svar