byta vikter och strypa av cdi

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
GRUNNER
Elmoped

byta vikter och strypa av cdi

Inlägg av GRUNNER »

tjoo :D

jag funderar på att strypa av cdi:n och byta till lättare vikter på min gilera runner, just nu har jag bara dragit variatorringen och den gör 70-75. Hur mkt snabbare tror ni den skulle gå om jag stryper av cdi och byter till 2,5 grams vikter ? (har 4,5g nu)
urbann
Svårstartad skrothög

Inlägg av urbann »

den skulle inte gå så mkt snabbare, du sätter ju lättare vikter vilket ger bättre acc 8)
GRUNNER
Elmoped

Inlägg av GRUNNER »

urbann skrev:den skulle inte gå så mkt snabbare, du sätter ju lättare vikter vilket ger bättre acc 8)
nej men axxet borde väl vara betyldigt bättre ? :lol:
Användarens profilbild
Bredmar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Bredmar »

jag testade 2,5g vikter på min aprilia, vet inte hur det blir på din moppe men på min var det på tok för lätt! Jag rekomenderar dig 3,5g vikter. moppen varvar, men inte så extremt mycket som 2,5vikter. Tänk även på att med lätta vikter så blir det dålig topspeed! När jag har 3,5g vikter toppar den 90km/h. med 2,5 toppade den bara 75km/h...
Bredmar skrev:Tror jag säkert, om vi nu ska skryta så kör du säkert runt med en trimmad Derbi, och jag kör runt med en trimmad BMW...
GRUNNER
Elmoped

Inlägg av GRUNNER »

Bredmar skrev:jag testade 2,5g vikter på min aprilia, vet inte hur det blir på din moppe men på min var det på tok för lätt! Jag rekomenderar dig 3,5g vikter. moppen varvar, men inte så extremt mycket som 2,5vikter. Tänk även på att med lätta vikter så blir det dålig topspeed! När jag har 3,5g vikter toppar den 90km/h. med 2,5 toppade den bara 75km/h...
okej, ska nog beställa 2,5 och 3,5 grams , men hur stor skillnad var dt för dig i axx ? (mellan 2,5 och 3,5 menar jag) :)

någon som vet var cdi-boxen sitter på en gilera runner ?
Användarens profilbild
DracPojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av DracPojken »

jag har 2 grams och det är sämst axx på min..
GRUNNER
Elmoped

Inlägg av GRUNNER »

R X-Treme skrev:jag har 2 grams och det är sämst axx på min..
vad har du för moppe då ? :/
Användarens profilbild
Bredmar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Bredmar »

Asså lyssna noga nu, Med lätta vikter så varvar den mera, men det blir sämre effekt på varje varv motorn går... alltså det känns som den slirar lite smått... men med tunga vikter så blir det mer effekt på varje varv men den varvar inte så mycket... Det är upp till dig att välja vikter och testa dig fram, jag rekomenderar STARKT 3,5g vikter! Köp en hel sats som jag gjorde! funkar as bra!
Bredmar skrev:Tror jag säkert, om vi nu ska skryta så kör du säkert runt med en trimmad Derbi, och jag kör runt med en trimmad BMW...
GRUNNER
Elmoped

Inlägg av GRUNNER »

[quote="Bredmar"]Asså lyssna noga nu, Med lätta vikter så varvar den mera, men det blir sämre effekt på varje varv motorn går... alltså det känns som den slirar lite smått... men med tunga vikter så blir det mer effekt på varje varv men den varvar inte så mycket... Det är upp till dig att välja vikter och testa dig fram, jag rekomenderar STARKT 3,5g vikter! Köp en hel sats som jag gjorde! funkar as bra![/quote

mm det är nog de jag kommer göra men hur många olika viktsatser fick du med, och hur mycket kostade det ? ;)
Användarens profilbild
Bredmar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Bredmar »

3,1g, 3,5g 4,1g och 4,5 tror jag att det var! Det funkar skit fint med 50% hårade tryckfjäder, och 3,5g vikter. Den varvar lagom mycket och den varvar gämnt hela tiden istället för att gå i "växlar"
Användarens profilbild
DracPojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av DracPojken »

kan man blanda olika vikter?
Användarens profilbild
Bredmar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Bredmar »

Svar: Ja du kan blanda olika vikter, men det är viktigt att du lägger vikterna varannan tung varannan lättare eller så om du förstår. annars kommer inte tyngden rätt fördelat... det är med viktigt att det är samma dimensionder på vikterna men det tror jag att du förstår :P dock så ska man inte blanda vikter som är väldigt ojämna... alltså typ: 2,5g vikter och typ 8g vikter, det fungerar även att köra med bara 3 vikter i, men då varvar motorn onördigt mycket för att skicka iväg...
GRUNNER
Elmoped

Inlägg av GRUNNER »

Bredmar skrev:3,1g, 3,5g 4,1g och 4,5 tror jag att det var! Det funkar skit fint med 50% hårade tryckfjäder, och 3,5g vikter. Den varvar lagom mycket och den varvar gämnt hela tiden istället för att gå i "växlar"
okej , blir nog att beställa sånt ;)

men någon som vet hur jag stryper av cdi på min gilera runner 03 ? :)
Användarens profilbild
Kennie
Elmoped

Inlägg av Kennie »

Cdi strypningen stryper ju varvtalet och nu gör du så att den slirar lite mer och varvar högre så det blir : + - =0
Bild

Äger Sveriges mest skruvade sym:)
GRUNNER
Elmoped

Inlägg av GRUNNER »

Kennie skrev:Cdi strypningen stryper ju varvtalet och nu gör du så att den slirar lite mer och varvar högre så det blir : + - =0
men jag måste väl strypa av cdi för att om den varvar högre så kommer jag tappa toppfart.. :/
Användarens profilbild
Senda
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Senda »

CDI-strypningen är en varvtalsbegränsning, på t.ex Derbi Senda är den på 10.000 rpm. Om din moppe orkar varva mer än varvtalsbegränsningen så kommer den gå snabbre =)
GRUNNER
Elmoped

Inlägg av GRUNNER »

Senda skrev:CDI-strypningen är en varvtalsbegränsning, på t.ex Derbi Senda är den på 10.000 rpm. Om din moppe orkar varva mer än varvtalsbegränsningen så kommer den gå snabbre =)
okej, men just nu när jag kommer upp i 80 på mätaren så börjar den hacka pga cdi strypningen, men om den då varvar mer så borde den väl börja hacka tidigare typ vid 60-65 ?

är inte så jättebra på det här så rätta mig om jag har fel :)
GRUNNER
Elmoped

Inlägg av GRUNNER »

hallå, nån som vet var cdi sitter ? :)
Mumufarm
Elmoped

Inlägg av Mumufarm »

oftast sitter cdi:n vid batteriet.. de finns en massa hemsidor om sånt där... har för mig att det finns på
http://www.yttertavle.se/160/moped/baja ... _start.htm
men de e för baotians..men de borde väl vara samma sak?
Mumufarm
Elmoped

Inlägg av Mumufarm »

ojj sry :P..glömde kolla igenom sidan..det fanns visst inge om cdi'n...men iaf så ska den "antagligen" sitta under fot-grejset..men annars kan du ju bara kapa rosa kabeln, som går från variatorn
ossi303
Svårstartad skrothög

Inlägg av ossi303 »

någon som vet vad det är för vikter på en peugeot speedfight 2 eu-moppe orginal?
GRUNNER
Elmoped

Inlägg av GRUNNER »

Mumufarm skrev:ojj sry :P..glömde kolla igenom sidan..det fanns visst inge om cdi'n...men iaf så ska den "antagligen" sitta under fot-grejset..men annars kan du ju bara kapa rosa kabeln, som går från variatorn
den sitter inte vid fötterna för där har jag min tank.., jag såg inte någon rosa kabel när jag var inne i variatorn :O jag tror inte dt e samma på gilera och baotian..
Låst