aerox kylningsproblem ( nyper )

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp

aerox kylningsproblem ( nyper )

Inlägg av some guy »

tjenare alla glada, satte ihop moppen idag på skolan och skulle dra o köpa sportfilter så bara nyper den o stannar,känner på kylaren... iskall . tempgivaren på cylindern smälte och hänger nu i sladden o dinglar då kan man nästan fatta at det blev ganska varmt där nere ^^

men vafan är felet?

impellern skit?
propp i systemet?

kan inte gå o kolla då den står hos en polare i haninge 4 mil ifrån mig. tanken var att jag skulle köra hem den men moppen ville tydligen inte.
gick hur fint som helst att köra den till skolan ( 4mil ) men sen nån dag senare när jag sätte dit motorn ordentligt och fixade lite läckage o skit så kokar den fan direkt. ni som bor i haninge kanke fattar.. åkte från fredrik gymnasiet mot biltema och den stannade vid rondellen bredvid biltema ^^

säg vad ni tror är felet på moppen.
Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

för litet musntycke ?
något fel med kylaren?
ordentligt med glykol i ?
lägger de någon stans ?
cirkulerar kylarvätskan bra ?
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
philip95
Svårstartad skrothög

Inlägg av philip95 »

Luftade du kylaren efter att du hade monterat ihop den?
Gilla min facebook grupp: www.facebook.com/swedishmusicevents :D
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av some guy »

philip95 skrev:Luftade du kylaren efter att du hade monterat ihop den?
philip
naj, den var helt tom så fyllde jag på ( hemma) drog till skolan o tog isär den igen , då började problemen ^^

david
kylarn var kall och det säger ju bara en sak..vattnet cirkulerar icke! men varför!? :(
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

funkar pumpen?
ta av den och kolla så de inte är en propp någonstans som de sa blås ut den fall något skit komemr ner i den?
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av some guy »

david96 skrev:funkar pumpen?
ta av den och kolla så de inte är en propp någonstans som de sa blås ut den fall något skit komemr ner i den?
får nog göra det imorn eller på måndag.lite surt när man precis har bytt vev o skit, så nyper det bara...
hoppas ringarna är okej
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket

Inlägg av moppenissen96 »

Gissar på vattenpumpen och det är för att vattnet inte verkar gå runt. Det stannar i cylindern och blir överhättat. :?
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av some guy »

moppenissen96 skrev:Gissar på vattenpumpen och det är för att vattnet inte verkar gå runt. Det stannar i cylindern och blir överhättat. :?
ah kan ju liksom inte vara nåt annat. eller? ska blåsa ut slangarna o tvätta kylarn så får vi se :) impellern kan ju inte vara sliten,eller?
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket

Inlägg av moppenissen96 »

Vattenpumpen pumpar ju in nytt vatten och om den inte gör det så börjar det ju typ koka och då smälter ju såklart tempsaken :)
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av some guy »

moppenissen96 skrev:Vattenpumpen pumpar ju in nytt vatten och om den inte gör det så börjar det ju typ koka och då smälter ju såklart tempsaken :)
men pumpfan kan ju inte sluta funka då den drivs av svänghjulet så snurrar motorn så snurrar impellern.

tror nog att det är nån jävla propp nånstans där ^^
Användarens profilbild
slider_jeppe
Elmoped

Inlägg av slider_jeppe »

kan vara så lätt att du skulle tryckt nere på slangen som för vattnet in i cylindern så att du fick ut vatten i slangarna och fick igång cirkulationen från början, kan även vara vatten pumpen som hängt sig. men jag vet ej, kör luftkyld moppe :) men hoppas du löser problemet.
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av some guy »

slider_jeppe skrev:kan vara så lätt att du skulle tryckt nere på slangen som för vattnet in i cylindern så att du fick ut vatten i slangarna och fick igång cirkulationen från början, kan även vara vatten pumpen som hängt sig. men jag vet ej, kör luftkyld moppe :) men hoppas du löser problemet.
tack för hjälpen ;)

fan,gillar inte vattenkylt längre...luftkylt ska det va!
Användarens profilbild
ET.sm
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ET.sm »

Lät du den stå på tomgången en stund så allt vatten(glykol osv) åker runt, öppna upp glykol locket? tryck lite på slangarna osv?:) Testa lite sånt innan du kör iväg, ifall du inte redan gjorde det:)
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av some guy »

ET.sm skrev:Lät du den stå på tomgången en stund så allt vatten(glykol osv) åker runt, öppna upp glykol locket? tryck lite på slangarna osv?:) Testa lite sånt innan du kör iväg, ifall du inte redan gjorde det:)
gjorde precis så! lät den stå 15 minuter fyllde på 1dl vatten och körde så stannade skiten ^^ kylarn blev till och med varm så jag tänkte att problemet var löst liksom men så var det icke
Användarens profilbild
ET.sm
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ET.sm »

some guy skrev:
ET.sm skrev:Lät du den stå på tomgången en stund så allt vatten(glykol osv) åker runt, öppna upp glykol locket? tryck lite på slangarna osv?:) Testa lite sånt innan du kör iväg, ifall du inte redan gjorde det:)
gjorde precis så! lät den stå 15 minuter fyllde på 1dl vatten och körde så stannade skiten ^^ kylarn blev till och med varm så jag tänkte att problemet var löst liksom men så var det icke
jaha okej, jadu, det lät verkligen konstigt! var de en ny cylinder osv? kolv m.m? för veven var väl ny?
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av some guy »

sitter en äcklig gammal stylepro 70cc med gammal kolv och gamla ringar :) och ja, veven är helt ny :)
Användarens profilbild
ET.sm
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ET.sm »

some guy skrev:sitter en äcklig gammal stylepro 70cc med gammal kolv och gamla ringar :) och ja, veven är helt ny :)
jaha okejokej:) jadu, tyvärr har inget mer att komma med, hoppas att någon som är lite mer kunnig kan besvara dina frågor!, hoppas du får mer hjälp senare!,
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av some guy »

ET.sm skrev:
some guy skrev:sitter en äcklig gammal stylepro 70cc med gammal kolv och gamla ringar :) och ja, veven är helt ny :)
jaha okejokej:) jadu, tyvärr har inget mer att komma med, hoppas att någon som är lite mer kunnig kan besvara dina frågor!, hoppas du får mer hjälp senare!,
tack för hjälpen ändå, mannen!

ni andra kan ju komma med ider,förslag, vadsomhelst! blir lättare och mycket snabbare att fixa om jag vet exakt vad som ska göras
Användarens profilbild
derbeyy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av derbeyy »

fick samma problem på min Derbi fast min nypte inte utan lukta bränt och temp mätarn lyste.. (efter jag tömt den på glykol) jag gjorde bara så att jag tappa ut glykol lite då och då och kände på vattenpumpsslangarna tills dom blev varma.. då hade luften gått ut som gjorde att det inte cirkulera :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Första som kom upp i mitt huvud var att vattnet inte går runt pga luft i systemet. Följande gjorde jag då jag "tryckte" runt vattnet i systemet. Jag slöt läpparna om vattenbehållarens öppning, runt öppningen där då allts, sedan pressade jag in luft med lungorna, upprepade ett antal gånger. Fick vattnet att sjunka, så visste då att vattnet gick runt. Sedan lät jag den stå på tomgång några minuter, sjönk ytterligare, fyllde på, körde lite, fyllde på. Sen var det klart. Vet inte om detta är till någon hjälp, men det kanske är värt att testa för att pressa runt vattnet.
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av some guy »

tack för hjälpen,pöjkar! ska testa allt ni sa imorgon eller på måndag :)

får nog testa suga av expansionskärlet oxå,haha
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

kan med stor sannolikhet vara termostaten som har gett upp, har även hänt mig i mina dar :roll:
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av some guy »

demmuus95 skrev:kan med stor sannolikhet vara termostaten som har gett upp, har även hänt mig i mina dar :roll:
le termostat is le borta! :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

some guy skrev:tack för hjälpen,pöjkar! ska testa allt ni sa imorgon eller på måndag :)

får nog testa suga av expansionskärlet oxå,haha
Det tror jag nog med högsta sannolikhet att den skulle gilla.

Skämt åsido, inga problem. Hoppas det hjälper, återkom.
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

some guy skrev:
demmuus95 skrev:kan med stor sannolikhet vara termostaten som har gett upp, har även hänt mig i mina dar :roll:

jaha :) då är det säkert bara luft eller någe skit i systemet, du kan ju pröva och spola igenom hela systemet med vattenslang så all eventuell skit kommer ut! :)
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av some guy »

demmuus95 skrev:
some guy skrev:

jaha :) då är det säkert bara luft eller någe skit i systemet, du kan ju pröva och spola igenom hela systemet med vattenslang så all eventuell skit kommer ut! :)
kör fan med högtryck,haha ^^ (overkill like a baws)

men ah planen är att tvätta ut allt ordentligt och hoppas på det bästa

fan snart dags för bil ju och moppefan börjar krångla.. heh har typ ett halvår kvar. nån som vill köpa min aerox?
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

haha vet inte om högtryck är så jävla bra :lol:
men hoppas det löser sig iaf! :)
Skriv svar