tjenare alla glada, satte ihop moppen idag på skolan och skulle dra o köpa sportfilter så bara nyper den o stannar,känner på kylaren... iskall . tempgivaren på cylindern smälte och hänger nu i sladden o dinglar då kan man nästan fatta at det blev ganska varmt där nere ^^
men vafan är felet?
impellern skit?
propp i systemet?
kan inte gå o kolla då den står hos en polare i haninge 4 mil ifrån mig. tanken var att jag skulle köra hem den men moppen ville tydligen inte.
gick hur fint som helst att köra den till skolan ( 4mil ) men sen nån dag senare när jag sätte dit motorn ordentligt och fixade lite läckage o skit så kokar den fan direkt. ni som bor i haninge kanke fattar.. åkte från fredrik gymnasiet mot biltema och den stannade vid rondellen bredvid biltema ^^
säg vad ni tror är felet på moppen.
Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
kan vara så lätt att du skulle tryckt nere på slangen som för vattnet in i cylindern så att du fick ut vatten i slangarna och fick igång cirkulationen från början, kan även vara vatten pumpen som hängt sig. men jag vet ej, kör luftkyld moppe men hoppas du löser problemet.
slider_jeppe skrev:kan vara så lätt att du skulle tryckt nere på slangen som för vattnet in i cylindern så att du fick ut vatten i slangarna och fick igång cirkulationen från början, kan även vara vatten pumpen som hängt sig. men jag vet ej, kör luftkyld moppe men hoppas du löser problemet.
tack för hjälpen
fan,gillar inte vattenkylt längre...luftkylt ska det va!
Lät du den stå på tomgången en stund så allt vatten(glykol osv) åker runt, öppna upp glykol locket? tryck lite på slangarna osv?:) Testa lite sånt innan du kör iväg, ifall du inte redan gjorde det:)
ET.sm skrev:Lät du den stå på tomgången en stund så allt vatten(glykol osv) åker runt, öppna upp glykol locket? tryck lite på slangarna osv?:) Testa lite sånt innan du kör iväg, ifall du inte redan gjorde det:)
gjorde precis så! lät den stå 15 minuter fyllde på 1dl vatten och körde så stannade skiten ^^ kylarn blev till och med varm så jag tänkte att problemet var löst liksom men så var det icke
ET.sm skrev:Lät du den stå på tomgången en stund så allt vatten(glykol osv) åker runt, öppna upp glykol locket? tryck lite på slangarna osv?:) Testa lite sånt innan du kör iväg, ifall du inte redan gjorde det:)
gjorde precis så! lät den stå 15 minuter fyllde på 1dl vatten och körde så stannade skiten ^^ kylarn blev till och med varm så jag tänkte att problemet var löst liksom men så var det icke
jaha okej, jadu, det lät verkligen konstigt! var de en ny cylinder osv? kolv m.m? för veven var väl ny?
some guy skrev:sitter en äcklig gammal stylepro 70cc med gammal kolv och gamla ringar och ja, veven är helt ny
jaha okejokej:) jadu, tyvärr har inget mer att komma med, hoppas att någon som är lite mer kunnig kan besvara dina frågor!, hoppas du får mer hjälp senare!,
some guy skrev:sitter en äcklig gammal stylepro 70cc med gammal kolv och gamla ringar och ja, veven är helt ny
jaha okejokej:) jadu, tyvärr har inget mer att komma med, hoppas att någon som är lite mer kunnig kan besvara dina frågor!, hoppas du får mer hjälp senare!,
tack för hjälpen ändå, mannen!
ni andra kan ju komma med ider,förslag, vadsomhelst! blir lättare och mycket snabbare att fixa om jag vet exakt vad som ska göras
fick samma problem på min Derbi fast min nypte inte utan lukta bränt och temp mätarn lyste.. (efter jag tömt den på glykol) jag gjorde bara så att jag tappa ut glykol lite då och då och kände på vattenpumpsslangarna tills dom blev varma.. då hade luften gått ut som gjorde att det inte cirkulera
Första som kom upp i mitt huvud var att vattnet inte går runt pga luft i systemet. Följande gjorde jag då jag "tryckte" runt vattnet i systemet. Jag slöt läpparna om vattenbehållarens öppning, runt öppningen där då allts, sedan pressade jag in luft med lungorna, upprepade ett antal gånger. Fick vattnet att sjunka, så visste då att vattnet gick runt. Sedan lät jag den stå på tomgång några minuter, sjönk ytterligare, fyllde på, körde lite, fyllde på. Sen var det klart. Vet inte om detta är till någon hjälp, men det kanske är värt att testa för att pressa runt vattnet.
demmuus95 skrev:kan med stor sannolikhet vara termostaten som har gett upp, har även hänt mig i mina dar
le termostat is le borta!
jaha då är det säkert bara luft eller någe skit i systemet, du kan ju pröva och spola igenom hela systemet med vattenslang så all eventuell skit kommer ut!
demmuus95 skrev:kan med stor sannolikhet vara termostaten som har gett upp, har även hänt mig i mina dar
le termostat is le borta!
jaha då är det säkert bara luft eller någe skit i systemet, du kan ju pröva och spola igenom hela systemet med vattenslang så all eventuell skit kommer ut!
kör fan med högtryck,haha ^^ (overkill like a baws)
men ah planen är att tvätta ut allt ordentligt och hoppas på det bästa
fan snart dags för bil ju och moppefan börjar krångla.. heh har typ ett halvår kvar. nån som vill köpa min aerox?