Sålde slutsteg, sönder

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
Tobbe96
Svårstartad skrothög

Sålde slutsteg, sönder

Inlägg av Tobbe96 »

Tjena :)
Jag sålde ett slutsteg för några för någon vecka sedan. Jag köpte det och lite andra saker av min syrras pojkvän för en billig peng för jag tänkte bygga någon liten högtalar låda för att det verkade kul, sen blev det inte av och grejerna har bara legat i min garderob i ett halvår, så jag bestämde mig för att sälja grejerna. Jag la ut en annons på blocket och skrev att det var bud på grejorna, jag hade väll förväntat mig typ 200 för steget, men en dag mailade en tjej som ville köpa det för 600kr och det tackade man ju inte nej till ;) När hon och hennes pappa kom och hämtade det så sa jag som det var att jag inte har testat det men att min syrras pojkvän sa att det funkade. I måndags så ringde hon jag sålde det till's kompis och sa att det var sönder, han var tydligen bra på sånt och hade kollat så att alla säkringar var hela och det var dom.
Jag sa att jag visste inte vad som hade hänt och frågade om vi kunde prata om det om några dagar för jag satt på ett tåg i Tyskland, så vi bestämde att jag skulle ringa ikväll.
För en timme sen så ringde hennes pappa och frågade om dom kunde komma å lämna tillbaka steget i kväll, jag sa att jag måste snacka med min pappa först (jag kom hem i natt så har inte hunnit). När jag pratade med hennes pappa sa han så här: "Du sa att du inte hade testat det för att det inte blev något av med ditt bygge" Alltså kan dom inte påstå att dom inte visste det.

Nu till min fråga? Vad hade ni gjort i min situation? Min mamma tycker att jag bara ska ge tillbaka pengarna eftersom dom har mitt tele nummer och eftersom dom vet var jag bor.
Vad jag har läst på internet så är det väldigt svårt för köparen att få tillbaka sina pengar om man köpt något av en privatperson som visat sig vara sönder även om köparen hade sagt att den var helt ny och och felfri och det visade sig att saken var sönder.

Mvh: Tobbe
Bild

Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
Jaså? ;)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Du behöver inte ge tillbaka någotting då de är begnat men fall du är snäll så gör du de.
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

du har ingen lag som hindrar dig att behålla pengarna och skita i det, men du kanske har en skylldighet.

Jag personligen skulle nog inte lämnat tillbaka pengarna då dom visste att det kunde vara sönder men köpte ändå.
Stunt-Virre
Elmoped

Inlägg av Stunt-Virre »

PK har en poäng, du sa ju aldrig att du hade testat att det fungerade, bara att det fungerade när förra ägaren hade det. Så då kan ju dom antingen be dig att testa och kolla att grejorna funkar innan dom ger din 600 kr och går hem och är nöjda eller ger en sak av samma värde i pant och går hem och testar det. Kan det inte vara deras sladdar eller dylikt som är sönder? Fråga lite sånna frågor. Och det finns ingen lag som säger att du är tvungen att ge tillbaka pengarna, däremot så är det upp till ditt samvete hur du gör. Men jag tycker du skall behålla pengarna, för du sa ju att du inte var säker på att det funka så då är det deras fel att köpte nått som eventuellt inte fungerar! :)
Säljer massvis med Aerox delar och tillbehör, PM och sök det du behöver!
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

var ungefär i samma situation för några dagar sedan då en köpte ett stage6rör av mig och det visade sig att det inte passade. Men hygglig som man är så lämnade jag tillbacka pengarna och det tycker jag också att du skall göra så det ine blir något strul med polis osv...
Användarens profilbild
Tobbe96
Svårstartad skrothög

Inlägg av Tobbe96 »

[quote="Alla andra som skrivit i tråden"]

Exakt så tänker jag oxå och om man kollar rundor lite på olika sidor säger dom flesta andra så oxå :D

Riejuman: Det är klart att jag hade gjort så oxå i din situation, du kan ju sälja vidare röret igen utan problem. I mitt fal så kan det ju vara dom som har kortslutit steget och skyller på mig?
Bild

Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
Jaså? ;)
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW

Inlägg av StylizhRazer »

jag tycker inte att du ska ge tillbacka pengarna utan behåll dem du vet ju inte vad de kan ha gjort med den efter det att de köpte den av dig. om du verkligen vill vara säker på att de inte finns någon lag som hindrar dig från att behålla pengarna så ska du läsa Köp ch Sälj lagen

länkar denna så att du slippar läsa igenom lag boken :P

http://www.konsumentverket.se/bilar/Sal ... vatperson/

är ungefär samma sak för andra saker (orkar inte läsa igenom täxten men jag tror att det borde finnas saker däri som är specielt för just fordon annars så är det samma sak för andra grejor.)
ta gärna en till på mitt Baotian classic stunt projekt om du har tid :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=35304

Derbi Senda R Extreme -04 säljes
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=38487
för mer information
Skriv svar