Robeee skrev:Hej!
Det du kalla dem runda "klossarna" är kolvar som "arbetar" i oket, det är som sagt de som trycker ihop klossarna, exakt osm du sa.
Det låter som att de ärgat fast, alltså tagit fast riktigt ordentligt, du kan pröva med att lägga in en passlig träkloss eller liknande ok försöka banka/bända upp dem, hjälper inte det -->
Lossa slangen från oket och ta isär oket i 2 delar, var försiktig; det borde ligga en gummipackning där. I alla fall så får du nu lättare tag om kolvarna, du kan försöka dra ut dem med en polygrip, i mitt fall gick inte det så var tvungen att pumpa luft genom nippeln m.h.a. en slang..... akta dig för om du gör så kan kolven flyga ut med en jävla fart(lägg en duk i vägen eller nåt)
Då du väl fått ut kolvarna smörj dem med en gnutta vaselin eller ännu bättre kopparpasta, tyng in dem igen(borde gå för hand) alltså ända in, gör detta med båda sidorna och kolvarna av oken. Lägg sedan ihop oket(Glöm inte gummipackningen) och dra fast det, lägg fast slangen inkl alla brickor som var där från början och lufta så att du får ut luften som kan ha kommit in i systemet. Lufta alltså först då du har oket på plats med beläggen och allt.
Nu blev detta j'vlit långt

hoppas du förstår, och vågar du inte ge in dig på detta själv så ta hjälp av en kunnig

Nej för fan....
Lossa inte slangen, och ännu viktigare, dela absolut inte oket. Det är grymt svårt att få det tätt igen sen. Det sitter normalt o-ring(ar) som tätar kanalerna, och dessa måste bytas om man delar på oket, och att få de nya att täta mot den gamla packningsytan är inte heller lätt.
Undvik så långt som möjligt att få in luft i systemet överhuvudtaget. Det går att lufta, men det är skitonödigt att ta in luft i onödan och det kräver rätt verktyg för att avlufta systemet sedan. Det är nästan en konst att lyckas med detta.... Så lyssna inte överhuvudtaget på folk som säger åt dig att lossa slangar.
Kolvarna ska absolut inte smörjas med vare sig vaselin, aldrig i helvete kopparpasta eller något annat medel förutom möjligtvis bromscylinderfett ( INGET ANNAT ). O-ringarna i oken är gjorda av ett speciellt gummi som ska tåla bromsvätskan och allt annat än anpassat fett kan skada ringarna. Egentligen ska man inte ha något fett alls.
Skruva av oket och ta en polygrip och tryck in kolven igen. Det är jävligt viktigt att du trycker in kolven helt rakt. Om den är väldigt långt utklämd är risken stor att den kantrar och då nyper den fast. Lägg på något över kolven och tryck på mitten med polygripen så glider kolven in jättefint. Har kolven gått ut så långt så det börjat läcka bromsvätska är det bara att försöka pressa in den ändå, men då har det troligen kommit in luft och då får du lufta oket efteråt.
En så liten kolv kan inte ha erjat/rostat fast så hårt att du inte kan pressa in den med polygrip, i alla fall inte om du kört utan bromsverkan det senaste halvåret?
Öppna eventuellt locket på bromsvätskebehållaren ifall luften inte hittar ut genom locket och gör mottryck. Sedan är det viktigt att bromshandaget inte är intryckt. När man trycker in bromscylindern sluter den returöppningen, det är det som gör att man kan pressa ihop kolvarna i oket men ändå kunna fylla på vätska i systemet. Är bromscylindern helt öppen kan vätskan rinna tillbaka upp i behållaren när du trycker in kolven.
Så sammanfattningsvis:
Tryck tillbaka kolven med polygrip helt enkelt, eller ta något grövre verktyg om du inte orkar med polygrip