får inte in dem nya bromsbeläggen i oket

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
DePo
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 1 april 2012, 16:39

får inte in dem nya bromsbeläggen i oket

Inlägg av DePo »

Hej!
Mina gamla bromsbelägg var helt slut så jag tog loss dem och körde utan en dag tills dem nya kom.
Nu när jag skulle smacka in dem nya så var det för tight, dem runda "klossarna" som trycker ihop beläggen satt alldeles för nära varandra.

Har varit med om detta tidigare på min downhill cykel men då var det bara att pressa in "klossarna" och sätta in beläggen.
Men på moppen (Derbi drd) sitter dem berget :P

Så hur fan ska jag göra? Tacksam för svar :)
//DePo
Användarens profilbild
Börniee
Gasres
Inlägg: 1526
Blev medlem: 16 september 2011, 20:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Börniee »

Ta en skruvmejsel och bänd upp dom!
Varför bromsade du om du visste att du inte hade några bromsbelägg?
Användarens profilbild
DePo
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 1 april 2012, 16:39

Inlägg av DePo »

Niklas Berntsson skrev:Ta en skruvmejsel och bänd upp dom!
Varför bromsade du om du visste att du inte hade några bromsbelägg?
Provat de men dem sitter utav bara helvete.
Reflex, haha ;)
Användarens profilbild
Robeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 maj 2011, 19:12
Ort: Finland

Inlägg av Robeee »

Hej!

Det du kalla dem runda "klossarna" är kolvar som "arbetar" i oket, det är som sagt de som trycker ihop klossarna, exakt osm du sa.

Det låter som att de ärgat fast, alltså tagit fast riktigt ordentligt, du kan pröva med att lägga in en passlig träkloss eller liknande ok försöka banka/bända upp dem, hjälper inte det -->

Lossa slangen från oket och ta isär oket i 2 delar, var försiktig; det borde ligga en gummipackning där. I alla fall så får du nu lättare tag om kolvarna, du kan försöka dra ut dem med en polygrip, i mitt fall gick inte det så var tvungen att pumpa luft genom nippeln m.h.a. en slang..... akta dig för om du gör så kan kolven flyga ut med en jävla fart(lägg en duk i vägen eller nåt)

Då du väl fått ut kolvarna smörj dem med en gnutta vaselin eller ännu bättre kopparpasta, tyng in dem igen(borde gå för hand) alltså ända in, gör detta med båda sidorna och kolvarna av oken. Lägg sedan ihop oket(Glöm inte gummipackningen) och dra fast det, lägg fast slangen inkl alla brickor som var där från början och lufta så att du får ut luften som kan ha kommit in i systemet. Lufta alltså först då du har oket på plats med beläggen och allt.

Nu blev detta j'vlit långt :D hoppas du förstår, och vågar du inte ge in dig på detta själv så ta hjälp av en kunnig :)
Användarens profilbild
Börniee
Gasres
Inlägg: 1526
Blev medlem: 16 september 2011, 20:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Börniee »

DePo skrev:
Niklas Berntsson skrev:Ta en skruvmejsel och bänd upp dom!
Varför bromsade du om du visste att du inte hade några bromsbelägg?
Provat de men dem sitter utav bara helvete.
Reflex, haha ;)
Vet inte om det funkar men testa och tappa ut bromsoljan så det inte blir något tryck!
Vet inte om det fungerar som sagt:-D
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Niklas Berntsson skrev:
DePo skrev:
Niklas Berntsson skrev:Ta en skruvmejsel och bänd upp dom!
Varför bromsade du om du visste att du inte hade några bromsbelägg?
Provat de men dem sitter utav bara helvete.
Reflex, haha ;)
Vet inte om det funkar men testa och tappa ut bromsoljan så det inte blir något tryck!
Vet inte om det fungerar som sagt:-D
Gör förhelvete inte det... Tar lång och onödig tid att lufta systemet när det inte finns nån anledning att göra de


Ta loss oket, ta en polygrip och pressa jämt över kolvarna så går de tbx. själv gjort misstaget en eller två gånger ^^.
Senast redigerad av Axel den 8 maj 2012, 21:20, redigerad totalt 1 gånger.
bibapeolola
Användarens profilbild
Robeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 maj 2011, 19:12
Ort: Finland

Inlägg av Robeee »

AxxxeL skrev:
Niklas Berntsson skrev:
DePo skrev: Provat de men dem sitter utav bara helvete.
Reflex, haha ;)
Vet inte om det funkar men testa och tappa ut bromsoljan så det inte blir något tryck!
Vet inte om det fungerar som sagt:-D
Gör förhelvete inte det...


Ta loss oket, ta en polygrip och pressa jämt över kolvarna så går de tbx. själv gjort misstaget en eller två gånger ^^.
+1, hjälper inget ifall de ärjat fast..

Gör som sagt som axxxel sa först, går inte det så kan du pröva som jag skrev :)
Rakie
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 17 maj 2011, 21:10

Inlägg av Rakie »

Ta bort bromsoljebehållarlocket och lägg ett trasa runt och sätt sen dit dom nya bromsbeläggen i bromsoket och tryck ut dom i kanterna med en skruvmejsel så kommer det komma olja ur bromsoljebehållaren och kolvarna i bromsoket kommer pressas tillbaka som dom var från början och du kan få på bromsoket med dom nya beläggen på skivan :)
Användarens profilbild
DePo
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 1 april 2012, 16:39

Inlägg av DePo »

Tack för att ni tog er tid att svara, och tack robeee för fin utförliga beskrivning!
Blir till att göra ett nytt försök imorgon :)
Tack! :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Robeee skrev:Hej!

Det du kalla dem runda "klossarna" är kolvar som "arbetar" i oket, det är som sagt de som trycker ihop klossarna, exakt osm du sa.

Det låter som att de ärgat fast, alltså tagit fast riktigt ordentligt, du kan pröva med att lägga in en passlig träkloss eller liknande ok försöka banka/bända upp dem, hjälper inte det -->

Lossa slangen från oket och ta isär oket i 2 delar, var försiktig; det borde ligga en gummipackning där. I alla fall så får du nu lättare tag om kolvarna, du kan försöka dra ut dem med en polygrip, i mitt fall gick inte det så var tvungen att pumpa luft genom nippeln m.h.a. en slang..... akta dig för om du gör så kan kolven flyga ut med en jävla fart(lägg en duk i vägen eller nåt)

Då du väl fått ut kolvarna smörj dem med en gnutta vaselin eller ännu bättre kopparpasta, tyng in dem igen(borde gå för hand) alltså ända in, gör detta med båda sidorna och kolvarna av oken. Lägg sedan ihop oket(Glöm inte gummipackningen) och dra fast det, lägg fast slangen inkl alla brickor som var där från början och lufta så att du får ut luften som kan ha kommit in i systemet. Lufta alltså först då du har oket på plats med beläggen och allt.

Nu blev detta j'vlit långt :D hoppas du förstår, och vågar du inte ge in dig på detta själv så ta hjälp av en kunnig :)
Nej för fan....

Lossa inte slangen, och ännu viktigare, dela absolut inte oket. Det är grymt svårt att få det tätt igen sen. Det sitter normalt o-ring(ar) som tätar kanalerna, och dessa måste bytas om man delar på oket, och att få de nya att täta mot den gamla packningsytan är inte heller lätt.

Undvik så långt som möjligt att få in luft i systemet överhuvudtaget. Det går att lufta, men det är skitonödigt att ta in luft i onödan och det kräver rätt verktyg för att avlufta systemet sedan. Det är nästan en konst att lyckas med detta.... Så lyssna inte överhuvudtaget på folk som säger åt dig att lossa slangar.

Kolvarna ska absolut inte smörjas med vare sig vaselin, aldrig i helvete kopparpasta eller något annat medel förutom möjligtvis bromscylinderfett ( INGET ANNAT ). O-ringarna i oken är gjorda av ett speciellt gummi som ska tåla bromsvätskan och allt annat än anpassat fett kan skada ringarna. Egentligen ska man inte ha något fett alls.



Skruva av oket och ta en polygrip och tryck in kolven igen. Det är jävligt viktigt att du trycker in kolven helt rakt. Om den är väldigt långt utklämd är risken stor att den kantrar och då nyper den fast. Lägg på något över kolven och tryck på mitten med polygripen så glider kolven in jättefint. Har kolven gått ut så långt så det börjat läcka bromsvätska är det bara att försöka pressa in den ändå, men då har det troligen kommit in luft och då får du lufta oket efteråt.

En så liten kolv kan inte ha erjat/rostat fast så hårt att du inte kan pressa in den med polygrip, i alla fall inte om du kört utan bromsverkan det senaste halvåret?

Öppna eventuellt locket på bromsvätskebehållaren ifall luften inte hittar ut genom locket och gör mottryck. Sedan är det viktigt att bromshandaget inte är intryckt. När man trycker in bromscylindern sluter den returöppningen, det är det som gör att man kan pressa ihop kolvarna i oket men ändå kunna fylla på vätska i systemet. Är bromscylindern helt öppen kan vätskan rinna tillbaka upp i behållaren när du trycker in kolven.

Så sammanfattningsvis:

Tryck tillbaka kolven med polygrip helt enkelt, eller ta något grövre verktyg om du inte orkar med polygrip
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
DePo
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 1 april 2012, 16:39

Inlägg av DePo »

bensinskalle skrev:
Robeee skrev:Hej!

Det du kalla dem runda "klossarna" är kolvar som "arbetar" i oket, det är som sagt de som trycker ihop klossarna, exakt osm du sa.

Det låter som att de ärgat fast, alltså tagit fast riktigt ordentligt, du kan pröva med att lägga in en passlig träkloss eller liknande ok försöka banka/bända upp dem, hjälper inte det -->

Lossa slangen från oket och ta isär oket i 2 delar, var försiktig; det borde ligga en gummipackning där. I alla fall så får du nu lättare tag om kolvarna, du kan försöka dra ut dem med en polygrip, i mitt fall gick inte det så var tvungen att pumpa luft genom nippeln m.h.a. en slang..... akta dig för om du gör så kan kolven flyga ut med en jävla fart(lägg en duk i vägen eller nåt)

Då du väl fått ut kolvarna smörj dem med en gnutta vaselin eller ännu bättre kopparpasta, tyng in dem igen(borde gå för hand) alltså ända in, gör detta med båda sidorna och kolvarna av oken. Lägg sedan ihop oket(Glöm inte gummipackningen) och dra fast det, lägg fast slangen inkl alla brickor som var där från början och lufta så att du får ut luften som kan ha kommit in i systemet. Lufta alltså först då du har oket på plats med beläggen och allt.

Nu blev detta j'vlit långt :D hoppas du förstår, och vågar du inte ge in dig på detta själv så ta hjälp av en kunnig :)
Nej för fan....

Lossa inte slangen, och ännu viktigare, dela absolut inte oket. Det är grymt svårt att få det tätt igen sen. Det sitter normalt o-ring(ar) som tätar kanalerna, och dessa måste bytas om man delar på oket, och att få de nya att täta mot den gamla packningsytan är inte heller lätt.

Undvik så långt som möjligt att få in luft i systemet överhuvudtaget. Det går att lufta, men det är skitonödigt att ta in luft i onödan och det kräver rätt verktyg för att avlufta systemet sedan. Det är nästan en konst att lyckas med detta.... Så lyssna inte överhuvudtaget på folk som säger åt dig att lossa slangar.

Kolvarna ska absolut inte smörjas med vare sig vaselin, aldrig i helvete kopparpasta eller något annat medel förutom möjligtvis bromscylinderfett ( INGET ANNAT ). O-ringarna i oken är gjorda av ett speciellt gummi som ska tåla bromsvätskan och allt annat än anpassat fett kan skada ringarna. Egentligen ska man inte ha något fett alls.



Skruva av oket och ta en polygrip och tryck in kolven igen. Det är jävligt viktigt att du trycker in kolven helt rakt. Om den är väldigt långt utklämd är risken stor att den kantrar och då nyper den fast. Lägg på något över kolven och tryck på mitten med polygripen så glider kolven in jättefint. Har kolven gått ut så långt så det börjat läcka bromsvätska är det bara att försöka pressa in den ändå, men då har det troligen kommit in luft och då får du lufta oket efteråt.

En så liten kolv kan inte ha erjat/rostat fast så hårt att du inte kan pressa in den med polygrip, i alla fall inte om du kört utan bromsverkan det senaste halvåret?

Öppna eventuellt locket på bromsvätskebehållaren ifall luften inte hittar ut genom locket och gör mottryck. Sedan är det viktigt att bromshandaget inte är intryckt. När man trycker in bromscylindern sluter den returöppningen, det är det som gör att man kan pressa ihop kolvarna i oket men ändå kunna fylla på vätska i systemet. Är bromscylindern helt öppen kan vätskan rinna tillbaka upp i behållaren när du trycker in kolven.

Så sammanfattningsvis:

Tryck tillbaka kolven med polygrip helt enkelt, eller ta något grövre verktyg om du inte orkar med polygrip
Ojdå, tur att du varnade mig, hehe!
Blir väll till att köra med polygripen.
Bromsvätska har jag kört utan en längre tid men just nu är den överfull ända upp kanten med vätska, så jag får prova att ta av locket och pressa.
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 22 april 2011, 11:36
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Jansson´s DRD »

Som bensinskalle säger använd bara om något fett som inte skadar gummit, silikonbaserade smörjmedel. Försök först med polygrip, tryck mitt på osv. Om det inte skulle gå skulle jag lossat slangen och sätta den i ett skruvstäd om du inte har tillgång till andra specialverktyg. Fick göra det på min, gick fint att lufta sen bara man är två :wink:
Lycka till
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Har inte läst igenom alla svar, bara TS text. Du har alltså problem med att pressa in bromskolvarna som sitter på vardera sida som beläggen sitter i mitten av i oket. Det är skit lätt att pressa tillbaka dem.

Du får pressa på varannan sida av kolvarna, börja med en. Pressa på ena sidan av den, sedan andra sidan av den, andra sidan igen, andra sidan igen. Dvs kors pressa eller vad man ska kalla det.. När du fått in den ena går du över till den andra. Sedan gör du så ett antal gånger, du kan smörja upp bromskolvarna på sidorna med bromsolja, då gör det att dom glider upp och ner lättare. Hoppas du förstod, annars så får du skicka ett pm till mig eller så får jag försöka mig på att förklara igen. Smörj ett par gånger tills du känner att de går som dom ska. Gjorde detta själv på aeroxen redigt många gånger, funkade helt utan problem och kolvarna åkte in och ut som dom skulle sedan.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

bensinskalle skrev:
Robeee skrev:[spoiler]Hej!

Det du kalla dem runda "klossarna" är kolvar som "arbetar" i oket, det är som sagt de som trycker ihop klossarna, exakt osm du sa.

Det låter som att de ärgat fast, alltså tagit fast riktigt ordentligt, du kan pröva med att lägga in en passlig träkloss eller liknande ok försöka banka/bända upp dem, hjälper inte det -->

Lossa slangen från oket och ta isär oket i 2 delar, var försiktig; det borde ligga en gummipackning där. I alla fall så får du nu lättare tag om kolvarna, du kan försöka dra ut dem med en polygrip, i mitt fall gick inte det så var tvungen att pumpa luft genom nippeln m.h.a. en slang..... akta dig för om du gör så kan kolven flyga ut med en jävla fart(lägg en duk i vägen eller nåt)

Då du väl fått ut kolvarna smörj dem med en gnutta vaselin eller ännu bättre kopparpasta, tyng in dem igen(borde gå för hand) alltså ända in, gör detta med båda sidorna och kolvarna av oken. Lägg sedan ihop oket(Glöm inte gummipackningen) och dra fast det, lägg fast slangen inkl alla brickor som var där från början och lufta så att du får ut luften som kan ha kommit in i systemet. Lufta alltså först då du har oket på plats med beläggen och allt.

Nu blev detta j'vlit långt :D hoppas du förstår, och vågar du inte ge in dig på detta själv så ta hjälp av en kunnig :)
[spoiler]Nej för fan....

Lossa inte slangen, och ännu viktigare, dela absolut inte oket. Det är grymt svårt att få det tätt igen sen. Det sitter normalt o-ring(ar) som tätar kanalerna, och dessa måste bytas om man delar på oket, och att få de nya att täta mot den gamla packningsytan är inte heller lätt.

Undvik så långt som möjligt att få in luft i systemet överhuvudtaget. Det går att lufta, men det är skitonödigt att ta in luft i onödan och det kräver rätt verktyg för att avlufta systemet sedan. Det är nästan en konst att lyckas med detta.... Så lyssna inte överhuvudtaget på folk som säger åt dig att lossa slangar.

Kolvarna ska absolut inte smörjas med vare sig vaselin, aldrig i helvete kopparpasta eller något annat medel förutom möjligtvis bromscylinderfett ( INGET ANNAT ). O-ringarna i oken är gjorda av ett speciellt gummi som ska tåla bromsvätskan och allt annat än anpassat fett kan skada ringarna. Egentligen ska man inte ha något fett alls.



Skruva av oket och ta en polygrip och tryck in kolven igen. Det är jävligt viktigt att du trycker in kolven helt rakt. Om den är väldigt långt utklämd är risken stor att den kantrar och då nyper den fast. Lägg på något över kolven och tryck på mitten med polygripen så glider kolven in jättefint. Har kolven gått ut så långt så det börjat läcka bromsvätska är det bara att försöka pressa in den ändå, men då har det troligen kommit in luft och då får du lufta oket efteråt.

En så liten kolv kan inte ha erjat/rostat fast så hårt att du inte kan pressa in den med polygrip, i alla fall inte om du kört utan bromsverkan det senaste halvåret?

Öppna eventuellt locket på bromsvätskebehållaren ifall luften inte hittar ut genom locket och gör mottryck. Sedan är det viktigt att bromshandaget inte är intryckt. När man trycker in bromscylindern sluter den returöppningen, det är det som gör att man kan pressa ihop kolvarna i oket men ändå kunna fylla på vätska i systemet. Är bromscylindern helt öppen kan vätskan rinna tillbaka upp i behållaren när du trycker in kolven.

Så sammanfattningsvis:

Tryck tillbaka kolven med polygrip helt enkelt, eller ta något grövre verktyg om du inte orkar med polygrip[/spoiler][/spoiler]
Bra att du kommer med denna information men det var smått försenat! :)

Robeee hade prövat allt möjligt då hans kolvar hade ärjat (eller hur det skrivs) Fast men då hade de lämnat in så vi prövade olika sätt osv men fick inte det att fungera på något sätt! Men då hade vi en kompis som hade gjort på detta sätt förut som robeee beskrev och för han hade det fungerat hur bra som helst! Kolvarna släppte efter man pumpat ett jävla tryck och det började fungera!
Sedan fick vi inte tillbaka trycket i Robees eller det fanns inget tryck från förut heller då kolvarna slått helt fast hade trycket försvunnit så troligen har någon pakning gått sönder i cylindern ( dendär saken som sitter fast i fotbromsen)
En annan kompis hade haft samma problem och då hade de på service bytt bromscylinder så hade trycket kommit tillbaka men vet inte om hans kolvar hade suttit fast!

Senså varför får man inte ta bort slangen? Alldrig märkt det skulle blivit en skillnad då man tagit bort den och satt tillbaka? Enda man har behövt göra är att lufta broms systemet?

Är inte sedan alls 100 på att det är rätta sättet vi gjort på osv men tänkte säga det hit för det har fungerat på alla utom robbes!

Sammandragning:
Tror du problemet på Robees är då han inte får tyck att pakningarna skall bytas?

(hoppas texten går att läsa för detta blev skrivet på en telefon som suger )
Användarens profilbild
Robeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 maj 2011, 19:12
Ort: Finland

Inlägg av Robeee »

victorh skrev:
bensinskalle skrev:
Robeee skrev:[spoiler]Hej!

Det du kalla dem runda "klossarna" är kolvar som "arbetar" i oket, det är som sagt de som trycker ihop klossarna, exakt osm du sa.

Det låter som att de ärgat fast, alltså tagit fast riktigt ordentligt, du kan pröva med att lägga in en passlig träkloss eller liknande ok försöka banka/bända upp dem, hjälper inte det -->

Lossa slangen från oket och ta isär oket i 2 delar, var försiktig; det borde ligga en gummipackning där. I alla fall så får du nu lättare tag om kolvarna, du kan försöka dra ut dem med en polygrip, i mitt fall gick inte det så var tvungen att pumpa luft genom nippeln m.h.a. en slang..... akta dig för om du gör så kan kolven flyga ut med en jävla fart(lägg en duk i vägen eller nåt)

Då du väl fått ut kolvarna smörj dem med en gnutta vaselin eller ännu bättre kopparpasta, tyng in dem igen(borde gå för hand) alltså ända in, gör detta med båda sidorna och kolvarna av oken. Lägg sedan ihop oket(Glöm inte gummipackningen) och dra fast det, lägg fast slangen inkl alla brickor som var där från början och lufta så att du får ut luften som kan ha kommit in i systemet. Lufta alltså först då du har oket på plats med beläggen och allt.

Nu blev detta j'vlit långt :D hoppas du förstår, och vågar du inte ge in dig på detta själv så ta hjälp av en kunnig :)[/spoiler]
[spoiler]Nej för fan....

Lossa inte slangen, och ännu viktigare, dela absolut inte oket. Det är grymt svårt att få det tätt igen sen. Det sitter normalt o-ring(ar) som tätar kanalerna, och dessa måste bytas om man delar på oket, och att få de nya att täta mot den gamla packningsytan är inte heller lätt.

Undvik så långt som möjligt att få in luft i systemet överhuvudtaget. Det går att lufta, men det är skitonödigt att ta in luft i onödan och det kräver rätt verktyg för att avlufta systemet sedan. Det är nästan en konst att lyckas med detta.... Så lyssna inte överhuvudtaget på folk som säger åt dig att lossa slangar.

Kolvarna ska absolut inte smörjas med vare sig vaselin, aldrig i helvete kopparpasta eller något annat medel förutom möjligtvis bromscylinderfett ( INGET ANNAT ). O-ringarna i oken är gjorda av ett speciellt gummi som ska tåla bromsvätskan och allt annat än anpassat fett kan skada ringarna. Egentligen ska man inte ha något fett alls.



Skruva av oket och ta en polygrip och tryck in kolven igen. Det är jävligt viktigt att du trycker in kolven helt rakt. Om den är väldigt långt utklämd är risken stor att den kantrar och då nyper den fast. Lägg på något över kolven och tryck på mitten med polygripen så glider kolven in jättefint. Har kolven gått ut så långt så det börjat läcka bromsvätska är det bara att försöka pressa in den ändå, men då har det troligen kommit in luft och då får du lufta oket efteråt.

En så liten kolv kan inte ha erjat/rostat fast så hårt att du inte kan pressa in den med polygrip, i alla fall inte om du kört utan bromsverkan det senaste halvåret?

Öppna eventuellt locket på bromsvätskebehållaren ifall luften inte hittar ut genom locket och gör mottryck. Sedan är det viktigt att bromshandaget inte är intryckt. När man trycker in bromscylindern sluter den returöppningen, det är det som gör att man kan pressa ihop kolvarna i oket men ändå kunna fylla på vätska i systemet. Är bromscylindern helt öppen kan vätskan rinna tillbaka upp i behållaren när du trycker in kolven.

Så sammanfattningsvis:

Tryck tillbaka kolven med polygrip helt enkelt, eller ta något grövre verktyg om du inte orkar med polygrip[/spoiler]
[spoiler]Bra att du kommer med denna information men det var smått försenat!

Robeee hade prövat allt möjligt då hans kolvar hade ärjat (eller hur det skrivs) Fast men då hade de lämnat in så vi prövade olika sätt osv men fick inte det att fungera på något sätt! Men då hade vi en kompis som hade gjort på detta sätt förut som robeee beskrev och för han hade det fungerat hur bra som helst! Kolvarna släppte efter man pumpat ett jävla tryck och det började fungera!
Sedan fick vi inte tillbaka trycket i Robees eller det fanns inget tryck från förut heller då kolvarna slått helt fast hade trycket försvunnit så troligen har någon pakning gått sönder i cylindern ( dendär saken som sitter fast i fotbromsen)
En annan kompis hade haft samma problem och då hade de på service bytt bromscylinder så hade trycket kommit tillbaka men vet inte om hans kolvar hade suttit fast!

Senså varför får man inte ta bort slangen? Alldrig märkt det skulle blivit en skillnad då man tagit bort den och satt tillbaka? Enda man har behövt göra är att lufta broms systemet?

Är inte sedan alls 100 på att det är rätta sättet vi gjort på osv men tänkte säga det hit för det har fungerat på alla utom robbes!

Sammandragning:
Tror du problemet på Robees är då han inte får tyck att pakningarna skall bytas?

(hoppas texten går att läsa för detta blev skrivet på en telefon som suger )[/spoiler]
Nu måste jag faktiskt ifrågasätta din mening bensinskalle.

Jag har nu fått mina bromsar att funka m.h.a en reparationssats till bromscylindern, som jag tidigare skrev hade jag upp oket och tog loss kolvarna och smörjde dem och la in tillbaks. Tillägger att jag även blåst i alla slangar för att se att de inte var stockade, alltså hela mitt system var full med luft. Efter att ha bytt kolven och delarna som kom med i reparationssatsen till bromscylindern luftade jag hela systemet i ungefär 5-10min och jag hade upp ett mycket bra tryck i systemet och allt funkade som det skulle. Det läckte ingenstans...

Du skrev också att det är väldigt svårt att få detta att täta, vi har gjort detta på flera kompisars moppar(alltså tagit loss kolvarna i oket och smörjt dom och lagt fast) och det funkar priima fint på allihop! Sen vet jag inte hur du menade att det skulle komma vaselin eller dyligt på gummiringen eller packningen eftersom den inte ligger i en sådan närhet av kolvarna att det skulle finnas chans att det kommer vaselin, vet inte om det så hänt för dig eller nåt men kan man och är noggrann så är det inte en risk..

Du skrev även att det kan vara en konst att få upp tryck i systemet, var inget problem för mig och har aldrig varit det på de bromsar som vi med kompisar fixat och lagat, alltid funkat lika bra!

Vill tillägga att detta inte ör nåt personpåhopp emot dig och dina kunskaper bensinis, och har absolut inte nåt emot dig, vill bara gärna veta hur du kommit fram till nåt sånt här?.. ;)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Robeee skrev: ...Sen vet jag inte hur du menade att det skulle komma vaselin eller dyligt på gummiringen eller packningen eftersom den inte ligger i en sådan närhet av kolvarna att det skulle finnas chans att det kommer vaselin, vet inte om det så hänt för dig eller nåt men kan man och är noggrann så är det inte en risk..

Du skrev även att det kan vara en konst att få upp tryck i systemet, var inget problem för mig och har aldrig varit det på de bromsar som vi med kompisar fixat och lagat, alltid funkat lika bra!
...
Om man smörjer kolven med vaselin kommer det oundvikligen komma vaselin på gummitätningen runt kolven.

On that note: Gummidelar i bromsok ska inte utsättas för något annat än bromsvätska och fett specifikt avsett för att smörja delar i bromssystem. Det gummit som används där är avsett specifikt för bromsvätska och det fettet är avsett för att funka ihop med bromsvätska och sånt gummi, andra ämnen kan t.ex. få gummit att svälla och händer det kommer kolvarna sitta rätt stadigt sedan...

Vissa bromssystem är busenkla att lufta, vissa är nära nog omöjliga. Har blivit färdig med luftningen av system som varit helt demonterade på mindre än fem minuter några gånger, har säkert hållit på över en timme med nått annat system som bara vägrade bli luftfritt med alla normala luftningsmetoder... Oftast går det fint, men man vill inte ta risken att riva itu ett bromssystem så man måste lufta det om man kan undvika det.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Robeee skrev:[spoiler]
victorh skrev:
bensinskalle skrev: [spoiler]Nej för fan....

Lossa inte slangen, och ännu viktigare, dela absolut inte oket. Det är grymt svårt att få det tätt igen sen. Det sitter normalt o-ring(ar) som tätar kanalerna, och dessa måste bytas om man delar på oket, och att få de nya att täta mot den gamla packningsytan är inte heller lätt.

Undvik så långt som möjligt att få in luft i systemet överhuvudtaget. Det går att lufta, men det är skitonödigt att ta in luft i onödan och det kräver rätt verktyg för att avlufta systemet sedan. Det är nästan en konst att lyckas med detta.... Så lyssna inte överhuvudtaget på folk som säger åt dig att lossa slangar.

Kolvarna ska absolut inte smörjas med vare sig vaselin, aldrig i helvete kopparpasta eller något annat medel förutom möjligtvis bromscylinderfett ( INGET ANNAT ). O-ringarna i oken är gjorda av ett speciellt gummi som ska tåla bromsvätskan och allt annat än anpassat fett kan skada ringarna. Egentligen ska man inte ha något fett alls.



Skruva av oket och ta en polygrip och tryck in kolven igen. Det är jävligt viktigt att du trycker in kolven helt rakt. Om den är väldigt långt utklämd är risken stor att den kantrar och då nyper den fast. Lägg på något över kolven och tryck på mitten med polygripen så glider kolven in jättefint. Har kolven gått ut så långt så det börjat läcka bromsvätska är det bara att försöka pressa in den ändå, men då har det troligen kommit in luft och då får du lufta oket efteråt.

En så liten kolv kan inte ha erjat/rostat fast så hårt att du inte kan pressa in den med polygrip, i alla fall inte om du kört utan bromsverkan det senaste halvåret?

Öppna eventuellt locket på bromsvätskebehållaren ifall luften inte hittar ut genom locket och gör mottryck. Sedan är det viktigt att bromshandaget inte är intryckt. När man trycker in bromscylindern sluter den returöppningen, det är det som gör att man kan pressa ihop kolvarna i oket men ändå kunna fylla på vätska i systemet. Är bromscylindern helt öppen kan vätskan rinna tillbaka upp i behållaren när du trycker in kolven.

Så sammanfattningsvis:

Tryck tillbaka kolven med polygrip helt enkelt, eller ta något grövre verktyg om du inte orkar med polygrip[/spoiler]
[spoiler]Bra att du kommer med denna information men det var smått försenat!

Robeee hade prövat allt möjligt då hans kolvar hade ärjat (eller hur det skrivs) Fast men då hade de lämnat in så vi prövade olika sätt osv men fick inte det att fungera på något sätt! Men då hade vi en kompis som hade gjort på detta sätt förut som robeee beskrev och för han hade det fungerat hur bra som helst! Kolvarna släppte efter man pumpat ett jävla tryck och det började fungera!
Sedan fick vi inte tillbaka trycket i Robees eller det fanns inget tryck från förut heller då kolvarna slått helt fast hade trycket försvunnit så troligen har någon pakning gått sönder i cylindern ( dendär saken som sitter fast i fotbromsen)
En annan kompis hade haft samma problem och då hade de på service bytt bromscylinder så hade trycket kommit tillbaka men vet inte om hans kolvar hade suttit fast!

Senså varför får man inte ta bort slangen? Alldrig märkt det skulle blivit en skillnad då man tagit bort den och satt tillbaka? Enda man har behövt göra är att lufta broms systemet?

Är inte sedan alls 100 på att det är rätta sättet vi gjort på osv men tänkte säga det hit för det har fungerat på alla utom robbes!

Sammandragning:
Tror du problemet på Robees är då han inte får tyck att pakningarna skall bytas?

(hoppas texten går att läsa för detta blev skrivet på en telefon som suger )[/spoiler]
Nu måste jag faktiskt ifrågasätta din mening bensinskalle.

Jag har nu fått mina bromsar att funka m.h.a en reparationssats till bromscylindern, som jag tidigare skrev hade jag upp oket och tog loss kolvarna och smörjde dem och la in tillbaks. Tillägger att jag även blåst i alla slangar för att se att de inte var stockade, alltså hela mitt system var full med luft. Efter att ha bytt kolven och delarna som kom med i reparationssatsen till bromscylindern luftade jag hela systemet i ungefär 5-10min och jag hade upp ett mycket bra tryck i systemet och allt funkade som det skulle. Det läckte ingenstans...

Du skrev också att det är väldigt svårt att få detta att täta, vi har gjort detta på flera kompisars moppar(alltså tagit loss kolvarna i oket och smörjt dom och lagt fast) och det funkar priima fint på allihop! Sen vet jag inte hur du menade att det skulle komma vaselin eller dyligt på gummiringen eller packningen eftersom den inte ligger i en sådan närhet av kolvarna att det skulle finnas chans att det kommer vaselin, vet inte om det så hänt för dig eller nåt men kan man och är noggrann så är det inte en risk..

Du skrev även att det kan vara en konst att få upp tryck i systemet, var inget problem för mig och har aldrig varit det på de bromsar som vi med kompisar fixat och lagat, alltid funkat lika bra!

Vill tillägga att detta inte ör nåt personpåhopp emot dig och dina kunskaper bensinis, och har absolut inte nåt emot dig, vill bara gärna veta hur du kommit fram till nåt sånt här?.. ;)[/spoiler]
Erik_ har redan svarat på det mesta men passar på och lägger till lite.

Rent generellt vill man undvika att ha in luft i bromssystemet eftersom det innebär extra jobb och kan vara ett helvete att lufta. Jag har fått cirkulera över en liter bromsvätska ibland för att få ur alla bubblor. Man vill ju inte riskera något i onödan, right?

I DePo:s fall räcker det med 95% sannolikhet att bara trycka in kolven igen, då känns det ju väldigt onödigt att dela oket och riskera att inte få ihop det igen. Vissa bromssystem är precis som Erik_ sa enkla att lufta och andra är skitsvåra. Så bara för att det gick lätt för dig är det lite hastigt att rekommendera andra personer med andra komponenter att göra detsamma ;)

Att få kolven att täta är inga större svårigheter, det är bara en o-ring som man lägger i ett spår, inga konstigheter. Däremot att dela oket kan bli en riktig pärs. Jag har själv renoverat bromsok flera gånger och har alltid blivit avrådd från att dela oken då det kan vara riktigt svårt att få det att sluta tätt i anslutningarna igen. Exakt varför vet jag inte, men jag kan tänka mig att det är lurigt att dra ihop det jämnt osv.

Angående smörjningen, om du smörjer kolven, hur kan du då inte få "vaselin" på o-ringen?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Bensinsskalle måste säga förstår inte de där heller vad du menar...

Då detta har vi inte gjort bara en gång utom flera gånger! Alldrig har det blivit otät inga pakningar har gått utan och alltid kommit upp tryck i systemet snabbt!

Detta är inte engångshändelse utom detta har vi gjort 10gånger.

Senså kan förstå erik eller du har haft någongång problem...
Men skulle rekomendera detta sätt till de som har proble att kolvarna har tagit fast...
Sedan så hade vi inget problem att få upp trycket i robees broms utan det var hela bromscylindern som var sönder

Måste ställa en fråga har du prövat detta sätt eller har du bara lyssnat på andra? För ser inget problem att få någontingtätt!
eller är det missförståelse så vi diskuterar om 2 olika saker?

är inte ute efter gräl och detta hör inte till topic men vill få detta klart för tycker ni har överdrivit med svårighetsgraden ;)
Skriv svar