Trim på Jetforce

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
MR_FREDDY50
Elmoped

Trim på Jetforce

Inlägg av MR_FREDDY50 »

Yo, Är det bara att dra V-Ringen på min Peugeot Jetforce så som man gör det på Yamaha Aerox eller måste man göra det på något annorlunda sätt?

Och hur snabbt går den om man drar V-Ringen?

Vill ju ha så den går i 65-75.. Och vad gör polisen om jag ligger på en 50 väg i 70? Tar dom körkortet och sedan får man inte ta bil körkort sedan? :O

Tack
Äger: Peugeot Jetorce -10
Peugeot Iron-X -07
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Du har ingen v-ring, du har en v-bricka.

Ta fram variatorn så du ser den såhär (möjligt att det är lite anorlunda struktur på din). Ta bort de tre skruvarna som håller fast något som liknar ett lock, och ta självklart bort locket med.
Bild

Det är svårt att spekulera i vad för straff du får, allt ifrån en varning till indragen lämpa. Beroende på hur du kör, vilken polis du träffar och vilken humör han/hon är på.

Mopeden kommer göra 65/70.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
MR_FREDDY50
Elmoped

Inlägg av MR_FREDDY50 »

Okej Tack! Men förstår inte riktigt vad du menar med att dra v-brickan..
Finns det någon guide?
Peugeot Iron-X -07
Användarens profilbild
adamshanti
Elmoped

Re: Trim på Jetforce

Inlägg av adamshanti »

MR_FREDDY50 skrev: Och hur snabbt går den om man drar V-Ringen?

Vill ju ha så den går i 65-75..
Tack
Med dragen v-bricka gör mopeden inte mer än 55-60, visst på mätaren så visar den 65-70 men det stämmer verkligen inte.

Vill du ha upp den i 65-75 får du köpa ett effektrör, då gör den runt 65 ärliga. :)
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av byYn »

adamshanti skrev:

Tack
Med dragen v-bricka gör mopeden inte mer än 55-60, visst på mätaren så visar den 65-70 men det stämmer verkligen inte.

Vill du ha upp den i 65-75 får du köpa ett effektrör, då gör den runt 65 ärliga. :)
Det stämmer inte till 100%! Min gjorde ca. 52-55 original och 64 med dragen v-ring (Uppmätt) och med bara effektrör kan man komma upp i 80 ärliga och 65 är lite för ett effektrör om man inte drevar satan eller har en allmänt slö/äldre moped :) Om du drar v ringen och lite annat småfix (andra strypningar du har kanske?) ska du nog se att du kommer över 65 :)
MR_FREDDY50
Elmoped

Inlägg av MR_FREDDY50 »

Min går redan 55 helt orginal.. borde ju då komma upp i 65-70
Peugeot Iron-X -07
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

adamshanti skrev:

Tack

Om vi säger såhär, Jetforcemätaren (iaf min) är väldigt säker, den felar 2km/h. Just nu gör min moppe 78, det ända jag har gjort är att ta bort v-brickan samt blindröret. Jag har bytt kopplingsfjädrar men det ändrar inget på toppfarten. Så att moppen gör 65-70 utan borttaget blindrör är absolut troligt.

65 med ett effektrör är väldigt dåligt. Även om du har ett lågvarvigt rör. Tidigare körde jag med Stage 6 pro replica samt 6,5g vikter. Moppen gjorde då 85-90.

Jetforce motorn är även starkare än speedfight 2:ornas. Många tror att det är samma, men saken är den att spf2 ligger 0,9 hästar under spf3 och jetforce.
MR_FREDDY50
Elmoped

Inlägg av MR_FREDDY50 »

Jetforce_Dahlin skrev:
adamshanti skrev:

Tack

Om vi säger såhär, Jetforcemätaren (iaf min) är väldigt säker, den felar 2km/h. Just nu gör min moppe 78, det ända jag har gjort är att ta bort v-brickan samt blindröret. Jag har bytt kopplingsfjädrar men det ändrar inget på toppfarten. Så att moppen gör 65-70 utan borttaget blindrör är absolut troligt.

65 med ett effektrör är väldigt dåligt. Även om du har ett lågvarvigt rör. Tidigare körde jag med Stage 6 pro replica samt 6,5g vikter. Moppen gjorde då 85-90.

Jetforce motorn är även starkare än speedfight 2:ornas. Många tror att det är samma, men saken är den att spf2 ligger 0,9 hästar under spf3 och jetforce.
Ja du är bäst! :) Nu vet jag vem jag ska fråga här på TSR om jag undrar något ^^

Nu får jag fundera ut hur man ska ta bort den där stora v-brickan..
Lossa > Variator kåpan
Längst åt vänster bakom den variator kåpan ska då den v-brickan du har på bild sitta.. och den skruvar jag loss..
Peugeot Iron-X -07
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Bild

1. Lossa variatorkåpan
2. Se detta.
3. Dra loss muttern (röd pil).
4. Dra ut allt på den sidan rakt ut, en sak i taget.
5. Till slut får du ut själva variatorn, den skymtas innanför remmen på bilden (grön pil)
6. Lossa de tre skruvarna som syns på min förra bild. Ta bort skruvarna samt det tunna locket.
7. Montera tillbaks allt.

Hoppas detta hjälpte :D
Annars är det bara att du hör av dig så får vi se om jag kan hjälpa till.
Jetforce
MR_FREDDY50
Elmoped

Inlägg av MR_FREDDY50 »

Oj vad bra! Ska du ha!
Du har inte något bra bild på din reg plåt som visar de två sådana här som du har istället för b'g läppen?
: http://imageshack.us/photo/my-images/89/832212.jpg/

När man ändå ska börja trimma kan man ju lika väl snygga till bakpartiet.. :P
Peugeot Iron-X -07
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

MR_FREDDY50 skrev:Oj vad bra! Ska du ha!
Du har inte något bra bild på din reg plåt som visar de två sådana här som du har istället för b'g läppen?

Jag har inte någon bild för tillfället. Men jag kan ordna en imorgon(eller senare ikväll om jag kommer mig för). Jag sitter nämligen och pluggar till ett prov till imorgon. Är bara in här och kollar lite näe jag ledsnar på plugget ;)
MR_FREDDY50
Elmoped

Inlägg av MR_FREDDY50 »

Jetforce_Dahlin skrev:
MR_FREDDY50 skrev:Oj vad bra! Ska du ha!

Jag har inte någon bild för tillfället. Men jag kan ordna en imorgon(eller senare ikväll om jag kommer mig för). Jag sitter nämligen och pluggar till ett prov till imorgon. Är bara in här och kollar lite näe jag ledsnar på plugget ;)
Självklart! Shysst! =)
Peugeot Iron-X -07
MR_FREDDY50
Elmoped

Inlägg av MR_FREDDY50 »

Nu bär jag av till verkstaden och hade tänk dra v-brickan och eventuellt göra en nummer plåts hållare om du, jetforce dahlin hunnit lägga upp en bild.. :P

Önska mig lycka till!
Peugeot Iron-X -07
Skriv svar