Hösten 2011 bestämde jag mig för att köpa en moppe som jag då skulle kunna skruva i under vintern för att ha en extra rolig moppe att köra med på sommaren

Jag började kika runt på blocket efter crossmoppar, hittade en fin yamaha dt 50-06
Eftersom jag har kört en 85cc cross förut så har man ju blivit lite kräsen när det gäller hp och började kolla på trim ganska snabbt och kolla på olika setuper till AM6. Hittade några 80cc cyllar som man blev ganska sugen på. Började lägga ihop alla delar och insåg att det skulle bli ganska så dyrt, över 10k.
Det gick några veckor då jag började tänka på att det skulle bli dubbelt så mycket billigare och minst lika enkelt att köpa en färdigtrimmad crossmotor att modda dit. Jag började kika på blocket efter begangnade motorcyklar och hittade en yamaha yz 80 för 4000 kr med nyrenoverad motor.
målet: få en frän och snabb moppe

hoppas ni gillar detta projektet

--------------------------------------------------------------------------------------
[ ] = ska göras [/] = håller på [X] = klart
planen är att:
göra om motorfästen [X]
Svetsa om avgasröret för passform [X]
nytt luftfilter [X]
nytt fatbar styre [X]
nya handtag [X]
ny bränsle kran [X]
kan även bli mer saker.

[spoiler]
förlåt att jag har varit dålig på att uppdatera på sistone, har haft påsklov och varit på stugan. Efter det hade jag prao vecka och hade inte tid å mecka då heller:(
det som är kvar är att fixa ny bränslekran luftfilter och att förlänga kylarslangarna, och det kommer väl en större uppdatering på det:)
och när allt är klart så kommer det upp en testrun film eller nåt:)
Bilder när jag köpte den


nuläget i garaget: motorerna från dt:n och yz:an är ur plockade. Nästa steg är att fixa motorfästena för att få motorn på plats. yz:an ser ni närmast i bild

motorn
Nu börjar jag med motorfästena. Jag börjar med det bakre fästet. Som ni ser är det bakre motorfästet mycket smalare än det har varit på AM6:an. Då var jag tvungen att fixa en hylsa som jag sticker på på varsin sida om fästet som gör att motorn inte glider omkring i sidled

Hylsan

bakre fästet klart

främre fästet klart.

nu är även kröken på plats efter lite modifiering


fatbarstyre

eftersom avgassystemet går på höger sida på den här motorn (vilket den inte gjorde på AM6:an) var jag tvungen flytta kylaren till vänster sida.

[spoiler]
Nu när kylarn är på plats kan jag börja med att förlänga kylarslangarna.
då tog jag ett krökt koppar rör som jag kan skarva med.

nu har jag tryckt in den i slangen

också på med den andra halvan

åsså lite klammer


Har även skaffat ett nytt luftfilter:)

så då äre väl bara att montera dit kåporna:)


[/spoiler]