Glädjemätare (med mera)

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
LillaNissen
Svårstartad skrothög

Glädjemätare (med mera)

Inlägg av LillaNissen »

Hastighetsmätaren på min Yamaha DT50r -04 visar helt fel och undrar då om detta går att fixa på något sätt.
Den går ju heller inte att byta ut förmodligen då den sitter fast i moppen och ingen löstagbar?
Men det är inte något från hastighetsmätaren till där den mäter som kan vara fel som går att byta?
Moppen är ju då inte trimmad och ska ju gå runt 45km/h men de gånger jag har kört och jag har maxat den så har mätaren visat 75km/h
så det är ju ingen liten skillnad vi snackar om ;S
Dock så körde jag ifrån pappa med väldigt fart när han körde Dakotan som ska gå i 50km/h men det kanske inte stämmer det heller.

Har tänk att prova och kolla hastigheten med gps'en i iPhonen men har inte kommit på hur jag ska göra för att inte riskera att tappa den.
Senast redigerad av LillaNissen den 12 maj 2012, 23:01, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

sätt iphonen i fickan bara! :D

Äntligen någon som förstår det finns glädjemätare!
Användarens profilbild
Trollmor
Elmoped

Inlägg av Trollmor »

Som Victor säger, sätt på GPS appen, lägg den i fickan och dra iväg så kollar du topfarten efteråt! :)
"Alla idéer om bakterier och mikroorganismer är kommunistiskt propagandatrams." - E. Cartwrigt, amerikansk läkare, 1952
Bild
Sendan: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34583
Användarens profilbild
LillaNissen
Svårstartad skrothög

Inlägg av LillaNissen »

Haha, Att jag inte tänkte på det har ändå suttit och kollat på den lilla röda pricken som utmärker toppfarten och lärt mig vad den gör ;P
Sen är ju frågan hur jag fixar hastighetsmätaren på moppen ;S
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

köp digital ;)
Användarens profilbild
LillaNissen
Svårstartad skrothög

Inlägg av LillaNissen »

http://desmond.imageshack.us/Himg205/sc ... es=landing

Inte bästa kvaliten men men.
Men verkar ju som att den ska gå ta bort om jag tar bort styret och sedan typ lyfter av den eller nåt, och sedan ersätta den?

Edit: får ej bilden att funka
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

original hastighetsmätaren kan du säkert få av, annars använder du våld och då kan du garanterat få av den ;) sen kan du köpa en digital hastighetsmätare och ställa in den riktigt, då går den ganska exakt :D
Användarens profilbild
DtSnubben
gärna till den titeln jag ville ha

Re: Glädje mätare

Inlägg av DtSnubben »

LillaNissen skrev:Hastighetsmätaren på min Yamaha DT50r -04 visar helt fel och undrar då om detta går att fixa på något sätt.
Den går ju heller inte att byta ut förmodligen då den sitter fast i moppen och ingen löstagbar?
Men det är inte något från hastighetsmätaren till där den mäter som kan vara fel som går att byta?
Moppen är ju då inte trimmad och ska ju gå runt 45km/h men de gånger jag har kört och jag har maxat den så har mätaren visat 75km/h
Dock så körde jag ifrån pappa med väldigt fart när han körde Dakotan som ska gå i 50km/h men det kanske inte stämmer det heller.

Har tänk att prova och kolla hastigheten med gps'en i iPhonen men har inte kommit på hur jag ska göra för att inte riskera att tappa den.
Har också en dt50, och min mytade också.
men ladda batteriet så ska den funka ;)
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

Helt säker på att den inte är typ urpluggad eller nåt då? ;)
Skulle kunna tänka mig det faktiskt. Även om glädjemätare är hemskt så..
bibapeolola
Användarens profilbild
DtSnubben

Inlägg av DtSnubben »

GreckE skrev:original hastighetsmätaren kan du säkert få av, annars använder du våld och då kan du garanterat få av den ;) sen kan du köpa en digital hastighetsmätare och ställa in den riktigt, då går den ganska exakt :D
det sitter redan en digital på
Användarens profilbild
LillaNissen
Svårstartad skrothög

Inlägg av LillaNissen »

DtSnubben skrev:
LillaNissen skrev:Hastighetsmätaren på min Yamaha DT50r -04 visar helt fel och undrar då om detta går att fixa på något sätt.

Haha, Får börja med att köpa ett batteri då eftersom jag inte har något
Är ju betydligt billigare att köpa nytt batteri än mätare så jag får väl testa det
Innan jag köper mätare.
Vänster blinkers där fram o bak fungerar heller inte så det kan inte Vara så att elen inte fungerar rätt utan batteri när den drivs av nåt i motorn eller nåt?
Senast redigerad av LillaNissen den 7 maj 2012, 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
DtSnubben

Inlägg av DtSnubben »

LillaNissen skrev:
DtSnubben skrev:

Haha, Får börja med att köpa ett batteri då eftersom jag inte har något
Är ju betydligt billigare att köpa nytt batteri än mätare så jag får väl testa det
Innan jag köper mätare.
Vänster blinkers där fram o bak fungerar heller inte så deet kan inte
Vara så att elen inte fungerar rätt utan batteri när den drivs av nåt i motorn eller nåt?
men precis ;)
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

Sitter det verkligen batteri på Dt50R? Det sitter väl inget batteri på någon AM6:a? Bara generator? :o
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
DtSnubben

Inlägg av DtSnubben »

p4ck skrev:Sitter det verkligen batteri på Dt50R? Det sitter väl inget batteri på någon AM6:a? Bara generator? :o
........och hur har du fått för dig det?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Ja de sitter batteri på dom:)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
LillaNissen
Svårstartad skrothög

Inlägg av LillaNissen »

AxxxeL skrev:Helt säker på att den inte är typ urpluggad eller nåt då? ;)
Skulle kunna tänka mig det faktiskt. Även om glädjemätare är hemskt så..
Det följde ju med ett trimrör så tror ju inte att orginal röret är opluggat.
Och jag har frågat förra ägaren om han inte har satt dit en 70cc cylinder eller nåt.
Men han skrev att 'han' inte hade gjort det iallafall
Och kollade då upp reg nummert och ser att det varit 6st ägare inklusive mig.
Men detta inkluderar väl också de butiker o företag som sålt den vidare?
Senast redigerad av LillaNissen den 7 maj 2012, 22:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
LillaNissen
Svårstartad skrothög

Inlägg av LillaNissen »

Batteriet hade väl gått sönder så han slängde väl det.
DblBarrelJackie
Elmoped

Inlägg av DblBarrelJackie »

DtSnubben skrev:
p4ck skrev:Sitter det verkligen batteri på Dt50R? Det sitter väl inget batteri på någon AM6:a? Bara generator? :o
........och hur har du fått för dig det?
+1! hahah garvar ihjäl.

Men testa att ladda batteriet, sedan har jag ingen aning om det finns en whire till dts originalmätare? Isåfall kan du testa att byta den.
Getting burned in brännboll
"I was in the air"
Like a swede
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

Kan vara ett elfel/glapp någonstans, min digitala mätare brukar visa helt fel när det hänt. Min kompis dt50 visar också knasigt men där är halva elsystemet taget från en tvättmaskin så det är inte så konstigt :roll: :lol:
Eklund^

Derbi Drd Racing!
Användarens profilbild
theander
Svårstartad skrothög

Inlägg av theander »

Min yamaha dt 50x 20040visar också fel fast för lite istället för för mycket tex 65 när jag ligger i 75 men man måste ju typ kunna ställa in den så den visar rätt?:-)
,oppe
Användarens profilbild
LillaNissen
Svårstartad skrothög

Inlägg av LillaNissen »

Pappa han trodde att det var jord fel eller nåt
Med blinkersen då alltså men detta kanske är felet på mätaren också.
Får köpa ett batteri och se om de hjälper
Vad för storlek är det till min moppe?
Och nån av de här som har samma moppe som köpt nytt batteri och kan länka?
För vet ej vilken av batteriena jag ska ta på twostroke.
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av byYn »

Har du inget batteri sen tidigare alltså? För då kan du ju kolla vad det står på det. Annars rekommenderar jag att du går till Biltema om det finns i närheten och köper batteriet där. Billigt, bra och du får nog hjälp om vilket du ska ha.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reserv ... ter-80810/
Användarens profilbild
LillaNissen
Svårstartad skrothög

Inlägg av LillaNissen »

Var ute med den idag och då stämde hastigheten överrens med GPS som jag fäste på styret på mopeden.
Men sen så stängde jag av moppen och startade den igen för att köra iväg och då visade den fel så det är precis som att den bara visar fel ibland
har för mig att förra ägaren också pratade något om detta att det händer ibland att hastighetsmätaren visar fel.
Men hur fixar jag det?
lillshrimp
Elmoped

Inlägg av lillshrimp »

Silvertejpa telefonen runt styret !!!!! :D
Kolla in min speedfight ! http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37039

Kolla även in min flickväns projekt! :) Fett Fräsch :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22362

Här har ni även min polares KTM Senda!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=32674

Hade bra! Mvh ´lill´
Användarens profilbild
LillaNissen
Svårstartad skrothög

Inlägg av LillaNissen »

lillshrimp skrev:

Silvertejpa telefonen runt styret !!!!! :D
Du är lite sen! ;)
Satte telefon under styret på nån vänster och där satt den väldigt bra och den hoppade inte ur eller nånting och då körde jag ändå på gropiga grusvägar lite också :)
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp

Inlägg av tS »

Sitter de batteri original och det är borttaget visar mätaren fel. När ena sladden åkte av från mitt batteri visade min mätare 125 km/h på fullgas (75 annars) så kolla upp det! :)
[spoiler]Bild[/spoiler]
Användarens profilbild
LillaNissen
Svårstartad skrothög

Inlägg av LillaNissen »

tS skrev:Sitter de batteri original och det är borttaget visar mätaren fel. När ena sladden åkte av från mitt batteri visade min mätare 125 km/h på fullgas (75 annars) så kolla upp det! :)
Du vet inte om varför mina blinkers på vänster sida inte fungerar? Kan de vara samma orsak eller nåt annat?
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp

Inlägg av tS »

LillaNissen skrev:
tS skrev:Sitter de batteri original och det är borttaget visar mätaren fel. När ena sladden åkte av från mitt batteri visade min mätare 125 km/h på fullgas (75 annars) så kolla upp det! :)
Du vet inte om varför mina blinkers på vänster sida inte fungerar? Kan de vara samma orsak eller nåt annat?
Kolla så glödlampan sitter rätt och är hel, lyser de inte alls eller?
För om batterit är borta så kan dom bara lysa hela tiden eller inte alls eller i konstig takt . Jag skulle testa koppla dit ett batteri och sen se om grejerna fungerar eller inte
[spoiler]Bild[/spoiler]
Användarens profilbild
LillaNissen
Svårstartad skrothög

Inlägg av LillaNissen »

Har en annan fråga
Pumpen eller det som blandar olja och bensinen är sönder då den skar då förra ägaren hade den då den inte fick nån olja så han fick byta kolv o cylinder och jag är nu tvungen att blanda det direkt i tanken.

Men hade varit smidigt om jag kunde fått det lagat med pumpen och det
och då jag själv inte har någon sorts erfarenhet och Pappa säger att han inte vill klödda med det så undrar jag vad det kan kosta att få nån annan att göra det såsom Mohlins eller nåt.
och vad det kostar att köpa pump och allt annat som behövs själv omifall någon som vi känner skulle kunna göra det.
Användarens profilbild
LillaNissen
Svårstartad skrothög

Inlägg av LillaNissen »

skruvade bort höljet på blinkersen eller vad det oranga nu heter på vänster sida där bak och märkte att en sladd inte var inkopplad så jag kopplade in den och nu fungerar den så nu är det bara 1 som inte fungerar, ska ta mig en titt på den sen.
Posse96
Elmoped

Inlägg av Posse96 »

Tjena har oxåen dt50r fast en 06 och min vänster blinkers funkar inte heller har även bytt lampan utan resultat:( min mätare visar ca 10km/h för fort.. jäkligt trökigt! så skriv om du har nå tips osv!:)mvh/pontus :)
Kolla in BackSeatDrivers(BSD) på facebook och gilla!
Användarens profilbild
Lundzor
Svårstartad skrothög

Inlägg av Lundzor »

Posse96 skrev:Tjena har oxåen dt50r fast en 06 och min vänster blinkers funkar inte heller har även bytt lampan utan resultat:( min mätare visar ca 10km/h för fort.. jäkligt trökigt! så skriv om du har nå tips osv!:)mvh/pontus :)
i stort sätt alla mätare visar +/-10km/h...[blinkers] har du bytt den på sistone? kopplat den rätt?
Senast redigerad av Lundzor den 28 maj 2012, 16:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

LillaNissen skrev:Har en annan fråga
Pumpen eller det som blandar olja och bensinen är sönder då den skar då förra ägaren hade den då den inte fick nån olja så han fick byta kolv o cylinder och jag är nu tvungen att blanda det direkt i tanken.

Men hade varit smidigt om jag kunde fått det lagat med pumpen och det
och då jag själv inte har någon sorts erfarenhet och Pappa säger att han inte vill klödda med det så undrar jag vad det kan kosta att få nån annan att göra det såsom Mohlins eller nåt.
och vad det kostar att köpa pump och allt annat som behövs själv omifall någon som vi känner skulle kunna göra det.
blanda bara i 2% olja i tnaken så ska de funka fint :)

Tjena har oxåen dt50r fast en 06 och min vänster blinkers funkar inte heller har även bytt lampan utan resultat:( min mätare visar ca 10km/h för fort.. jäkligt trökigt! så skriv om du har nå tips osv!:)mvh/pontus

byt ut mot en gps typ de ända som visar så nästan intill helt rätt :) kolla så den får el ? kolla efter glapp etc :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Skriv svar