Vev glapp VIDEO

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
DerbiTobbe
Svårstartad skrothög

Vev glapp VIDEO

Inlägg av DerbiTobbe »

Tjena! Redan gjort en tråd om det här men eftersom att det inte var någon som svara så gör jag en till med en film :roll:
Skramlar som fan i motorn och kollat allting och inte hittat något. Veven glappar i sidled men inte upp och ner men är det det som låter? Kan verkligen inte hitta nånting annat som skulle kunna låta..
Är det ny vev som gäller eller vad säger ni? :roll:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uVePoTIb ... e=youtu.be[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZjApiCFX ... e=youtu.be[/youtube]
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög

Inlägg av Perra.S »

Lite svårt att se i din film hur vevstakslagret är men glapp i sidled är normalt, det är glapp "upp och ner" som man inte vill ha. Ett tips är att ta i ganska hårt när du känner efter om det glappar upp/ner (dra rakt uppåt/tryck rakt neråt, böjj inte i staken!), såg lite mjäkigt ut i filmen ;)

Hur är ramlagrena? Ta tag i svänghjulet och se om du kan känna något glapp "upp och ner" där. Dock brukar det vara ett mer vinande ljud när de är slut.

Kolvbultslagret, är det fräscht/nytt?
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

sådär hemskt lät min när ramlagerna var dåliga,fast ditt följer inte varvtalet. vad man SER så ser inte veven ut att glappa uppåt men det är sjukt svårt att avgöra på film så det är du själv som får se. Perra svarade bra med det!

Det konstiga är att det inte ökar när du ger gas. Kolla så inget på kopplingssidan sitter löst, kan vara så enkelt.
bibapeolola
Användarens profilbild
DerbiTobbe
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiTobbe »

Tacksam för svaren :D
Jag hade redan kollat så det inte var glapp upp och ner utan det var glappet i sidled som jag tyckte var lite mer än normalt därför jag fokuserade filmen på det :wink: Men kollat på 125:an och det är inte i närheten av det glapp i sidled som det är på derbin. Kollat ramlagrena med och kan inte känna något glapp över huvudtaget i svänghjulet :roll: Plockat ner hela motorn (förutom att klyva den då) 2 gånger och kan verkligen inte hitta nånting.. Lite småsurt om jag nu klyver hela skiten, byter vev o ramlager så är det inte ens det som var felet.. Ännu mer surt är ju att jag tänkt sälja den så måste jag hålla på med denna skiten.. Men ska ta bort svänghjulet och kolla så det inte är nånting där..
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög

Inlägg av Perra.S »

Hur länge har oljudet varit? Kom det helt plötsligt eller blev det efter att du hade rivit och satt ihop motorn eller efter att du bytt ngt?
Användarens profilbild
friberg
Varnad

Inlägg av friberg »

Hur är kolven?
*fult ord* mods
Användarens profilbild
DerbiTobbe
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiTobbe »

Var ute o körde och när jag skulle stanna kom det ljudet fast bara en kort stund. Tänkte inte mer på det så när jag kom hem sen började det låta så som på videon oavsett om man kör, den står på tomgång eller håller inne kopplingen eller så. Hade inte plockat isär den innan utan det kom plötsligt. kolven är knappt inkörd, var lite små repor på den men slipade bort dom med fint papper så kolven är näst intill nyskick.
Skriv svar