Trekkern har skurit 2 gånger efter endast någon sek körning

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
SpaceCake
Elmoped

Trekkern har skurit 2 gånger efter endast någon sek körning

Inlägg av SpaceCake »

tjena, har en peugeot trekker som verkar inte vilja något annat än å jävlas med mig, hade en 49cc på moppen förut som skar av okänd orsak, bestämde mig för att sätta dit en värsting cylinder, en malossi MHR Replica 70cc, även portad.
När jag satt på cylindern och fått allt på plats så startar jag mopeden, gasar lite och den dör efter ca 10 sek, plockar upp cylindern och märker att det är djupa repor i hela cylindern och på kolven, vilket det inte var förut då.
Har nu köpt en ny malossi 70cc sport, och jag vågar inte sätta dit den eftersom jag vill inte att den också ska skära, vad kan problemet vara att min förra cylinder skar? :? jag hade dragit med magnet i vevhuset innan jag satte på min förra cylinder men ändå så skar den.
Kom gärna med tips hur jag kan rengöra vevhuset/annat och vad jag kan byta ut för att slippa att mitt nya cylinderkit skär! :)
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

Till att börja med, så hoppas jag att du smörjer både korvult, kolv, cylinderloppet, och att du även sedan låter han stå på tomgång efter du fått igång han. Detta för att förhindra att sådant händer.

Sedan när den stått på tomgång ett tag, så gasar du lite, sedan mer o mer, men ALDRIG full gas. Du smörjer cylindern med 2t-olja
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
SpaceCake
Elmoped

Inlägg av SpaceCake »

ja det hade jag gjort. jag har väldigt låg tomgång därför var jag tvungen att hålla lite gas, ska höja den.
men jag förstår fortfarande inte hur små metallbitar (förmodligen) nerifrån vevhuset kan vara kvar efter att jag dragit en magnet där nere. kan det vara något annat som repar upp kolven/cylindern å så?
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

Säkert ett as dumt svar men visst fastnar inte aluminium på magneter?
Det kanske ligger sånt i vevhuse :)
Rätta mig om jag har fel om aluminium och magneter :D
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Bilder på de skurna cylindrarna/kolvarna? Kan säga ganska mycket om varför det skurit ibland.

Kan t.ex. komma småbitar från havererade lager, annars finns det gott om svåråtkomliga ställen nere i vevhuset där grejer kan ligga kvar trots att man försöker få rent... Säkrast är att riva motorn, rengöra ordentligt, kontrollera allt, och sätta ihop med nya ramlager, packboxar o.s.v.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
SpaceCake
Elmoped

Inlägg av SpaceCake »

zx: det fastnade små bitar på magneten så det borde nog vara så att det fastnar :P

Erik_: det är en lång repa i loppen på cylindern, och kolven har rätt så djupa repor i sig överallt, kan försöka fixa bilder.. :)

Ja jag funderar på att splitta skiten så jag får det rent.. tänker inte lägga ut 1-2k igen :P
Stunt-Virre
Elmoped

Inlägg av Stunt-Virre »

Monterade du kolven rätt? D.v.s pilen emot avgasporten och så att du satte på kolvringarna rätt?
Säljer massvis med Aerox delar och tillbehör, PM och sök det du behöver!
SpaceCake
Elmoped

Inlägg av SpaceCake »

kan det göra så att det blir repor i hela cylindern och att hela kolven får ca 10 djupa repor i sig? låter inte rimligt men..

kolvringarna satt på helt rätt :)
Douglasson
Svårstartad skrothög

Inlägg av Douglasson »

Fyll vevhuset med bensin eller liknande och häll ut så ser du om det kommer med någon metall? :-)
När älgen är blå, ja då är ölen kall!
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Sätter du kolven åt fel håll så kan ringen hamna i nån spolport eller avgasport, och om den fastnar där så kan lite allt möjligt hända...
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
SpaceCake
Elmoped

Inlägg av SpaceCake »

Douglasson: jo hade tänkt göra det, men måste ju dela på skiten då också;)

CaToXXo: Bra att veta, ska vara noga med det den här gången! ingen aning om jag satt den rätt håll förut :s
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

måste bara få intyga det någon annan sa. Aluminium fastnar inte på magneten. Då är det flis från nånting annat.
Hr du kollat så att oljeförsörjningen fungerar som den ska?
Också som sagt titigare, smörjer du in kolv, kolvbult och cylinderlopp med olja vid montering?
Trekker verkar enligt bilder på google dessutom va en scooter, vilket betyder att arbetet är väldigt litet då du delar motorblocken. Så gör det! :P
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

CaToXXo skrev:Sätter du kolven åt fel håll så kan ringen hamna i nån spolport eller avgasport, och om den fastnar där så kan lite allt möjligt hända...
Passar på att fråga, visst ska pilen vara mot avgasporten på de flesta tvåtaktsmopeder?
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

ValoPallo skrev:
CaToXXo skrev:Sätter du kolven åt fel håll så kan ringen hamna i nån spolport eller avgasport, och om den fastnar där så kan lite allt möjligt hända...
Passar på att fråga, visst ska pilen vara mot avgasporten på de flesta tvåtaktsmopeder?
yepp :P
Bild
GuZt4v
Farsans gamla zündapp

Inlägg av GuZt4v »

ValoPallo skrev:
alltid?
Bild
Danne: Bevisa vad du går för bensinballe :D

Kolla mitt Derbi projekt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33274
SpaceCake
Elmoped

Inlägg av SpaceCake »

-ReM-: Jag blandar nu oljan och bensinen i samma tank, och eftersom cylindern inte är inkörd så her jag i mycket olja :)
yesss, smörjer in allting vid montering.
då ska jag nog dela på den, få ut all skit, tänker inte få en till trasig cylinder/kolv;)
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av HondaPojkeN »

GuZt4v skrev:
ValoPallo skrev:
alltid?
nix inte alltid, tex mt har en pil där det står IN på, alltså inte mot avgasporten ;) men man brukar se på kolvringarna hur man ska få kolven åt rätt håll.

btw..

spaceCake . Häll i bensin å blås rent med tryck luft, sen så känn om veven glappar uppåt osv..
SpaceCake
Elmoped

Inlägg av SpaceCake »

ska testa det ni sagt, det borde funka då :)
SpaceCake
Elmoped

Inlägg av SpaceCake »

förresten, måste jag byta vev om jag sätter dit 70cc eller klarar veven det ändå?
Användarens profilbild
Bergsten
Extra Varnad

Inlägg av Bergsten »

SpaceCake skrev:förresten, måste jag byta vev om jag sätter dit 70cc eller klarar veven det ändå?
Beror helt på vad det är för cylinder, vad veven fått uthärdat innan samt miltal :roll:

Vid midrace cylindrar så brukar vev/ramlager ge upp rätt så fort som jag fattat det, sport cylindrar är ingen big deal... Har 70cc sport på min, är dock en AM6 motor, men den har iaf klarat sig från problem i xx(?) mil så.

Är det en sport så kan du fortsätta ha original veven (om den är i brukbart skick), över sport så rekommenderar jag dig att byta :)
Kolla gärna in mitt Rieju Drac RR Sport Edition 2005 Projekt!

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23515
Roxxen96 skrev:Vadå heldraget? Där får man köra om.
SpaceCake
Elmoped

Inlägg av SpaceCake »

Har en malossi 70cc sport så det borde inte behövas byta då? :P
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

SpaceCake skrev:Har en malossi 70cc sport så det borde inte behövas byta då? :P
Nej, men klyv och gör rent ordentligt först.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
SpaceCake
Elmoped

Inlägg av SpaceCake »

det ska jag verkligen göra!:D
tror ni jag behöver nytt variatorkit också? får ju ca 7-8hk av 70cc har jag hört, inte säker på att det stämmer helt men... någonstans i närheten:)
SpaceCake
Elmoped

Inlägg av SpaceCake »

jag klyvde inte skiten (för att jag min packning var så sliten så skulle behöva köpa en ny då) utan jag tog en lufttrycksmaskin och blåste stenhård ner i vevhuset, så det borde inte kunna vara nå skit kvar^^
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket

Inlägg av Ztraand »

SpaceCake skrev:jag klyvde inte skiten (för att jag min packning var så sliten så skulle behöva köpa en ny då) utan jag tog en lufttrycksmaskin och blåste stenhård ner i vevhuset, så det borde inte kunna vara nå skit kvar^^
Försök även suga på nåt sätt, för om du blåser så kan ju skiten sätta sig på andra, oåtkomliga ställen. Så försök suga ut de på bästa möjliga sätt, glöm inte smörja och montera lugnt, ingen våld!

Smartast hade ju varit om du klyver motorn o tvättar rent ordentligt, för att bränna ännu en cylinder är ju inte särskilt kul.
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög

Inlägg av Perra.S »

SpaceCake skrev:jag klyvde inte skiten (för att jag min packning var så sliten så skulle behöva köpa en ny då) utan jag tog en lufttrycksmaskin och blåste stenhård ner i vevhuset, så det borde inte kunna vara nå skit kvar^^
Fyll med bensin och töm ut och blås rent/torrt med tryckluft. Upprepa några gånger.
SpaceCake
Elmoped

Inlägg av SpaceCake »

Ztraand: ska försöka det, nä det är sant har ju trotsallt lagt ut ca 4k med alla trimmdelar till 70cc:P

Perra.S: jag ska göra det, blåste bara rent med tryckluft idag, men litar på dig så jag gör om det, GÖR OM GÖR RÄTT!:D
Skriv svar