Rieju rr 05 går inte på tomgång om jag skruvar på tomgångsskruven händer ingenting när jag skruvat den längre in varvar den nästan fult! fins inget mittemellan (om man håller inne choken så har den tomgång) flotör pinnen var halv! så den har jag bytat jag har plockat isär hala förgasaren och länsat den inget hjälpte ! trimmad med metrakit tower avgassystem och sportluftfilter 110 huvud munstycke jag tycker det dorde vara för stot men den "fyrtaktar" inte. stiftet är oboybunt ingen sönder skruvad moppe har bara gått 400mil tack på förhan / Carl
jag kör på original förgasare men jag har en 21mm förgasare som jag provade en gång för skojsskull då fungerade tomgången ! men det fungerar ju inte att köra på 21mm med original sylinder...
Om den har bättre tomgång med choken på, så får den mer bensin och mindre luft. Så skruva in luftskruven och sätt i större munstycke / flytta trotteln till mer bensin. Borde lösa sig isåfall.
1. Kolla efter tjuvluft och sprickor runt hela insuget och cylinderfot
2. Kolla efter sprickor i luftslangen mot luftburken, kolla även så allt är rätt i den.
3. skruva in luftskruven samt tomgångsskruven och se om du får till nåt
4. Flytta upp trottelnålen ett hack (dvs clipset ett snäpp längre ner)
5. Byt upp lågfartsmunstycket.
Gör i den ordningen också, jobbigt att börja i fel ände
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Säger samma som ovan å gör rent förgasaren sen startar du den å gasar lite så den går rent sen skruva in tomgångsskruven å sedan skruva ut den sakta tills den går bättre annars vet jag inget annat
ts_jonte skrev:Säger samma som ovan å gör rent förgasaren sen startar du den å gasar lite så den går rent sen skruva in tomgångsskruven* å sedan skruva ut den sakta tills den går bättre annars vet jag inget annat
Jo, men han sa att han gjort rent förgasaren så jag strunta i att skriva de
luftskruven*
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
jag provade det som står ovan utan att byta lågfartsmunstycket men det fungerade inte sedan satte jag på 21mm förgasaren då fick jag en väligt fint på tomgång! jag provade att ha så lågt som möjligt det gick att ha den väldigt lågt nu sitter jag vid köksbordet med original förgasaren men kan inte se något konstigt men tack för alla svar jag fått hoppas jag får mer
cc97 skrev:jag provade det som står ovan utan att byta lågfartsmunstycket men det fungerade inte sedan satte jag på 21mm förgasaren då fick jag en väligt fint på tomgång! jag provade att ha så lågt som möjligt det gick att ha den väldigt lågt nu sitter jag vid köksbordet med original förgasaren men kan inte se något konstigt men tack för alla svar jag fått hoppas jag får mer
Kolla vad du har för lågfartsmunstycke på båda föggarna, kanske det i 21an är större? men det är samma anslutning? Isåfall kan du ju ta 21ans lågfart och sätta i den lilla
choken har inte hängt sig för den fungerar när den är på ... jag har tagit isär färgasaren många gånger och jag har aldrig sett att flotören har hängt sig ...