Rieju ingen tomgång! HJÄLP

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
cc97
Elmoped

Rieju ingen tomgång! HJÄLP

Inlägg av cc97 »

Rieju rr 05 går inte på tomgång om jag skruvar på tomgångsskruven händer ingenting när jag skruvat den längre in varvar den nästan fult! fins inget mittemellan (om man håller inne choken så har den tomgång) flotör pinnen var halv! så den har jag bytat jag har plockat isär hala förgasaren och länsat den inget hjälpte ! trimmad med metrakit tower avgassystem och sportluftfilter 110 huvud munstycke jag tycker det dorde vara för stot men den "fyrtaktar" inte. stiftet är oboybunt ingen sönder skruvad moppe har bara gått 400mil tack på förhan / Carl :D
Användarens profilbild
ET.sm
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ET.sm »

Har du testat skruva lite på bränsle/luft skruven?:)
cc97
Elmoped

Inlägg av cc97 »

ja det har jag men jag har inte märkt någon skillnad den går bra på mellan och höga varv man inte på tomgång. :?:
Användarens profilbild
Wennerbo
Elmoped

Inlägg av Wennerbo »

har du kollat membranet? och så att ingen packning har gått så att den tar tjuvluft? kolla annars så att inte choke wiern har gått av eller något sånt :)
cc97
Elmoped

Inlägg av cc97 »

jag har plockat ut menbranet det var fint inga sprikor osv och pakningarna var bra chockviren är hel den har tomgång om man håller inne choken.. :wink:
Användarens profilbild
Peppenamnlos
Varnad

Inlägg av Peppenamnlos »

Har samma problem på min Senda.. Fattar inte varför. Den har aldrig tomgång..
Liiiiiiljekoooonvaljer! Gröna vita rosor i snön! Liljekonvaljer som göms i snön, kommer tillbaka som liiiiiiiljekonvaljer!
Användarens profilbild
ET.sm
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ET.sm »

Peppenamnlos skrev:Har samma problem på min Senda.. Fattar inte varför. Den har aldrig tomgång..
Då är vi två!, Börjar undra ifall det kan vara ljuvluft..
cc97
Elmoped

Inlägg av cc97 »

jag kör på original förgasare men jag har en 21mm förgasare som jag provade en gång för skojsskull då fungerade tomgången ! men det fungerar ju inte att köra på 21mm med original sylinder... :?
cc97
Elmoped

Inlägg av cc97 »

någon som vet något liknande ? kan inte hitta felet !! :cry:
Användarens profilbild
Peppenamnlos
Varnad

Inlägg av Peppenamnlos »

ET.sm skrev:
Peppenamnlos skrev:Har samma problem på min Senda.. Fattar inte varför. Den har aldrig tomgång..
Har själv bytt insugsgummit och lite slangar. Men ingenting har hjälpt...
Liiiiiiljekoooonvaljer! Gröna vita rosor i snön! Liljekonvaljer som göms i snön, kommer tillbaka som liiiiiiiljekonvaljer!
cc97
Elmoped

Inlägg av cc97 »

Peppenamnlos skrev:
ET.sm skrev:
Har själv bytt insugsgummit och lite slangar. Men ingenting har hjälpt...

då är vi tre...jag har plockat isär förgasaren i så många delar som möjligt men kan inte se någonting !
cc97
Elmoped

Inlägg av cc97 »

någon del i förgasaren som är sliten/sönder? har någon haft samma problem och löst det isf hur ? :roll:
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Och ni har kollat noga så lågfatsmunstycke o liknande inte är igentäppta?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
cc97
Elmoped

Inlägg av cc97 »

jag tog utt alla munstycken och blåste ur dem med tryckluft så dem skal vara rena...
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

ET.sm skrev:
tre!

Vet fan inte vad de kan vara för fel... skitstörigt. Nya packningar, ingen tjuvluft, rengjort hela bränslesystemet 2 ggr osv.
bibapeolola
cc97
Elmoped

Inlägg av cc97 »

AxxxeL skrev:
ET.sm skrev:
tre!

Vet fan inte vad de kan vara för fel... skitstörigt. Nya packningar, ingen tjuvluft, rengjort hela bränslesystemet 2 ggr osv.
(4)!!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Om den har bättre tomgång med choken på, så får den mer bensin och mindre luft. Så skruva in luftskruven och sätt i större munstycke / flytta trotteln till mer bensin. Borde lösa sig isåfall.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

1. Kolla efter tjuvluft och sprickor runt hela insuget och cylinderfot
2. Kolla efter sprickor i luftslangen mot luftburken, kolla även så allt är rätt i den.
3. skruva in luftskruven samt tomgångsskruven och se om du får till nåt
4. Flytta upp trottelnålen ett hack (dvs clipset ett snäpp längre ner)
5. Byt upp lågfartsmunstycket.

Gör i den ordningen också, jobbigt att börja i fel ände :P
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
ts_jonte
Elmoped

Inlägg av ts_jonte »

Säger samma som ovan å gör rent förgasaren sen startar du den å gasar lite så den går rent sen skruva in tomgångsskruven å sedan skruva ut den sakta tills den går bättre annars vet jag inget annat :(
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

ts_jonte skrev:Säger samma som ovan å gör rent förgasaren sen startar du den å gasar lite så den går rent sen skruva in tomgångsskruven* å sedan skruva ut den sakta tills den går bättre annars vet jag inget annat :(
Jo, men han sa att han gjort rent förgasaren så jag strunta i att skriva de :)

luftskruven*

cc97
Elmoped

Inlägg av cc97 »

jag provade det som står ovan utan att byta lågfartsmunstycket men det fungerade inte sedan satte jag på 21mm förgasaren då fick jag en väligt fint på tomgång! jag provade att ha så lågt som möjligt det gick att ha den väldigt lågt nu sitter jag vid köksbordet med original förgasaren men kan inte se något konstigt men tack för alla svar jag fått :) hoppas jag får mer :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

cc97 skrev:jag provade det som står ovan utan att byta lågfartsmunstycket men det fungerade inte sedan satte jag på 21mm förgasaren då fick jag en väligt fint på tomgång! jag provade att ha så lågt som möjligt det gick att ha den väldigt lågt nu sitter jag vid köksbordet med original förgasaren men kan inte se något konstigt men tack för alla svar jag fått :) hoppas jag får mer :)
Kolla vad du har för lågfartsmunstycke på båda föggarna, kanske det i 21an är större? men det är samma anslutning? Isåfall kan du ju ta 21ans lågfart och sätta i den lilla :)

cc97
Elmoped

Inlägg av cc97 »

båda är ju dellorto förgasare så det kan fungera men man brukar la inte böhöva byta det eller ? :roll:
Trinity
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av Trinity »

kolla så att choken inte ligger på konstant, det hände mig.
om flottören har hängt sig kan väl tomgången bli väldigt låg`?
till att klia dig i röven med..

VA FAN TROR DU? de står ju för helvete FJÄDERVERKTYG!

Alltså du måste ju läsa själv oxå imellanåt
cc97
Elmoped

Inlägg av cc97 »

choken har inte hängt sig för den fungerar när den är på ... :roll: jag har tagit isär färgasaren många gånger och jag har aldrig sett att flotören har hängt sig ... :?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

cc97 skrev:båda är ju dellorto förgasare så det kan fungera men man brukar la inte böhöva byta det eller ? :roll:
Det skadar ju inte att testa :) Den går ju bättre på tomgång med choke i = behöver mer soppa = större lågfartsmunstycke :)

Skriv svar