Vad ska man köpa för cross?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Olarama
Avstängd

Vad ska man köpa för cross?

Inlägg av Olarama »

Tjena, är 15 år och ska ha en cross. Jag har mest tänkt köra hemma i skogar och så där. Har aldrig haft en cross förut, men har just nu en helt vanlig Rieju drac 02:a, så jag vet hur man mekar. Men vilken cross är bäst för nybörjare som jag :( Skulle helst vilja ha en 2-takt, kanske 125 cc, men den kanske blir för liten? :shock: Den får inte vara för dyr heller, är inte gjord av pengar. Men skriv vad ni tycker :D
MreliasN
Svårstartad skrothög

Inlägg av MreliasN »

Hur lång är du och hur mycket väger du?
Ett cirkapris på vad du kan lägga som max?

Alla crossar håller för att köra i skogen med, bara fjädring osv är fräsch och omskött.
Jag är 15 o kör en Yamaha -09 250 4-takt.
Är man nybörjare så är det egentligen bättre med 4-takt, då den har ett jämnare register och är mer lätthanterlig. En 2-takt kan upplevas som lite mer hysterisk och blir då svårare för en nybörjare att lära sig köra riktigt bra på!
Men när man väl lärt sig köra på 2-takt som nybörjare så kan man ju det mesta :)
Fordon:
Yamaha aerox -02
Yamaha yz250f -09
Olarama
Avstängd

Inlägg av Olarama »

Jag är ungefär 176 cm, och väger ungefär 54 kg, har kollat mycke på yamaha, men om har man 2-takt så har jag aldrig fattat det med kolv byte? måste man göra de ofta? :shock:
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

köp en yamaha dt125r har bara hört gott om den :)
Well do ya, punk?
MreliasN
Svårstartad skrothög

Inlägg av MreliasN »

Olarama skrev:Jag är ungefär 176 cm, och väger ungefär 54 kg, har kollat mycke på yamaha, men om har man 2-takt så har jag aldrig fattat det med kolv byte? måste man göra de ofta? :shock:
är du 176 o väger 54kg, ska du antingen ha 125:a eller 250 :) Det är egentligen ingen storleksskillnad på dom rent utseende mässigt, bara motorn som är lite större i 250:n.
Yamaha är en av dom mest driftsäkra märkena då dom kör med titanventiler på 4-taktarna.
Och dom är, vad jag tror, dom enda som fortfarande gör 125:a 2-takt.

Är man nybörjare behöver du nog inte byta kolv på ett tag, då den inte kommer köras till sitt yttersta. Se bara till så att tidigare ägare har koll på när den är bytt senast.

En 2-taktare byter man i regel kolv på oftare, eller gör en service på.
En 4-taktare håller längre med samma kolv, då den inte går lika hetsigt, men när de väl är dags att byta kolv eller göra service så kan det vara lite dyrare.
Senast redigerad av MreliasN den 29 april 2012, 20:14, redigerad totalt 1 gånger.
Fordon:
Yamaha aerox -02
Yamaha yz250f -09
Användarens profilbild
Peddobear
karhuuu!

Inlägg av Peddobear »

Bild

köp en sådan å va kung :lol:

(det e en äldre modell av honda cr 125)
Senast redigerad av Peddobear den 29 april 2012, 20:15, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Olarama
Avstängd

Inlägg av Olarama »

Jo yamaha är la bra, men är inte ute efter just dom :( typ någon honda, ktm eller liknande :(
Användarens profilbild
Hugge66
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Hugge66 »

Olarama skrev:Jag är ungefär 176 cm, och väger ungefär 54 kg, har kollat mycke på yamaha, men om har man 2-takt så har jag aldrig fattat det med kolv byte? måste man göra de ofta? :shock:

ktm 125 håller i motor och chassi det här med kolvbyte är ju att kolven slits så jäkla mycket när man kör på bana men om du bara ska "skoj" köra kan du köra tills kolven har gått typ 60 timmar men köp helsmitt så håller det !!

sen är ju yamaha och honda oxå skit bra!

mvh hugge66

EDIT : såg in det om vikten men efter som du väger så pass lite så antar jag att du är inte så jätte kraftig inte för att vara taskig men fyrtaktare väger mycket tänkte bara säga det till dig för vi har haft en del som har strökit med förra året inom motorcrossen ;)
Senast redigerad av Hugge66 den 29 april 2012, 20:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Honda CRF 250R?
Well do ya, punk?
MreliasN
Svårstartad skrothög

Inlägg av MreliasN »

Olarama skrev:Jo yamaha är la bra, men är inte ute efter just dom :( typ någon honda, ktm eller liknande :(
Haha vad menar du med " inte ute efter just dom " ;) ?
Yamaha är precis lika stort o bra märke som resten :)
Fordon:
Yamaha aerox -02
Yamaha yz250f -09
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres

Inlägg av aerox-sami »

125a borde du börja med finns kraft så det räcker

kör själv en Rm 125cc från 2006 och den funkar skit bra!
Senast redigerad av aerox-sami den 29 april 2012, 20:20, redigerad totalt 1 gånger.
Mura Got Blunt?
MreliasN
Svårstartad skrothög

Inlägg av MreliasN »

aerox-sami skrev:125a borde du börja med finns kraft så det räcker
En kraft som är svårare att hantera ja ;)
Fordon:
Yamaha aerox -02
Yamaha yz250f -09
Olarama
Avstängd

Inlägg av Olarama »

Haha, joo, men har kollat med vissa kompisar, och på något sätt så tycker jag ktm värkar goare, men inte vet jag, ni vet nog bättre, men kan man få en hyfsad cross runt 10k ? eller måste man ge mer :shock:
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres

Inlägg av aerox-sami »

MreliasN skrev:
vadå svår att hantera? :S
Olarama skrev:Haha, joo, men har kollat med vissa kompisar, och på något sätt så tycker jag ktm värkar goare, men inte vet jag, ni vet nog bättre, men kan man få en hyfsad cross runt 10k ? eller måste man ge mer :shock:
då är det verkligen en 125a du ska ha och inte ktm för dom kostar oftast mera om du vill ha en bra
Mura Got Blunt?
MreliasN
Svårstartad skrothög

Inlägg av MreliasN »

aerox-sami skrev:
MreliasN skrev:
För en nybörjare är det svårare att hantera, som jag sa, en 250 har ett mycket jämnare register, vilket gör den lättare att köra lugnt osv med.
En 125:a måste du jämnt varva väldigt mycket för att den ska gå bra, och effektkurvan är inte lika jämn.
Fordon:
Yamaha aerox -02
Yamaha yz250f -09
Användarens profilbild
wille yz85
Elmoped

Inlägg av wille yz85 »

jag byter kolv i min yamaha yz 85 med 45-50 timmars mellanrum :D
joar skrev:
Monster klibba fungerar bäst, speciellt i kombination med snabbgas, då får du den att gå ca 30 km/h snabbare!
MreliasN
Svårstartad skrothög

Inlägg av MreliasN »

Olarama skrev:Haha, joo, men har kollat med vissa kompisar, och på något sätt så tycker jag ktm värkar goare, men inte vet jag, ni vet nog bättre, men kan man få en hyfsad cross runt 10k ? eller måste man ge mer :shock:
Runt 10k kan nog bli lite knapert, risken finns att de inte är något vidare skick o du får byta/laga en massa delar.
Går du upp till 15-20 kan du nog hitta en bra.
Motocross är inte direkt den billigaste sporten h3h3 :)
Fordon:
Yamaha aerox -02
Yamaha yz250f -09
Användarens profilbild
Peddobear
karhuuu!

Inlägg av Peddobear »

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_ ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/kalmar/Honda_cr_1 ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/skaraborg/Suzuki_ ... w=3&last=1
http://www.blocket.se/vasterbotten/Hond ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Kawa ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Yama ... ?ca=11&w=3

Helt okej crossar för under 10 lax
Bild
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Gröngöling skrev:köp en yamaha dt125r har bara hört gott om den :)
Han ska köpa en CROSS inte mc

EDIT : Köp en Yamaha 125/250cc för Yama håller alltid ;)
Senast redigerad av Mattyyy den 29 april 2012, 20:28, redigerad totalt 1 gånger.
Olarama
Avstängd

Inlägg av Olarama »

aa tack för alla svar :D men om man nu ska byta delar och de, hur mycket kostar typ en ny kolv ungefär :( går de på 1000 eller något? och vilket cross märke har billigast delar?
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres

Inlägg av aerox-sami »

MreliasN skrev:
aerox-sami skrev:
MreliasN skrev: En kraft som är svårare att hantera ja ;)
För en nybörjare är det svårare att hantera, som jag sa, en 250 har ett mycket jämnare register, vilket gör den lättare att köra lugnt osv med.
En 125:a måste du jämnt varva väldigt mycket för att den ska gå bra, och effektkurvan är inte lika jämn.
"bäst för nybörjare som jag"
"Skulle helst vilja ha en 2-takt"

direkt där försvann 250cc ur bilden om han vill ha 2t och en 4t kostar mycket mera än 10k så 125cc är det han får gå efter och jag tyckte inte det var svårt att lära köra en 125 2t'are

man får ta det lugnt innan och sen gasa på!
Mura Got Blunt?
MreliasN
Svårstartad skrothög

Inlägg av MreliasN »

aerox-sami skrev:
MreliasN skrev:
aerox-sami skrev: vadå svår att hantera? :S

direkt där försvann 250cc ur bilden om han vill ha 2t och en 4t kostar mycket mera än 10k så 125cc är det han får gå efter och jag tyckte inte det var svårt att lära köra en 125 2t'are

Precis, " skulle HELST vilja ha en 2-takt "
Jag har själv varit nybörjare, och har nu kört cross bra många år, så jag vet vad som är bäst för nybörjare.
Men som jag sa i ett tidigare inlägg, lär man sig tillslut köra 2-takt som nybörjare så kan man ju de väldigt bra sen!
Fordon:
Yamaha aerox -02
Yamaha yz250f -09
Olarama
Avstängd

Inlägg av Olarama »

okej, tack! :D tycker denna ser helt perfekt ut för mig :D
http://www.blocket.se/varmland/Yamaha_Y ... ?ca=10&w=3
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres

Inlägg av aerox-sami »

MreliasN skrev:
aerox-sami skrev:
MreliasN skrev: För en nybörjare är det svårare att hantera, som jag sa, en 250 har ett mycket jämnare register, vilket gör den lättare att köra lugnt osv med.

Jag har själv varit nybörjare, och har nu kört cross bra många år, så jag vet vad som är bäst för nybörjare.
Men som jag sa i ett tidigare inlägg, lär man sig tillslut köra 2-takt som nybörjare så kan man ju de väldigt bra sen!
exakt, jag började köra på en Kx80 och dom går ju så in i helvete bra och efter det gick jag till en Kx125 och nu kör jag Rm125
Mura Got Blunt?
MreliasN
Svårstartad skrothög

Inlägg av MreliasN »

Olarama skrev:aa tack för alla svar :D men om man nu ska byta delar och de, hur mycket kostar typ en ny kolv ungefär :( går de på 1000 eller något? och vilket cross märke har billigast delar?
Ja cirka 800-1000 kr :)
Det är väl egentligen inget märke som har billigare delar än något annat, men yamaha är nog mest driftsäkra så där kan du spara lite på lapparna.
Fordon:
Yamaha aerox -02
Yamaha yz250f -09
MreliasN
Svårstartad skrothög

Inlägg av MreliasN »

aerox-sami skrev:
MreliasN skrev:
aerox-sami skrev: "bäst för nybörjare som jag"

exakt, jag började köra på en Kx80 och dom går ju så in i helvete bra och efter det gick jag till en Kx125 och nu kör jag Rm125
Prova en 250 4-takt någon gång så har du nog också ett rätt bra svar när någon frågar vad som är bäst för nybörjare ;)
Fordon:
Yamaha aerox -02
Yamaha yz250f -09
Olarama
Avstängd

Inlägg av Olarama »

4-takt är enklast för nybörjare, så är de bara, jag vet de, har testat dom flesta, 4-takt är klart bättre, med 2-takt så varvar den en jävla massa och därför blir de svårare att köra!
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Olarama skrev:okej, tack! :D tycker denna ser helt perfekt ut för mig :D
Perfekt hoj val! Yamaha är billiga i drift för dom håller och är riktiga "slitvargar"
Användarens profilbild
Hugge66
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Hugge66 »

Olarama skrev:4-takt är enklast för nybörjare, så är de bara, jag vet de, har testat dom flesta, 4-takt är klart bättre, med 2-takt så varvar den en jävla massa och därför blir de svårare att köra!

så nu vill du ha fyrtakt du skrev ju först att du helst ville ha tvåtakt tycker inte
tvåtakt är ett dugg svårt att köra ända nakdelen är ju att du måste växla nästan hela tiden och du kan inte ligga på ett jämnt varvtal länge plus den dricker mer än fyrtakt
MreliasN
Svårstartad skrothög

Inlägg av MreliasN »

Säger som mattyyy, den blir nog bra :)

Där har du en guide på vad du ska kolla på när du köper begagnad hojj, bra att läsa igenom :)
: http://www.mxreview.se/begagnattips-2/
Fordon:
Yamaha aerox -02
Yamaha yz250f -09
Användarens profilbild
Peddobear
karhuuu!

Inlägg av Peddobear »

Mattyyy skrev:
Perfekt hoj val! Yamaha är billiga i drift för dom håller och är riktiga "slitvargar"
ta den! ;)
Bild
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

MreliasN skrev:
Olarama skrev:Jo yamaha är la bra, men är inte ute efter just dom :( typ någon honda, ktm eller liknande :(
Haha vad menar du med " inte ute efter just dom " ;) ?
Yamaha är precis lika stort o bra märke som resten :)
jo men så gott som alla har nått elr några märken som dom tycker bättre om och några mindre, själv föredrar jag kawasaki :D
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Lägger man 10 000 på en gammal motionskörd cross kan man kallt räkna med att den behöver nya delar för minst lika mycket till för att komma i vettigt skick. Det billiga är att köpa hojen, inte att underhålla den...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar