ET.sm skrev:Tjenare!, Som sagt jag har nu nästan gjort klart allt på moppen(NÄSTAN) den är lite små fix kvar, Tomgången kommer jag nu snarast att fixa sedan är de OLJEMÄNGDEN!
Så tänkte höra med er som har ändrat oljemängden osv på eran Derbi,
Hur man nu ska göra? För just nu droppar den alledes för mycket olja!, får lov att tvätta fälgen.. jag vet inte hur många gånger jag måste göra de:)
Tacksam för svar!,
MVH Edvin:)
Ojj glömde att skriva de!, Oljemängden från pumpen:) Ska ändras:)Happy4smiler skrev:ET.sm skrev:Tjenare!, Som sagt jag har nu nästan gjort klart allt på moppen(NÄSTAN) den är lite små fix kvar, Tomgången kommer jag nu snarast att fixa sedan är de OLJEMÄNGDEN!
Så tänkte höra med er som har ändrat oljemängden osv på eran Derbi,
Hur man nu ska göra? För just nu droppar den alledes för mycket olja!, får lov att tvätta fälgen.. jag vet inte hur många gånger jag måste göra de:)
Tacksam för svar!,
olje mängden i vad?
Syftade mer på från pumpen, oljemängden där ifrånGröngöling skrev:Vet att om du blandar i tanken ska det nog vara 4% olja. Så om du tankar 6,5L bensin (så stor är min tank på malagutin) så ska du ha 2,5 dl olja.
(rätta mig om jag har fel)
Tack för svar, men som sagt syftade på från pumpen, oljemängden där ifrån:)Staffan Melin skrev:jag kör 2% olja. så på 5 liter blir de 1dl
Jaha!, men för nu när jag kör lite grann och varvar så droppar de ovanligt sjukt mycket ur av ljuddämparen, så snackade med pappas kompis och han sa att det finns brickor som man kan ändra mängden hur mycket de ska pumpa:)Happy4smiler skrev:det kommer originalt 1.75% olja från pumpen, om du ska köra inn, så ska du ha 4% vissa kör på 3 men för säkerhetens skull kan du ju köra på 4, och efter inkörningen lägger du 2%
bäst av allt är att lägga olja i tanken, ingen pump!
chansen att pumpen/slangarna/elektisiteten får något fel är stor på derbin
hur man ändrar vet jag verkligen inte :SET.sm skrev:Jaha!, men för nu när jag kör lite grann och varvar så droppar de ovanligt sjukt mycket ur av ljuddämparen, så snackade med pappas kompis och han sa att det finns brickor som man kan ändra mängden hur mycket de ska pumpa:)Happy4smiler skrev:det kommer originalt 1.75% olja från pumpen, om du ska köra inn, så ska du ha 4% vissa kör på 3 men för säkerhetens skull kan du ju köra på 4, och efter inkörningen lägger du 2%
vrf ha så mycket olja på en moped på 50-70cc?Happy4smiler skrev:det kommer originalt 1.75% olja från pumpen, om du ska köra inn, så ska du ha 4% vissa kör på 3 men för säkerhetens skull kan du ju köra på 4, och efter inkörningen lägger du 2%
Det går plocka ut 20hk ur 50cc, det blir 400hk/l. En 1000cc skotermotor kommer snarare ligga på 200hk och eftersom den är på 1l blir det 200hk/h - alltså är den motorn i praktiken betydligt tamare än 50cc motorn...moppepojk skrev:vrf ha så mycket olja på en moped på 50-70cc?
man har 3-4 procent olja på en snöskoter som är på en 500-1000cc så jag fattar inte igentligen vittsen med sådan fet blandnig,
Jo 2% som du säger räcker gott och väl, men tänkte mer på ifall man kan ändra oljepumpen så den inte pumpar för mycke olja, för nu är de alledes för mycke, de droppar ur ljuddämparen, även fast det ska vara normalt för Derbi så droppar det nu för mycket!, hinner köra i 10 min och hela fälgen är svart..Erik_ skrev:Det går plocka ut 20hk ur 50cc, det blir 400hk/l. En 1000cc skotermotor kommer snarare ligga på 200hk och eftersom den är på 1l blir det 200hk/h - alltså är den motorn i praktiken betydligt tamare än 50cc motorn...moppepojk skrev:vrf ha så mycket olja på en moped på 50-70cc?
man har 3-4 procent olja på en snöskoter som är på en 500-1000cc så jag fattar inte igentligen vittsen med sådan fet blandnig,
2% räcker dock fint för original och måttligt trimmade motorer, vet man vad man pysslar med kan man få bättre livslängd och mer effekt med annan oljemängd.
Du missförstod nog detta lilla Edvin!ET.sm skrev:du tar bort oljetanken+pumpsundell96 skrev:Jag har en Derbi Senda xtreme som jag vill sätta 70cc på men jag vill inte hålla på att blanda olja i tanken, finns de nåt sätta göra så att jag slipper blanda oljan själv?
Ställ den på mer! Mer för att vara på den säkra sidan. Du ser bilden som är längre upp på denna tråd, titta den så kommer du förstå hur man går tillväga. Annars så skicka ett pm till mig om du inte förstår, så kan jag fixa lite bilder osv, samt förklara mer.sundell96 skrev:ja allt e orginal utom röret. Tack men hur ställer jag in oljeblandningen rätt så att den inte skär?
Ops! Ber om ursäkt för det där:], hihi, antar att jag var så jävla moppekåt och skulle just precis ut och köra så fick lite bråttom att läsa igenom de hela:)Roxxen96 skrev:Du missförstod nog detta lilla Edvin!ET.sm skrev:du tar bort oljetanken+pumpsundell96 skrev:Jag har en Derbi Senda xtreme som jag vill sätta 70cc på men jag vill inte hålla på att blanda olja i tanken, finns de nåt sätta göra så att jag slipper blanda oljan själv?
Han menade på vilket sätt han skulle slippa blanda själv.
sundell96: Har du oljetank och så på nu? Om inte, på med oljetank och ändra oljemängden som oljepumpen pumpar in.
Edvin: De två streckan där innanför kåpan ska vara mot varandra om det är "original" så att säga, och om strecket är mer åt höger så är det mer olja, vänster mindre.
ET.sm skrev:Tjenare!, Som sagt jag har nu nästan gjort klart allt på moppen(NÄSTAN) den är lite små fix kvar, Tomgången kommer jag nu snarast att fixa sedan är de OLJEMÄNGDEN!
Så tänkte höra med er som har ändrat oljemängden osv på eran Derbi? Från oljepumpen, hur man ska ändra där:)?
Tacksam för svar!,
Oh!, antar att jag inte är ensam:), fast tydligen så ska de vara vanligt för Derbi, men när jag inte har orginal ljuddämparen så rinner(spottar) ut från ljuddämparen ner på svingen(kedjeskyddet) fälgen så det inte är polerad och fin längre..DerbiFörarN skrev:ET.sm skrev:Tjenare!, Som sagt jag har nu nästan gjort klart allt på moppen(NÄSTAN) den är lite små fix kvar, Tomgången kommer jag nu snarast att fixa sedan är de OLJEMÄNGDEN!
Så tänkte höra med er som har ändrat oljemängden osv på eran Derbi? Från oljepumpen, hur man ska ändra där:)?
Tacksam för svar!,
Det rinner ner på min också så svingen blir svart :/
mm exakt samma för mig vet ej hur jag ska göra?ET.sm skrev:Oh!, antar att jag inte är ensam:), fast tydligen så ska de vara vanligt för Derbi, men när jag inte har orginal ljuddämparen så rinner(spottar) ut från ljuddämparen ner på svingen(kedjeskyddet) fälgen så det inte är polerad och fin längre..DerbiFörarN skrev:ET.sm skrev:Tjenare!, Som sagt jag har nu nästan gjort klart allt på moppen(NÄSTAN) den är lite små fix kvar, Tomgången kommer jag nu snarast att fixa sedan är de OLJEMÄNGDEN!
Tacksam för svar!,
Det har ju något med pumpen eftersom det får ju alledes för mycket olja,DerbiFörarN skrev:mm exakt samma för mig vet ej hur jag ska göra?ET.sm skrev:Oh!, antar att jag inte är ensam:), fast tydligen så ska de vara vanligt för Derbi, men när jag inte har orginal ljuddämparen så rinner(spottar) ut från ljuddämparen ner på svingen(kedjeskyddet) fälgen så det inte är polerad och fin längre..DerbiFörarN skrev:
jao jag har trimrör och 68 munstycke så det måste ju va nått med pumpen? kanske prova att koppla bort den och ha i lite i tanken sen se om det blir nån skillnadET.sm skrev:Det har ju något med pumpen eftersom det får ju alledes för mycket olja,DerbiFörarN skrev:mm exakt samma för mig vet ej hur jag ska göra?ET.sm skrev: Oh!, antar att jag inte är ensam:), fast tydligen så ska de vara vanligt för Derbi, men när jag inte har orginal ljuddämparen så rinner(spottar) ut från ljuddämparen ner på svingen(kedjeskyddet) fälgen så det inte är polerad och fin längre..
så på något sätt ska man försöka göra så att den får mindre, men samtidigt så den inte skär, eller så hinner den inte förbränna upp all olja så den spottar ut de istället:)
Vad har du för rör? mk-thrower?:) 68?!, har du orginal luftburk? eller öppet?DerbiFörarN skrev:jao jag har trimrör och 68 munstycke så det måste ju va nått med pumpen? kanske prova att koppla bort den och ha i lite i tanken sen se om det blir nån skillnadET.sm skrev:Det har ju något med pumpen eftersom det får ju alledes för mycket olja,DerbiFörarN skrev: mm exakt samma för mig vet ej hur jag ska göra?
så på något sätt ska man försöka göra så att den får mindre, men samtidigt så den inte skär, eller så hinner den inte förbränna upp all olja så den spottar ut de istället:)
japp har mk throwerET.sm skrev:Vad har du för rör? mk-thrower?:) 68?!, har du orginal luftburk? eller öppet?DerbiFörarN skrev:jao jag har trimrör och 68 munstycke så det måste ju va nått med pumpen? kanske prova att koppla bort den och ha i lite i tanken sen se om det blir nån skillnadET.sm skrev: Det har ju något med pumpen eftersom det får ju alledes för mycket olja,
Jag har mk-thrower rör, öppetluftfilter, 82 nu i munstycke, men stiftet är svart så det är lite för stort, ska testa antingen 75-78 imorrn:) testa hur de går:D
Jaha okej!, hmm, ska nog gå ner mot 75-78 testa hur de går där,DerbiFörarN skrev:japp har mk throwerET.sm skrev:Vad har du för rör? mk-thrower?:) 68?!, har du orginal luftburk? eller öppet?DerbiFörarN skrev: jao jag har trimrör och 68 munstycke så det måste ju va nått med pumpen? kanske prova att koppla bort den och ha i lite i tanken sen se om det blir nån skillnad
Jag har mk-thrower rör, öppetluftfilter, 82 nu i munstycke, men stiftet är svart så det är lite för stort, ska testa antingen 75-78 imorrn:) testa hur de går:Dhar luftburken kvar
enda jag gjort är att borrat upp insuget
Sådana slutsatser kommer bli din död en vacker dag.ET.sm skrev:Det har ju något med pumpen eftersom det får ju alledes för mycket olja,DerbiFörarN skrev:mm exakt samma för mig vet ej hur jag ska göra?ET.sm skrev: Oh!, antar att jag inte är ensam:), fast tydligen så ska de vara vanligt för Derbi, men när jag inte har orginal ljuddämparen så rinner(spottar) ut från ljuddämparen ner på svingen(kedjeskyddet) fälgen så det inte är polerad och fin längre..
Nä men samtidigt något måste de vara eftersom det får ju nog för mycket olja eller så är de som sagt, vanligt för just precis Derbi att det ska drälla lite olja ur ljuddämparen, eller de är rätt så ovanligt mycket, för den käkar olja och det känns inte som att den förbränner som den ska, Förra året när jag körde så droppade de lite grann men nu droppar de så fort jag har kört i max 10min,bensinskalle skrev:Sådana slutsatser kommer bli din död en vacker dag.ET.sm skrev:Det har ju något med pumpen eftersom det får ju alledes för mycket olja,DerbiFörarN skrev: mm exakt samma för mig vet ej hur jag ska göra?
Bara för att det dräller lite olja från ljuddämparen betyder det inte att oljepumpen är påställd för mycket.
Gör som Erik sagt flera gånger, ta av kåpan och justera vajern så sträcken ligger linjerade mot varandra.
Kan mycket väl vara så att ditt rör är väldigt igenkläggat sedan tidigare, och ljuddämparullen kan även den vara kläggad med olja och då kommer det drälla. Det går heller inte att undvika att få dräll på en tvåtakt om man inte lyckas få till perfekt förbränning av oljan.