Bra 125:or!

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Bra 125:or!

Inlägg av Gröngöling »

Har börjat spara till 125:a tills nästa år och kollat runt på blocket, bike.se osv... Men det verkar inte finnas så många bra motards/offroads! Finns ju nästan bara sporthojar och inte vill jag ha nån skrevraket inte! Vill ju ha en fin stånka men de verkar sällsynta :(
Vet ni några bra som det inte är för mycket mek med? fyrtakt eller tvåtakt är skitsamma, men vill helst att de ska dra runt 0,4 per mil max och ha toppfart på 110 minst. Om det är lite bottendrag i den gör det inget heller...

min budget kommer väl ligga på runt 20k.

De som jag inte vill ha är yamaha xt125x, och inget äldre än -98.

Tips tack! :D
Well do ya, punk?
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

Derbi Senda 125
KTM EXC 125
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Aprilla 08 och bakåt fall du ska köra avstrypt:)
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Blir nog att köra strypt då mina föräldrar är inom det polisiära ;)

Glömde nämna att det ska vara LV, inte enduro, förresten.
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

2stroke skrev:Derbi Senda 125
KTM EXC 125
En EXC dricker bra mycket mer än 0,4L milen ;)

Tyvärr så skulle jag säga att du inte kommer hitta nån 2-takt som bara dricker 0,4L milen.

Men kolla på :
Beta RR 125
Ch Racing 125
Derbi Senda 125
Husqvarna SMR 125
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3

Inlägg av TSR`BakarN »

Husaberg har ju fina hojjar! TE 125 8)
Husqvarna WR 125 eller Husqvarna SMS125 :wink:
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

Yamaha DT
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Vill du ha någon som drar runt 0,4 liter milen även om du gasar på är det 4takt som gäller tyvärr, min DT125R drar upp till 1 liter milen ifall jag kör i stadstrafik med fullgas så ofta som möjligt.
På landsväg ligger den på 0,7 när jag ligger på bekvämt varvtal och runt 0,4 - 0,5 när jag ligger på 6-8.000 varv.

Yamaha WR
Husqvarna SM, SMS, WR
CH-racing WR(?)
Derbi Senda 125
GASGAS 125 SM
Honda CRM 125R
Yamaha YBR 125
Kawasaki FMX 125
Honda xr 125
Honda XL 125
Cagiva Raptor
Cagiva Planet
Kawasaki KMX 125

Edit : Kan rekommendera DT125R till dig, även om du vill köra strypt så går de väldigt bra enligt mig, verkar vara mycket snabbare än alla andra 4taktare jag har provkört, lite småpartisk, har haft den i ett år, lite mer bara fråga om du vill veta något om den! :)

KTM EXC 125
EXC lär väl inte passa in på hans budget direkt på 20.000 ifall man inte hittar någon slutkörd crolle eller så..
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

p0d1 skrev:Vill du ha någon som drar runt 0,4 liter milen även om du gasar på är det 4takt som gäller tyvärr, min DT125R drar upp till 1 liter milen ifall jag kör i stadstrafik med fullgas så ofta som möjligt.
På landsväg ligger den på 0,7 när jag ligger på bekvämt varvtal och runt 0,4 - 0,5 när jag ligger på 6-8.000 varv.

Yamaha WR
Husqvarna SM, SMS, WR
CH-racing WR(?)
Derbi Senda 125
GASGAS 125 SM
Honda CRM 125R
Yamaha YBR 125
Kawasaki FMX 125
Honda xr 125
Honda XL 125
Cagiva Raptor
Cagiva Planet
Kawasaki KMX 125

Edit : Kan rekommendera DT125R till dig, även om du vill köra strypt så går de väldigt bra enligt mig, verkar vara mycket snabbare än alla andra 4taktare jag har provkört, lite småpartisk, har haft den i ett år, lite mer bara fråga om du vill veta något om den! :)

KTM EXC 125
EXC lär väl inte passa in på hans budget direkt på 20.000 ifall man inte hittar någon slutkörd crolle eller så..
Tack, det var de bästa tipsen! Gillade verkligen honda XL faktiskt... Vet du om det är en riktigt seg en eller om den har hyfsat drag i sig?

och DT125R har jag redan kollat på, de verkar riktigt fina men sällsynta de med!
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

TSR`BakarN skrev:Husaberg har ju fina hojjar! TE 125 8)
Husqvarna WR 125 eller Husqvarna SMS125 :wink:
Dom dricker runt litern ;) och kostar dessutom mer ofta
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Gröngöling skrev:
p0d1 skrev:Vill du ha någon som drar runt 0,4 liter milen även om du gasar på är det 4takt som gäller tyvärr, min DT125R drar upp till 1 liter milen ifall jag kör i stadstrafik med fullgas så ofta som möjligt.

Yamaha WR
Husqvarna SM, SMS, WR
CH-racing WR(?)
Derbi Senda 125
GASGAS 125 SM
Honda CRM 125R
Yamaha YBR 125
Kawasaki FMX 125
Honda xr 125
Honda XL 125
Cagiva Raptor
Cagiva Planet
Kawasaki KMX 125

KTM EXC 125
Tack, det var de bästa tipsen! Gillade verkligen honda XL faktiskt... Vet du om det är en riktigt seg en eller om den har hyfsat drag i sig?

och DT125R har jag redan kollat på, de verkar riktigt fina men sällsynta de med!
Varsågod! :)
Har faktiskt ingen aning, det jag tycker du ska göra är att alla hojar du tycker är intressanta, snygga och ligger inom din budget, skriv upp det på en lapp eller i ett dokument och sök, sök och sök och bilda dig en egen uppfattning :)
Det var så jag gjorde med DTn, var fokuserad på den typ 4-6 månader innan jag köpte den och letade fakta efter fakta om den! :)

Ja, DT125R är ganska sällsynt, åkte totalt över tio timmar för min :roll:
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd

Inlägg av TechnoMen »

Husaberg TE 125 är grym min granne har en om jag får säga mitt är den skönare än KTM EXC 125an + lite mer drag i.. :) Men dom kostar ju inte precis runt 20 om du ska ha en ny.. :roll:
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
timbooi23
Svårstartad skrothög

Inlägg av timbooi23 »

TechnoMen skrev:Husaberg TE 125 är grym min granne har en om jag får säga mitt är den skönare än KTM EXC 125an + lite mer drag i.. :) Men dom kostar ju inte precis runt 20 om du ska ha en ny.. :roll:
haha du är inte medveten om att dom två hojarna du nämner i princip är samma hoj eller? ;)
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

Derbi 125 ska tydligen inte dricka mer än i snitt 0.4l/milen men efter 2005 (tror jag det är) så har jag hört att dom ska vara mycket slöare än de tidigare årsmodellerna! Har dock aldrig kört någon men det står säkert mycket om den på nätet! :D
Eklund^

Derbi Drd Racing!
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

timbooi23 skrev:
TechnoMen skrev:Husaberg TE 125 är grym min granne har en om jag får säga mitt är den skönare än KTM EXC 125an + lite mer drag i.. :) Men dom kostar ju inte precis runt 20 om du ska ha en ny.. :roll:
haha du är inte medveten om att dom två hojarna du nämner i princip är samma hoj eller? ;)
Jag har för mig att Husan har en egen motor på 125orna men vet inte om det är som många andra Husa att det är en Ktm med Blåa/Svarta kåpor ;)
Användarens profilbild
timbooi23
Svårstartad skrothög

Inlägg av timbooi23 »

Mattyyy skrev:
timbooi23 skrev:
Jag har för mig att Husan har en egen motor på 125orna men vet inte om det är som många andra Husa att det är en Ktm med Blåa/Svarta kåpor ;)
vet inte hur det är just med motorn, men är ju ändå två VÄLDIGT likvärdig enduros, och jag tror inte någon ovan moppepojk märker skillnad på dom två motorerna :)
Användarens profilbild
ts_jonte
Elmoped

Inlägg av ts_jonte »

yamaha rd125a me ypvs kusinens gör ca 160 strypt 8)
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Är Derbi Senda 125 något att ha då? Verkar ju fin och inte helt dyr, varken i drift eller försäkring... :)
Well do ya, punk?
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Bensinskalle hade en sådan, fråga honom.
Minns jag rätt så är den riktigt slö jämfört med andra 125or.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Vill du ha en snål och billig så är det 4-takt som gäller och då blir det slött.. Så små fyrtaktare är slöa och det är inte så mycket att göra något åt. Piggare än en moped såklart men slöa. Kolla på honda cbr 125. Toppar 120-130km/h, har lite drygt 13 hästkrafter och bränsleförbrukning på under 0,4. Går säkerligen att köra under 0,3 om man är försiktig. Billiga är dem också.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

p0d1 skrev:Bensinskalle hade en sådan, fråga honom.
Minns jag rätt så är den riktigt slö jämfört med andra 125or.
Ja dom är slöa.

Allihopa har samma motor förutom en del mellan 04-06 som har honda motor, resten har yama snurra, samma som i xt.

Finns liite olika varianter men de ligger mellan 10-12 hk har jag för mig. Går att få skapligt flås om man stoppar i hotcam, bra dämpare, större förgasare och öppet filter.

Men ska man ha en fyrtakt så är det en fyrventilare som gäller, t.ex. yamaha wr, yama r125, derbis nya drd 125, Derbi tera 125, duke 125, tror husqvarna har en ny sms med 4v eller om de var ch... ( lätt häftigast i så fall ).

Men de är väl typ det som går att plocka av. Finns säkert fler modeller men fyrventilarna är få och nästan obefintliga i äldre årgångar så man får vara beredd på lite högre pris.

Tvåventilarna kommer i princip aldrig över 9kW även fast de är "avstrypta", så är det bara. Det är fyrventilare som gäller om man vill ha en fyrtaktare som plockar ut alla de 15 hästkrafterna man får ha.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Så, är det outhärdligt segt med 4-takt eller är det helt enkelt lite långsammare? För jag vill mest bara ha hyfsad toppfart och samtidigt spara lite pengar på bensin. särskilt nu när priserna stiger... :roll:
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Kolla på Husqvarna SMR dom har en 4v 4 takts motor som är vätskeskyld så det är inte samma snurra som Beta , Derbi, CH
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Mattyyy skrev:Kolla på Husqvarna SMR dom har en 4v 4 takts motor som är vätskeskyld så det är inte samma snurra som Beta , Derbi, CH
Synd bara att husqvarna är så fasligt dyrt :/
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd

Inlägg av Z-K »

ValoPallo skrev:Yamaha DT
yamaha dt 125 r menar du väl? :D Störtsköna.
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp

Inlägg av tS »

lånar lite , vad går en yamaha wr125x (09) i ungefär? orginal allstå. Är den seg oså? :)
[spoiler]Bild[/spoiler]
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Gröngöling skrev:Så, är det outhärdligt segt med 4-takt eller är det helt enkelt lite långsammare? För jag vill mest bara ha hyfsad toppfart och samtidigt spara lite pengar på bensin. särskilt nu när priserna stiger... :roll:
2v fyrtaktarna är värdelösa ja. Det skall undvikas till varje pris i princip.

Blåser det riktigt ordentligt och du åker motard så får du vara glad om den orkar 85.....

Men 4v har ju i regel 3-4 hk och en del vrid mer så de går betydligt bättre.

4v går skapligt lätt att få upp i högre effekter också eftersom de har så pass mycket bättre toppar. Ett par vettiga kammar och förgasare så kan man säkert plocka över 16hk.

Men i övrigt så är ju inte motarder gjorda för att ligga och åka fort med, det är inte skönt att åka över 120 och de är inge kul att lägga sig över tanken ^^
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

bensinskalle skrev:
Gröngöling skrev:Så, är det outhärdligt segt med 4-takt eller är det helt enkelt lite långsammare? För jag vill mest bara ha hyfsad toppfart och samtidigt spara lite pengar på bensin. särskilt nu när priserna stiger... :roll:
2v fyrtaktarna är värdelösa ja. Det skall undvikas till varje pris i princip.

Blåser det riktigt ordentligt och du åker motard så får du vara glad om den orkar 85.....

Men 4v har ju i regel 3-4 hk och en del vrid mer så de går betydligt bättre.

4v går skapligt lätt att få upp i högre effekter också eftersom de har så pass mycket bättre toppar. Ett par vettiga kammar och förgasare så kan man säkert plocka över 16hk.

Men i övrigt så är ju inte motarder gjorda för att ligga och åka fort med, det är inte skönt att åka över 120 och de är inge kul att lägga sig över tanken ^^
Bor i en rätt liten by nere i skåne så här är ofta rejält med blåst, men jag ska mest åka mellan lund, malmö och byn jag bor i som är kanske nån mil från lund... Men en DT125R, den är ju tvåtakt, är det mycket mek med den? Känner inte för att behöva byta grejer och meka varannan vecka.

Kanske borde börja med en fyrtaktare ändå och sen efter ett tag byta upp mig till en tvåtakt?

Jaja får se om det ens blir en 125:a, hoppas ju det! :)
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd

Inlägg av Z-K »

janå Dt's brukar hålla rättså länge om du int bökar på som svullo över allt :P

ska du bara köra på väg så sätt på sm ringar :P
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Z-K skrev:
Båda är korrekt att säga..
Gröngöling skrev:
Bor i en rätt liten by nere i skåne så här är ofta rejält med blåst, men jag ska mest åka mellan lund, malmö och byn jag bor i som är kanske nån mil från lund... Men en DT125R, den är ju tvåtakt, är det mycket mek med den? Känner inte för att behöva byta grejer och meka varannan vecka.

Kanske borde börja med en fyrtaktare ändå och sen efter ett tag byta upp mig till en tvåtakt?

Alla 2taktare har inte mycket mek som vissa fuckon verkar tro, DT125R har längre intervaller på servicen är moderna 4taktare, 2000 mil för kolven, skulle kunna ta kort på manualen så du ser all service den ska ha vid visst miltal om du vill?

Min har gått 730 mil, bytt tändstift(49), kylarvätska*, fyllt på med 2takts olja från att lampan börjar lysa till full tre gånger och bytt växellådsolja tre gånger.

Aningen overkill på växellådsoljan men eftersom hojen var åtta år gammal när ja köpte den valde jag att byta den i början av året, sedan i slutet utav förra året och nu i år.
Senast redigerad av p0d1 den 27 april 2012, 16:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

[spoiler]
p0d1 skrev:
Z-K skrev:
Gröngöling skrev:

Alla 2taktare har inte mycket mek som vissa fuckon verkar tro, DT125R har längre intervaller på servicen är moderna 4taktare, 2000 mil för kolven, skulle kunna ta kort på manualen så du ser all service den ska ha vid visst miltal om du vill?

Min har gått 730 mil, bytt tändstift(49), spolarvätska, fyllt på med 2takts olja från att lampan börjar lysa till full tre gånger och bytt växellådsolja tre gånger.

Aningen overkill på växellådsoljan men eftersom hojen var åtta år gammal när ja köpte den valde jag att byta den i början av året, sedan i slutet utav förra året och nu i år.
[/spoiler]

Tack så mycket, manualen behövs inte, men tack ändå. Och det låter ju riktigt bra, kanske blir en sån om jag hittar en billig då :)
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

[spoiler]
p0d1 skrev:
Z-K skrev:
Gröngöling skrev:

Min har gått 730 mil, bytt tändstift(49), spolarvätska, fyllt på med 2takts olja från att lampan börjar lysa till full tre gånger och bytt växellådsolja tre gånger.

[/spoiler]
Var använder du spolarvätskan om man får fråga? :lol:
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

bensinskalle skrev:[spoiler]
p0d1 skrev:
Z-K skrev: yamaha dt 125 r menar du väl? :D Störtsköna.
Gröngöling skrev:

[/spoiler]
Var använder du spolarvätskan om man får fråga? :lol:
Tror han menar kylarvätska eller något :P
Well do ya, punk?
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

bensinskalle skrev: Var använder du spolarvätskan om man får fråga? :lol:
._. Fin fail av mig, självklart menar jag kylarvätska! ;) :lol:
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

tS skrev:lånar lite , vad går en yamaha wr125x (09) i ungefär? orginal allstå. Är den seg oså? :)
Har en polare som håller på med kortet. Han hade varit ute och övningskört häromdan. Och fått upp den i 102 bakom en lastbil.... Lite chockad var jag då den har 15 hk precis som min Duke. Duken gör 98 på 4an :/

Till trådskaparen,

Ch Racing 125 med en riktigt god dämpare på. Härligare än så blir det inte :D

Edit: Dom är iofs gräsligt ovanliga, finns inte många på blocket i hela landet
Skriv svar