Derbi Senda -04 tänder men startar inte

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
oskar94
Elmoped

Derbi Senda -04 tänder men startar inte

Inlägg av oskar94 »

I höstas la mopeden bara av, då jag inte hade luftfilter på och det var regn trodde jag det var helt enkelt så att det var vatten i förgasaren. Under den långa tiden den stod stilla hade jag inte orkat göra något åt det hela, men nu när kylan kom hade kylarvattnet börjat frysa, så jag ställde in den under ett tag.

När jag en gång skulle starta den gick det inte, tändstiftet gav fina gnistor och den tände till när jag kickar, tändstiftet var också blött tillslut så bensin finns troligen. När jag märkte att det pyste mer än vanligt från cylindern om man snurrade runt motorn för hand så misstänkte jag att cylinderpackningen gått.

Samtidigt som jag hade motorn borta tog jag och gjorde en storrenovering då jag planerat att sälja den. Bytte alla packboxar, nya tätningar och nya lager.
Till sist när jag var klar och hade satt ihop den igen startar den lik förbaskat inte igen, det är som innan, den tänder till lite men mer vill den inte och tändstiftet är blött. Jag har en stor brant back nedanför mitt hus så jag kan lättare få igång moppen, men det är totalt omöjligt!

Sen innan den stannade från första början har jag inte gjort några ändringar och den har alltid startat jättelätt, har även prövat med startgas nu för att få igång den.

Snälla hjälp mej med förslag!
Användarens profilbild
NeosTobbe
Svårstartad skrothög

Inlägg av NeosTobbe »

Rengör förgasaren
stoppa på filter.
nytt stift.
Skyliner34 skrev:
joar skrev:Varför älskar KTM_Danielsson finnar så jävla mycket?
För han är bög :)
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

Om kylarvattnet frös (BLANDA MED GLYKOL FÖR FASEN :D) så finns det en risk att cylindern har spruckit, då vatten expanderar när de kyls.
bibapeolola
Användarens profilbild
oskar94
Elmoped

Inlägg av oskar94 »

Ja det glömde jag tillägga att förgasaren rengjorde jag noga innan jag satte till baka den.

Men ett nytt stift, vad kan det göra för skillnad när jag ser att den ger stora fina gnistor?
Användarens profilbild
oskar94
Elmoped

Inlägg av oskar94 »

Den har ju alltid startat lätt utan filter så varför skulle den inte göra det nu?

Jo tack jag vet, jag kollade cylindern samtidigt som jag hade den borta men den såg ju kanonfin ut! :)
Senast redigerad av oskar94 den 26 april 2012, 12:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

oskar94 skrev:Ja det glömde jag tillägga att förgasaren rengjorde jag noga innan jag satte till baka den.

Men ett nytt stift, vad kan det göra för skillnad när jag ser att den ger stora fina gnistor?
En kompis moppe gav fina gnistor, men vägrade tända! Efter byte av tändstiftet så funkade den utmärkt ! SÅ va inte säker på att du behöver byta!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
oskar94
Elmoped

Inlägg av oskar94 »

Jaja, nytt stift blir det att testa idag då! :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

oskar94 skrev: Men ett nytt stift, vad kan det göra för skillnad när jag ser att den ger stora fina gnistor?
Det kan ge perfekta gnistor när du har det loss, men det kanske inte klarar att ge gnistor under kompression, om stiftet är slitet.. Testa nytt stift
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket

Inlägg av Ztraand »

Om du har tid, så kolla till cylindern, precis som Axxxel sa, den kan ha spruckit, men du testade aldrig att starta den när vattnet var frusit eller? Isf kan ju den fått dålig kylning, och t.om nypt. Så kolla över det.
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

oskar94 skrev:Jo tack jag vet, jag kollade cylindern samtidigt som jag hade den borta men den såg ju kanonfin ut! :)
Ztraand skrev:Om du har tid, så kolla till cylindern, precis som Axxxel sa, den kan ha spruckit, men du testade aldrig att starta den när vattnet var frusit eller? Isf kan ju den fått dålig kylning, och t.om nypt. Så kolla över det.
:)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
oskar94
Elmoped

Inlägg av oskar94 »

Provade med nytt stift idag som jag vet fungerar! Men tyvärr samma problem..

Har nu kontaktat en kompis som hade en tändspole liggandes som jag skulle få låna. Kan en tändspole "gå sönder" så att den fortfarande kan ge gnista, men fel gnista eller för svag gnista eller liknande?

Cylindern, kolven och hela motorn kontrollerades när den var isärplockad så den är hel!

Skulle jag försöka starta den när vattnet var fruset skulle pumphjulet i vattenpumpen troligtvis gå sönder eller nåt av kuggarna, och så dum är jag inte ;) och för sista gången, när jag hade motorn nerplockad så kollade jag så att allt var helt och riktigt. :)
Skriv svar