rieju4life skrev:enligt lag har du rätt att köpa vad du vill när du är över 16 år sålänge det är lagligt.
om du är 15 så måste du tyvärr övertala honom men dels om du skulle åk fast för att ha kört ospärrat så e det ju du som får skiten så du får köra på eget ansvar i så fall:)
Erik_ skrev:Jag tror ärligt talat inte att du hittar en helt laglig A-traktor ens om du försöker. Alla verkar fuska med spärrningen på ett eller annat vis, antingen för att kunna åka fortare/slippa varva så mycket eller för att dom är för lata för att göra jobbet på rätt sätt.
Bara och komma hit. Min är helt laglig och min kompis kör helt lagligt! sen finns det en till på skolan som kör lagligt.
Det finns fler lagliga än du tror!
Finns många som har lagliga traktorer på blocket. Må va att dom kanske har ryckspärr på sina dubbla osv, men ryck spärrjäveln och kasta åt helvete så är det löst!
En låda med ryckspärr är inte laglig, en korrekt spärrad låda får ju inte ens innehålla de delar som behövs för att kunna köra den på en annan växel. Det är delvis det jag menar, även om grejerna faktiskt är spärrade så verkar det inte vara gjort på rätt sätt särskilt ofta.
man behöver inte alls plocka ut alla växlar som man inte använder, det räcker med att man loppar fast växelföraren i godset eller distanser så det inte går att växla utan att ta bort dom.
Jolly skrev:Snälla, läs vad Chifen skriver. Han har KOLL på läget. Är inte många moppepojkar som har koll på läget....
Syftar du på mig? Jag har mer koll på epa/a-traktorer än mopeder iaf..
yamaha2pwn skrev:en epa måste du bessa varje år(lagom kul med en gammal duett som har haft över 100 ägare, alla tonåringar.), den är som chifen säger beroende av ett visst utväxlingsförhållande, vet inte vilket de är. en epa får endast köras i 30km/h men får gå hur fort den vill på 2 växlar.
Två växlar stämmer inte, "gå hur fort som helst på två växlar", är ett uttryck som epa-traktorn fick då duetten redan hade rätt utväxling. Så det räckte med att spärra dem på 1,2,R
Så det beror helt på vilket fordon det är. Så länge utväxlingen stämmer, så får man ha 22 växlar om man vill, även på en epa-traktor. Men det tjänar man inte ett dugg på.
Det är TYST, Det är SORG, Det är HELSINGBORG!
yamaha2pwn skrev:en epa måste du bessa varje år(lagom kul med en gammal duett som har haft över 100 ägare, alla tonåringar.), den är som chifen säger beroende av ett visst utväxlingsförhållande, vet inte vilket de är. en epa får endast köras i 30km/h men får gå hur fort den vill på 2 växlar.
Två växlar stämmer inte, "gå hur fort som helst på två växlar", är ett uttryck som epa-traktorn fick då duetten redan hade rätt utväxling. Så det räckte med att spärra dem på 1,2,R
Så det beror helt på vilket fordon det är. Så länge utväxlingen stämmer, så får man ha 22 växlar om man vill, även på en epa-traktor. Men det tjänar man inte ett dugg på.
en äkta epa är så gott som omöjlgt att få igenom med fler växlar än två om man inte har jätte små hjul och någon konstig utväxling på bakaxeln
Erik_ skrev:Jag tror ärligt talat inte att du hittar en helt laglig A-traktor ens om du försöker. Alla verkar fuska med spärrningen på ett eller annat vis, antingen för att kunna åka fortare/slippa varva så mycket eller för att dom är för lata för att göra jobbet på rätt sätt.
Bara och komma hit. Min är helt laglig och min kompis kör helt lagligt! sen finns det en till på skolan som kör lagligt.
Det finns fler lagliga än du tror!
Finns många som har lagliga traktorer på blocket. Må va att dom kanske har ryckspärr på sina dubbla osv, men ryck spärrjäveln och kasta åt helvete så är det löst!
En låda med ryckspärr är inte laglig, en korrekt spärrad låda får ju inte ens innehålla de delar som behövs för att kunna köra den på en annan växel. Det är delvis det jag menar, även om grejerna faktiskt är spärrade så verkar det inte vara gjort på rätt sätt särskilt ofta.
Sa aldrig heller att det var lagligt! Men det jag menade var att det finns ett par traktorer ute till salu som är HELT lagliga. Sen finns de såna med dubbla lådor, dock med ryckspärr! Men bara o kasta iväg spärrjäveln om du vill åka lagligt. Tror inte snutarna kommer bry sig så värst! Kommer nog inte ens misstänka nåt. Var så jag menade.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
Jolly skrev:Snälla, läs vad Chifen skriver. Han har KOLL på läget. Är inte många moppepojkar som har koll på läget....
en äkta epa är så gott som omöjlgt att få igenom med fler växlar än två om man inte har jätte små hjul och någon konstig utväxling på bakaxeln
Konstig och konstigt. Vi förenklar det lite, en epa-traktor har krav på en speciell utväxling, men inte i antalet växlar.
Vet nämligen om en Volvo Starke som (äkta) epa-traktor, reggad med 5 växlar.
Konstig och konstigt. Vi förenklar det lite, en epa-traktor har krav på en speciell utväxling, men inte i antalet växlar.
Vet nämligen om en Volvo Starke som (äkta) epa-traktor, reggad med 5 växlar.
åå fan, men då lär man väll starta på fyran för att den ska röra på sig
TSR`BakarN skrev:köp dej en gammel volvo viking o kör ! nae, men köp dig en fräsch duett o åk omkring med i 30 med stum bakaxel, studsar o varvar nått så trinnt..
Du vet väl om att en epa-traktor har en växellåda och kör lätt 30 på låga varv, va?
(sen är det skillnad på epa-traktor och a-traktor, som egentligen inte får förväxlas).
740Johansson skrev:Köp med enkel från början för bakre kommer endå rasa.
En helt laglig a-traktor på 5500 varv kommer dra ca 3,8 L / milen
Nu överdriver du förbrukningen en hel del, åtminstone till och börja med. "Nya" dubbla lådor lagligt spärrade skulle ge en förbrukning på ca 2½ L/milen. Efter ett par månader, ja då kan den dra över 3 L/milen.
man behöver inte alls plocka ut alla växlar som man inte använder, det räcker med att man loppar fast växelföraren i godset eller distanser så det inte går att växla utan att ta bort dom.
Växlar kan göras obrukbara på ett godtagbart sätt exempelvis genom
a) bortmontering av växeldrev
b) nedsvarvning eller nedslipning av kuggarna på växeldrev
c) igensvetsning av kuggarna eller
d) inmontering av hylsor på axel med förskjutbara drev, så att de sistnämnda ej kan förskjutas till ingrepp med motsvarande drev
e) fastsvetsning av synkroniseringsringarna vilket kan vara godtagbar åtgärd i vissa typer av växellådor.
Hylsorna som avses under d) skall vara så utförda, att de ej kan avlägsnas utan fullständig demontering av den axel på vilken hylsorna än anbringade.
En svetsloppa på växelföraren är nog gränsfall baserat på bilprovningens egna krav, läser man mellan raderna kräver dom spärrning som ska kräva en ganska stor operation för att avlägsnas - en svetspunkt som går slipa/knäcka loss (eller helt enkelt byta den svetsade delen enkelt) passar inget vidare på den beskrivningen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:
Växlar kan göras obrukbara på ett godtagbart sätt exempelvis genom
a) bortmontering av växeldrev
b) nedsvarvning eller nedslipning av kuggarna på växeldrev
c) igensvetsning av kuggarna eller
d) inmontering av hylsor på axel med förskjutbara drev, så att de sistnämnda ej kan förskjutas till ingrepp med motsvarande drev
e) fastsvetsning av synkroniseringsringarna vilket kan vara godtagbar åtgärd i vissa typer av växellådor.
Hylsorna som avses under d) skall vara så utförda, att de ej kan avlägsnas utan fullständig demontering av den axel på vilken hylsorna än anbringade.
En svetsloppa på växelföraren är nog gränsfall baserat på bilprovningens egna krav, läser man mellan raderna kräver dom spärrning som ska kräva en ganska stor operation för att avlägsnas - en svetspunkt som går slipa/knäcka loss (eller helt enkelt byta den svetsade delen enkelt) passar inget vidare på den beskrivningen.
[/spoiler]Gränsfall? Läs den texten som är tjock^^
De beror nog faktiskt på vilket humör bessnissen är på. Vet om en som hade dubbla lådor med cronerspärr på bakre - och omvänd backspärr på främre.. Gick igenom bess utan problem
De va nog bara ren tur...
Exemplen som ges är ganska permanenta spärrar, eller kräver totalrivning av lådan för att återställas. Brukar betyda att simplare varianter inte godtas, men texten är givetvis öppen för tolkning... Hänger absolut mycket på besiktningsnissens egen tolkning och den dagens humör.
Jag vet inte om man ska kalla det tur, för även om traktorn inte går för fort är den inte en laglig traktor om strypningarna inte är rätt gjorda. Det går åka runt i 30 och tro att allt är fint, men ändå åka dit så det smäller om det ifall polisen börjar titta närmre på spärrningen...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
stunt 4 life skrev:
ja precis! farsan trimma fö fan sönder 2st moppar och halvtft en 125a och ja får bara dra pluggarna? vad har hänt med dom? måste va nå från 80talet!?
för vare mycket lättare, bara att köra när man blev 15 å va glad, fick man böter då blev inget kort uppskjutet eller något, idag blir ju kortet uppskjutet fast man bara står brevid moppen å kissar i ett dike, 80-talet är historia faktist, de blir aldrig så, han är väl nog bara rädd att du ska bli fast, å få göra något dumt, som du int kan ångra dig.
GE FAN I MEJ!
Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!