Min farsa är emot att jag ska skaffa A-Traktor för att han tror jag ska trimma den, behöver argument som jag kan använda...
Säg några positiva saker om A-traktorer.
Hur många A-traktorer/Epa-Traktorer går i max 30 Km/h i Sverige?
Dom flesta trimmar väll dom?
Övertala mina*
Senast redigerad av Mrx_MackaN den 25 april 2012, 16:12, redigerad totalt 1 gånger.
Mrx_MackaN skrev:Mina farsa är emot att jag ska skaffa A-Traktor för att han tror jag ska trimma den, behöver argument som jag kan använda...
Säg några positiva saker om A-traktorer.
Hur många A-traktorer/Epa-Traktorer går i max 30 Km/h i Sverige?
Dom flesta trimmar väll dom?
Ett argument är att du lär dig köra bil
Sen trimmar man inte en A-traktor man kör ospärrat
Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
Jag tror ärligt talat inte att du hittar en helt laglig A-traktor ens om du försöker. Alla verkar fuska med spärrningen på ett eller annat vis, antingen för att kunna åka fortare/slippa varva så mycket eller för att dom är för lata för att göra jobbet på rätt sätt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
enligt lag har du rätt att köpa vad du vill när du är över 16 år sålänge det är lagligt.
om du är 15 så måste du tyvärr övertala honom men dels om du skulle åk fast för att ha kört ospärrat så e det ju du som får skiten så du får köra på eget ansvar i så fall:)
rieju4life skrev:enligt lag har du rätt att köpa vad du vill när du är över 16 år sålänge det är lagligt.
om du är 15 så måste du tyvärr övertala honom men dels om du skulle åk fast för att ha kört ospärrat så e det ju du som får skiten så du får köra på eget ansvar i så fall:)
Hans föräldrar kan fortfarande förbjuda han att köpa saker
rieju4life skrev:enligt lag har du rätt att köpa vad du vill när du är över 16 år sålänge det är lagligt.
Hans föräldrar kan fortfarande förbjuda han att köpa saker
nä köpa gäller samma där!!! 16 år innom lagens gränser asso inget knark, alkohol m.m
detta komme från min pappa som har jobbat som polis:)
Helt seriöst så tror jag ingen i sverige pallar att åka i 30 km/h hela tiden, efter ett tag känns det ju som att man inte kommer någon stans...
Och sen sa jag "Hur kul skulle du tycka det var och sitta i 30 km/h i ca 1 mil?
Då svara han inte.. haha
Det finns ju 90/100 Vägar som epa traktorer får köras på. Och om dom ska köra i 30 km/h på dom vägarna är ju dom en fara för trafiken..
Mrx_MackaN skrev:Helt seriöst så tror jag ingen i sverige pallar att åka i 30 km/h hela tiden, efter ett tag känns det ju som att man inte kommer någon stans...
Och sen sa jag "Hur kul skulle du tycka det var och sitta i 30 km/h i ca 1 mil?
Då svara han inte.. haha
Det finns ju 90/100 Vägar som epa traktorer får köras på. Och om dom ska köra i 30 km/h på dom vägarna är ju dom en fara för trafiken..
Du kan ju köra med att dom slipper skjutsa runt dig på vintern. En rolig grej. Och du kan säga åt han att du inte trimmar den. Men du kan ju alltid säga att du kan åka enkellåda men bara med 1-2/R? Bensinsnålare än lagligt, men går fan inte snabbt! Visst, du kan juu få upp den i ca 80 men vafaan. Han förstår väl själv. :p
Erik_ skrev:Jag tror ärligt talat inte att du hittar en helt laglig A-traktor ens om du försöker. Alla verkar fuska med spärrningen på ett eller annat vis, antingen för att kunna åka fortare/slippa varva så mycket eller för att dom är för lata för att göra jobbet på rätt sätt.
Bara och komma hit. Min är helt laglig och min kompis kör helt lagligt! sen finns det en till på skolan som kör lagligt.
Det finns fler lagliga än du tror!
Finns många som har lagliga traktorer på blocket. Må va att dom kanske har ryckspärr på sina dubbla osv, men ryck spärrjäveln och kasta åt helvete så är det löst!
Senast redigerad av p4ck den 25 april 2012, 16:43, redigerad totalt 1 gånger.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
Jag är på din farsas sida och du är inte särskilt smart när du pratar heller...
Han säger att han vet att du kommer trimma (som du inte får), ja då säger du att du kommer göra det?
Tror du verkligen han kommer låta dig köpa en tralla då, när du redan gör det klart för han att du kommer köra fortare än tillåtet?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Säger det också!
Bara för att dom levde i en helt annan revolution betyder inte det att vi också ska det. Vi har ett eget liv vi med.. det är det dom inte kan fatta.
Det känns som att jag bor i fängelset att jag hela tididen är fastbunden och inte får göra ett piss.
Det här är 2012, dagens ungdom är såhär... Det är inget dom kan ta ifrån oss..
Använd inte ord som ni inte vet vad det betyder. Våra föräldrar levde inte i en annan "revolution" eller "evolution" om det är något sånt du menar däremot en annan tidsepok. Ni har förmodligen mer frihet än vad era föräldrar hade många av er har ett sånt överflöd av saker så ni anar inte menmen, det är OT.
Vad det gäller A-traktor så får du helt enkelt lyssna på far din, onödigt att åka dit med ospärrad traktor då du kan få förlängt på körkortet och böter, det är inga roliga påföljder och dessutom är a-traktorer stoppklossar i trafiken. Köp en billig moppebil istället, inte ivägen lika mycket och får ändå gå 15km/h fortare lagligt (kan också säga att många moppebilar gör runt 60-70 helt original). Även om inte det heller är lagligt så är det troligare att de ska se åt sidan åt det än med a-traktor som går som en bil för då är det olovlig körning du åker på eftersom det du sitter i då klassas som en bil och du inte har körkort för det om du tänkt köra ospärrat.
Förstår inte att att rödgröna och alla miljömuppar inte förbjudit dessa a-traktorer ännu, slukar ju bensin som tusan för att man måste ligga och pressa maxvarv hela tiden om man ska vara laglig och det är ju inte speciellt bra för natur och miljö då det drar en massa soppa (vilket moppebilen inte gör) Skippa traktor och köp moppebil så har du bekvämligheterna med värme och kunna köra på vintern där även om det itne är lika "coolt", det är iaf mycket smidigare och folk blir inte less för att man är ivägen hela tiden. Din far lär inte ändra sig och polisen blir bara hårdare och hårdare på dessa traktorer då de vet att de flesta inte går lagligt ändå så de stoppas ganska ofta numer och de känner till de flesta gömda spärrar nu mer också.
Förbjuda a-traktorer? Haha, moppar e fan det som faktiskt borde förbjudas om nu något skall förbjudas. Inte en enda moppebil gör 60-70 original...
Förresten, ni vet väl att det ÄR LAGLIGT att trimma en a-traktor?
EDIT
Btw, ingen epa-traktor går i 30 km/h, ALLA går fortare. Då dem får det, men bara framföras i 30 km/h, på (oftast) två växlar.
Senast redigerad av zajkowski den 25 april 2012, 17:34, redigerad totalt 2 gång.
Det är TYST, Det är SORG, Det är HELSINGBORG!
Utveckla tack.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
zajkowski skrev:Förbjuda a-traktorer? Haha, moppar e fan det som faktiskt borde förbjudas om nu något skall förbjudas. Inte en enda moppebil gör 60-70 original...
Utveckla tack.
du får trimma en A-traktor men den får inte lov att gå snabbare än 30km/h
zajkowski skrev:Förbjuda a-traktorer? Haha, moppar e fan det som faktiskt borde förbjudas om nu något skall förbjudas. Inte en enda moppebil gör 60-70 original...
Inte om den är helfordonsgodkänd men det är ju nästan ingen a-traktor så spelar ju ingen större roll men trimma får man göra om man vill, men den får inte gå fortare ändå men vill du spendera pengar på att trimma och ändå bara kunna köra 30 och lättare kunna knäcka lådorna så visst, det är lagligt.
Själv kört moppebilar som gör 60-70 original, jobbat på en verkstad som säljer bilar, moppar, motorcyklar och även mopedbilar och har provkört moppebil som jag fick upp i 65, bekräftat från bakomvarande bil (kollega på jobbet med gps).
Senast redigerad av chifen den 25 april 2012, 17:45, redigerad totalt 1 gånger.
Inte om den är helfordonsgodkänd men det är ju nästan ingen a-traktor så spelar ju ingen större roll men trimma får man göra om man vill, men den får inte gå fortare ändå men vill du spendera pengar på att trimma och ändå bara kunna köra 30 och lättare kunna knäcka lådorna så visst, det är lagligt.
Själv kört moppebilar som gör 60-70 original, jobbat på en verkstad som säljer bilar, moppar, motorcyklar och även mopedbilar och har provkört moppebil som jag fick upp i 65, bekräftat från bakomvarande bil (kollega på jobbet med gps).
Fortfaraande inte original, viss kanske bytat ut slitna delar mot andra. Min moppebil gjorde 55-60 efter vi bytt drivrem.
Det är TYST, Det är SORG, Det är HELSINGBORG!
Utveckla tack.
du får trimma en A-traktor men den får inte lov att gå snabbare än 30km/h
trimma är helt fel ord för att säga att en a-traktor går snabbare än 30, trimma är när man höjer effekten på motorn och det får du göra bäst du vill.
Inte om den är helfordonsgodkänd men det är ju nästan ingen a-traktor så spelar ju ingen större roll men trimma får man göra bäst man vill, men den får inte gå fortare ändå men vill du spendera pengar på att trimma och ändå bara kunna köra 30 och lättare kunna knäcka lådorna så visst, det är lagligt.
Fortfaraande inte original, viss kanske bytat ut slitna delar mot andra. Min moppebil gjorde 55-60 efter vi bytt drivrem.
Vadå fortfarande inte original? Den hade 2km på mätaren innan jag satt mig och körde 3km till för att se så den gick som den skulle. Direkt från fabrik och reggad så original skulle jag vilja kalla det. Vet om flera likadana exempel.
Sedan har du fel vad det gäller trimning också, man får inte trimma hur mycket man vill utan även det har sin gräns även på fordon som inte är helfordonsgodkända. Du får inte öka effekten mer än vad tillverkaren har angivit är tillåtet för chassit på bilen eller om SBP angett något annat för bilmodellen som a-traktorn baseras på. Så det är inte fritt fram, trimma får man men till en viss gräns. Och är ju onödigt när det inte för gå fort ändå.
EDIT
Btw, ingen epa-traktor går i 30 km/h, ALLA går fortare. Då dem får det, men bara framföras i 30 km/h, på (oftast) två växlar.
Så med andra ord är det lagligt att köra en trimmad epa med 3 växlar t,ex?:D
En a-traktor måste vara konstruerad för en maxhastighet av 30km/h medans epor var beroende av ett visst utväxlingsförhållande men vad det gäller att trimma motorn så ja, det får man men det tjänar ju inget till direkt då det bara kommer sluka mer bränsle utan att ge något tillbaka.
Är inte helt inne på traktorsidan men vad jag vet så får du ha 3 växlar så länge utväxlingen på den tredje växeln inte gör att din toppfart överstiger 30km/h. Om du sedan vill trimma motorn för att komma upp i 30 fortare är ju det ditt eget val men jag skulle då inte göra det
Erik_ skrev:Jag tror ärligt talat inte att du hittar en helt laglig A-traktor ens om du försöker. Alla verkar fuska med spärrningen på ett eller annat vis, antingen för att kunna åka fortare/slippa varva så mycket eller för att dom är för lata för att göra jobbet på rätt sätt.
Bara och komma hit. Min är helt laglig och min kompis kör helt lagligt! sen finns det en till på skolan som kör lagligt.
Det finns fler lagliga än du tror!
Finns många som har lagliga traktorer på blocket. Må va att dom kanske har ryckspärr på sina dubbla osv, men ryck spärrjäveln och kasta åt helvete så är det löst!
En låda med ryckspärr är inte laglig, en korrekt spärrad låda får ju inte ens innehålla de delar som behövs för att kunna köra den på en annan växel. Det är delvis det jag menar, även om grejerna faktiskt är spärrade så verkar det inte vara gjort på rätt sätt särskilt ofta.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
740Johansson skrev:Köp med enkel från början för bakre kommer endå rasa.
En helt laglig a-traktor på 5500 varv kommer dra ca 3,8 L / milen
Värt!
[spoiler]Notera ironin i mitt inlägg[spoiler]Där är ju faktiskt ett motargument MOT ATT du ska skaffa en laglig epa. Skaffa en epa först, sedan nämn detta och ta bort spärrarna.[/spoiler][/spoiler]
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"
en epa måste du bessa varje år(lagom kul med en gammal duett som har haft över 100 ägare, alla tonåringar.), den är som chifen säger beroende av ett visst utväxlingsförhållande, vet inte vilket de är. en epa får endast köras i 30km/h men får gå hur fort den vill på 2 växlar.
en a-traktor ska vara konstruerad så att den inte utan större svårighet ska kunna gå fortare än 33km/h på maxvarv. om motorn inte har något maxvarv får man montera övervarvnings skydd på minst de varv där max effekt tas ut.en a-traktor bessar du bara 1 gång (om du inte blir tagen o får ombess såklart)
ang att de inte tagit bort a traktor o epa är för att entusiasterna inte låter dem. de försökte i mitten på 70 talet så fick man inte regga in epor längre, men efter protest togs a traktorn fram. de reglerna är dock föråldrade i dagens läge och borde bytas ut.
jag tkr reglarna skull justeras så att de fick göra 50 på vilket varv de ville, men inte fortare. bess i samband med ägarbyte (så ala måste bessa traktorn 1 gång så slipper vi högarna utan bromsar) de är bra att traktorn finns så de som inte har råd att köpa en moppe bil kan får köra runt på vintern med och du kan bygga den själv. samt krocksäkrare än dedär jävla plastbaljorna.
ontopic nu då kanske... du får ju körträning och om du inte får köra fortare än 30 så kan du ju spärra 1,2,R sen varvtalsregulator så den toppar 30 men på lägra varv så du har råd att tanka. sen om du torskar med traktorn så har du monterat varvreggan på så sätt att de är mycket svårt att ta bort den. (tex ha kablarna i nått stål hölje samt löda de på plats. säger polisen att de är fel så frågar du bara om du måste svetsa fast fälgarna med för annars kan ju vem som helst byta till större däck o köra fortare)
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
Om du kan stå ut med att studsa runt utan fjädring bak och att få skruva mer så kan ju en gammaldags Epa traktor (och alltså inte A-traktor) vara ett bättre alternativ! Du FÅR bara köra i 30 men dom är kapabla att gå runt 65-75 beroende på traktor och motor. Dessutom är det lite kul med äldre grejer