Straff trimma 125:a?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Straff trimma 125:a?

Inlägg av Gröngöling »

Om man stryper av en 125a så att den får fler hk än strypt, hur mycket böter/vilket straff kan man få?
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Olovlig körning och allt vad det innebär.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Re: Straff trimma 125:a?

Inlägg av Axel »

Gröngöling skrev:Om man stryper av en 125a så att den får fler hk än strypt, hur mycket böter/vilket straff kan man få?
Var inte dina päron poliser? ;) :)

Tror det blir olovlig körning, dock är det ovanligt att de har med sig en bromsbänk ute och kan mäta upp det ;) De kan väl iofs sätta dig på ombess men annars vet jag inte.
bibapeolola
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

AxxxeL skrev:
Gröngöling skrev:Om man stryper av en 125a så att den får fler hk än strypt, hur mycket böter/vilket straff kan man få?

Tror det blir olovlig körning, dock är det ovanligt att de har med sig en bromsbänk ute och kan mäta upp det ;) De kan väl iofs sätta dig på ombess men annars vet jag inte.
Jo, haha! Det är dem...

Vill skaffa 125:a men tror inte jag har råd :P Men ifall det blir av hade jag velat ha en avstrypt 4T men det blir nog en 2T isåfall då de är lite rappare strypt och jag inte har råd med böter och allt sådant... :P
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

det är sällan dom ens mäter upp dom.

kör man bara och stannar och är trevlig så är det nog inga problem.

antar att det är samma som eu-moppe?

och sen är jag lite förvirrad då både bensinskalle och axxxel har svarat och detta borde vara i trafikpolisfrågor..

du borde veta detta vid det här laget.
Mario Zinnert
Elmoped

Inlägg av Mario Zinnert »

Gröngöling skrev:
AxxxeL skrev:

Jo, haha! Det är dem...

Vill skaffa 125:a men tror inte jag har råd :P Men ifall det blir av hade jag velat ha en avstrypt 4T men det blir nog en 2T isåfall då de är lite rappare strypt och jag inte har råd med böter och allt sådant... :P
skaffa honda nsr :D 0-100 ostrypt gör den på 6 blanka.

"- 0-100 km/h (sekunder): ostrypt - 6.0; strypt - 9.0
- Topphastighet (km/h): ostrypt - 170; strypt - 130" citat från wikipedia, får du tag i en italiensk honda nsr, så får du den helt avstrypt, får du tag i en schewicisiufisk verision e den helt strypt och den är nästan omöjlig att göra helt avstrypt
Moped: Yamaha DT50MX
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Gröngöling skrev:
AxxxeL skrev:

Jo, haha! Det är dem...

Att strypa av en 4takt ger inte så mycket, kanske lite vassare i början och bättre ljud, mer än så blir det nog tyvärr inte.
Chansen att åka dit för trimmad 125a sägs vara relativt låg eftersom en 125a får princip gå hur snabbt som helst bara den inte överstiger 11 kw.
Och för att bevisa att den har fler än 11 kw så måste man ta och bänka den, skulle polisen mot all förmodan ha mc-kort(vilket verkar ovanligt) så kan de känna ifall den har 11 kw eller 22 kw och ta in den.

Men risken att de skulle ta in motorcykeln(ifall de inte har kort) är relativt låg ifall du inte kör som en idiot hela tiden som ligger i 70 km/h utanför en skola eller sicksackar i tätt trafik.

Kör vettigt, gasa på rätt ställen så är det ingen fara för dig.
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Tack för alla svar! Har börjat bli sugen på 125:a men pengar är ju som vanligt ett problem... Får la ta och sommarjobba :)

En fråga till: Vilken är bäst enligt er, Cagiva Mito eller CH Racing 125?
Well do ya, punk?
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Edit : Omformulerar mig, skriver via datorn nu :)

Personligen hade jag valt Cagiva Mito Evo 2, för att de är så himla vackra hojar, sånt ser man inte dag! Samt så går dom väldigt bra! :) Självklart ska det den vara röd då och fin i lacken, sedan fixa knullputs på den! :)

[/url=https://www.google.se/search?hl=sv&q=ca ... 80&bih=899]Bilder[/url]

Ostrypt så går den väldigt bra, har ett bra axxs, samt en bra toppfart bara att leta på Youtube ;)

CH-Racing.. Vart ska jag börja? :höhö, nackdelen enligt mig är att det är en 4takt, väldig seg har jag hört.
Egentligen så är det väl mest motorn som är en nackdel på den, hade det varit en 2takt så hade jag valt den istället för Miton, dels p.g.a. ljudet och möjligheten att få mycket fler än 15 hästar, men som personer under mig skrev så är det riskabelt, så då ska man se till att köra försiktigt ifall man vill klara sig ifrån allt sådant skit :)
Senast redigerad av p0d1 den 24 april 2012, 20:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

Jag skulle satsa på en ch, sen på med en skön dämpare. Den drar mindre soppa och kräver lite mindre service. Samt är 4 takt. I like!

Straffet för att köra ostrypt kan bli långväga värre än olovlig körning. Om du är med i en olycka, smäller in i en annan bil, in i ett träd eller vad som helst gäller INGA försäkringar då det är olovligt mycket hk i hojen. Och du har inte körkort för så många hk. Vilket kommer resultera i att du kommer få pröjsa bilen du kvaddat i et.c.

Det enda polisen egentligen kan göra är att ge dig ombesiktning.
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Om jag nu köper en tror jag det blir en 4T faktiskt. Goare ljud (enligt mig), mindre meck, bättre förbrukning+att jag nog inte kommer köra särskilt snabbt ändå då jag bor i en rätt liten by. Stort tack för svaren! :)

En sista, haha! Om jag hittar en begagnad hoj för under 20k, hur mycket tror ni jag kommer hamna på med kostnaden för kortet inkluderat?
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

Gröngöling skrev:Om jag nu köper en tror jag det blir en 4T faktiskt. Goare ljud (enligt mig), mindre meck, bättre förbrukning+att jag nog inte kommer köra särskilt snabbt ändå då jag bor i en rätt liten by. Stort tack för svaren! :)

En sista, haha! Om jag hittar en begagnad hoj för under 20k, hur mycket tror ni jag kommer hamna på med kostnaden för kortet inkluderat?
Beror helt på hur mycket du kör privat och inte. De lägsta fasta kostnaderna om du tar uppkörningen på första försöket och ingen lektion på trafikskola (det är svårt tro mig) så kommer det gå på runt 6000
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

p0d1 skrev:Edit : Omformulerar mig, skriver via datorn nu :)

Personligen hade jag valt Cagiva Mito Evo 2, för att de är så himla vackra hojar, sånt ser man inte dag! Samt så går dom väldigt bra! :) Självklart ska det den vara röd då och fin i lacken, sedan fixa knullputs på den! :)

[/url=https://www.google.se/search?hl=sv&q=ca ... 80&bih=899]Bilder[/url]

Ostrypt så går den väldigt bra, har ett bra axxs, samt en bra toppfart bara att leta på Youtube ;)

CH-Racing.. Vart ska jag börja? :höhö, nackdelen enligt mig är att det är en 4takt, väldig seg har jag hört.
Egentligen så är det väl mest motorn som är en nackdel på den, hade det varit en 2takt så hade jag valt den istället för Miton, dels p.g.a. ljudet och möjligheten att få mycket fler än 15 hästar, men som personer under mig skrev så är det riskabelt, så då ska man se till att köra försiktigt ifall man vill klara sig ifrån allt sådant skit :)
Miton är typ snabbaste lätt mc'n man kan köpa! Klockrent val :D
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Tuta skrev: Miton är typ snabbaste lätt mc'n man kan köpa! Klockrent val :D
Beror nog på vad man är ute efter också :)

Bland de snabbaste är den nog, tror Aprilia RS är snabbare eftersom den är nyare, vilket oftast medför lägre miltal och mindre slitage i motorn jämfört med Cagiva Mito som har ett par år på nacken och betydligt högre miltal än RSn ifall man har kört aktivt med den, inte sant? :)

Dock så är Miton betydligt vackrare enligt mitt tycke, nya RS och Mito är i två helt olika ligor. :)
Användarens profilbild
frankys
Elmoped

Inlägg av frankys »

Jag tror inte att polisen skulle bry säg eller ens tänka på att kolla om en 125a var trimmad! :roll:
Checka min youtube noob stunting men , lär mig och nya filmer kommer snart! http://www.youtube.com/watch?v=Xyje7MdwRFE http://www.youtube.com/watch?v=ZGCI3EE- ... el&list=UL
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

frankys skrev:Jag tror inte att polisen skulle bry säg eller ens tänka på att kolla om en 125a var trimmad! :roll:
Troligen inte, men du får ett helvette om du smäller
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Jolly skrev:
frankys skrev:Jag tror inte att polisen skulle bry säg eller ens tänka på att kolla om en 125a var trimmad! :roll:
Troligen inte, men du får ett helvette om du smäller
Känns som ett argument för att köra 4takt :roll: :lol:

Skämt åsido, visst är det så, beroende på vad för strypningar du har så kan man lätt trycka in den igen i tex avgasröret bara eller montera på det gamla, men då får man kanske misshandla det lite så det ser ut som att det har varit i en olycka.
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

de man hört av polare är att snuten mest blir sur för att de inte va en moppe de stannade i 90km/h :P
annars äre olovlig körning om de bänkar den o bevisar effekten, samt regg bess (tror jag, borde va eftersom de då räknas som tung mc)

4t hoj gör du nog rätt i, fast ändå inte :P skönt med en driftsäker hoj med långa intervaller, dock lär du aldrig plocka ut samma effekt som du kan med en 2t ;)

kortet är beräknat i lätt mc tråden tror jag, har för mig de va runt 10-15k som bäst.
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

yamaha2pwn skrev:de man hört av polare är att snuten mest blir sur för att de inte va en moppe de stannade i 90km/h :P
annars äre olovlig körning om de bänkar den o bevisar effekten, samt regg bess (tror jag, borde va eftersom de då räknas som tung mc)

4t hoj gör du nog rätt i, fast ändå inte :P skönt med en driftsäker hoj med långa intervaller, dock lär du aldrig plocka ut samma effekt som du kan med en 2t ;)

kortet är beräknat i lätt mc tråden tror jag, har för mig de va runt 10-15k som bäst.
2taktare kan vara driftsäkra också, se på tex DT, känd som skottsäker sålänge man sköter den hyfsat så går den, och går, och går och går, den har till och med längre intervaller på kolvbyte än 4taktare, hela 2000 mil men visst kan man byta tidigare om man vill vara på den säkra sidan, finns de som kört 2400 mil på kolven osv.

Fick mitt kort för 8,500 ungefär och jag minns rätt.
Mario Zinnert
Elmoped

Lånar tråden lite! p0d1, du som vet, när börjar man övningsköra när man ska ta lätt mc kort? Sugen på de när jag blir 16, blir honda nsr då :D

Kör man egen mc eller lånar man?
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Mario Zinnert skrev:Lånar tråden lite! p0d1, du som vet, när börjar man övningsköra när man ska ta lätt mc kort? Sugen på de när jag blir 16, blir honda nsr då :D

Öhm.. Det kan jag faktiskt inte svara på, fyller i oktober och då hade all teori och körning avtagit för körskolan och började med teorin i februari och körningen i mars.

Om du övningskör med körskolan så får du låna deras egna hoj.
När det väl kommer till uppkörningen så kör du med körskolans motorcykel ifall du har bokat den genom dom, bokar du den privat(som mig) så kör du med din egna, så se till att den är i gott skick inför uppkörningen då.

Ett tips är att träna hemma på gatan, på en övergiven parkering eller dylikt där du tränar bromsning, krypkörning, svänga och sådant som kommer på provet, även om du kör genom dom, det är för att du ska bli en bättre förare.
Mario Zinnert
Elmoped

p0d1 skrev:
Mario Zinnert skrev:Lånar tråden lite! p0d1, du som vet, när börjar man övningsköra när man ska ta lätt mc kort? Sugen på de när jag blir 16, blir honda nsr då :D

Öhm.. Det kan jag faktiskt inte svara på, fyller i oktober och då hade all teori och körning avtagit för körskolan och började med teorin i februari och körningen i mars.

Om du övningskör med körskolan så får du låna deras egna hoj.
När det väl kommer till uppkörningen så kör du med körskolans motorcykel ifall du har bokat den genom dom, bokar du den privat(som mig) så kör du med din egna, så se till att den är i gott skick inför uppkörningen då.

Ett tips är att träna hemma på gatan, på en övergiven parkering eller dylikt där du tränar bromsning, krypkörning, svänga och sådant som kommer på provet, även om du kör genom dom, det är för att du ska bli en bättre förare.
ok, tack :D Gjorde de med min moppe när jag började så jag skulle lära mig, och de lärde jag mig mycket av! ( ingen tidigare 2 hjuls upplevelse, bara gokart ) Så de kommer jag defenetivt göra igen! Hjälper mycket! Ska ju förmodligen ha 125a redan när jag har sålt dtn. :)

Men tack för info!
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Mario Zinnert skrev: ok, tack :D Gjorde de med min moppe när jag började så jag skulle lära mig, och de lärde jag mig mycket av! ( ingen tidigare 2 hjuls upplevelse, bara gokart ) Så de kommer jag defenetivt göra igen! Hjälper mycket! Ska ju förmodligen ha 125a redan när jag har sålt dtn. :)

Men tack för info!
Gör det när du köpt NSRen, eller i alla fall så snabbt som möjligt, det är guldvärt i trafik.
Har själv övat undanmanöver, bromsning och krypkörning i dag och igår, just för att jag känner mig ringrostig efter vintern och vill bli bekväm som jag var förut :)

Börja kollar på NSR redan nu på Blocket och våga kolla bortom din hemort, själv åkte jag vääldigt långt för min DT för att hitta en i så gott skick som möjligt.
Mario Zinnert
Elmoped

p0d1 skrev:
Mario Zinnert skrev: ok, tack :D Gjorde de med min moppe när jag började så jag skulle lära mig, och de lärde jag mig mycket av! ( ingen tidigare 2 hjuls upplevelse, bara gokart ) Så de kommer jag defenetivt göra igen! Hjälper mycket! Ska ju förmodligen ha 125a redan när jag har sålt dtn. :)

Men tack för info!
Gör det när du köpt NSRen, eller i alla fall så snabbt som möjligt, det är guldvärt i trafik.
Har själv övat undanmanöver, bromsning och krypkörning i dag och igår, just för att jag känner mig ringrostig efter vintern och vill bli bekväm som jag var förut :)

Börja kollar på NSR redan nu på Blocket och våga kolla bortom din hemort, själv åkte jag vääldigt långt för min DT för att hitta en i så gott skick som möjligt.
Jo men de e inte aktuellt än, åkte 50 mil för att hämta min DT :)
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Mario Zinnert skrev: Jo men de e inte aktuellt än, åkte 50 mil för att hämta min DT :)
Bättre att ha koll på hojar än då, jag kollade på motorcyklar typ sex månader innan, sen bestämde jag mig för DT, letade massvis med information om den på internet, allt ifrån originaldelar, piratdelar och trimdelar :) Dock så krascha min gamla hårddisk och alla favoriter försvann ._.
Jag åkte det dubbla nästan! ;) Hah :)
Mario Zinnert
Elmoped

p0d1 skrev:
Mario Zinnert skrev: Jo men de e inte aktuellt än, åkte 50 mil för att hämta min DT :)
Bättre att ha koll på hojar än då, jag kollade på motorcyklar typ sex månader innan, sen bestämde jag mig för DT, letade massvis med information om den på internet, allt ifrån originaldelar, piratdelar och trimdelar :) Dock så krascha min gamla hårddisk och alla favoriter försvann ._.
Jag åkte det dubbla nästan! ;) Hah :)
jag har hittat och beställt saker till nsr :oops: har kollat trim också, hittat 180cc malossi, beställer såfort jag får den :oops: :oops:
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Hahah ojojoj, planer det där! :)
Se till o forska lite om cylindern, du kanske måste ha ett rör för 180 cc.
Ursäkta svenskan, e på mobilen..:'(:'(:'(.
Mario Zinnert
Elmoped

p0d1 skrev:Hahah ojojoj, planer det där! :)
jojo de ska jag göra, adda på fb imed att du sökte upp mig stalker ;)
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Så om jag tar alla lektioner på körskola och klarar all teori på första försöker, hamnar jag på runt 10-15k eller? Har nämligen inga släktingar som kör mc. :P
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
Mertz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Mertz »

p0d1 skrev:Hahah ojojoj, planer det där! :)
Med den måste du svarva om topplocket med. står på hemsidan, sedan ang röret så finns det sk. Jolly moto rör de flesta heter väl racing och kostar runt 4k
Hade det varit jag, så hade jag lätt byggt ett avstämt/låtit någon bygga.
Kanske köpt en 30/34mm förgasare. Jag kan lova att det inte finns många med lätt MC som hade slått dig.
iof kommer antagligen din trimning kosta endel då bara cylindern kostar 4500
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"

GÖR MIG AV MED BÅDE GOKART (1800.-) OCH TRIMMAD NYRENOV MT5 MOTOR(1500.-)
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... d-avstamt/
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Gröngöling skrev:Så om jag tar alla lektioner på körskola och klarar all teori på första försöker, hamnar jag på runt 10-15k eller? Har nämligen inga släktingar som kör mc. :P
Det gör du lätt, hade aldrig kört växlat innan jag börja köra, klarade det billigt :)
Skriv svar