Teknik- och Mekhörna?

Kom med förslag, feedback och förbättringar gällande sidan.

Bra idé att endast kunniga får svara i den sektionen?

Ja
23
70%
Nej
7
21%
Vaah?!!?!
3
9%

Antal röster: 33

p0d1
F.D Crew

Teknik- och Mekhörna?

Inlägg av p0d1 »

Hänger en del på Sporthoj och brukar ofta titta in på deras teknik-avdelning där folk med frågor får svar utav någon kunnig medlem, och där endast kunniga får svara för att undvika fel.

Citerar deras regler.
VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
Tycker att TWS borde införa sådana regler i felsöknings sektionen eller kanske en hel ny sektion där just dessa regler gäller.

Fördelarna med dessa är egentligen att man oftast får svar från kunniga personer som vet vad dem snackar om och inte gissar hej vilt, även om det händer, och ett felsagt uttalande kan gå otrevliga konsekvenser tex att mopeden skär just för att två personer sa att det bara är att köra på, men dessa två kan inget allst.

Några nackdelar kan jag faktiskt inte komma på, i alla fall inte just nu men lite partisk är jag kanske..

Diskutera gärna, kom med åsikter om vad ni tycker om den här idén i sig.

Edit : Ni som röstar på alternativ två eller tre, förklara gärna det som ni anser är negativt med det, eller vad ni inte förstår så kan jag försöka förklara det tydligare eller argumentera över er till "ja-sidan" :))
Senast redigerad av p0d1 den 20 april 2012, 18:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Nackdelarna är väl att det faktiskt inte är alltför många kunniga här på tsr, som sitter bänkade framför skärmen hela tiden, så det kommer väl ta längre tid att få svar. Det är ju fler kunniga medlemmar på sporthoj liksom...
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

CaToXXo skrev:Nackdelarna är väl att det faktiskt inte är alltför många kunniga här på tsr, som sitter bänkade framför skärmen hela tiden, så det kommer väl ta längre tid att få svar. Det är ju fler kunniga medlemmar på sporthoj liksom...

jo men samtidigt är det väll bättre med korrekta svar istället för felaktiga eller gissningar? :wink:
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

CaToXXo skrev:Nackdelarna är väl att det faktiskt inte är alltför många kunniga här på tsr, som sitter bänkade framför skärmen hela tiden, så det kommer väl ta längre tid att få svar. Det är ju fler kunniga medlemmar på sporthoj liksom...
När du säger det så så ploppar det upp i mitt huvud att TWS inte har lika många aktiva som Sporthoj, men samtidigt så kommer det minimera risken att något rötägg kommer in och säger ett svar helt åt fan, enligt mig så är det värt att vänta en dag extra för att få ett korrekt svar istället för att få 20 olika svar från okunniga personer och sedan börjar man diskutera tändstift osv..
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

demmuus95 skrev:

jo men samtidigt är det väll bättre med korrekta svar istället för felaktiga eller gissningar? :wink:
Där har du iochförsig rätt.
Det bästa hade varit om det fanns:
Mek och teknik: Scooter
Mek och teknik: Crossmoped
Mek och teknik: Veteran
Mek och teknik: Övriga fordon

Sedan andra kategorier osv också...
Det hade nog kunnat bli riktigt schysst.
Men alla dessa jävla 7åringar kommer ju självklart att posta sina kassa gissningar i dessa trådar ändå...
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

CaToXXo skrev:
demmuus95 skrev:

Där har du iochförsig rätt.
Det bästa hade varit om det fanns:
Mek och teknik: Scooter
Mek och teknik: Crossmoped
Mek och teknik: Veteran
Mek och teknik: Övriga fordon

Sedan andra kategorier osv också...
Det hade nog kunnat bli riktigt schysst.
Men alla dessa jävla 7åringar kommer ju självklart att posta sina kassa gissningar i dessa trådar ändå...
Glöm inte "Mek och teknik: Lätt mc" :roll: :lol: Blir ett bättre upplägg om det finns en egen del för den också, känns som flertal medlemmar är inne på att köpa 125a :)

Ja det tror jag med! :)
Antagligen, men då blir det att straffa dessa, det jag tycker skulle vara bäst är att porta dom ifrån att posta inlägg i tex en dag på hela forumet sedan utökas det till en vecka, två veckor, tre, fyra osv så att det faktiskt hålls cleant i trådarna och så att dom lär sig.
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

jo men då får man vara hård och dela ut en varning till dom direkt och upprepar dom sig och fortsätter och gissa så blir det bann, man måste hålla det så strikt för annars kommer det tyvärr att komma personer med gissningar..

men å andra sidan så kan ju vissa förslag/gissningar leda till att man löser problemet så det beror ju också på situationen, när det kan passa med gissningar och inte,tex om man håller på och felsöker ett problem så kan det ju vara bra med många gissningar/förslag på vad man kan kolla, och vad som kan tänkas vara felet.

dock om man kommer och säger att man inte behöver byta munstycke vid byte till 70cc så kanske det sitter nån oerfaren person bakom skärmen som tror på det och det hela resulterar i en nypt/skuren cylinder.

så det finns både för och nackdelar! :)

edit: en sak för att hålla borta gissare från en sån ny kategori kan ju vara att om dom bara har kommit med en ren gissning en gång så blockas dom från att kunna posta i den kategorin, inget snack om saken alltså! :) sen kan dom väll kanske komma krypande till nån moderator och be om att få blocken uphävd och be om en ny chans eller nått :roll:
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

demmuus95 skrev:jo men då får man vara hård och dela ut en varning till dom direkt och upprepar dom sig och fortsätter och gissa så blir det bann, man måste hålla det så strikt för annars kommer det tyvärr att komma personer med gissningar..

men å andra sidan så kan ju vissa förslag/gissningar leda till att man löser problemet så det beror ju också på situationen, när det kan passa med gissningar och inte,tex om man håller på och felsöker ett problem så kan det ju vara bra med många gissningar/förslag på vad man kan kolla, och vad som kan tänkas vara felet.

dock om man kommer och säger att man inte behöver byta munstycke vid byte till 70cc så kanske det sitter nån oerfaren person bakom skärmen som tror på det och det hela resulterar i en nypt/skuren cylinder.

så det finns både för och nackdelar! :)
Exakt som du säger, tänjer man lite på reglerna så blir det ingen anledning till att ha en sådan avdelning, så vara strikt eller strunta i det helt! :)

Visst kanske kan det vara så att gissningar kommer till lösningar, men samtidigt så är det helt utanför avdelningens regler och kan göra mer skada än nytta, ingen anledning att tumma på det.

Exakt, det är det jag menar, om en eller två personer säger något och litar blindt på personen så kan det hela resultera i dyra kostnader, jag tex väljer hellre att fråga på Sporthoj p.g.a. alla kunniga personer där, men samtidigt så finns det kunnigt folk här med men det blir fler svar på Sporthoj än vad folk kommer med gissningar här.
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

jo för nu känns det nästan som att många kommer med gissningar för och få fler posts :roll: lixsom det kan ha varit typ 3st som har kommit med samma förslag och så kommer det en 4de och säger exakt likadant :roll:
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

demmuus95 skrev:jo för nu känns det nästan som att många kommer med gissningar för och få fler posts :roll: lixsom det kan ha varit typ 3st som har kommit med samma förslag och så kommer det en 4de och säger exakt likadant :roll:
Exakt, det stör jag mig också på, ingen lägger ner energi på att läsa vad folk har skrivit tidigare.
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

Problemet är väl vid felsökningar. Efter som det är någonting man SÖKER efter så går det inte att säga direkt utan då blir det ju automatiskt gissningar, dock bör man väl isåfall kunna motivera sitt svar :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

2stroke4ever skrev:Problemet är väl vid felsökningar. Efter som det är någonting man SÖKER efter så går det inte att säga direkt utan då blir det ju automatiskt gissningar, dock bör man väl isåfall kunna motivera sitt svar :)
Det är även till trådskaparens uppgift att beskriva sitt problem detaljerat, inte "min yamaha aerox startar inte körde igår men idag vet ja nte vad som hänt"

"Min Yamaha Aerox från 2003 vägrar starta, allt gick jätte bra igår inget konstigt.
Har kollat så att jag har bensin, att inga av slangarna är fyllda med smuts, har gnista, batteriet fungerar bra, startmotorn snurrar" och så vidare, själv är jag inget proffs som man kanske kan tyda det jag skrev precis ovanför, men om jag har ett problem vill jag inte att Oskar 'Moppefucko korkad' Oskarsson kommer in och säger "kolla gnistan" eller att tio andra personer kommer och säger att man ska kolla det och det som egentligen inte har något med saken att göra.

Detta fungerar väldigt bra på Sporthoj, fått hjälp där flertal gånger när jag har problem, tex med cylindern/kolven och när jag skulle bytta packboxar då jag stötte på problem, ser ingen anledning till att det inte skulle göra det här på Twostrokerider, visst snitt åldern är lägre men om mods är hårda med att folk utan kunskap inte ska posta och straffar dom så förblir det inget problem, eller väldigt få i alla fall.
widell
Stolt ägare av vicke xX SMT

Inlägg av widell »

idén är bra, men den kommer tyvärr inte fungera. hur mycket ett problem TS än beskriver problemet så kommer INGEN att kunna säga EXAKT vad som är fel och EXAKT vad som ska åtgärdas för att problemet ska försvinna. altså kommer dom kunniga ge förslag på vad som KAN vara problemet (vilket endel kan kalla gissningar)

förutom dom nackdelarna jag precis skrivit, så är somsagt tanken god och om det skulle fungera skulle det vara bra. :)
axel, the one and only... (17:04:30) AxxxeL: jag har inget emot vegetarianer sålänge de inte betar på min gräsmatta

Bild
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

widell skrev:idén är bra, men den kommer tyvärr inte fungera. hur mycket ett problem TS än beskriver problemet så kommer INGEN att kunna säga EXAKT vad som är fel och EXAKT vad som ska åtgärdas för att problemet ska försvinna. altså kommer dom kunniga ge förslag på vad som KAN vara problemet (vilket endel kan kalla gissningar)

förutom dom nackdelarna jag precis skrivit, så är somsagt tanken god och om det skulle fungera skulle det vara bra. :)
Jag hänger också en del på SH och det funkar där och ja självklart måste du gissa men där gissar dom kunniga personerna om vad som felet/åtgärden kan vara och på så sätt löser den drabbade personen det felet lättare.

Svaren man får här ibland är fan sjuka.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

widell skrev:idén är bra, men den kommer tyvärr inte fungera. hur mycket ett problem TS än beskriver problemet så kommer INGEN att kunna säga EXAKT vad som är fel och EXAKT vad som ska åtgärdas för att problemet ska försvinna. altså kommer dom kunniga ge förslag på vad som KAN vara problemet (vilket endel kan kalla gissningar)

Visst är det så, men nu är det skillnad mellan gissningar, finns två kategorier.
Ena är folk som är helt dumma i huvudet och gissar hej vilt och vet inte hur man använder en skruvdragare, och den andre är där folk har kunskap och tror(läs: vet) sig veta problemet och svaret, helt två skilda saker mellan idioter som gissar och folk som kan. :)

Edit : Ursäkta om jag låter sur, varit förkyld i en vecka nu, blivit matförgiftad och har mer eller mindre en fontän ur min rumpa ._. :lol:
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

p0d1 skrev:

Visst är det så, men nu är det skillnad mellan gissningar, finns två kategorier.
Ena är folk som är helt dumma i huvudet och gissar hej vilt och vet inte hur man använder en skruvdragare, och den andre är där folk har kunskap och tror(läs: vet) sig veta problemet och svaret, helt två skilda saker mellan idioter som gissar och folk som kan. :)

Edit : Ursäkta om jag låter sur, varit förkyld i en vecka nu, blivit matförgiftad och har mer eller mindre en fontän ur min rumpa ._. :lol:

precis det jag menar! finns dom som kommer med meningsfulla gissningar och dom som bara slänger ur sig nått :roll:
widell

Inlägg av widell »

Mattyyy skrev:

Jag hänger också en del på SH och det funkar där och ja självklart måste du gissa men där gissar dom kunniga personerna om vad som felet/åtgärden kan vara och på så sätt löser den drabbade personen det felet lättare.

altså får dom idioterna ännu en ny kategori att posthunta och gissa i ? ;)
axel, the one and only... (17:04:30) AxxxeL: jag har inget emot vegetarianer sålänge de inte betar på min gräsmatta

Bild
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

widell skrev:
Mattyyy skrev:

Antar att du inte läst hela tråden ordentligt eller? Är faktiskt inte så mycket.
Ta en titt en gång till om reglerna om det visar sig att man posthorar eller är inkompetent tack! :)
widell

Inlägg av widell »

p0d1 skrev:
widell skrev:
Mattyyy skrev: Jag hänger också en del på SH och det funkar där och ja självklart måste du gissa men där gissar dom kunniga personerna om vad som felet/åtgärden kan vara och på så sätt löser den drabbade personen det felet lättare.

Antar att du inte läst hela tråden ordentligt eller? Är faktiskt inte så mycket.
Ta en titt en gång till om reglerna om det visar sig att man posthorar eller är inkompetent tack! :)
sorry, läste inte reglerna och endel poster ordetligt upptäckte jag ;) men om man får fram strikt regler och eventuellt att man får fram någon "mek och teknik-moderator" som har hand om den forumdelen endast och har satt upp tydliga regler osv så skulle det nog funka :)

Bild
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

NEJ nej nej nej STORT nej!

Kommer bara postas dit då... :/

Sedan jag håller me man kan skriva som jag gör man inte är säker men ge ett förslag på vad man skulle göra men sen som sagt skriva man inte är helt 100% för på en moped inte går mycket fel om man prövar ;) Och gäller det motorrenovering lämnar man osvarat om man inte kan!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

vem/hur går det till när dessa "kunniga" väljs? :wink:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Du har nog missuppfattat det hela lite misstänker jag.

Samma princip gäller på detta forum också. Inga "gissningar", personer med "erfarenhet" ska svara. Det är egentligen inte en regel, det är ren logik. Man ska inte hosta ur sig oväsentliga svar på frågor man inte vet något om, men självklart följs inte det.

Nu kommer jag inte ihåg om det står ordagrant i reglerna, men principen gäller oavsett.

Eller trodde du att det var fritt fram för gissningar och oerfarna bara för att vi inte har en särskild "mekhörna"?

Sen är det ju så att gissningar kommer man inte ifrån. Det finns alltid frågor utan en erfaren som kan besvara, då får man helt enkelt resonera sig fram till lösningar, vilket i princip är ett fint ord för gissningar. Men idioter som bara slänger ur sig korkade saker som att man ska spänna kedjan när motorn inte startar ska självklart hålla käft.

Så ligger det typ till. Och jag kan meddela att inte ens på sporthoj så är det så perfekt som det verkar, även fast de lagt till den där lilla texten. Det kommer en hel del gissningar där också. Skillnaden är att folk som skriver där är 10 år äldre, kan stava och har mycket mer allmänt vett ;)

Så de blir med största sannolikhet ingen "mekhörna" i den benämning som vi diskuterar nu i forumet i framtiden. Vi har några TSR-mekaniker som, efter eget intresse ( vi kan inte tvinga kunnigt folk att sitta och svara på frågor ) svarar på svårare frågor och rättar till här och där.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Som sagt blir ju risken att allt postas dit. Då kan ju lika gärna sidan vara uppbyggd på bensinskalle, Erik_, Hasse och dom allra kunnigaste.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

bensinskalle skrev: Eller trodde du att det var fritt fram för gissningar och oerfarna bara för att vi inte har en särskild "mekhörna"?

Sen är det ju så att gissningar kommer man inte ifrån. Det finns alltid frågor utan en erfaren som kan besvara, då får man helt enkelt resonera sig fram till lösningar, vilket i princip är ett fint ord för gissningar. Men idioter som bara slänger ur sig korkade saker som att man ska spänna kedjan när motorn inte startar ska självklart hålla käft.

Så ligger det typ till. Och jag kan meddela att inte ens på sporthoj så är det så perfekt som det verkar, även fast de lagt till den där lilla texten. Det kommer en hel del gissningar där också. Skillnaden är att folk som skriver där är 10 år äldre, kan stava och har mycket mer allmänt vett ;)

Så de blir med största sannolikhet ingen "mekhörna" i den benämning som vi diskuterar nu i forumet i framtiden. Vi har några TSR-mekaniker som, efter eget intresse ( vi kan inte tvinga kunnigt folk att sitta och svara på frågor ) svarar på svårare frågor och rättar till här och där.

Nej självklart inte, men ibland börjar man undra när folk häver ur sig en massa som är käpprätt åt helvete om man säger så..

Skrev aldrig att det fungerar perfekt där, men jämför man med där och här så finns det folk som håller sig borta ifrån att skriva ifall de inte vet, vilket folk inte gör här, antingen så skriver de exakt samma sak som första postaren skrev för att få fler posts eller så dagdrömmer dem medans de svarar.

Men en teknik- och mekhörna så syftade jag inte på att endast TSR-mekaniker, HasSse eller andra vääldigt kunniga personer bara skulle få svara, utan folk som generellt sätt som är kunniga och inte gissar helt åt skogen.
Skriv svar