skellet skrev:Vad händer om man kör med fel sorts variatorvikter ? hade problem förut då ja testade mina 4,5grams vikter som följde med gianelli reverse röret men insåg efter ja monterade tillbaks original 8,5gr vikterna att det är ju fel mått ja fått med :S 15x12mm är det jag fick , skall ha 16x13mm , antar det var därför ja inte fick mig iväg mer än 10 knyck med dessa, kan någon bara bekräfta att det inte funkar med fel vikter är ni snäll
glad påsk i efterskott alla.. och om någon vet av vars man får tag i ett insug till min PGO BIG MAX ä'r nu snäll att skicka ett pm , det fanns ej i lager i butiken på denna sida...
Inget speciellt händer, bara att den går sämre. Samt att vikterna vobblar runt lite mer än vanligt då de är smalare än vad som ska passa där i! Inget farligt kan hända, bara det att jag upplevde det som att den gick lite sämre när jag la i fel storlek första gången, dvs la i 15x12 då jag har 16x113.
vilken variator är bäst? malossi multivar eller polini speed control? polinis har ju lite större diameter än multivaren. men har hört att multivare är bättre om man är mer ute efter axx.
åsikter uppskattas
pojkvasker skrev:vilken variator är bäst? malossi multivar eller polini speed control? polinis har ju lite större diameter än multivaren. men har hört att multivare är bättre om man är mer ute efter axx.
åsikter uppskattas
Att en "trimm varitor" ger bättre axx är bara myter. Jag förstår inte på vilket sätt en sådan skulle ge bättre axx isåfall. Det är i stort sett likadant som en original, bara att diametern är större, och är då kapabel att plussa på toppen några kmh. Och jo visst, lyckas du ställa in variatorn optimalt, då kommer du att märka skillnad. Men i stora hela, så nej. Btw jag hade tagit polinis.
Tjena undrar bara om mitt axx kommer öka och min top speed kommer sjunka om jag köper och sätter på det häraaaa?
VAD ÄR DET POSITIVA/NEGATIVA MED ATT SÄTTA PÅ DEM?
Variatorvikter NARAKU [HD] 15x12mm - 4,2g
Kopplingsfjädrar Polini [Sport] 3-pack - Kopplingsfjädrar Polini Sport som passar bra till originalkopplingen. Levereras i ett paket med 3 olika fjäderkit.
Hojj denna fråga är säkert ställd nån gång men men.......
Jag har en helt orginal aerox -11 som jag bara vill ändra så den får bättre acc. Jag hade då tänkt byta vikter och kopplingsfjädrar och undrar om nån kan rekomendera någt bra ?? Tack på förhand!
We will fight, or we will fall. Till the angels save us all.
MrAndersson skrev:Hallå!
Vad har en speedfight 2 ironx vattenkyld 07 för längd på kopplingsfjädrarna original`? Passar dessa fjädrarna till original kopplingen?
Ja dom passar. Originallängden är troligen samma som metall fjädern i det litet för det ska vara en originalersättare. Dom där fjädrarna funka mycket bra till Peugeots originalkoppling iaf. Jag har dom och är nöjd
Hej vilken förgasare ska jag köpa till denna setup? 17,5 är väl det jag ska ha eller (länka gärna en bra också)? och vilket förgasarmunstycke ska jag ha då?
Stage6 - Cylinderkit (Sport Pro) 70cc
Stage6 - Avgassystem (Pro Replica) Krom
Stage6 - Kopplingsfjädrar (Medium) Orange
Hebo - Variatorvikter 15 X 12 Gul (4,70g) (lättade till ca 3,5g)
Original - Förgasare
Förgasarmunstycke - 78
MoppeKillen97 skrev:
Stage6 - Cylinderkit (Sport Pro) 70cc
Stage6 - Avgassystem (Pro Replica) Krom
Stage6 - Kopplingsfjädrar (Medium) Orange
Hebo - Variatorvikter 15 X 12 Gul (4,70g) (lättade till ca 3,5g)
Förgasarmunstycke är jag inte säker på men jag tror jag använde 75 kan vara 78 eller 80.
MoppeKillen97 skrev:
Stage6 - Cylinderkit (Sport Pro) 70cc
Stage6 - Avgassystem (Pro Replica) Krom
Stage6 - Kopplingsfjädrar (Medium) Orange
Hebo - Variatorvikter 15 X 12 Gul (4,70g) (lättade till ca 3,5g)
Förgasarmunstycke är jag inte säker på men jag tror jag använde 75 kan vara 78 eller 80.
MoppeKillen97 skrev:Hej vilken förgasare ska jag köpa till denna setup? 17,5 är väl det jag ska ha eller (länka gärna en bra också)? och vilket förgasarmunstycke ska jag ha då?
Stage6 - Cylinderkit (Sport Pro) 70cc
Stage6 - Avgassystem (Pro Replica) Krom
Stage6 - Kopplingsfjädrar (Medium) Orange
Hebo - Variatorvikter 15 X 12 Gul (4,70g) (lättade till ca 3,5g)
Original - Förgasare
Förgasarmunstycke - 78
Jag skulle ha valt en 21mm.
Då jag hade en lika setup på min förra aerox motor förutom röret då.
vad hjälper det och ha större? och vad blir skillnaden på en 19mm, 21mm? och vilken 19mm,21mm ska jag ha?
MoppeKillen97 skrev:
Stage6 - Cylinderkit (Sport Pro) 70cc
Stage6 - Avgassystem (Pro Replica) Krom
Stage6 - Kopplingsfjädrar (Medium) Orange
Hebo - Variatorvikter 15 X 12 Gul (4,70g) (lättade till ca 3,5g)
Förgasarmunstycke är jag inte säker på men jag tror jag använde 75 kan vara 78 eller 80.
Usch nu har jag sabbat hela mopeden skriver lite kort vad jag gjort och någon av alla era scooter gurus kan hjälpa mig vad jag skall byta tillbaks , eller ändra..
Har en PGO Big Max 2006 , tagit bort v-brickan , och satt dit gianelli reverse rör. Samt att ja satte dit 17,5mm dellorto med (original munstycke på den tror det var 80) gick jättedåligt kall men efter 1-2min så gick den som en dröm. hade i original vikterna på 8,5 och var på tok för högt viktantal för den ökade inte farten stegvis utan man lixom var tvungen sänka gasen som du gör då du växlar för att den skulle "växla till sista utväxlingen" så det lät precis som jag hade växel då man körde :S
Köpte en stylepro sport variator med en gul fjäder till samt ett viktpaket mellan 4,0 - 5,5 16x13 .. så jag satte dit variatorn och 5,0gr vikterna men det är åt H**e fel nånstans för nu slirar antingen remen nå jävulst eller nåt annat för den låter som fan och ökar i varv men farten ökas saaaakta( moppen gjorde 85km i mätarfart nedför innan och nu typ 65 mätarfart) :S känns ju att den varvar rappare men den skriker som en skållad .. OBS HAR EJ SATT DIT NY FJÄDER , ej hunnit det än men tänkte höra med er vilken fjäder ja skall sätta på
*stylepro sport variator med tillhörande fjäder i gul färg sedan
har ja köpt ett pollini kit med en blå samt en vit fjäder , vilken rekommenderas till det ja kör nu ?
*vikter 4,5 - 5,5 sitter på 5,0 just nu
summa sumarium har ja för klen fjäder men fattar ej med orignalvariatorn och orignalvikterna gick det superbt , skall det krävas starkare fjäder om man byter variator ? eller är remmen sliten ? märkte med orignalvikterna att den gav sig i backar osv , ibland puttra ja i 40km/h uppför
EDIT : om ja skruvat på variatrmuttern för löst kan detta resultera i att den inte driver som den ska ? brukar kunna syna att det är typ 1gäng kvar då ja skruvat in muttern som den ska va. den var inte riktigt åtdragen så jag kanske hade missat detta! skall testa igen med 5,5gr vikter och se om det blir bättre
heter stoffe jag har en vässad pgo med grovkrök och öppet spjäll
Mylleranton skrev:Vad är det för storlek på vikterna i en Exactly 50 / Sachs Speedforce i mm?
15x12 7g vikter
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
krillepille skrev:tja har börjat hört miss ljud i variatorn:(
och jag undrar om ni vet vad det kan vara för fel
tacksam för svar
Hur låter det?, och bara skruva upp variatorkåpan och kolla tar 3minuter.
MoppeKillen97 skrev:
Stage6 - Cylinderkit (Sport Pro) 70cc
Stage6 - Avgassystem (Pro Replica) Krom
Stage6 - Kopplingsfjädrar (Medium) Orange
Hebo - Variatorvikter 15 X 12 Gul (4,70g) (lättade till ca 3,5g)
Förgasarmunstycke är jag inte säker på men jag tror jag använde 75 kan vara 78 eller 80.
Det låter typ som om vikterna liger och slår mot hållaren
Jag har ju råkat bryta av några bitar på fläkten och kan det vara så att det blir obalans jag har ju också blandat 5.5g och 4g kan det bro på det ?
Och kopplings fjädrarna lite defekta
Köpte mig en Gilera Storm(samma som Piaggo Typhoon) för ett par månader sen, drog V-ringen direkt för mopen gick somen påse nötter.
På rakmark går den mellan 60-65, uppför 45-50 och en bra back kan jag närma mig 80 sträcket men märkt att varvtalen inte rör på sig mellan 30-80 det är alltid 7200-7300varv och det är lustig.
Tänkte att vikter skulle hjälpa men visste inte vad det satt original så jag köpte Dr. Pulley 6-, 5grams, när jag bytte till 5g vägde jag original vikterna på jobbet och fick fram att de var 6.4g. ´
I alla fall efter jag fått ihop allt med 5g vikterna gick mopedfan nog sämre än innan men fick upp varvtalen till 8000, borde inte mopeden accelerera snabbar kanske även liten ökning i topfart.
Vad gjorde jag för fel? måste ha missat något jag borde ha gjort.
Heej! Är lite fundersam om vad jag ska ha för vikter till min setup.. den består av Polini Corsa 70 cyl, polini forrace 3, stage6 R/T oversize variator, luftfilter och lite smått oviktigt så säg gärna vad ni tycker
hade tänkt byta lite grejer på min yamaha aerox för att få det att underlätta lite att komma upp på bakan
Tror ni att de här "setupen" skulle funka?
4,5 g vikter
kopplingsfjädrar vid 1000 rpm eller borde jag ha typ 1500
tryck fjäder 1000 rpm eller 1500.
hade tänkt beställa sakerna från rinab där de var ganska billigt för jag känner mig lite för snål den är helt orginal annars om de är till någon hjälp
Hej! jag ska köra en Gilera stalker nu till sommar och undrar vad man ska ha för vikter till den. Jag ska stunta med den och setupen blir till att börja med
nidnus skrev:Hej! jag ska köra en Gilera stalker nu till sommar och undrar vad man ska ha för vikter till den. Jag ska stunta med den och setupen blir till att börja med